z18xe – schommelend toerental –> Overslaan Cilinders

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren z18xe – schommelend toerental –> Overslaan Cilinders

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18346243
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      Update 31-7-2017:
      – EGR schoongemaakt + gasklephuis + carterventilatie gaatje;
      – Uitgelezen met Op-com, foutcodes:
      P0302-01 Overslaan cilinder 2 gedetecteerd
      P0303-01 Overslaan cilinder 3 gedetecteerd
      P0304-04 Overslaan cilinder 4 gedetecteerd

      Bovengenoemde codes ontstaan niet in één keer. Als je langer doorrijd, wordt het lijstje “Overslaan cilinders” aangevuld. Er is geen patroon in volgorde, de ene keer zie je P0304 als eerst, de andere keer de P0303 bv.

      Origineel bericht:

      Hallo,

      Betreft een Opel Vectra, bj 2003 met z18xe motorblok op benzine/lpg. Probleem treedt trouwens op bij zowel benzine als LPG, ik concentreer mij uiteraard eerst op benzine.
      Als ik rijd met de auto merk ik dat de auto soms inhoud bij het optrekken en rijden met een constante snelheid (lijkt net alsof motor dan op 3 cilinders loopt). Ik zal de auto binnenkort uitlezen, maar weet vanuit eerdere uitleesmomenten dat de code P0170 (te arm) het probleem is, misschien zelfs met een missfire cilinder 3 code. Uit interesse heb ik de volgende test uitgevoerd tijdens het rijden.

      1) Bij een constante snelheid (bv 80 km/h) EN het moment dat ik ervaar dat de auto inhoud, houd ik mijn toerental stabiel en trap ik de koppeling in. De motor zou dan +/- dezelfde toerental moeten aanhouden dan dat je 80km/h rijdt (zeg rond de 2000 toeren). In mijn geval schommelt het toerental op dat moment tussen de 900 en, in geval van dit voorbeeld, 2000 toeren.
      2) Sta ik stil (0 km/h), dan heb ik een stabiel en constante toerental van +/- 900 toeren. Als ik dan een constante toerental van zeg 2000 toeren aanhoud, dan houd de motor wel het toerental stabiel/constant aan.

      Dus stilstand en constante toerental gaat goed, constant toerental aanhouden terwijl het voertuig in beweging is (koppeling indrukken bij xx km/h) schommelt het toerental als je deze constant wil houden.

      Dit verklaart overigens wel waarom ik op dat moment ervaar dat de motor inhoud tijdens het rijden, daar de motor de helft van de tijd (het moment dat het toerental terug loopt tijdens het schommelen) onder het rijden geen vermogen levert.

      Is dit fenomeen te wijden aan een defecte lambdasonde? Zo nee, welk onderdeel draagt zorg voor een stabiel/constant toerental in het geval van uitvoeren bovenstaande test? Eerder zijn de bobine + bougies en LMM vervangen door nieuwe, originele exemplaren. Daarnaast ook de injectoren getest + injector 3e cilinder uitgewisseld met ander exemplaar. Helaas geen resultaat nog. Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

      Stephan Balk

      #18346260
      Jalu
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 April 2017

        Heeft deze nog een EGR klep? Je klachten doen me veel denken aan de klachten die ik had met onze Astra cabriolet (met een Z16XE). Die waren volledig opgelost na het afdoppen van de EGR klep.

        #18346629
        the aviator
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 May 2008

          De EGR zit nog in de auto ja. Deze heb ik vorige week samen met de gasklephuis en carterventilatie schoongemaakt. Was ook wel nodig, het EGR kanaal was vervuild en het gaatje van de carterventilatie zat dicht. Nu is alles compleet schoongemaakt aan de voorkant (inlaat en EGR). Ondanks dat dit zeer nodig was had het helaas geen effect op mijn probleem. Op benzine loopt de auto nog steeds goed (misschien zelfs iets beter), maar op LPG heb nog steeds misfire op diverse cilinders (vaak 1 of 2 cilinders).

          Wat mij bij de EGR-klep wel opviel was dat ik het klepje niet kon indrukken. Je moet bij de EGR toch dat klepje/palletje kunnen indrukken? Kan je een ERG klep testen met de Op-com, om te zien dat deze werkt?

          #18346630
          the aviator
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 May 2008

            Woont er iemand in de buurt van Nieuwegein / De Bilt / Driebruggen / Leiden of route Leiden – Nieuwegein die een goedwerkende bobine in de auto heeft zitten waarmee ik stationair kan testen? Ik heb een Vectra-C met z18xe motorblok. Is voor stationair testen, hoef niet test te rijden. Zodra ik namelijk de schakelaar van Benzine op LPG zet en het voertuig overschakelt op LPG, merk je direct of de motor goed loopt.

            Dan kan ik de bobine uitsluiten. Ik hoor het graag, mag ook via PB. Alvast bedankt.

            #18346632
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              Ik heb een test goed bobine z18xe. Capelle a/d IJssel.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.