Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Die lampjeskwestie had de auto vorige winter ook al; als het koud is blijven de lampjes vaak branden bij eerste keer contact maken. Tot dusver gaat alles weer uit na een tweede keer contact maken.
Maar m’n snelheidsmeter die uit zichzelf gaat bewegen heb ik ‘m vorig jaar niet zien doen:
http://youtu.be/KB47YYOUaYU” onclick=”window.open(this.href);return false;Voor de duidelijkheid: de motor staat dus AF… en de auto staat stil.
Maf he Ik laat m de eerstvolgende keer bij de garage wel eens uitlezen, ik heb er verder weinig last van.
10 juli 2011 om 16:49 In reactie op: Storing motorelektronica Zafira-A 2.2dtr rond 3000 toeren #17717880En de laatste update:
Vorige week kon ik de auto ophalen. Het zwikkie is gerepareerd, maar viel duurder uit dan verwacht. Miscommunicatie garage onderdelenleverancier: voor de 2.2 motor bleek het te vervangen onderdeel helaas een stuk duurder. Uiteindelijk 850 euro afgerekend.
Onder de motorkap trof ik een blinkend onderdeel met de titel ‘wahler’ aan. Zo veel verstand heb ik er niet van, maar ik heb mezelf netjes voorgesteld en toen de klep maar weer dichtgedaan.Het goede nieuws is dat de wagen zich tot dusver goed gedraagt. Daar we volgende week naar Portugal gaan rijden, is dat wel een opluchting!
30 juni 2011 om 15:06 In reactie op: Storing motorelektronica Zafira-A 2.2dtr rond 3000 toeren #17717879Net telefoon gehad van de garage. Hun diagnose: de EGR klep dient vervangen te worden. Kosten circa 500 euro. Als de auto het daarmee weer doet, mij best.
Ik lees her en der verhalen over het ‘afdichten’ van de egr klep; slecht voor het milieu maar voor de motor maakt het niet zo veel uit – mits het ding uitgeschakeld wordt in het motormanagement.
Ook schijnt het zo te zijn dat na een falende EGR klep de halve motor vol kan zitten met roet en smurrie.Afdichten vind ik niet zo heel nodig; maar heeft iemand enig idee hoe (on)verstandig is het om slechts de klep te vervangen, zonder verdere poetsbeurt aan de motor?
27 juni 2011 om 07:32 In reactie op: Storing motorelektronica Zafira-A 2.2dtr rond 3000 toeren #17717878De auto staat sinds vanochtend weer bij de garage. Afgelopen weekend heb ik nog wat kilometers gemaakt. Op de snelweg is het snel prijs, als de motor warm is komt het lampje opspelen en na een keer of 3 valt hij definitief in de noodloop. Echter had ik er op de terugweg (zo’n 50km) weer geen last van.. wat het reproduceren ook niet gemakkelijker maakt voor de garage, dunkt me.
@bert01
Ik had begrepen dat enkel de p0400 als foutcode erin zat, maar misschien is er inmiddels wat bijgekomen. De brandstofpomp is niet vervangen, maar ik heb vooralsnog nooit problemen met starten gehad. Ik verdenk zelf ook eerder (roet op) de EGR klep. En hopelijk is het iets simpels als een lek slangetje :PZie ook:
viewtopic.php?f=6&t=147690 van soortgelijk probleem met een vectra.Hoi,
Ik heb zelf een Zafira A uit 2002, een diesel. Ik kan me wel vinden in wat je zegt; dat wil zeggen: Zaffie heeft de neiging wat te zwabberen bij wind(stoten). In mijn beleving vooral bij veel wind van voren, dan gaat ie een beetje schommelen. Dat wordt beter bij lading / als er mensen meerijden.
Mijn vriendin rijdt een Renault Kangoo, zo’n hoog bestelbusachtig ding. Prima auto, maar bij veel wind moet je wel goed je stuur vasthouden.
En in het kader van ‘het kan altijd erger’: een collega heeft zo’n leuk knaloranje volkswagenbusje anno oud. Als die aankomt in Zuid-Frankrijk en het heeft gewaaid onderweg, heeft ie een week spierpijn :-D19 juni 2011 om 20:38 In reactie op: Storing motorelektronica Zafira-A 2.2dtr rond 3000 toeren #17717875Inmiddels is Zaffie op bezoek geweest bij de plaatselijke garage. Airco gerepareerd (de condensor was lek, nieuwe erin voor zo’n ~470 euro). Tegelijk de motor uit laten lezen: foutcode P0400; iets met met betrekking tot een ‘uitlaatgas recirculatie probleem’. Garage kon na de foutcode gewist te hebben deze niet reproduceren, dus heb ik de wagen weer meegekregen om te kijken hoe ie zich zou houden.
Vandaag op een afstand van 120km vier tankstation parkeerplaatsen aangedaan om de wagen te herstarten, omdat hij steeds in de noodloop viel. Bij knooppunt Hoevelaken werd ik bijna van de baan geveegd door een vrachtwagen, omdat ik ineens geen vaart kon maken bij het invoegen.De fout lijkt zich vooral voor te doen tussen de 2500 en 3000 toeren bij een warme motor. Ik kreeg het storingslampje vanmiddag zelfs aan de gang door op de parkeerplaats, met de koppeling ingedrukt, gas te geven.
Van de week dus maar weer terug naar de garage en hopen dat ze er iets mee kunnen :-S
4 juni 2011 om 09:19 In reactie op: Storing motorelektronica Zafira-A 2.2dtr rond 3000 toeren #17717874Bedankt voor de reactie.
Het probleem heeft zich nog geen tweede keer voorgedaan, ik heb gisteren rond de 200km probleemloos gereden (vooral snelweg). Komende dagen nog maar even aanzien, hopelijk blijft het bij een incident.Ik denk dat ik de auto toch even laat uitlezen als hij toch naar de garage moet voor de airco. Is het schoonmaken van de turbo een beetje betaalbaar (of kan ik dat ook zelf met een oude tandenborstel :D)?
Knap gedaan! Begrijp ik goed dat je de bumper kon laten zitten of heb je hem er wel af gehad? Ik heb zelf een zafira-A en wel eens overwogen om een sensor (bijvoorbeeld deze, die heeft ook een hip display voor op het dashboard: http://www.dealextreme.com/p/black-parking-sensor-radar-kit-dc-12v-24v-10283″ onclick=”window.open(this.href);return false;) in te bouwen, maar ik heb nog geen voldoende moed verzameld om de achterkant van m’n auto te demonteren.
Bedankt in elk geval voor je stappenplan met foto’s. Als het ooit nog zo ver komt dat ik in mijn auto ga boren, is dit een handige leidraad!
Vanmiddag op de snelweg heb ik voor het eerst kennis gemaakt met het ‘motorelektronica storing’-lampje.
Ik was nietsvermoedend aan het cruisen met zo’n 130km/u, toen de wagen ineens terugviel in motorgeluid. Direct daarmee was het vermogen weg en brandde het storingslampje. Ik was niet heel ver meer van mijn werk en ben maar doorgereden – had niet heel veel zin om te parkeren op de vluchtstrook om er vervolgens niet meer op eigen kracht weg te komen.
Ik lees zojuist in het boekje dat de auto bij dit verklikkerlicht terugvalt in een soort noodprogramma met verminderd vermogen. Net op de parkeerplaats was na het opnieuw starten van de wagen het lampje uit en leek het vermogen terug.Over twee weken heb ik een afspraak bij de profile omdat de condensor van de airco gerepareerd moet worden. Mits het euvel niet eerder terugkeert laat ik dan denk ik maar de boel uitlezen, hoewel ik niet zeker weet hoelang dergelijke fouten opgeslagen blijven. Als ie vanavond wéér gaat nukken moet het maar eerder.
/me is not blij.
[edit]
ohja, ik heb een 2.2 diesel Zafira-A uit 2002 met bijna 180.000 op de teller.Lol! Dat vroeg ik me nou ook altijd af als ik m’n Zafira-A vol stond te tanken. Ik dacht dat het iets was om in noodgevallen iets met je tank te doen, maar wat was me niet helemaal duidelijk.
Een ventieldopjeshulpstuk.. briljant!
Even voor de volledigheid; als dank voor jullie tips en eventueel ter info voor anderen met last van gezoem:
Ik heb de auto naar een opel-dealer gebracht, welke na onderzoek belde met het voorstel de achterwielen te vervangen (‘cuppen’). Daar de profile dat kort tevoren reeds had geprobeerd heb ik (nogmaals) aangedrongen om naar het rechter voorwiellager te kijken. Na wat tegensputteren hebben ze uiteindelijk de locatiemanager de snelweg opgestuurd met nieuwe banden achter, waarna bleek dat -inderdaad- het rechtervoorwiellager vervangen diende te worden.
Dat is geen goedkope grap; een origineel opel-lager kost ruim 500 euro. Ik kreeg aangeboden dat ze een goedkoper (niet-opel) lager konden bestellen, wat neerkwam op zo’n 300 euro. Bij het ophalen van mijn wagen bleek dat ze die niet hadden kunnen bestellen, maar had ik voor de afgesproken (lagere) prijs een origineel lager onder mijn auto. Al met al rijdt mijn zafira weer zonder gezoem!
Overigens kreeg ik het advies mee om ongeveer 1x per jaar de voorwielen met de achterwielen te vervangen, om cuppen tegen te gaan.Wel vervelend is dat vlak voor het garagebezoek de airco ter ziele ging. Diagnose garage: airco leeg, condensor lek. Reparatiekosten: 700 euro voor de condensor, 150 voor het inbouwen/vullen van het systeem. Kolere :o Voorlopig draai ik het raampje nog maar even open… Vóór de zomervakantie ga ik maar even langs bij aircostuk.nl ofzo :hmmz
Goedemorgen en bedankt voor jullie reacties!
@noci
De profile heeft inderdaad twee banden vervangen: de achterwielen. Deze gaan het snelst blokken bij auto’s met voorwielaandrijving, heb ik begrepen. Ik heb vóór nu twee nieuwe banden; de ‘oude’ voorwielen zijn naar achter verplaatst.
Voor mijn gevoel komt het geluid van de voorkant, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Ik zal eens kijken hoe ver ik kom met m’n krik… Daar het geluid zich enkel hoorbaar voordoet vanaf 90km/u weet ik alleen niet zeker of het zin heeft; zo snel kan ik nooit draaien met de hand.
@Cobus
Ik heb al even onder de wagen gelegen. Ik heb ook last van een hoorbaar ‘gerammel’ bij oneffen wegdek. Dat werd minder nadat ik de bodemplaat vastzette (hing los, slordige beurt daar bij profile), maar ik hoor nog steeds iets een doffe ‘kloenk’ bij hobbels.Anyhoo, het geluid houdt in mijn geval aan bij ontkoppelen/gas los. Mijn verdenking ligt idd bij een wiellager, ook n.a.v. deze post op opelforum be
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fRwbrNERUCUJ:www.opelforum.be/index.php%3Fshowtopic%3D6610+zafira-a+zoem&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl.
@dutch
ik kan het eens proberen met m’n mobiel (bij gebrek aan videocamera), maar weet niet zeker of die dat opvangt. Zal iig de rubbers nalopen, merci! -
AuteurBerichten