[How To] – Zafira B – Parkeersensoren achter plaatsen

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Zafira [How To] – Zafira B – Parkeersensoren achter plaatsen

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224144
    mennie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2008

      Hallo Allemaal,
      Mijn naam is Menno en heb een Zafira B uit 2006.
      Ik maak veel gebruik van het forum, maar dan als lezer.

      Ik heb mij gek gezocht naar een topic over het plaatsen van parkeersensoren-achter bij een zafira B MET trekhaak.
      Deze heb ík niet kunnen vinden en daarom wil ik mijn ervaring delen.
      Het moeilijkste moment vond ik het boren van de gaten. Er is dan geen weg terug meer.

      Maar goed hier gaan we dan:
      Meet de plek van de sensoren goed uit. Kies punten van waaruit je makkelijk kan meten(randjes enz), zodat je sensoren aan beide kanten gelijk zitten.
      Maar meet nooit vanaf de grond!
      De bumper is over de hele breedte en hoogte hol. Je kan dus overal boren.
      De stalen balk achter de bumper, zit meer dan ver genoeg naar achteren zodat de sensoren er makkelijk in passen.

      Overigens is de beschadiging links van de trekhaak de reden van deze sensoren!

      Ik heb gemeten vanuit de onderkant van de verdikking onder de verlichting (17 cm).
      De afstand onderling zie je op de foto

      Ik heb de sensoren geplaatst met de vul ring om de sensor recht naar voren te laten wijzen voor een goede werking.

      Zet de sensoren er van A t/m D in. De kabels even onder de bumper (ja moet je er toch onder) vastzetten met ty-raps.
      Op de volgende foto zie je waar de doorvoer zit:

      Het is een stalen kom met rubber dichting.

      Om de draden gemakkelijk door te voeren schroef je deze kom er even af en maak je een gaatje met een scherpe schaarpunt.
      Eerst voer je alle draden door en dan kan je aan de bovenkant de draden rustig door het gaatje duwen. Als ze er allemaal in zitten plaats je de kom terug en zet je hem vast.
      Leid de draden naar links richting de kabelconnector box (weet niet hoe ik hem anders moet noemen, hoor ik vast nog wel)

      Je kan onderlangs de draden naar binnen voeren.

      Nu hebben we nog de juiste bedrading nodig. Je moet de spanning aftappen van de achteruitrij-indicatorlamp(mooi woord).
      Je vind de connector hier:

      en dan hier:

      Het heeft geen zin om te meten op de connector als deze niet is aangesloten op de lampunit, want dan loopt er geen stroom en meet je niets.
      Haal de kabel los. let op het trekontlastingsclipje aan de zijkant.


      de 12V tap je af van de wit/zwarte draad die als tweede van onderen in de connector zit. De massa kan je van de derde draad aftappen, of van het chassis.

      Plaats van het kastje.
      Je kan hem mooi plaatsen op de plek als hier in de foto. zo kan je er goed bij.

      Met meegeleverde dubbelzijdig plakband.

      Kies een mooie plek voor je zoemer.

      Het werkt als een tierelier.

      Let op dat je de sensoren niet te laag plaatst, want dan stralen de te ver naar onderen en heb je kans dat hij niet goed werkt.
      Ook is het verstandig om bij de trekhaak de afstand te gebruiken die ik heb aangegeven.

      Heel veel plezier en succes.

      En laat even een berichtje achter als je er wat aan hebt gehad.

      Mennie


      O ja het is de set die ik heb gebruikt.

      van Conrad.nl
      Bestnr.: 855149 – 89
      prijs: 29,99
      Conrad geeft aan dat je deze set niet met een trekhaak kan gebruiken, het werkt prima met trekhaak.

      #17705939
      R_phAn
        Lid sinds:
        2 March 2011

        Knap gedaan! Begrijp ik goed dat je de bumper kon laten zitten of heb je hem er wel af gehad? Ik heb zelf een zafira-A en wel eens overwogen om een sensor (bijvoorbeeld deze, die heeft ook een hip display voor op het dashboard: http://www.dealextreme.com/p/black-parking-sensor-radar-kit-dc-12v-24v-10283″ onclick=”window.open(this.href);return false;) in te bouwen, maar ik heb nog geen voldoende moed verzameld om de achterkant van m’n auto te demonteren.

        Bedankt in elk geval voor je stappenplan met foto’s. Als het ooit nog zo ver komt dat ik in mijn auto ga boren, is dit een handige leidraad!

        #17705938
        mennie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 July 2008

          Nee hoor, de bumper kan blijven zitten.
          Ik heb hem met één wiel op de stoep
          gezet en toen even er onder gelegen.
          Met een lampje even kijken.
          Weet je gelijk hoe de bumper er uit ziet.
          Succes. :thumb
          Voor de zafira A is er volgens mij ook een topic.

          #17705940
          HiTmAn
            Lid sinds:
            10 February 2005

            goed bezig. kosten zijn het al helemaal niet?

            kunnen de sensoren ook in een kleur gespoten worden of word dan de sensor te veel bedekt?

            vind op een lichtkleurige auto zwarte vlekken :thumbdown

            #17705941
            mennie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 July 2008

              Geen idee. Mijn auto is zwart, dus ik heb dat niet onderzocht.
              Misschien dat je wat info kan vinden op de site van conrad.
              Er staan heel veel berichten bij deze sensoren. Kan je ook veel info vandaan halen.
              Ik kan mij wel voorstellen dat als je er echt overheen gaat kwasten met een correctiestift hij het niet goed meer zal doen. Als je hem met een heel dun laagje over spuit, dan zou hij het in principe nog wel moet doen. (denkt de technicus in mij)
              Je kan het natuurlijk testen door hem eerst te spuiten en ff te testen op de 12v steker in de auto.

              Succes. :thumb

              #17705942
              frenkie_deluxe
                Lid sinds:
                6 February 2013

                hi menno,

                vraagje weet jij mss of er verschil is tussen bj.´05 en bj. ´06.
                (sorry trouwens voor fouten in de tekst zie net dat ik vraagtekens en dubbele punt en zo niet kan maken…)

                want ik wilde van de week bij mij ook pdc inbouwen maar bij mijn zafira bj. ´05 blijkt daar achter de bumper de balk te lopen van de trekhaak?
                (vraagteken gevonden…maar nog niet waar ie hoort…hehehe)

                ben mij nu dus echt aan het bedenken of ik niet toch maar zo´n lijst voor onder de bumper zou gaan halen voor dat ik straks met van die knap vieze gaten in mijn bumper rond rijd…

                weet mss ook iemand waar ik deze pdc lijst cq bumper spoiler krijgen kan buiten bij de opel dealer.

                ciao….

                #17705943
                mennie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 July 2008

                  @frenkie_deluxe wrote:

                  hi menno,

                  vraagje weet jij mss of er verschil is tussen bj.´05 en bj. ´06.
                  (sorry trouwens voor fouten in de tekst zie net dat ik vraagtekens en dubbele punt en zo niet kan maken…)

                  want ik wilde van de week bij mij ook pdc inbouwen maar bij mijn zafira bj. ´05 blijkt daar achter de bumper de balk te lopen van de trekhaak?
                  (vraagteken gevonden…maar nog niet waar ie hoort…hehehe)

                  ben mij nu dus echt aan het bedenken of ik niet toch maar zo´n lijst voor onder de bumper zou gaan halen voor dat ik straks met van die knap vieze gaten in mijn bumper rond rijd…

                  weet mss ook iemand waar ik deze pdc lijst cq bumper spoiler krijgen kan buiten bij de opel dealer.

                  ciao….

                  He Frenkie,

                  Heb je zelf al gekeken achter de bumper?

                  Nee ik weet niet iemand voor dd bumperspoiler, die wilde ik destijd ook namelijk, maar kon hem ook niet vinden.
                  Kan je niet om die balk heen werken?

                  Gr Menno

                  #17705944
                  frenkie_deluxe
                    Lid sinds:
                    6 February 2013

                    ja heb wel even van achter de bumper met een hand gevoeld maar voelde dan alleen die balk.
                    kan mss ook zijn dat ik mss een ander soort trekhaak heb, geen idee.
                    maar volgens mijn monteur rade hij mij af zo zonder die missende extra info liever niet in de bumper boren.
                    hij neemt zowieso bij elke pdc inbouw de gehele bumper eraf om evt achteraf verrassingen te ver komen.

                    #17705945
                    frenkie_deluxe
                      Lid sinds:
                      6 February 2013

                      update:
                      (ja sorry voor de late reactie maar ivm de carnaval :thumb hier nu pas!)

                      schijnbaar zit er dus wel verschil in bj. want wilde ze dus “eigenlijk” gewoon zo zoals jij ze hebt in gebouwd monteren in de achterbumper.
                      ziet er goed uit en het werkt….mja… als het niet lukt is dat minder.
                      dus.. toch maar langs de opel dealer en een pdc spoiler lijst gekocht…
                      koste wel 115,- euries :???: mja dat is het me wel waard ipv gaten in bumper die ik later kan zitten weg werken.
                      verder alles best makelijk te monteren je moet natuurlijk wat aanpassen ivm pinnetjes die erop zaten die ik nergens in de bumper kan verwerken (wars. is dit om als je gaten hebt voor geponst in je bumper die door boren en later van de achterkant met soldeerbout smelten cq vast zetten.)
                      wel moest ik in de bumper 4gaten maken waar de houders van de orig. pdc’s in konden schuiven omdat deze vast op de lijst al gemonteerd zaten en als ik deze eraf zou halen ik dan in de knoei zou komen met de nieuwe en dus niet orig. pdc van conrad.
                      mja daar zie je geen hol meer van naderhand.

                      wel een goeie tip die ik dus (helaas) NIET gedaan heb is: spuit wel kunststof primer erop!
                      alles was en is netjes gespoten maar bij de montage is me toch op een paar plekjes de lak eraf gesprongen :( …
                      minder… mja… anders moet ik het geheel in de zomer er nog eens vanaf halen en opnieuw spuiten..

                      foto volgt…

                      #17705946
                      frenkie_deluxe
                        Lid sinds:
                        6 February 2013

                        uhm… hoe kan ik hier foto’s uploaden?? :hmmz

                        #17705947
                        udo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 January 2007

                          @frenkie_deluxe wrote:

                          uhm… hoe kan ik hier foto’s uploaden?? :hmmz

                          Even via photobucket.com een account aanmaken.
                          Kun je gelijk de foto’s hier neer zetten.
                          Ben even benieuwd hoe het eruit ziet.
                          Heb net bij conrad met een bon goedkopere parkeersensoren gekocht, komen in de loop van de week.
                          Heb dus de info graag nodig !!

                          #17705948
                          udo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 January 2007

                            Mennie: Heb je ook nog problemen met het canbus systeem gekregen ?
                            Had het vandaag eens nagevraagd bij de opel dealer in Assen, maar deze zij dat het problemen gaf.
                            Wat ik kon doen is een kabel trekken naar voor onder de motor (heeft me aangewezen waar) waar de schakelaar voor achteruit zit.
                            Deze gaat om het canbus-systeem heen.
                            Wilde even je mening weten.

                            Heb gisteren een setje besteld bij conrad voor € 25 euri.

                            #17705949
                            wim-pan
                              Lid sinds:
                              25 June 2013

                              @ Udo

                              Zou jij kunnen aangeven, wáár die achteruit-schakelaar precies zit?
                              Ik heb inmiddels een setje in huis, ik ben ook een beetje huiverig op dit aan te sluiten
                              op het Can-bus systeem…

                              alvast bedankt, Wim

                              #17705950
                              udo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 January 2007

                                Can bus ziet er niets van. Heb het inmiddels aangesloten volgens beschrijving boven, en moet zeggen, het werkt perfect.
                                Heb alleen de sensoren niet in een pvc strip geplaatst, waardoor de sensoren iets naar beneden schijnen. Maar heb ze recht geboord, en hij geeft alleen een valse melding als je door een kuil rijd. Misschien in de toekomst nog een strip kopen, en anders zorgen dat je ze zo hoog mogelijk plaatst.

                                #17705951
                                wim-pan
                                  Lid sinds:
                                  25 June 2013

                                  Mooi, bedankt voor je snelle reactie en foto’s :thumb
                                  Ik ga ze deze week even plaatsen, mijn zaf heeft wél een zwarte strip onder aan de bumper.
                                  ach, de gehele auto is zwart… ;)

                                  Wim

                                  #17705952
                                  udo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 January 2007

                                    @wim-pan wrote:

                                    Mooi, bedankt voor je snelle reactie en foto’s :thumb
                                    Ik ga ze deze week even plaatsen, mijn zaf heeft wél een zwarte strip onder aan de bumper.
                                    ach, de gehele auto is zwart… ;)

                                    Wim

                                    Wel een zwarte strip maar geen sensoren ?
                                    Hmmm, bestaat dit ook ?
                                    Misschien verstandig om de strip er eerst af te halen en dan door te boren (denk ik zo aan).
                                    De unit heb ik trouwens rechts achter geplaatst.
                                    Scheelt in de bekabeling, en is makkelijk te bereiken omdat links achter al redelijk vol zit met kabels.
                                    Bovendien, rechtsachter zit een zee van ruimte om het netjes weg te werken, en de kleurcodering is hetzelfde !!
                                    Suc6, en plaats even foto’s als je het klaar hebt !!

                                    Misschien een overweging: omdat je toch een zwarte auto hebt, zal ik ze plaatsen zoals hierboven beschreven, dan hangen ze hoger.
                                    Maar het is net wat je mooi vind. Bij mij werkt het goed op deze hoogte !!

                                    #17705953
                                    wim-pan
                                      Lid sinds:
                                      25 June 2013

                                      Tja wél een strip, maar geen sensoren :(
                                      Ook géén reserve wiel, maar een compressor met reparatie pasta oid.
                                      Deze zit aan de rechterkant verstopt, dus daar is geen plaats meer voor de regelkast..

                                      Het mooiste resultaat krijg je, denk ik, om de sensoren in de zwarte strip te plaatsen,
                                      kijk maar eens om je heen, zo dus:

                                      komt goed, Wim

                                      #17705954
                                      frenkie_deluxe
                                        Lid sinds:
                                        6 February 2013

                                        ik heb ze zelf ook in deze lijst geplaatst vind ik mooier dan in de bumper…
                                        mja smaken verschillen gelukkig…
                                        haha.
                                        iig zonder is echt bagger…want je ziet echt niet goed hoeveel plaats dat er nog achter je zit.
                                        ook met een trekhaak is dit niet leuk wanneer je iemand zijn grill open prikt.. ;-)
                                        bij mij met de trekhaak werken de pdc’s tot op 5cm (ongeveer) vanaf de haak.
                                        en als je dat constante geluid hoort, zo ver rijd je nooit bij het parkeren naar achteren…
                                        maar goed te weten voor het geval dat het eens zou moeten dat je het kunt!
                                        ciao.

                                        #17705955
                                        tvdr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 February 2014

                                          Hier een cosmo 1.8 2006. Vandaag even bezig geweest, unit plaatsen en aansluiten geen probleem, ook niet met canbus. Rechts heb je idd wat meer ruimte.

                                          Maar gaten boren ben ik niet aan toe gekomen, bij mij loopt er ook een balk in de weg, gaat echt niet passen. Denk toch dat zo een pdc spoiler de enige oplossing is, anders komen ze te laag en te schuin naar beneden lijkt me…..

                                          #17705956
                                          frenkie_deluxe
                                            Lid sinds:
                                            6 February 2013

                                            Ja idd.
                                            Het kost wel weer iets extra’s mja dan heb je wel de originele optiek.
                                            En iig geen gezeur met de trekhaak balk.
                                            Of achteraf mss wel lelijke foute gaten in je bumper.
                                            Ciao..

                                            #18400606
                                            Robin Stroop
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              2 December 2020

                                              Hallo, ik kan helaas geen fotos meer zien, maar ben erg benieuwd waar die rubberen afdichting zit.

                                              En de aansluiting op het kleur draad.

                                               

                                              Dank

                                              #18400647
                                              udo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                31 January 2007

                                                Foto’s staan er nog steeds. En aansluiten: heb de auto niet meer, maar heb ze op de achteruitrijlicht aangesloten.

                                                #18450936
                                                Frank Does
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  16 July 2019

                                                  Die strip kan je die ook ergens bestellen dan? Het ziet er dan wel wat origineler uit inderdaad.

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.