[Zafira-A] Zoemend geluid rond 90km/u

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) [Zafira-A] Zoemend geluid rond 90km/u

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233633
    R_phAn
      Lid sinds:
      2 March 2011

      Goedendag allen,

      Ik heb een vervelend probleem met mijn Zafira-A. Ik heb deze vorig jaar gekocht bij een opel dealer, waar hij altijd in onderhoud is geweest. Het is een 2.2 diesel uit 2002, met inmiddels 175.000 op de teller (145 bij aanschaf).

      Nu heb ik het volgende probleem. Rond de 90 kilometer per uur doet zich een vervelend geluid voor. Ik weet niet goed hoe ik dit duidelijk moet omschrijven; het is alsof er iemand ‘over de hals van een lege fles blaast’. Je hoort zo van HUUU en dan ebt het weg, en dan komt het weer opnieuw. Het duurt steeds een seconde of drie, vier en dan komt de volgende.
      Onder de 80km/u is het geluid niet waarneembaar. Boven de 125km/u ook niet. Rond de 90 a 100 is het erg prominent en hoor ik het door de radio heen (die ik expres tamelijk hard heb staan). Het geluid houdt aan als ik de koppeling indruk en doet zich niet voor bij stilstand (ofwel: in mijn idee is het niet de motor en onafhankelijk van het toerental).

      Nou heeft de auto deze winter een schuiver tegen de stoep gemaakt, waarbij het rechterwiel een klap heeft gehad (met circa 25km/u). Het rechterwiel stond daarna scheef, ik heb de auto laten afslepen en repareren bij een nabijgelegen schadebedrijf. Ze hebben toen een stang vervangen en de velg.
      Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het geluid zich sinds deze reparatie voordoet. Ik ben kort daarna met een auto vol van Apeldoorn naar Aken gereden, zonder dat iemand het geluid is opgevallen.

      Kort geleden heb ik de auto -met deze klacht- APK laten keuren en een kleine beurt laten doen bij onze plaatselijke Profile. Zij verdachten mijn achterste banden van ‘blokken’; hebben de wielen vóór naar achter gezet en er twee nieuwe banden vóór opgezet. Het probleem is echter gebleven.

      Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik overweeg naar een opel dealer te gaan, maar ik ben wat huiverig dat ik mijn hele auto uit elkaar moet laten halen ‘op jacht naar het spook’.
      Ik kan het niet goed verzinnen. Lucht die ergens langs gaat? Doet mn dynamo iets vreemds rond die snelheid? Zit er nog ergens iets scheef in de wielophanging? Heb ik een kapotte motorsteun? Moet ik mijn achterwielen óók laten vervangen, hoewel het profiel voldoende is?
      De remmen zijn op termijn aan vervanging toe, maar kunnen die een dergelijk geluid produceren als je 100km/u rijdt?

      De auto rijdt verder uitstekend, trilt niet, trekt prima op. Maar ik erger me suf aan dat gezoem :(

      Alle ideeën zijn welkom. Bij voorbaat dank. Excuus voor mijn brutale fipo op jullie forum, maar ik hoop erg dat iemand me de goede richting op kan wijzen.

      Martijn

      #17828223
      noci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2010

        Je hebt al 2 banden vevangen lees ik maar zijn de andere 2 niet gecupt ( geblokt ) ?
        Of anders is het een wiellager wat begint te slijten .
        Zet de wielen eens van de grond en draai eens aan het wiel en houd met je andere hand de veer er boven vast, als je dan een trilling in deveer voelt is het je wielllager. makkelijk en goedkoop zelf testen;)
        Dit doe je bij elk wiel dan weet je het snel genoeg welke het is. succes:)

        #17828224
        Cobus
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 February 2010

          Hoi Martijn,

          Ik heb zelf een Zafira 1.8 uit 1999 165.000 Km
          Deze heeft het ook.
          Ben er al mee langs de dealer geweest en deze hebben niets kunnen vinden.
          Zij vertelden mij dat dit een resonantie is van het hitte schild van je uitlaatspruitstuk die bij een bepaalde snelheid, toerental en inkomende rijwind via de radiator plaats vind.
          Als ik terug schakel naar de 4e versnelling is het weg.
          Als je rond de 90 a 100 kmph zit trap je koppeling eens in en laat je gas los en kijk eens of dit dan weg is, bij mij is dit geluid dan weg.
          Ik heb dit geluid eigenlijk al sinds de aanschaf, nu ruim een jaar geleden.
          Ik heb hem bij een niet Opel dealer gekocht.
          Na het bespeuren van het geluid ben ik langs de Opel dealer gegaan omdat de garage waar ik hem gekocht had niks kon vinden.
          Bij de Opel dealer heben ze hem toen helemaal nagekeken en verder geen mankementen gevonden.
          Tot nu toe rij ik nog steeds met plezier in mijn Zafira en ben inmiddels zo’n 10.000 km verder zonder problemen
          Ik zou zeggen probeer het eens uit.

          Succes

          #17828225
          dutch
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 July 2005

            Loszittend deurrubber of raamrubber?

            Bijrijder mee, videocamera mee, radio uit. Filmje met geluid op youtube zetten en hier een linkje plaatsen.

            ps, welkom ;)

            #17828226
            R_phAn
              Lid sinds:
              2 March 2011

              Goedemorgen en bedankt voor jullie reacties!


              @noci

              De profile heeft inderdaad twee banden vervangen: de achterwielen. Deze gaan het snelst blokken bij auto’s met voorwielaandrijving, heb ik begrepen. Ik heb vóór nu twee nieuwe banden; de ‘oude’ voorwielen zijn naar achter verplaatst.
              Voor mijn gevoel komt het geluid van de voorkant, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Ik zal eens kijken hoe ver ik kom met m’n krik… Daar het geluid zich enkel hoorbaar voordoet vanaf 90km/u weet ik alleen niet zeker of het zin heeft; zo snel kan ik nooit draaien met de hand.


              @Cobus

              Ik heb al even onder de wagen gelegen. Ik heb ook last van een hoorbaar ‘gerammel’ bij oneffen wegdek. Dat werd minder nadat ik de bodemplaat vastzette (hing los, slordige beurt daar bij profile), maar ik hoor nog steeds iets een doffe ‘kloenk’ bij hobbels.

              Anyhoo, het geluid houdt in mijn geval aan bij ontkoppelen/gas los. Mijn verdenking ligt idd bij een wiellager, ook n.a.v. deze post op opelforum be
              http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:fRwbrNERUCUJ:www.opelforum.be/index.php%3Fshowtopic%3D6610+zafira-a+zoem&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl.


              @dutch

              ik kan het eens proberen met m’n mobiel (bij gebrek aan videocamera), maar weet niet zeker of die dat opvangt. Zal iig de rubbers nalopen, merci!

              #17828227
              noci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 March 2010

                Dat hoeft ook niet als je gewoon zo snel mogelijk draait met je hand voel je de trilling al ( of niet als het goed is ;) )

                #17828228
                R_phAn
                  Lid sinds:
                  2 March 2011

                  Even voor de volledigheid; als dank voor jullie tips en eventueel ter info voor anderen met last van gezoem:

                  Ik heb de auto naar een opel-dealer gebracht, welke na onderzoek belde met het voorstel de achterwielen te vervangen (‘cuppen’). Daar de profile dat kort tevoren reeds had geprobeerd heb ik (nogmaals) aangedrongen om naar het rechter voorwiellager te kijken. Na wat tegensputteren hebben ze uiteindelijk de locatiemanager de snelweg opgestuurd met nieuwe banden achter, waarna bleek dat -inderdaad- het rechtervoorwiellager vervangen diende te worden.
                  Dat is geen goedkope grap; een origineel opel-lager kost ruim 500 euro. Ik kreeg aangeboden dat ze een goedkoper (niet-opel) lager konden bestellen, wat neerkwam op zo’n 300 euro. Bij het ophalen van mijn wagen bleek dat ze die niet hadden kunnen bestellen, maar had ik voor de afgesproken (lagere) prijs een origineel lager onder mijn auto. Al met al rijdt mijn zafira weer zonder gezoem!
                  Overigens kreeg ik het advies mee om ongeveer 1x per jaar de voorwielen met de achterwielen te vervangen, om cuppen tegen te gaan.

                  Wel vervelend is dat vlak voor het garagebezoek de airco ter ziele ging. Diagnose garage: airco leeg, condensor lek. Reparatiekosten: 700 euro voor de condensor, 150 voor het inbouwen/vullen van het systeem. Kolere :o Voorlopig draai ik het raampje nog maar even open… Vóór de zomervakantie ga ik maar even langs bij aircostuk.nl ofzo :hmmz

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.