Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Eerder deze week weer eens een andere Calibra gezien (die niet van mij of mijn vader is), een goudkleurige in de buurt van Heerlen. Aangezien Calibra’s toch zeldzamer worden is het wel leuk om er af en toe nog een in het wild tegen te komen :D
Volgens mij kan je voor een distributeriem ongeveer aanhouden: 60.000km of zo’n 5 a 6 jaar. In jouw geval is het eerder ouderdom, maar ik zou het wel doen. De eerste eigenaar van mijn V6 (C25XE) heeft denk ik de regel geschonden, want de auto heeft rond 65k kilometer een compleet nieuw motorblok gekregen. Of dit echt de aanleiding was weet ik helaas niet, maar een distributieriem die knapt sloopt als je pech hebt je hele motor.
De waterpomp wordt zover ik weet sowieso standaard mee vervangen met een nieuwe distributieriem. Ook weet ik dat je wel wat speciale apparatuur nodig hebt voor het vervangen van de distributieriem van de V6 (ik meen voor het vastzetten van de nokkenassen), dus niet iedere Jaapie op de hoek kan het doen. Laat je het bij een Opel dealer doen, dan betaal je flink, ik meen iets van rond de 800 euro. Ik heb het destijds bij mijn vaste (onafhankelijke) garage laten doen en dat heeft mij alles bij elkaar geloof ik minder dan 400 euro gekost. Het is voor mijn V6 alweer een paar jaar geleden (+- 3 jaar, zo’n 45k kilometer), die zal eind dit jaar of begin volgend jaar weer eens vervangen moeten worden.
@jethro wrote:
@Andre_Ede wrote:
special edition ? Nog nooit van gehoord.
Is natuurlijk een verkoop praat ;) dat special edition ;) ;)
Verkoopt beter, denken ze.
De kleur en de aantal PK`s zijn wat minder.
Maar een mooie CALLI :thumbIs geen verkooppraat, het is een Opel Calibra Iceland (inderdaad een speciale uitvoering)., ik heb er nog ergens een originele poster van liggen.
Dit is een oude auto van Opel-Forum member Baboe (even naar beneden naar de post van Baboe scrollen).Dat ziet er interessant uit. Ik heb jou een PM gestuurd.
@mercuryv6 wrote:
Hoi,
Heb zelf een originele NL Calibra turbo. Ze worden steeds zeldzamer. Ik hou een lijstje bij van de originele geleverde turbo’s, maar van de 108 die ooit geleverd zijn staan er nog 32 op kenteken en zijn er nog 13 die APK hebben. Als het goed is rijdt de mijne over een paar weken weer als de 4×4 er weer onder zit.
Gr Martin
De eerste Turbo van mij vader is een originele en (waarschijnlijk) de eerste die in NL op de weg kwam (2 januari 1993). Destijds hadden we er eind 1992 al een proefrit mee gemaakt samen met de garage eigenaar, wat een ervaring was die ik nooit zal vergeten: als klein kind voor het eerst in een auto met zoveel vermogen en dan met 240+ over een besneeuwde en ijzige snelweg :shock: .
Mijn Turbo is een Duitse import zover ik weet en de 2e van mijn vader weet ik het even niet van. Mijn V6 is wel een volledige Nederlandse auto en daarvan ben ik pas de 3e eigenaar.Ik heb ook een Turbo, en op dit moment nog een V6. Mijn vader heeft zelfs nog 2 Turbo’s, wordt een leuke verzameling zo :D
Ik zag er gisteren avond nog een rijden in de buurt van Hoensbroek/Schinnen. Was meen ik een groene Calibra met een behoorlijk grote spoiler achterop.
Dat interieur ziet er fantastisch uit :thumb Ben aan het overwegen om voor mijn Turbo ook het interieur helemaal custom te laten maken, maar dat zal wel een paar centen kosten.
Erg netjes. Mag ik vragen waar je die beige hoezen voor de versnellingspook en de handrem vandaan hebt?
Als het motormanagement lampje regelmatig gaat branden zou je langs een garage/Opel dealer kunnen gaan en hem laten uitlezen. Redelijke kans dat er iets mis is met een van de sensoren, zoals bijvoorbeeld de hierboven aangegeven luchtmassameter of de lambdasonde. Ook de tip van bougies, luchtfilter e.d. vervangen zou ik (tenzij dit recentelijk nog gebeurd is) ter harte nemen.
Wat eveneens wel eens kan helpen is een flesje injectiereiniger. Deze kun je bij Heuts of een andere autospeciaalzaak wel halen, bij Heuts kost het ongeveer 11 euro, maar zo te zien ligt er geen Heuts bij jou in de buurt. Let wel op: er zijn verschillende voor benzine en diesel, desnoods even in de desbetreffende zaak navragen. Als je de volgende keer gaat tanken, gooi eerst de inhoud van het flesje in de tank en tank hem dan vol. Je merk hier niet direct iets aan, aangezien het geheel met de volledige tank benzine wordt vermengd, maar kan wellicht wel iets helpen. Ik gebruik zo’n flesje 1 of 2 maal per jaar (pak m beet om de 7500 tot 10000 km).
Mooi ding, waarom doe je hem weg? :shock: Verlagen zou ik een Calibra zelf nooit, ben blij dat ik nu net over al die idiote drempels hier kom.
Calibra Turbo rijden is inderdaad zeer leuk, maar de V6 ook, het rijdt alleen totaal anders. De V6 is een heerlijk ontspannen cruise wagen die er niet echt van houdt om op zijn staart getrapt te worden (ik vind die F25 bak niet zo lekker schakelen als je alles snel wilt doen). De Turbo daarentegen… tsja… het gevoel van de turbo die op druk komt, de heerlijk vlot schakelende F28, stuk betere wegligging :wors In het begin behoudt ik ze ook zeker allebei, wellicht dat de V6 tzt afgemeld de garage in gaat of wellicht komt hier een 3.0 V6 in te liggen.
Voor wat betreft de Turbo, hoe zijn jouw ervaringen voor wat betreft de gelockte 4×4? Rijdt dit heel anders, merk je het met wegrijden en/of bochtenwerk? En het wisselen tussen de 5 standen van de EDS, heb je daarvoor iets van een schakelaar op het dashboard?
Het motorblok voor mijn Turbo heb ik gisteren gehaald. Zover ik nu weet zitten hier al grotere injectoren op, een grotere downpipe en een coscast kop. Wellicht dat hij ook is voorzien van andere nokkenassen, maar dat kunnen we pas zien als we hem uit elkaar sleutelen. Dit wil ik doen om hem helemaal schoon te maken, kop schoonmaken, nieuwe pakkingen etc (als je het doet, dan moet je het ook direct goed doen). Gechipt zal hij vrij snel worden (p1 of p2), een Garrett turbo overweeg ik alleen als ik zeker weet dat ofwel de 4×4 heel blijft, of dat de wegligging er niet/nauwelijks onder lijdt wanneer ik alleen FWD gebruik. Alleen bij FWD met 350pk+ vrees ik voor zaken als dit :???: :
Waarschuwing: geluid is nogal hard!
https://www.youtube.com/watch?v=L1VZL1Pi1qU” onclick=”window.open(this.href);return false;Bedankt voor de info. De auto wordt op dit moment helemaal opgeknapt, waarna ik hem waarschijnlijk eerst een tijdje “stock” ga gebruiken. Het idee daarna was, gezien de vrij geringe kosten en het niet direct nodig zijn van vele andere upgrades, een phase 2 chip in te bouwen. Mocht dit dusdanig goed bevallen dan blijft hij zo, maar ja.. niets went zo snel als meer vermogen :) Auto’s en dan met name Calibra’s zijn een hobby/passie van mij en geld is niet direct het probleem, het geïnvesteerde geld moet het in mijn ogen alleen wel waard zijn. Ik wil er best een dikke Garrett GTX2871R of GTX3582R turbo ingooien, maar als ik daardoor gegarandeerd de 4×4 kapot trek vind ik dat zonde. Het grootste pluspunt van de Turbo, t.o.v. mijn huidige V6, vind ik juist de 4×4.
Even een vraagje wat betreft het uitschakelen van de 4×4: hoe doe je dat? Doe je dat puur door een zekering eruit te halen, of heb je iets van een schakelaar laten inbouwen? Ik meen mij verder te herinneren dat je met een EDS phase 3 of hoger chip ook iets van een schakelaar krijgt met 5 stappen, waarbij je het vermogen kunt regelen. In dat geval zou ik wellicht iets kunnen (laten) maken waarbij de 4×4 bij de lagere vermogensstappen wel werkt en bij de hoogsten voor de veiligheid staat uitgeschakeld.
Mijn vader heeft al veel langer (nu al meer dan 22 jaar) een Calibra Turbo en hij heeft gelukkig nog helemaal geen problemen gehad met de 4×4. Nu heeft hij er ook vrij weinig mee gereden (er staat iets van 140k op de teller), maar ik hoop dat je ook geluk kunt hebben met de 4×4. Ook las ik in een ander subforum dat je de 4×4 kunt vastzetten met een kit van ringen (om de problemen met de drukbol te omzeilen), maar ik weet nog niet of dit meer negatieve bijwerkingen heeft dan dat het voordeel heeft. Van wat ik daar las is het “nadeel” hoofdzakelijk dat je bij het wegrijden wat anders moet omgaan met de koppeling.
Hmm..als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat het met de luchtmassameter te maken heeft.
@jethro wrote:
@Duurt wrote:
De mijne heeft ook in Den Haag gereden, vorige eigenaar had ook nog een klassieke BMW
Bij mijn Transporter staat de temperatuur ook altijd op 90 graden, behalve als het vriest en de kachel aan heb blijft hij bij 80 hangen maar dat hebben ze allemaal, als je op de snelweg rijd staat hij wel op 90 graden.
Voor de zekerheid toch maar een thermostaat besteld, zal mij benieuwen of het wat uit maakt.wat de 4WD betreft, ik laat de zekering er maar gewoon in zitten, zoveel rij ik toch niet.
Ik heb het instructieboekje nog even bekeken, maar de theoretische wagensnelheid van een Calibra met C20XE is 223 Km/h en dezelfde motor met 4WD is 215 km/h, verbruik stijgt van 7,2 naar 8 l/100km
Ben benieuwd wat de topsnelheid van een Turbo met uitgeschakelde 4WD isTurbo loopt 240 km/h.
Volgens Opel.Volgens Opel ja, puur omdat ze dan geen begrenzer in hoefden te bouwen wat min of meer was afgesproken onder een aantal grote Duitse autofabrikanten (Opel, BMW, Mercedes, Audi). Met mijn vaders Calibra Turbo hebben we vroeger (was in 1994) met 4 inzittenden 275km/h op de teller gehad (en hij kon nog wel iets harder). Haal daar een beetje teller afwijking vanaf, maar je komt nog altijd uit op een snelheid van 260+ km/h. En dit is een standaard Calibra Turbo met 4×4 aan, de eerste in Nederland uitgebrachte zelfs.
Qua verbruik is het nog altijd jouw eigen rijstijl wat dit het meest beïnvloedt. De Turbo rijdt over het algemeen iets zuiniger dan mijn V6. In mijn woon-/werkverkeer rijdt ik vrijwel alleen stadsverkeer en wat buitenwegen, met de V6 haal ik daar (afhankelijk van drukte en weersomstandigheden) 1:10 tot 1:11.5. Met de Turbo (die gebruik ik soms ook) haal ik op die stukken ongeveer 1:11 tot 1:12.5. Met name de 6e versnelling scheelt best wel wat, die mis ik nog altijd in mijn V6 :(
@Duurt wrote:
mijn zoon had laatst voor zijn AstraG ook vervangende koplampen besteld, maar het lichtbeeld was niet goed te krijgen en ook de pasvorm was lang niet zo mooi als van de oude, rubbers sloten mooi aan.
bij de garage zeiden ze dat als ze een staakproef zouden krijgen hij afgekeurd zou worden, toen heeft hij de oude units maar laten polijstenIk heb hier geen problemen mee gehad, de monteur had in ieder geval niets gezegd dat iets niet goed paste en van wat ik kan zien zit het gewoon prima. Maar het kan zijn dat er (soms) wat problemen zijn met dit soort onderdelen, het zijn en blijven non-originele onderdelen.
@Duurt wrote:
klopt het ook dat de temperatuurmeter net boven het blauw blijft staan?
Euhm, ik denk dat het met de buitentemperaturen van dit moment wel kan kloppen. De 4 cilinder turbo wordt niet zo warm, mijn V6 is altijd een stukje warmer (+- 10 graden meer). Daarbij is net boven het blauw nog altijd zo’n 75-80 graden, het is niet dat het ineens een koelkast is :) Mocht je echt twijfelen aan de werking, laat hem dan eens een (eventueel na een rit) een tijdje stationair draaien op de oprit, dan zal de temperatuur wel stijgen. Zo niet, dan kan er eventueel iets aan een sensor mis zijn, maar aangezien de meter al van zijn plek afkomt denk ik niet dat dit het geval is.
De dimlichten van de Calibra zijn H1 lampen, zie het linkje in mijn vorige post naar de website van Heuts. De Angel Eyes zijn gewoon de hele units bij elkaar, met lens en al maar zonder lampjes. Het enige wat je daar in moet zetten (mee over nemen) zijn de lampjes zelf (dimlicht, grootlicht, knipperlicht etc.). Er staan er op dit moment redelijk wat op Marktplaats, zie hier. Je hebt zover ik weet 2 versies; een zilveren versie (ook wel chrome genoemd) en een zwarte. Ik heb voor de zilveren gekozen, omdat dit er “normaler” uitziet, meer lijkend op het origineel. Als je wilt kan ik morgen wel een paar foto’s maken van hoe ze eruit zien op mijn Calibra.
Mocht je deze units overwegen, dan zul je of zelf handig moeten zijn met klussen of dit bij een monteur/garage laten doen (ik meen dat de voorbumper er o.a. even af moet). Het is geen complexe klus, maar kost wat meer moeite dan even een lampje vervangen ;)
Voor wat betreft het dimlicht, ik neem aan dat je al eens een setje nieuwe lampjes erin gedaan hebt? Mijn vaders Calibra Turbo (nog iets ouder, van 2 januari 1993) had ook heel slechte verlichting, maar een paar nieuwe lampjes hielp in ieder geval redelijk wat. Het haalt het qua lichtopbrengst nog niet bij dat van mijn Calibra, maar het was in ieder geval een dag en nacht (bijna letterlijk) verschil vergeleken met de oude lampjes. Hier hebben we toen gekozen voor Philips Blue Vision, aangezien ik die al in mijn Calibra had zitten en ze goed bevielen. Het licht is gewoon wit, niet echt blauw wat de naam doet vermoeden. Het “matte” van de lens is het glas dat na al die jaren aan het uitkristalliseren is.
Bij mijn eigen Calibra heb ik ervoor gekozen om een setje Angel Eyes erin te zetten. Het liefst had ik de boel origineel gelaten, maar dan was het ofwel een 2e hands setje kopen (waarbij de kans groot is dat deze niet veel beter zijn) of “nieuwe” Opel koplampunits halen, welke verschrikkelijk duur zijn (ik meen 300-400 euro per zijde). Voor een set Angel Eyes voor een Calibra betaal je misschien 125-150 euro, aanzienlijk minder dan de 600 tot 800 euro wat de originele Opel units kosten.
Xenon heb ik ook kort overwogen, maar een kennis van mij die mijn auto onderhoudt heeft mij dit afgeraden. Volgens hem geeft (schijnbaar) meer gedoe dan wat anders.Mocht je dus nog geen nieuwe lampjes geprobeerd hebben dan is dat wel de moeite waard, aangezien het vrij goedkoop is. Ik meen ook ooit, vraag me alleen niet waar, gelezen te hebben dat men oude, uitgekristalliseerde koplampunits kan opknappen. Of dit ook met die van de Calibra mogelijk is, hoe effectief het is en wat de kosten zijn weet ik helaas niet.
Een Calibra met BBS velgen eronder is altijd een hele mooie combinatie :D . Heb 17 inch BBS CS velgen onder de mijne liggen, lijken vrij veel op de RX maar ik vond CS net iets mooier.
Dat staat op de planning, als in ik heb de monteur waar ik mijn auto laat onderhouden al een mailtje gestuurd. Zelf ben ik niet zo van het knutselen aan de auto dus vandaar.
Gisteren een (mat) zwarte Calibra met gele strepen gezien in de buurt van Oirsbeek.
Zag er vandaag weer een rijden, een witte Calibra (geen idee welke uitvoering) in de buurt van Heerlen.
Wellicht heel simpel maar heb je al eens naar de bougies gekeken? Eventueel een paar bougies vervangen is een stuk goedkoper (makkelijker wil ik niet direct zeggen, de achterste 3 zitten heel rot) dan denken aan het vervangen van een brandstofpomp of iets dergelijks.
Tot mijn verbazing heb ik de afgelopen tijd weer redelijk wat andere Calibra’s gezien, gisteren nog een bij Windraak en eerder deze week nog een in Hoensbroek (Limburg). Beiden donker van kleur (donkerblauw/groen of zwart). Vorige week heb ik er tevens nog een voorbij zien komen in de buurt van Amstenrade/Oirsbeek. Geen idee of het mensen zijn die hier wel eens rondhangen, maar ik vond het wel leuk om te zien dat er toch nog wat rondrijden. Soms zie ik er weken/maanden geen, nu dus 3 binnen 1 week tijd :D
@lucas- wrote:
Je lichtbeeld hoort niet symmetrisch te zijn. Omdat tegemoetkomend verkeer op de baan links van de auto rijdt hoort de linker koplamp wat lager afgesteld te zijn. De rechter kan wat hoger omdat je daarmee niet tegemoetkomende auto’s verblind.
Maar als ze nu niemand verblinden en je wel prima zicht hebt zou ik er niks meer aan doen ;)
De linker koplamp staat nog altijd een tikkie lager dan de rechter, maar eerst stond de rechter veel hoger (pak m beet 2 standen hoger). Ik heb de linker zo afgesteld dat op stand 3 (laagste stand) het motortje de lamp ook niet lager kan zetten. En nee, gelukkig verblind ik nu niemand meer, dat was voorheen wel kort het geval toen bleek dat het motortje rechts de geest had gegeven en veel te hoog vast stond.
Heb de lampen nu meestal op stand 2 staan, schijnt ver zat en vergeleken met mijn oude koplampen is dit een enorme verbetering. -
AuteurBerichten