Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nope, geen vorst. Er zit ook geen filtertje tussen, het is een slang direct van het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk. Helaas ook niet de reden dus.
Heel ander verhaal; Ik hoorde van een automonteur in de buurt wel dat er flink wat problemen waren met Volkswagens in de winter die kleine stukjes rijden. Door de bevroren condensvorming in de oliekanalen van de motor wordt er bij starten vrijwel niet gesmeerd en lopen de motoren vast.
Er zit nu een bout in (zonder draad) en vloeibare pakking onder de kop. Als ik tijd heb zal ik een aluminium busje draaien, wil er echter nog wel achter komen waarom er soms een hoge druk ontstaat in het carter om schade te voorkomen.
Ook voor een peilstok, oke. Carterontluchting is prima dus er is iets anders aan de hand.. Ik dacht net aan de mogelijkheid dat bij een backfire (als er een inlaatklep open staat) de druk via het inlaatspruitstuk en de carterontluchting in de motor voor een verhoogde druk kan zorgen.. Wat denken jullie van die theorie? Je hoort geen duidelijke backfire, maar bij hoog toerental en veel herrie kan dat zomaar aan je voorbij gaan natuurlijk..
Als er blijkbaar soms een overdruk is in mijn carter heb ik toch liever dat de druk weg kan (dopje wat er uit schiet). Anders is schade misschien het gevolg. Ik zag er aan te denken (zoiets als Tiedo zei) een bout te gebruiken, de draad af te zagen en alleen het stuk borst erin te schuiven met wat vloeibare pakking onder de kop.
In de vraagbaak etc kan ik ook niet de functie van de opening in het carter naast de peilstok vinden.
Ga ik naar zoeken, thanks!
Van het overdrukventiel op de pomp bedoel je?
Oke dan. Ja viscositeit word natuurlijk lager bij opgewarmde motor maar zou dit na zo lang probleemloos rijden niet zo snel in verband kunnen brengen met dit probleem. Zijn er mensen die dit al eens meegemaakt hebben?
15W40. Twee maanden geleden olie en filter nog ververst. Rijd al jaren probleemloos op deze olie (wordt ook minstens een keer per jaar ververst incl. filter).
Zojuist auto gestart (koude motor) en oliedrukmeter gaf juiste druk aan. Zou het probleem te koppelen zijn aan een opgewarmde motor met dunnere olie? Ik ga er zo niet mee rijden.
Ik heb de auto al een paar jaar en vind dit toch wel een beetje te gortig. Het oliepeil is ook flink gedaald toen ik gisteren 300 km heb gereden (wel met aanhangwagen, maar dan nog). Vanmiddag kan ik een compressiemeter ophalen, iemand die de voorgeschreven drukken weet?
Groet,
Justin
@kiyamizio wrote:
Ontsteking haar fijn afstellen. En de lmm aan een co meter afstelle
Ik tank 98 met loodvervanger en octaanbooster
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
Ik heb zeer slechte ervaringen wanneer men een auto op CO2 correct afstelt. Vrijwel alle wagens gingen slecht lopen en moesten weer terug gesteld worden. (wel nodig voor APK idd)
Het gaat me niet zozeer om dat prijsverschil, het manta’tje mag alles kosten :) Echter: ik heb bij meerdere oldtimers beslist geen verschil gemerkt, behalve de prijs. Echt helemaal niets. Ik kan me voorstellen dat als de motor verder in gereviseerde ‘nieuwstaat’ verkeerd, verschil merkbaar is. Hier niet het geval.
Het lijkt me dat deze motor heel goed optimaal afgesteld kan worden met euro95 met loodvervanger.
Maar we gaan dus voor wat spulletjes vervangen en vervolgens naar de garage voor op de testbank? Niet zelf handmatig aanpassingen doen aan de afstelling?
Nope, helaas is dat het niet. Wanneer je de gordel uittrekt vóór de steun bij je schouder (direct uit het zijpaneel) rolt hij gewoon op. Het probleem zit hem naar mijns inziens dus bij die schoudersteun/verlengstuk (hoe je het ook wilt noemen :) )
De motor loopt prima op 95, als 98 nu een groot verschil zou maken.. Euro98 is duurder en verschil in verbruik is niet echt merkbaar. Het octaangetal is hoger en daardoor zou er een schonere verbranding (hogere temperaturen..) optreden waarmee minder koolresten zouden achterblijven. Ook dit vind ik niet heel merkbaar. Als het nu om een oude zware hele sportieve motor gaat die je hoort pingelen zou ik het wel overwegen.
Het gaat me puur om het goed kunnen afstellen van de brandstof/lucht verhouding zodat er een effectievere verbranding optreedt,. De motor loopt al als een naaimachientje.
Oke, gat in de bodemplaat en andere zijde met de bout vast.
De gordels rollen goed op hoor! Enkel wanneer ze zijn gemonteerd rollen ze slecht op, weerstand met de sleuf in het stijl en toch veel wrijving met dat kunstof verlengstuk en die chromen geleider bij je schouder. Ik heb die kunstof schoudergeleider al weggelaten, dan hoef je ze wat minder te ‘helpen’.
Zijn er wel gordels in een Manta die fatsoenlijk op geheel eigen kracht inrollen? :PKijk, daar kan ik mee verder :) De motor valt (met hulp van mensen met veel ervaring) niet beter af te stellen zonder vermogenstestbank?
Is je luchtfilter nieuw?
Nee, huidige powerfilter moet dus vervangen worden.Heb je een koudstart-injector achterop je inlaatspruitstuk zitten? Sluit deze goed af als de motor eenmaal loopt?
Ja.Is de brandstofdruk in orde?
Ja. (net problemen mee gehad).Werken alle injectoren naar behoren?
Hij draait fatsoenlijk.. Het schijnt dat je ze kunt controleren met behulp van een soort stethoscoop.Komt de motor op de juiste bedrijfstemperatuur?
Ja.Zijn je brandstofslangen al een keer vernieuwd?
Ja, vorig jaar allemaal vervangen. (alleen slangen, niet de koperen leidingen)Hoe staat het met de ontluchting van je brandstoftank?
Nooit problemen mee gehad, vrij brede ontluchtingsslang dus lijkt me geen probleem.Tank je 98 octaan?
Nee, euro95 met loodvervangerIs je uitlaat geheel lekvrij?
Ja, pas een jaar oud en behandeld met hittebestendige lak.Kan de LMM worden afgesteld? Heb er pas een ander op gezet (bleek achteraf niet nodig te zijn geweest) maar deze is aangesloten op de regelkast. (“computer”).
Maakt niet het grote verschil, heb dat trucje al eens geprobeerd. Hoe zitten die chrome stongen gemonteerd? Heb deze namelijk ook gekregen bij een andere set gordels.
Zo, laten we dit topic eens een flinke schop geven :P
Vandaag heb ik andere gordels in m’n manta gezet. Maakt geen bal uit. Ze rollen nog steeds niet in, alleen als je ze ‘helpt’. Ik heb dezelfde gordels als postbusmanta met de foto’s van zijn CC uit ’79.
Nu zag ik op de foto’s van postbusmanta die het eerste zijn geplaatst dat het rolmechanisme vast zit op de plaats waar normaal het eind van de gordel vast zit. Ik denk dat er op deze manier minder wrijving plaatsvind en de gordels misschien wel vanzelf oprollen. De kracht die op de gordel komt bij een botsing wordt wel twee keer zo groot (opgevangen door 1 punt ipv 2). Zou het veilig zijn op deze manier?
@postbusmanta: Helemaal niet lastig te maken, wel heel erg gemakkelijk om te gebruiken. Ga ik fixen, weer een tool erbij ;)
Verder: Het probleem is opgelost! Door meerdere factoren te lage brandstofdruk. Wat nieuwe slangen en filter. Er was dus helemaal geen probleem met de LMM! Auto heeft nu een mooie constante brandstoftoevoer. Auto rijdt weer geweldig.
Bedankt weer allemaal ;)
De weerstand is bij de ene 3 ohm en bij de andere 4 ohm. Zou deze dan toch stuk zijn?
Misschien is er iemand die de tijd vind om per ongeluk even de multimeter op zijn/haar LMM te zetten? :angelAlle kabels van en naar m’n brandstofpomp zijn blauw. Er komt ook een kabel direct van de accu naar het brandstofrelais op het linkerspatbord. Welke?
Wat betreft de zekeringen, volgens mij heb ik een andere zekeringenkast (in ieder geval 11 zekeringen ipv 12). Over welke zekeringen heb je het? Hier zijn het de Heizscheibe (achteruitverwarming?) en het lampje in de kofferbak/radio.
Hij geeft een beetje pulserend brandstof, de pomp draait dus wel. Apart dat het geen vaste straal brandstof is, maar het moet sowieso voldoende zijn om te lopen.
Overbruggen? In de zekeringkast?
Heb hier geen autokrik voorhanden (Terschelling), nogal storend om op deze manier te moeten klussen.. Ik ga proberen morgen een autokrik te regelen ergens en anders zal de auto met de ambu naar huis moeten waar ik wel materiaal heb.
Nou, andere LMM aangesloten. Nog steeds hetzelfde probleem. Als ik de LMM loskoppel draait de motor, zodra ik de LMM aansluit stopt hij er weer mee.
Wie o wie heeft een idee/suggestie?
Toch wel een heel deugdelijk motortje dan dat hij ondanks een te lage brandstofdruk gewoon fatsoenlijk loopt :) Als de LMM erop zit en hij weer rijdt ga ik het hele brandstofsysteem maar eens nalopen.
De pomp draait toch al als je het contact aan zet? Of pas als je start? Eerste lijkt me meest logisch?Een nieuwe tweedehandse LMM ;)
Waarvoor dient de vacuüm slang als de pomp voldoende druk kan leveren? Er zit toch nooit een filter aan de zuigzijde van de pomp, alleen aan de perszijde? Zijn jullie er zeker van dat het er uit moet spuiten of is het een aanname? Heb bij andere auto’s waar ik aan het brandstofsysteem heb gezeten regelmatig weinig druk en vacuüm slang gezien welke allemaal prima liepen.
De tank was niet bijna leeg, en hij liep rustig 2500 toeren op ‘t handje zonder de LMM, met te weinig brandstof zou hij dan toch moeten protesteren.
-
AuteurBerichten