Afstellen cih 2.0 GTE

Forumindex Forums Techniek Cih Afstellen cih 2.0 GTE

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229982
    JustinP
      Lid sinds:
      26 December 2009

      Zo onderhand verdient de manta wat extra liefde onder de motorkap. De auto ruikt tijdens rijden naar benzine en de bougies raken heel snel vervuild (onvolledige verbranding). Hij krijgt dus teveel brandstof of de verhouding lucht/brandstof is niet goed.

      Wat valt er af te stellen, en hoe werkt dit op een injectiemotor? Ik weet dat er niets aan de kleppen te stellen valt (hydraulisch). Kan men goed af stellen zonder complexe apparatuur, of is dit laatste toch verstandiger? Ik heb het dus niet over (beroerde) CO2 afstelling. De motor loopt ontzettend mooi en brengt me overal zonder protesteren heen maar een wat betere afstelling aan de brandstof/lucht verhouding zou wel mogen. Er komt ook vrij veel witte rook uit de uitlaat maar koelvloeistof blijft te allen tijde op hetzelfde peil, waarschijnlijk ‘gewoon’ voor een oude motor.

      Ben benieuwd.

      #17780223
      postbusmanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2004

        Voordat je gaat afstellen, moet je eerst zeker weten dat de onderdelen waarmee je werkt in goede conditie zijn:

        Is je luchtfilter nieuw?
        Heb je een koudstart-injector achterop je inlaatspruitstuk zitten? Sluit deze goed af als de motor eenmaal loopt?
        Is de brandstofdruk in orde?
        Werken alle injectoren naar behoren?
        Komt de motor op de juiste bedrijfstemperatuur?

        Zijn je brandstofslangen al een keer vernieuwd?
        Hoe staat het met de ontluchting van je brandstoftank?

        Tank je 98 octaan?

        Is je uitlaat geheel lekvrij?

        Als bovenstaande zaken in orde zijn, kun je de motor het beste af laten stellen op de vermogenstestbank.
        Een luchthoeveelheidsmeter kun je het beste afstellen bij belasting van de motor.

        #17780224
        JustinP
          Lid sinds:
          26 December 2009

          Kijk, daar kan ik mee verder :) De motor valt (met hulp van mensen met veel ervaring) niet beter af te stellen zonder vermogenstestbank?

          Is je luchtfilter nieuw?
          Nee, huidige powerfilter moet dus vervangen worden.

          Heb je een koudstart-injector achterop je inlaatspruitstuk zitten? Sluit deze goed af als de motor eenmaal loopt?
          Ja.

          Is de brandstofdruk in orde?
          Ja. (net problemen mee gehad).

          Werken alle injectoren naar behoren?
          Hij draait fatsoenlijk.. Het schijnt dat je ze kunt controleren met behulp van een soort stethoscoop.

          Komt de motor op de juiste bedrijfstemperatuur?
          Ja.

          Zijn je brandstofslangen al een keer vernieuwd?
          Ja, vorig jaar allemaal vervangen. (alleen slangen, niet de koperen leidingen)

          Hoe staat het met de ontluchting van je brandstoftank?
          Nooit problemen mee gehad, vrij brede ontluchtingsslang dus lijkt me geen probleem.

          Tank je 98 octaan?
          Nee, euro95 met loodvervanger

          Is je uitlaat geheel lekvrij?
          Ja, pas een jaar oud en behandeld met hittebestendige lak.

          Kan de LMM worden afgesteld? Heb er pas een ander op gezet (bleek achteraf niet nodig te zijn geweest) maar deze is aangesloten op de regelkast. (“computer”).

          #17780225
          Stender
          Moderator
            Lid sinds:
            5 April 2009

            Ik zou beginnen met Euro98, of BP Ultimate, dat vinden die motoren veel fijner.

            #17780226
            The_Undertaker
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 April 2006

              @Stender wrote:

              Ik zou beginnen met Euro98, of BP Ultimate, dat vinden die motoren veel fijner.

              Is dat niet afhankelijk van waar je ontstekingstijdstip op is afgesteld?

              #17780227
              JustinP
                Lid sinds:
                26 December 2009

                De motor loopt prima op 95, als 98 nu een groot verschil zou maken.. Euro98 is duurder en verschil in verbruik is niet echt merkbaar. Het octaangetal is hoger en daardoor zou er een schonere verbranding (hogere temperaturen..) optreden waarmee minder koolresten zouden achterblijven. Ook dit vind ik niet heel merkbaar. Als het nu om een oude zware hele sportieve motor gaat die je hoort pingelen zou ik het wel overwegen.

                Het gaat me puur om het goed kunnen afstellen van de brandstof/lucht verhouding zodat er een effectievere verbranding optreedt,. De motor loopt al als een naaimachientje.

                #17780228
                jojonopel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 September 2006

                  Deze CIH motoren, behalve de N versies, hebben echt 98 octaan + loodvervanger nodig
                  om optimaal te presteren, Zooo groot is dat prijsverschil nu toch ook niet !

                  #17780229
                  JustinP
                    Lid sinds:
                    26 December 2009

                    Het gaat me niet zozeer om dat prijsverschil, het manta’tje mag alles kosten :) Echter: ik heb bij meerdere oldtimers beslist geen verschil gemerkt, behalve de prijs. Echt helemaal niets. Ik kan me voorstellen dat als de motor verder in gereviseerde ‘nieuwstaat’ verkeerd, verschil merkbaar is. Hier niet het geval.

                    Het lijkt me dat deze motor heel goed optimaal afgesteld kan worden met euro95 met loodvervanger.

                    Maar we gaan dus voor wat spulletjes vervangen en vervolgens naar de garage voor op de testbank? Niet zelf handmatig aanpassingen doen aan de afstelling?

                    #17780230
                    Stender
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      5 April 2009

                      Ik zeg alleen maar; deze motoren zijn inderdaad gemaakt voor euro 98 en lopen daar dus het best op. Ik merk het verschil met mijn 2.0s wel enorm; op 95 pingelen en niet soepel lopen. Heb gelukkig maar één keer 95 hoeven tanken, daarna alleen maar 98 of BP Ultimate. Vergeet niet dat je blok efficiënter en soepeler loopt met 98.

                      #17780231
                      postbusmanta
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 July 2004

                        @JustinP wrote:

                        Het gaat me niet zozeer om dat prijsverschil, het manta’tje mag alles kosten :) Echter: ik heb bij meerdere oldtimers beslist geen verschil gemerkt, behalve de prijs. Echt helemaal niets. Ik kan me voorstellen dat als de motor verder in gereviseerde ‘nieuwstaat’ verkeerd, verschil merkbaar is. Hier niet het geval.

                        Het lijkt me dat deze motor heel goed optimaal afgesteld kan worden met euro95 met loodvervanger.

                        Maar we gaan dus voor wat spulletjes vervangen en vervolgens naar de garage voor op de testbank? Niet zelf handmatig aanpassingen doen aan de afstelling?

                        Als je bij een vermogenstestbank aankomt om de boel eens ECHT goed af te laten stellen………….en je hebt euro95 getankt………….kun je wellicht gelijk weer vertrekken.
                        Als de motor vanuit een laag toerental moet gaan trekken, heb je grote kans op “pingelen” als je er euro95 in hebt zitten.

                        Een test zal dan direct gestaakt worden.

                        En nogmaals mijn tip:
                        Haal je injectoren eruit en laat ze nakijken / reinigen bij een goed revisiebedrijf. Doe dit voordat je op de bank gaat!!

                        Anders kun je wellicht nogmaals betalen voor een run op de bank.

                        Echt waar………….je motor gaat er beter door lopen!!

                        #17780232
                        SanguiniusNL
                          Lid sinds:
                          22 April 2011

                          Ik zal maar eens overstappen op euro 98 denk ik dan maar, als mijn motor ( 2.0 S ) er beter van gaat lopen zal ik het even melden :)

                          #17780233
                          Stender
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            5 April 2009

                            Dan moet je ‘m wel goed afstellen!

                            #17780234
                            kiyamizio
                              Lid sinds:
                              5 February 2010

                              Ontsteking haar fijn afstellen. En de lmm aan een co meter afstelle

                              Ik tank 98 met loodvervanger en octaanbooster

                              Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

                              #17780235
                              JustinP
                                Lid sinds:
                                26 December 2009

                                @kiyamizio wrote:

                                Ontsteking haar fijn afstellen. En de lmm aan een co meter afstelle

                                Ik tank 98 met loodvervanger en octaanbooster

                                Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

                                Ik heb zeer slechte ervaringen wanneer men een auto op CO2 correct afstelt. Vrijwel alle wagens gingen slecht lopen en moesten weer terug gesteld worden. (wel nodig voor APK idd)

                                #17780236
                                Stender
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  5 April 2009

                                  Bij de APK stellen ze ‘m niet af op het ideale CO maar op een CO die laag genoeg is om te slagen. Dat is meestal niet de ideale waarde zodat ‘ie het soepelst loopt.

                                  #17780237
                                  kiyamizio
                                    Lid sinds:
                                    5 February 2010

                                    beste is op afr afstellen.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.