Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Vandaag was het tijd voor actie,
Na afwezigheid van 4 dagen door werk.
Om de valse lucht te vinden 3 dingen bij de hand.
1. Luchttoevoer smoren middels plastic handschoen, (dan hoor je waar hij valse lucht zuigt).
2. Flexibele slang om mee te luisteren naar aanzuigende lucht (van oor naar motoronderdelen)
3, Remmenreiniger om toerental te beinvloedde.
Ik starten de tigra en de auto liep prima, geen hoge toeren geen haperingen, niets nada noppes.
Ook het luisteren met de slang of het spuiten met remmenreininger bij de slangen etc gaf geen resultaat.
:wub Misschien dat het gebruik van de remmenreiniger de oorzaak was van de toerendans?
Laten we het maar even afwachten.
Planning is wel om de stappenmotor alsnog schoon te maken en de EGR af te doppen.Tot zover
:wors
Geertde motor blijft nu hoog in de toeren lopen na het starten.
Tussen 3000/4000 toeren?? :wubIk ga zoeken naar de valse lucht.
Nu is het wel moeilijk luisteren als de motor op hoge toeren draait.
Heb je ervaring met andere plaatsen behalve de slangen.
Het inlaatspruitstuk had ik al gecontroleerd op scheurtjes
Is schuim van zeep en alternatief?
Moet je verschil horen bij de motor als je de lambasonde loskoppeld?
Los of vast geeft namelijk geen verschil@gertjuh1968 wrote:
dan denk ik dat je motor valse lucht trekt, wat makelijk is om valse lucht op te sporen, je neem een stukje tuinslang.
eentje bij je oor houden en met het andere uiteinde ga je bij je motorblok langs. je hoort vanzelf als de motor valse lucht trekt.
zo spoor ik valse lucht ook altijd op.ik moet ff denken, dat met je stappenmotor. je zet de auto op kontackt dan haal je de stekker los van de stappenmotor.
dan het kontackt uit, druk de stekker van de stappenmotor er weer in. nu staat je stappenmotor helemaal dicht. en dan start je de auto. je moet dan wel ff helpen met het gas geven anders slaat ie af, niet te veel gas. als het goed is draait je motor op een heel laag toerental.
als de motor loopt dan regelt de cpu het stationeer lopen wel weer.
dit heb ik bij mij astra ook eens gedaan, (die heb ik niet meer)en ik denk dat je de auto een keer uitlaat lezen, dat er een foutcode bij is gekomen, omdat je de stekker van de stappenmotor hebt los gehaalt.
ga eerst kijken dan je motor geen valse lucht aanzuigt. anders heeft het verhaal met de stappenmotor geen nut.
Gert
beankt voor alle tips ik ga eind van de week ales uitproberen.
Ik moet helaas een weekje weg voor mijn werk.:wub :wub ik dacht dat hij weer redelijk liep, dus niet
:argue alles zit zo ingebouwd dat je er bijna niet bijkomt.
De auto blijft hoog in de toeren lopen
Ik kon de stappenmotor nog niet loskrijgen.
Ik kon via het gaskleppenhuis wel wat reiniger erin spuiten, maar dat hielp dus niet.Na wat zoeken had ik dit ook gevonden op:
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/pic001.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Moet je dit alleen doen als de motor niet loopt?
Of beide.
Hij blijft in alle gevallen knipperen (code’s).
Klopt dat of moet hij na een bepaalde tijd ophouden met knipperen?
Ik heb (bijna) alles weer losgehad.
Maar de stappenmotor zit zo vast dat je er bijna niet bijkomt, net als die k… egr.
De brandstofleiding loopt er net boven.
Of moet je het hele gasklephuis verwijderen?
:swearalle slanetjes nagelopen
helaas niets kunnen vinden.
:wub
@YourivdAar wrote:Vacuumslangetjes al gecontroleerd? Dat had ik laatst ook. Ik dacht dat ie compleet in de soep zou lopen op een gegeven moment. Bleek een vacuüm slangetje te zijn.. De gene aan de achter/boven/rechterkant van het blok.
kun je daar zo bij of moet je dan het een en ander demonteren?
Waar loopt dat slangetje heen?Is dat onder het expasievat?
En op de gaslklep?
Die had ik al schoongemaakt. (3x)
Dan moet dus het inlaatspruitstuk los.
De egr is bij een 14 een k..t werk.
En daarvoor heb ik thuis niet het juiste gereedschapGeert
@koenelsenaar wrote:
Die vind je achterop het inlaat op de gasklep, heb je de boel toch al los, neem beide mee, en liefst de egr ook nog..
Hallo,
Ik wil na allerlei problemen de stappenmotor reinigen.
Waar vindt ik die bij een een 1.4 blok?
Die andere oplossing van je ga ik ook nog uitproberen.Groetjes Geert
@wim-v6 wrote:
is een behoorlijke doorlaat (ongeveer 12mm), zou zeggen een slang erop drukken met een passende bout erin.
Er zijn geen pasdopjes voor te krijgen bij de dealer, daar de dealer dit nooit zou afkoppelen.
bij de way, ik heb mijn eigen oil catch tankje gemaakt..
Ben wel even aan het prutsen geweest
Mijn Carterventilatie slang die normaal naar de inlaat buis achter de motor gaat, hangt los thv de rembekrachtiger (uit het zicht ivm APK afkeur als deze los hangt), dit ivm deze buis ontbreekt, en dat weer ivm er geen standaard inlaat meer op zit, de gasklep is verhuisd van rechts onder naar linksboven van de motor.
maar goed, de motor is niet zo best meer en heeft best wat carterdruk, waarmee olie word meegevoerd, in het geval alles origineel zou zitten zou dat resulteren in een regelmatig vast zittende stappenmotor, vervuilde gasklep, en dicht geplakte EGR-klep, dus eigenlijk is het in mijn geval wel beter zo.
nu heb ik een Beun de Haas Oil Catch tankje gemaakt van een oud Remvloeistof flesje, om 2 redenen
1: kan ik eens kijken hoeveel olie er in een bepaalde tijd via deze slang ontsnapt
2: blijft mijn versnellingsbak (onderzijde) en rembekrachtiger weer schoon (moet wel eerst schoongemaakt worden.Hier heb ik toch maar een paar foto’s van gemaakt:
Carterverntilatie slang heeft een behoorlijke natte neus:
Oil Catch Tank van bovenaf:
nu met Carter ventilatie slang erin:
Willem
Hallo,
Is stappenmotor de officiele naam of?
Of is het gaskleppenpotentiometer gasklepstelmotor ?
Zit die op of bij het brandstofsysteem?Greetz Geert
@Kaneda wrote:
@geert01 wrote:
Als ik de auto start loopt hij gelijk op naar hoge toeren, en gaat af en toe lager.
dit klinkt als een stappen motor die vervuilt is
dan gaat de motor op stationair toerental ontzettend pingelen
Je zegt pin 5 en 6.
De aansluiting heeft 2 rijen met aansluitingen.
Maar ik heb een 10 pins aansluiting?
Welke moet je dan hebben?
Li of re rij en welke stekker :wtfMVG
Geert
@gertjuh1968 wrote:
ff laten uitlezen bij een garage, maar je kan het ook zelf doen met een paperklip.
ik heb het vorige week ook gedaan, en er kan niks kapot gaan.
zo ben ik er achter gekomen dat ik de Lambda sensor kapot was.
je hebt een 16 pins aansluiting zitten bij jou zekerings kasje links bij de deur onder het stuur.
dan verbind je pin 5 en 6 door, zet de auto op het contackt. dan gaat het mm lampje knipperen.
elke code word steeds 3x herhaalt.Gert
:hmmz de lambasonde was voor mij ook een mogelijkheid.
Maar bij de garage zeiden ze dat het die niet kon zijn.
Bij het losmaken van de lambasonde was er ook geen verschil in het motormagagment merkbaar.
Morgen zal ik hem resetten.
Cross fingers.
Ik had de accu al losgemaakt,
Ik zocht ook al naar een lek in het inlaatspruitstuk, maar niets gevonden.
Mogelijk is het toch iets wat de toeren regelt.
:swearGreetz Geert
Bedankt wederom,
Reiniger heb ik al in huis, pakkingen nog niet.
Bij het de demonteren kun je natuurlijk snel zien of het gaskleppenhuis vuil is?
Dit kan natuurlijk ook de oorzaak zijn van de storing??
Want als de klep niet goed functioneert krijg je die schommelingen in waarde etc. :hmmz
Dit schoonmaken is niet zoveel werk als de egr afdoppen.Greetz Geert
:thumbup
Dat is id duideliijk.
Op dit moment loopt de motor weer normaal :shock: :shock: :shock:
Geen lampjes geen toerenwisseling, nada noppes.
Maar dat zal wel niet al te lang duren.
Vandaag een plaatje gehaald om de egr af te doppen.
Komende week zal ik dan eens een poging wagen.
Ik zie dat je voor de gasklep inderdaad een en ander ook los moet gooien.Greetz Geert
@1985 wrote:
@geert01 wrote:
Ik moet het plaatje wel plaatsen want momenteel is er bijna niet mee te rijden.
Toeren welke hoger en lager gaan en af en toe slaat de motor zelfs af.Greetz Geert
Er een plaatje/dichte pakking tussen zetten is geen garantie dat dit het probleem op lost.
Als die verschrikkelijk schommelt in toeren zou ik voor dat ik zelf geld uit zou gaan geven, of voor dat ik de EGR dicht zou zetten toch eens even verder kijken.
Ik zou bv controleren:
Storing lampje op dashboard? Zoja: laat de auto uitlezen
Loopt de motor misschien in noodloop door de foutmeldingen?
Wanneer niet bekend is wanneer de bougies voor het laatst zijn vervangen zou ik dit doen
Bougies kabels: wanneer gedroogd en/of gescheurd vervangen per 4!
Benzine filter onder de auto: Wanneer niet bekend ALTIJD vervangen (verstopt/vervuild filter geeft minder benzine en levert een arm mengsel op in de motor wat schade kan opleveren)
Zuigt de motor misschien valse lucht aan? (Sissend/zuigend geluid onder de motorkap bij draaiende motor) (bewuste pakkingen vervangen!)
en bekijk ook de lamdazonde!Als deze ‘makkelijke’ controles geen bijzonderheden naar voren brengen zou ik eens naar de gasklep kijken en tijdens die handellingen kom je ook prima bij bij de EGR ;)
Storingslampke brandt af en toe
Bougies zijn vervangen evenals benzinefilter
geen siseld geluid
waar vindt ik de gasklep?
Bij de laatste apk waren de waarde nog net goed, dus de lamba zou ook kunnen?MVG
Geert
@1985 wrote:
@geert01 wrote:
:hmmz oke ik bergijp het
Nu maar eens kijken wanneer ik tijd heb voor die k…t klusMVG
Geert :wors
Maar: Why should you do it? het werk ook prima bij met een werkende EGR klep ;) Als je nog jaaaaaaaaaaaaren met de tigra gaat rijden dan zou je het kunnen overwegen.
Persoonlijk heb ik het bij mijn tigra’s nooit gedaan ondanks ik er bij een motor wissel toch bij kon. Dit omdat ik het geen storings lampje waard vond en die halve PK/schone lucht die je er bij krijgt het mij de vieze handen niet waard was :angel :wub
Ik moet het plaatje wel plaatsen want momenteel is er bijna niet mee te rijden.
Toeren welke hoger en lager gaan en af en toe slaat de motor zelfs af.Greetz Geert
:hmmz oke ik bergijp het
Nu maar eens kijken wanneer ik tijd heb voor die k…t klusMVG
Geert :wors
14 mei 2011 om 07:05 In reactie op: Eventuele oplossing veel voorkomend stotter probleem (?) #17418842@wim-v6 wrote:
Nee lampje zal slechts af en toe gaan branden, en dan gaat ie NIET in noodloop..
Willem
Als je gewoon de stekker uit de egr haalt dan werkt dat toch ook als afdekplaatje? :shock:
Of vergeet ik dan iets? :hmmz :hmmz :hmmzMVG
Geert
:afro Ik zat zo te denken.
Je kunt toch ook gewoon de aansluiting naar de egr losmaken.
Dan werkt de egr niet maar en is dan gelijk als afdekplaat?
Of vergis ik me dan of vergeet ik iets?:hmmz
:thumbup
Had je het plaatje zelf gemaakt of orgineel van opel?
En ik neem aan wat ciliconekit ertussen bij het monteren (of vloeibare pakking)?MVG
Geert
Ps Ik had ede egr 1 mnd geleden al gedomonteert en gereinigd.
Inderdaad wat een kkkkkt werk, je hebt chinese vingers en goed gereedschap nodig.13 mei 2011 om 09:38 In reactie op: Eventuele oplossing veel voorkomend stotter probleem (?) #17418839Oke bedankt :D
kun je zo’n plaatje zelf maken of is het aan te raden het bij Opel te bestellen?MVG
Geert
12 mei 2011 om 20:21 In reactie op: Eventuele oplossing veel voorkomend stotter probleem (?) #17418841Ik lees meermaals dat je met een plaatje de egr kunt afdoppen.
Maar lees weinig over de stekker welke er op bevestigd zit.
Een monteur bij Opel zegt dat de meldingen van de motormanagment blijft branden.
Bij de andere motoren kun je de computer misleiden maar niet de 1400.
Gaat de motor bij de montage niet in zijn noodprogramma?
Met als gevolg dat de motor slechter verbrandt etc?
Want anders is het vrij simpel.
Een plaats erop en de stekker los houden.
Dan brand alleen het lampje af en toe (lijkt me)MVG
Geert
12 mei 2011 om 19:36 In reactie op: Eventuele oplossing veel voorkomend stotter probleem (?) #17418838@Petroz wrote:
Hallo,
laatst ben ik veel op de forums aan het zoeken geweest naar oplossingen van het stotteren van mijn tigra (x14xe).
Mijn auto begon op bepaalde momenten veel te stotteren, wanneer ik met een regelmatig toerental reed, of wanneer ik langzaam gas terug nam. Ook stationair liep hij niet echt lekker.
Soms had ik het probleem dat wanneer ik afremde en de koppeling gebuikte, de motor kompleet uitviel.
Niet alleen verschrikkelijk irritant, maar op sommige momenten was dit ook gevaarlijk, aangezien de stuurbekrachtiging ook niet meer werkte en ik op desbetreffende momenten een bocht doorging.
Op de snelweg kreeg ik soms melding van het mm-lampje, als ik hem goed doortrapte.
Dit gebeurde soms ook vlak na het starten en gewoon rustig rijden. De auto reed er niet anders op, maar het klopt natuurlijk niet.
De oorzaak ligt dus mogelijk bij de volgende onderdelen:
1. EGR (kan haperen bij vervuiling; verklaart ook mm-lampje)
2. LFR (deze regelt geloof ik het toerental bij stationair lopen en kan dus de oorzaak zijn van het onregelmatig stationair lopen, en uitvallen na afremmen.)
3. lambda-sonde defect (verkeerde waarde door slechte verbranding bijv., weet niet of mm-lampje ook gaat branden bij verkeerde waardes)
4. Ontsteking, misschien zijn bijv. de bougies wel versleten, of de bougie kabels.Met dit in het achterhoofd heb ik de sleutels gepakt en heb ik de bougiekabels eruitgehaald, maar hier kon zo gauw niks aan ontdekken. Vervolgens heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald, en het viel me heel erg op dat deze vol met aangebakken roet zat. Ik heb hem helemaal volgespoten met inlaat-reiniger, ook de gasklep heb ik ff goed onder gespoten.
Vervolgens heb ik de rest in het onderste deel van het spruitstuk gespoten.
Uit het bovenste stuk kwam behoorlijk veel troep, maar nog lang niet alles is eruit. Toch alles weer in elkaar geboetseerd, en na 2 startpogingen(door die inlaatreiniger start hij ff moeilijk) deed de tigra het weer.
En ik zal jullie zeggen; nergens meer last van! Alleen het mm lampje weet ik nog niet zeker, maar die kwam op willekeurige momenten en tot nog toe heb ik niks gezien.
Kortom gewoon de rotzooi ff schoonmaken, voor zover het lukt, kan al een heleboel goed doen.
Als het weer wat opknapt (ik kom uit doezum, groningen, dus jullie hebben vast wel van die windhoos gehoord haha), wil ik hem weer uit elkaar halen en het hele gasklephuis en de egr demonteren om die ook ff schoon te maken.
Misschien iemand nog goede tips? Alvast bedankt en ik hoop dat ook een boel mensen hier wat aan hebben, dit kan iedereen met een beetje gereedschap en een beetje technisch inzicht( ik heb namelijk geen van beide king: haha)hallo,
Ik heb het identieke problem met mijn tigra.
Kan de egr van de 1400 niet afgedopt worden?MVG
Geert
:wub
Bij mijn tigra ongeveer hetzelfde.
De motor loopt onregelmatig en hoog en laag in de toeren.
Ik had de egr schoongemaakt maar of dat nu de oorzaak is??? :fy1
Bij een 1400 motor kun je de egr toch niet afdoppen?
Wat doe je dan met de aansluiting welke aan de egr zit?
Kun je de stekker welke naar de egr loopt niet op een andere manier omzeilen?
alvast bedanktGeert
-
AuteurBerichten