Eventuele oplossing veel voorkomend stotter probleem (?)

Forumindex Forums Techniek Ecotec Eventuele oplossing veel voorkomend stotter probleem (?)

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207438
    Petroz
      Lid sinds:
      8 November 2007

      Hallo,
      laatst ben ik veel op de forums aan het zoeken geweest naar oplossingen van het stotteren van mijn tigra (x14xe).
      Mijn auto begon op bepaalde momenten veel te stotteren, wanneer ik met een regelmatig toerental reed, of wanneer ik langzaam gas terug nam. Ook stationair liep hij niet echt lekker.
      Soms had ik het probleem dat wanneer ik afremde en de koppeling gebuikte, de motor kompleet uitviel.
      Niet alleen verschrikkelijk irritant, maar op sommige momenten was dit ook gevaarlijk, aangezien de stuurbekrachtiging ook niet meer werkte en ik op desbetreffende momenten een bocht doorging.
      Op de snelweg kreeg ik soms melding van het mm-lampje, als ik hem goed doortrapte.
      Dit gebeurde soms ook vlak na het starten en gewoon rustig rijden. De auto reed er niet anders op, maar het klopt natuurlijk niet.
      De oorzaak ligt dus mogelijk bij de volgende onderdelen:
      1. EGR (kan haperen bij vervuiling; verklaart ook mm-lampje)
      2. LFR (deze regelt geloof ik het toerental bij stationair lopen en kan dus de oorzaak zijn van het onregelmatig stationair lopen, en uitvallen na afremmen.)
      3. lambda-sonde defect (verkeerde waarde door slechte verbranding bijv., weet niet of mm-lampje ook gaat branden bij verkeerde waardes)
      4. Ontsteking, misschien zijn bijv. de bougies wel versleten, of de bougie kabels.

      Met dit in het achterhoofd heb ik de sleutels gepakt en heb ik de bougiekabels eruitgehaald, maar hier kon zo gauw niks aan ontdekken. Vervolgens heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald, en het viel me heel erg op dat deze vol met aangebakken roet zat. Ik heb hem helemaal volgespoten met inlaat-reiniger, ook de gasklep heb ik ff goed onder gespoten.
      Vervolgens heb ik de rest in het onderste deel van het spruitstuk gespoten.
      Uit het bovenste stuk kwam behoorlijk veel troep, maar nog lang niet alles is eruit. Toch alles weer in elkaar geboetseerd, en na 2 startpogingen(door die inlaatreiniger start hij ff moeilijk) deed de tigra het weer.
      En ik zal jullie zeggen; nergens meer last van! Alleen het mm lampje weet ik nog niet zeker, maar die kwam op willekeurige momenten en tot nog toe heb ik niks gezien.
      Kortom gewoon de rotzooi ff schoonmaken, voor zover het lukt, kan al een heleboel goed doen.
      Als het weer wat opknapt (ik kom uit doezum, groningen, dus jullie hebben vast wel van die windhoos gehoord haha), wil ik hem weer uit elkaar halen en het hele gasklephuis en de egr demonteren om die ook ff schoon te maken.
      Misschien iemand nog goede tips? Alvast bedankt en ik hoop dat ook een boel mensen hier wat aan hebben, dit kan iedereen met een beetje gereedschap en een beetje technisch inzicht( ik heb namelijk geen van beide king: haha)

      #17418819
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        EGR vervangen en afdoppen

        dit doet zo nu en dan wel het mm lampje oplichten maar geen problemen met rijden

        Willem

        #17418820
        Petroz
          Lid sinds:
          8 November 2007

          Dit lijkt me sowieso een goed idee, om hem af te doppen.
          Ik heb wel een ander type motor dan jou v6 natuurlijk, dus ik weet niet of bij mij het lampje ook zal gaan branden af en toe.
          Maar zoals ik al zei; ik ga proberen eerst nog de hele intake inclusief gasklephuis en egr te demonteren en goed schoon te maken. Vernieuwen kan altijd nog natuurlijk, alleen kost dat geloof ik zo’n 130 euries voor een nieuwe egr, en aangezien het feestseizoen nog volop bezig is, kan ik dat geld eerst ergens anders voor gebruiken haha

          #17418821
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Lampje zal bij de X14XE af en toe oplichten bij afremmen op de motor.

            Bij de volgende start is ie gewoon weer uit.

            Willem

            #17418822
            bleucorsaboy
              Lid sinds:
              6 May 2007

              ik weet niet of zo een blok een luchtmassa meter heeft anders zou het daar meschien aan liggen

              #17418823
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                X14XE heeft geen luchtmassameter, de X14XE is gelijk aan de X16XE, alleen kleiner cilinder inhoud.

                Willem

                #17418824
                bleucorsaboy
                  Lid sinds:
                  6 May 2007

                  oke weet ik dat ook weer

                  #17418825
                  Baz
                    Lid sinds:
                    30 April 2005

                    ook dat probleem met het oplichtende lampje is op te lossen heb dit al meerdere malen opgelost met een eigengemaakt afdicht blokje. Als het goed is heb ik er binnenkort weer een paar klaar.

                    #17418826
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      zal bij mij niet gaan werken Baz.

                      ik heb namelijk een EGR die naar binnen opent.

                      bij mij geeft ie ook geen EGR fout, maar een onjuiste MAP waarde.

                      map waarde is dus de druk in het inlaat, doordat de uitlaat gassen niet in het inlaat komen heerst er een lagere druk bij niet volgas, dit registreert hij als een foute waarde.

                      Mijn EGR werkt ook gewoon goed volgens tech met de motor uit, dan kan je de klep laten bewegen, en dan geeft ie de positie weer, werkt gewoon goed.

                      echter gaat de motor niet in noodloop omdat deze ”verkeerde waarde” maar kost gemeten word, en dus niet als gevaarlijk voor de motor word gezien.

                      ik blijf wel lekker door tuffen met zo nu en dan een lampje brandend.

                      Willem

                      #17418827
                      Baz
                        Lid sinds:
                        30 April 2005

                        ja ik heb die foutmelding ook en die is wel weg te krijgen

                        #17418828
                        HARRIERAVE
                          Lid sinds:
                          20 March 2009

                          kan deze storing ook voorkomen bij een 16i16v groeten harrie
                          [hoe kan ik mijn eigen vragen posten]

                          #17418829
                          Baz
                            Lid sinds:
                            30 April 2005

                            ja kan heel goed meedere malen gezien en opgelost

                            #17418830
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Baz, hoe is die storing weg te krijgen bij de X14XE X16XE X16XEL broeders???

                              Bij de X14XE X16XE X16XEL is deze EGR niet weg te programmeren namelijk.

                              wel bij de 1.6 16V Z16XE, dan kan je m weg programmeren, en heb je dus geen storing meer

                              Willem

                              #17418831
                              Manta pj
                                Lid sinds:
                                14 August 2008

                                ik zal binnenkort ook mijn EGR afdoppen bij mijn X20xev, dan zal mijn MM lampje denk ik ook zo nu en dan gaan branden of niet? ik heb namelijk mijn gasklephuis ook al eens gereinigd maar 2 maanden later liep ie weer niet lekker stationair,
                                en bij het stoplicht blijft hij effe 2000 toeren lopen en 5 sec later dondert hij uit. soms op de snelweg dat ik lekker doorpook gaat mijn mm lampje branden dit heeft wel met elkaar te maken denk ik of niet?

                                #17418832
                                Baz
                                  Lid sinds:
                                  30 April 2005

                                  heb hier zelf een blokje voor gemaakt deze moet tussen de egr komen heb er binnenkort weer een paar. Heb ze speciaal laten frezen.

                                  #17418833
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Wat nou het probleem is, is dat de stroming in het inlaat veranderd.

                                    hierdoor veranderd de waarde van de MAP sensor, en deze storing word dus gegeven.

                                    hoe wilde je dan deze storing oplossen met een blokje op de EGR??

                                    Heb de mijne uitgelezen met de TECH van opel.

                                    de storing die er niet in stond was dus EGR!!!!

                                    ik rijdt met een afgedopte EGR op een X16XE motor, hier gaat regelmatig het lampje branden bij gas los.

                                    ik krijg wel storing map sensor, onlogische waarde.

                                    Willem

                                    #17418834
                                    Baz
                                      Lid sinds:
                                      30 April 2005

                                      ik zal je binnenkort als ik er weer wat het heb een foto mailen dan kun je het zien

                                      #17418835
                                      Manta pj
                                        Lid sinds:
                                        14 August 2008

                                        vanmorgen reed ik naar mijn werk en bleef het lampje als maar branden, ook toen ik hem opnieuw starte. ben vandaag bij de opeldealer geweest, mijn nokkenassensor is stuk, :o en een nieuwe is best duur.

                                        #17418836
                                        Baz
                                          Lid sinds:
                                          30 April 2005

                                          ja die zijn niet goedkoop maar zal wel een orginele nemen heb zelf al eens 2 keer achter elkaar een imitatie stuk gehad en toen toch maar orgineel gekocht en die doet het nog steeds

                                          #17418838
                                          geert01
                                            Lid sinds:
                                            10 May 2010

                                            @Petroz wrote:

                                            Hallo,
                                            laatst ben ik veel op de forums aan het zoeken geweest naar oplossingen van het stotteren van mijn tigra (x14xe).
                                            Mijn auto begon op bepaalde momenten veel te stotteren, wanneer ik met een regelmatig toerental reed, of wanneer ik langzaam gas terug nam. Ook stationair liep hij niet echt lekker.
                                            Soms had ik het probleem dat wanneer ik afremde en de koppeling gebuikte, de motor kompleet uitviel.
                                            Niet alleen verschrikkelijk irritant, maar op sommige momenten was dit ook gevaarlijk, aangezien de stuurbekrachtiging ook niet meer werkte en ik op desbetreffende momenten een bocht doorging.
                                            Op de snelweg kreeg ik soms melding van het mm-lampje, als ik hem goed doortrapte.
                                            Dit gebeurde soms ook vlak na het starten en gewoon rustig rijden. De auto reed er niet anders op, maar het klopt natuurlijk niet.
                                            De oorzaak ligt dus mogelijk bij de volgende onderdelen:
                                            1. EGR (kan haperen bij vervuiling; verklaart ook mm-lampje)
                                            2. LFR (deze regelt geloof ik het toerental bij stationair lopen en kan dus de oorzaak zijn van het onregelmatig stationair lopen, en uitvallen na afremmen.)
                                            3. lambda-sonde defect (verkeerde waarde door slechte verbranding bijv., weet niet of mm-lampje ook gaat branden bij verkeerde waardes)
                                            4. Ontsteking, misschien zijn bijv. de bougies wel versleten, of de bougie kabels.

                                            Met dit in het achterhoofd heb ik de sleutels gepakt en heb ik de bougiekabels eruitgehaald, maar hier kon zo gauw niks aan ontdekken. Vervolgens heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald, en het viel me heel erg op dat deze vol met aangebakken roet zat. Ik heb hem helemaal volgespoten met inlaat-reiniger, ook de gasklep heb ik ff goed onder gespoten.
                                            Vervolgens heb ik de rest in het onderste deel van het spruitstuk gespoten.
                                            Uit het bovenste stuk kwam behoorlijk veel troep, maar nog lang niet alles is eruit. Toch alles weer in elkaar geboetseerd, en na 2 startpogingen(door die inlaatreiniger start hij ff moeilijk) deed de tigra het weer.
                                            En ik zal jullie zeggen; nergens meer last van! Alleen het mm lampje weet ik nog niet zeker, maar die kwam op willekeurige momenten en tot nog toe heb ik niks gezien.
                                            Kortom gewoon de rotzooi ff schoonmaken, voor zover het lukt, kan al een heleboel goed doen.
                                            Als het weer wat opknapt (ik kom uit doezum, groningen, dus jullie hebben vast wel van die windhoos gehoord haha), wil ik hem weer uit elkaar halen en het hele gasklephuis en de egr demonteren om die ook ff schoon te maken.
                                            Misschien iemand nog goede tips? Alvast bedankt en ik hoop dat ook een boel mensen hier wat aan hebben, dit kan iedereen met een beetje gereedschap en een beetje technisch inzicht( ik heb namelijk geen van beide king: haha)

                                            hallo,

                                            Ik heb het identieke problem met mijn tigra.
                                            Kan de egr van de 1400 niet afgedopt worden?

                                            MVG

                                            Geert

                                            #17418840
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              kan prima, als je boven leest.

                                              alleen zal je het lampje af en toe te zien krijgen, echter zonder noodloop programma.

                                              deze storing kan je ook niet weg krijgen, ook niet met een blokje, daar de werking van de EGR gewoon functioneerd, storing die word gegeven is dat de inlaat druk onjuist is bij nulllast.

                                              Willem

                                              #17418841
                                              geert01
                                                Lid sinds:
                                                10 May 2010

                                                Ik lees meermaals dat je met een plaatje de egr kunt afdoppen.
                                                Maar lees weinig over de stekker welke er op bevestigd zit.
                                                Een monteur bij Opel zegt dat de meldingen van de motormanagment blijft branden.
                                                Bij de andere motoren kun je de computer misleiden maar niet de 1400.
                                                Gaat de motor bij de montage niet in zijn noodprogramma?
                                                Met als gevolg dat de motor slechter verbrandt etc?
                                                Want anders is het vrij simpel.
                                                Een plaats erop en de stekker los houden.
                                                Dan brand alleen het lampje af en toe (lijkt me)

                                                MVG

                                                Geert

                                                #17418837
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Nee lampje zal slechts af en toe gaan branden, en dan gaat ie NIET in noodloop..

                                                  Willem

                                                  #17418839
                                                  geert01
                                                    Lid sinds:
                                                    10 May 2010

                                                    Oke bedankt :D
                                                    kun je zo’n plaatje zelf maken of is het aan te raden het bij Opel te bestellen?

                                                    MVG

                                                    Geert

                                                    #17418842
                                                    geert01
                                                      Lid sinds:
                                                      10 May 2010

                                                      @wim-v6 wrote:

                                                      Nee lampje zal slechts af en toe gaan branden, en dan gaat ie NIET in noodloop..

                                                      Willem

                                                      Als je gewoon de stekker uit de egr haalt dan werkt dat toch ook als afdekplaatje? :shock:
                                                      Of vergeet ik dan iets? :hmmz :hmmz :hmmz

                                                      MVG

                                                      Geert

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.