is dit een bekend probleem?

Forumindex Forums Modellen Tigra is dit een bekend probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207677
    miketje
    • Topics 8
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    14 September 2008

    ik heb een raar probleem in me tigra.
    als ik de auto koud start draait die normaal en 5 seconden later brand de MM lampje. die blijft continue aan maar verder doet rijd de auto goed. houd niet in en stottert niet.

    na een klein ritje nadat de motor iets warmer is. als ik dan start dan slaat wel normaal aan maar loop de motor heel onregelmatig toeren gaan op en neer maar zodra de MM lampje aangaat dan draait die weer normaal. stationair loopt goed en ook niet inhouden en stotteren.

    is dit een bekend probleem bij jullie?
    hebben jullie ook dat de motormangement lampje continue aanblijft?

    #17429248
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    lampjes die branden is nooit goed ;) dus dat is zeker niet normaal.

    Ik ken het niet, wat je zou kunnen doen om een aantal dingen uit te sluiten is het volgende:

    Bougies goed ?
    Bougies Kabels goed ?

    Andere mensen die kunnen je vast iets meer over een stappen motor en/of de EGR klep vertellen :)

    Succes !

    #17429249
    corsaracer
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    Lid sinds:
    1 January 2005

    ga even naar de dealer en laat je auto ff uitlezen…

    dan komen vanzelf de foutcodes eruit en dan weet je meteen waarom je MMlampje blijft branden want dat is fouten boel!!!!!

    waarschijnlijk zal er ergens een sensor zijn die stuk is en daardoor zal de motor in noodloop gaan draaien en slecht lopen

    #17429250
    miketje
    • Topics 8
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    14 September 2008

    heb vandaag uitlaten lezen er kwam uit egr klep defect.
    ik ga het deze week afdoppen en kijken wat die daarna doet.

    #17429251
    corsaracer
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    Lid sinds:
    1 January 2005

    zal weinig verschil zijn aangezien je hem dan eerst moet vernieuwen.

    anders dop je defecte egr af en dat heeft geen zin.

    #17429252
    miketje
    • Topics 8
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    14 September 2008

    dus je raad mij aan om een nieuwe egr af te doppen?

    ik dacht aan mijn huidige schoonmaken en vervolgens afdoppen.

    #17429253
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    als je mazzel hebt kun je m gangbaar maken.

    en anders zijn ze op de sloop wel te vinden, kost je een stuk minder

    De EGR klep van een de volgende motortypen past er zo op.

    8 kleppers: X12SZ – X14SZ – X16SZ

    16 kleppers: X14XE – X16XEL – X16XE

    dan kan je m het beste van een 8 klepper pakken, die hebben bijna nooit ellende met deze egr klep.

    Willem

    #17429254
    miketje
    • Topics 8
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    14 September 2008

    zo vandaag de egr afgedopt.

    het ging echt niet makkelijk moet ik zeggen maar het is gelukt.
    de oude egr zag er niet uit heb hem eruit gehaald zat helemaal vast die plunjer heb hem schoongemaakt de plunjer kwam weer tot normaal maar heb voor de zekerheid een andere gehaald die het wel doet op de sloop.
    het kwam van een draaiende motor vanaf waar de lamp niet brand.
    die ook schoongemaakt en het stuk in het blok waar de egr op komt.

    eenmaal dat gedaan te hebben heb ik de inlaat ook eraf gehaald daar zat een drap van een zooi in. werd er gewoon misselijk van.
    heb dat schoon staan maken met bijna 2 bussen remreiniger.
    en natuurlijk ook de gasklep en dat rubberverbindstuk.

    toen bij het terug monteren kwam ik erachter dat er een slang van mijn inlaat was gescheurd ( een L vorm) misschien dat het ook een oorzak was dat die bij het stationair draaien wat aanzoog zodra die bijna wegvalt.

    al met al na alles gemonteerd te hebben ging die lampje niet meer aan en bij een warme start ook niet wisselvallig toeren.
    dus missie is geslaagd !

    moet ik trouwens de auto laten reseten bij de dealer? of kan ik dat ook zelf doen doormiddel van accupolen tijdje eraf halen ofzo?

    #17429255
    corsaracer
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    Lid sinds:
    1 January 2005

    resetten zul je bij de dealer moeten laten doen, kun je niet meer zelf, helaas….

    #17429256
    miketje
    • Topics 8
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    14 September 2008

    moet dat perse gedaan worden?
    de dealer hierheeft volgende week donderdag pas tijd :S

    #17429257
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Resetten hoeft niet.

    je kan wel je geheugen laten wissen.

    storing blijft erin namelijk.

    maar zoalang je lampje brand is er niks aan de hand.

    Willem

    #17429258
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    origineel gepost door wim-v6
    Resetten hoeft niet.

    je kan wel je geheugen laten wissen.

    storing blijft erin namelijk.

    maar zoalang je lampje brand is er niks aan de hand.

    Willem

    Hey wim, verklaar je nader ?

    Een lampje brand toch omdat er een probleem is ? Het lijkt me dan het beste om toch niet meer te rijden ? Hier bij denk ik dan aan een olie lampje ?!

    #17429259
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Als je het probleem verhelpt, gaat het lampje uit.

    maar bij uitlezen blijft het probleem wel zichtbaar voor de testkast (tech2)

    Willem

    #17429260
    miketje
    • Topics 8
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    14 September 2008

    dus als ik het zo zie is het overbodig om te laten reseten bij de dealer als de probleem blijf komen volgens de tech 2 terwijl de egr afgedopt is.

    #17429261
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    ik wil zeggen… dat de storing bij uitlezen wel naar voren komt. alleen komt er dan op het scherm bij de testkast te staan dat het oude storing is.

    Willem

    #17429262
    geert01
    • Topics 5
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    10 May 2010

    :wub

    Bij mijn tigra ongeveer hetzelfde.
    De motor loopt onregelmatig en hoog en laag in de toeren.
    Ik had de egr schoongemaakt maar of dat nu de oorzaak is??? :fy1
    Bij een 1400 motor kun je de egr toch niet afdoppen?
    Wat doe je dan met de aansluiting welke aan de egr zit?
    Kun je de stekker welke naar de egr loopt niet op een andere manier omzeilen?
    alvast bedankt

    Geert

    #17429263
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    @geert01 wrote:

    :wub

    Bij mijn tigra ongeveer hetzelfde.
    De motor loopt onregelmatig en hoog en laag in de toeren.
    Ik had de egr schoongemaakt maar of dat nu de oorzaak is??? :fy1
    Bij een 1400 motor kun je de egr toch niet afdoppen?
    Wat doe je dan met de aansluiting welke aan de egr zit?
    Kun je de stekker welke naar de egr loopt niet op een andere manier omzeilen?
    alvast bedankt

    Geert

    EGR valt prima af te doppen zonder enig probleem.

    Het is wel een k*t werk om er bij te komen (Zitten tussen het schutbord en de motor onder/naast het luchtinlaatspruitstuk)

    Het enige wat je gaat gebeuren is dat er een storing lampje gaat branden omdat er ‘andere’ waarden gemeten worden wanneer je ‘abrupt’ het gas los laat. De motor zal verder niet in nood loop gaan.

    #17429264
    geert01
    • Topics 5
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    10 May 2010

    :thumbup
    Had je het plaatje zelf gemaakt of orgineel van opel?
    En ik neem aan wat ciliconekit ertussen bij het monteren (of vloeibare pakking)?

    MVG

    Geert

    Ps Ik had ede egr 1 mnd geleden al gedomonteert en gereinigd.
    Inderdaad wat een kkkkkt werk, je hebt chinese vingers en goed gereedschap nodig.

    #17429265
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    @geert01 wrote:

    :thumbup
    Had je het plaatje zelf gemaakt of orgineel van opel?
    En ik neem aan wat ciliconekit ertussen bij het monteren (of vloeibare pakking)?

    MVG

    Geert

    Ps Ik had ede egr 1 mnd geleden al gedomonteert en gereinigd.
    Inderdaad wat een kkkkkt werk, je hebt chinese vingers en goed gereedschap nodig.

    pakking/plaatje valt zelf te fabriceren, maar voor die paar euro wat het kost zou ik ‘de gok’ niet nemen door er een stukje staal zelf te gaan knippen. Gewoon naar de dealer gaan en bij het magazijn een dichte pakking bestellen voor de EGR klep (let op hier kunnen ze moeilijk over doen en roepen dat ze m niet hebben etc etc)

    Met een juiste pakking zul je er geen voeilbare pakking tussen hoeven leggen.

    Zelf twijfel ik ook of dat überhaupt wel zou kunnen vanwege de ‘mega’ hete uitlaat gassen

    #17429266
    geert01
    • Topics 5
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    10 May 2010

    :afro Ik zat zo te denken.
    Je kunt toch ook gewoon de aansluiting naar de egr losmaken.
    Dan werkt de egr niet maar en is dan gelijk als afdekplaat?
    Of vergis ik me dan of vergeet ik iets?

    :hmmz

    #17429267
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    @geert01 wrote:

    :afro Ik zat zo te denken.
    Je kunt toch ook gewoon de aansluiting naar de egr losmaken.
    Dan werkt de egr niet maar en is dan gelijk als afdekplaat?
    Of vergis ik me dan of vergeet ik iets?

    :hmmz

    Zie het zo: Tussen het blok/inlaat en de EGR klep zet je een plaatje tussen, je monteert de EGR klep er weer boven op en klaar ;)

    Dus geen los hangende of rond bungelende delen.

    maar zie het zo: Normaal ligt er een plaatje tussen waar een gaatje in zit, dan komt er een plaatje tussen die dicht is ;)

    #17429268
    geert01
    • Topics 5
    • Reacties 35
    Lid sinds:
    10 May 2010

    :hmmz oke ik bergijp het
    Nu maar eens kijken wanneer ik tijd heb voor die k…t klus

    MVG

    Geert :wors

    #17429269
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    @geert01 wrote:

    :hmmz oke ik bergijp het
    Nu maar eens kijken wanneer ik tijd heb voor die k…t klus

    MVG

    Geert :wors

    Maar: Why should you do it? het werk ook prima bij met een werkende EGR klep ;) Als je nog jaaaaaaaaaaaaren met de tigra gaat rijden dan zou je het kunnen overwegen.

    Persoonlijk heb ik het bij mijn tigra’s nooit gedaan ondanks ik er bij een motor wissel toch bij kon. Dit omdat ik het geen storings lampje waard vond en die halve PK/schone lucht die je er bij krijgt het mij de vieze handen niet waard was :angel :wub

    #17429247
    Kaneda
    Bijdrager
    • Topics 8
    • Reacties 400
    Lid sinds:
    17 December 2005

    @geert01 wrote:

    :afro Ik zat zo te denken.
    Je kunt toch ook gewoon de aansluiting naar de egr losmaken.
    Dan werkt de egr niet maar en is dan gelijk als afdekplaat?
    Of vergis ik me dan of vergeet ik iets?

    :hmmz

    waarschijnlijk bedoel je dat je de aansluitstekker van de egr los trekt

    dit kan namelijk niet want de plunjer van de egr moet zowiezo iets doen(mischien ook wel de weerstand van het app zelf)
    anders zegt het motormangement dat hij niet aangesloten is en dan gaat hij zeker op noodloop lopen


    @1985
    het plaatje heeft als het orgi is 2 gaatjes
    en ik meende dat ik die van een zafira er tussen had en deze heeft maar 1tje voor de plunjer die naar buiten komt

    #17429270
    1985
    • Topics 11
    • Reacties 920
    Lid sinds:
    3 January 2006

    @Kaneda wrote:


    @1985
    het plaatje heeft als het orgi is 2 gaatjes
    en ik meende dat ik die van een zafira er tussen had en deze heeft maar 1tje voor de plunjer die naar buiten komt

    Ok, Dat is idd wel ff goed om te weten idd als dat verschild!

    Heb zelf jaren terug met een B-Vectra (1600 8v) er zelf een plaatje tussen gelegd en die was helemaal dicht. (en was storing vrij)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.