is dit een bekend probleem?

Forumindex Forums Modellen Tigra is dit een bekend probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17429271
    Kaneda
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 December 2005

      @1985 wrote:

      @Kaneda wrote:


      @1985
      het plaatje heeft als het orgi is 2 gaatjes
      en ik meende dat ik die van een zafira er tussen had en deze heeft maar 1tje voor de plunjer die naar buiten komt

      Ok, Dat is idd wel ff goed om te weten idd als dat verschild!

      Heb zelf jaren terug met een B-Vectra (1600 8v) er zelf een plaatje tussen gelegd en die was helemaal dicht. (en was storing vrij)

      heb ooit eens in het verleden hier op het opelforum div fotos gemaakt met de bij behorende maten prijzen en nummers ed
      zal eens kijken of ik ze nog kan vinden

      #17429272
      Kaneda
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 December 2005
        #17429273
        Kaneda
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 December 2005
          #17429274
          geert01
            Lid sinds:
            10 May 2010

            @1985 wrote:

            @geert01 wrote:

            :hmmz oke ik bergijp het
            Nu maar eens kijken wanneer ik tijd heb voor die k…t klus

            MVG

            Geert :wors

            Maar: Why should you do it? het werk ook prima bij met een werkende EGR klep ;) Als je nog jaaaaaaaaaaaaren met de tigra gaat rijden dan zou je het kunnen overwegen.

            Persoonlijk heb ik het bij mijn tigra’s nooit gedaan ondanks ik er bij een motor wissel toch bij kon. Dit omdat ik het geen storings lampje waard vond en die halve PK/schone lucht die je er bij krijgt het mij de vieze handen niet waard was :angel :wub

            Ik moet het plaatje wel plaatsen want momenteel is er bijna niet mee te rijden.
            Toeren welke hoger en lager gaan en af en toe slaat de motor zelfs af.

            Greetz Geert

            #17429275
            1985
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 January 2006

              @geert01 wrote:

              Ik moet het plaatje wel plaatsen want momenteel is er bijna niet mee te rijden.
              Toeren welke hoger en lager gaan en af en toe slaat de motor zelfs af.

              Greetz Geert

              Er een plaatje/dichte pakking tussen zetten is geen garantie dat dit het probleem op lost.

              Als die verschrikkelijk schommelt in toeren zou ik voor dat ik zelf geld uit zou gaan geven, of voor dat ik de EGR dicht zou zetten toch eens even verder kijken.

              Ik zou bv controleren:

              Storing lampje op dashboard? Zoja: laat de auto uitlezen
              Loopt de motor misschien in noodloop door de foutmeldingen?
              Wanneer niet bekend is wanneer de bougies voor het laatst zijn vervangen zou ik dit doen
              Bougies kabels: wanneer gedroogd en/of gescheurd vervangen per 4!
              Benzine filter onder de auto: Wanneer niet bekend ALTIJD vervangen (verstopt/vervuild filter geeft minder benzine en levert een arm mengsel op in de motor wat schade kan opleveren)
              Zuigt de motor misschien valse lucht aan? (Sissend/zuigend geluid onder de motorkap bij draaiende motor) (bewuste pakkingen vervangen!)
              en bekijk ook de lamdazonde!

              Als deze ‘makkelijke’ controles geen bijzonderheden naar voren brengen zou ik eens naar de gasklep kijken en tijdens die handellingen kom je ook prima bij bij de EGR ;)

              #17429276
              1985
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 January 2006

                @Kaneda wrote:

                dat zwarte plaatje heb ik er tussen

                http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=113885&p=1707516#p1707516

                Ah Tof! jaartje geleden ;) :D

                #17429277
                geert01
                  Lid sinds:
                  10 May 2010

                  @1985 wrote:

                  @geert01 wrote:

                  Ik moet het plaatje wel plaatsen want momenteel is er bijna niet mee te rijden.
                  Toeren welke hoger en lager gaan en af en toe slaat de motor zelfs af.

                  Greetz Geert

                  Er een plaatje/dichte pakking tussen zetten is geen garantie dat dit het probleem op lost.

                  Als die verschrikkelijk schommelt in toeren zou ik voor dat ik zelf geld uit zou gaan geven, of voor dat ik de EGR dicht zou zetten toch eens even verder kijken.

                  Ik zou bv controleren:

                  Storing lampje op dashboard? Zoja: laat de auto uitlezen
                  Loopt de motor misschien in noodloop door de foutmeldingen?
                  Wanneer niet bekend is wanneer de bougies voor het laatst zijn vervangen zou ik dit doen
                  Bougies kabels: wanneer gedroogd en/of gescheurd vervangen per 4!
                  Benzine filter onder de auto: Wanneer niet bekend ALTIJD vervangen (verstopt/vervuild filter geeft minder benzine en levert een arm mengsel op in de motor wat schade kan opleveren)
                  Zuigt de motor misschien valse lucht aan? (Sissend/zuigend geluid onder de motorkap bij draaiende motor) (bewuste pakkingen vervangen!)
                  en bekijk ook de lamdazonde!

                  Als deze ‘makkelijke’ controles geen bijzonderheden naar voren brengen zou ik eens naar de gasklep kijken en tijdens die handellingen kom je ook prima bij bij de EGR ;)

                  Storingslampke brandt af en toe
                  Bougies zijn vervangen evenals benzinefilter
                  geen siseld geluid
                  waar vindt ik de gasklep?
                  Bij de laatste apk waren de waarde nog net goed, dus de lamba zou ook kunnen?

                  MVG

                  Geert

                  #17429278
                  1985
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 January 2006

                    @geert01 wrote:

                    Storingslampke brandt af en toe
                    Bougies zijn vervangen evenals benzinefilter
                    geen siseld geluid
                    waar vindt ik de gasklep?
                    Bij de laatste apk waren de waarde nog net goed, dus de lamba zou ook kunnen?

                    MVG

                    Geert

                    Wanneer er een oranje storings lampje brand/knippert zou de dealer/garage je auto kunnen uitlezen. Daarbij kunnen ze je vertellen wat die storing veroorzaakt.

                    Sensoren kunnen op zeer veel manieren kapot gaat, soms volledig, soms met tijdelijke uitval. Als een Lamda sonde faalt kan een motor in een nood loop programma gaan draaien. Hierbij ‘kan’ (Let op: KAN) stotteren, schommelen in toeren, vermogen verlies en soort gelijke problemen optreden.

                    Gaskleppenhuis: Als je voor de motor staat met je benen tegen je bumper. Boven op de motor heb je 4 buizen (lucht in laat) die loopt naar rechts van de motor (bestuurders kant) richting de versnellingsbak. Naast de motor (en boven de versnellingsbak) zal je de kabel tegen komen die aan je gaspedaal vast zit.

                    Plaatjes bij de praatjes:

                    Gasklep ‘naast’ de motor (Let op! 4 buizen tellende inlaat/bovenstuk is hier gedemonteerd)

                    Lambdasonde:

                    #17429279
                    1985
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 January 2006

                      En nog een bonus foto:

                      Mocht alles niet helpen en ben je bezig dan vind je hier de EGR Klep. Zoals je ziet kom je er ‘makkelijkste’ bij wanneer er het nodige er om heen is gedemonteerd ;)

                      #17429280
                      Kaneda
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 December 2005

                        @1985 netjes goede piccas

                        #17429281
                        geert01
                          Lid sinds:
                          10 May 2010

                          :thumbup
                          Dat is id duideliijk.
                          Op dit moment loopt de motor weer normaal :shock: :shock: :shock:
                          Geen lampjes geen toerenwisseling, nada noppes.
                          Maar dat zal wel niet al te lang duren.
                          Vandaag een plaatje gehaald om de egr af te doppen.
                          Komende week zal ik dan eens een poging wagen.
                          Ik zie dat je voor de gasklep inderdaad een en ander ook los moet gooien.

                          Greetz Geert

                          #17429282
                          1985
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 January 2006

                            @geert01 wrote:

                            :thumbup
                            Dat is id duideliijk.
                            Op dit moment loopt de motor weer normaal :shock: :shock: :shock:
                            Geen lampjes geen toerenwisseling, nada noppes.
                            Maar dat zal wel niet al te lang duren.
                            Vandaag een plaatje gehaald om de egr af te doppen.
                            Komende week zal ik dan eens een poging wagen.
                            Ik zie dat je voor de gasklep inderdaad een en ander ook los moet gooien.

                            Greetz Geert

                            Vergeet bij het terug monteren niet nieuwe pakkingen te monteren!!! (op de fotos zijn ze groen!)

                            Wanneer je alles los haalt wil ik je aanraden ook direct de gasklep gebeuren schoon te maken. Hier wil vaak roet aanslag op zitten. Koop hier voor een bus rem reiniger en spuit hem hier goed mee in!! (haal hem hier voor los van de motor!) Maak geen krassen in/op de gasklep, anders sluit die niet meer goed aan en ga je nog ergere en vervelendere storingen krijgen ;) Ik heb hem schoon gemaakt met heel veel rem reiniger (Met spuiten ‘spoelt’ alles er haast af – Laatste restanten heb ik met veel rem reiniger en wattenstaafjes/sateprikkers schoon gekregen)

                            Ook voor het gaskleppenhuis heb je een aantal pakkingen nodig. Ik weet niet meer precies welke, ben hier bij mijn eigen motor wissel vergeten foto’s van te maken :cry

                            Nog een plaatje bij het praatje:

                            (Geleend van: Unbreakable uit een post van 02 jul 2009)


                            Zoals je kan zien word een klep zo vuil dat het sluiten haast onmogelijk word. De klep MOET goed afsluiten want anders komt er zo veel zuurstof in de motor dan het lijkt of je gas geeft en de motor qua toeren een eigen leven gaat krijgen ;)

                            #17429283
                            geert01
                              Lid sinds:
                              10 May 2010

                              Bedankt wederom,

                              Reiniger heb ik al in huis, pakkingen nog niet.
                              Bij het de demonteren kun je natuurlijk snel zien of het gaskleppenhuis vuil is?
                              Dit kan natuurlijk ook de oorzaak zijn van de storing??
                              Want als de klep niet goed functioneert krijg je die schommelingen in waarde etc. :hmmz
                              Dit schoonmaken is niet zoveel werk als de egr afdoppen.

                              Greetz Geert

                              #17429284
                              1985
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 January 2006

                                @geert01 wrote:

                                Want als de klep niet goed functioneert krijg je die schommelingen in waarde etc. :hmmz
                                Dit schoonmaken is niet zoveel werk als de egr afdoppen.

                                Greetz Geert

                                Ja klopt,

                                Enige advies wat ik er bij wil geven is ‘als’ je de gasklep schoon maakt is het 1 of 2 boutjes verder (naar achteren) en je bent dan bij de EGR klep. Omdat de luchtinlaat er dan al af is kom je ‘vrij makkelijk’ bij de EGR. Reden waarom ik aanraad om hier direct na te kijken is omdat als je de luchtinlaat terug monteert je de pakking niet kan hergebruiken die je er dan tussen legt (Het zou natuurlijk jammer zijn als het probleem niet is opgelost en als nog weer alles los moet halen)

                                Loshalen gasklep en schoonmaken is ongeveer een uurtje/anderhalf uur werk als je over enige handigheid beschikt en het voor de eerste keer doet.

                                ‘later’ alleen bij de EGR klep komen is ongeveer het bovenstaande x2 aan gescheld en gevloek omdat ‘het een uitdaging is’ om er bij te komen ;)

                              14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.