Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het Meriva avontuur is voorbij. Heb hem weg gedaan. Kleine 3 weken ellende zit erop voor wat betreft dit exemplaar. Zal na dure reparatie wel weer op de markt komen of export.
Dan moet ik het maar doen want wordt gebed zonder einde. Koop nooit auto meer bij die handelaar in Ede….heb gewoon vette pech gehad en kan me nergens op beroepen ook….
dubbele post.
Heb 1000 Euro lopen op dit moment…pfff.
Daarbij komt nog en vandaag achter gekomen: peilstok ruikt ook naar benzine.
Conclusie: een gare 1.6 se motorblok (eigen interpretatie).
Ik wil van de wagen af want heb geen tijd en zin om motor te vervangen of iets dergelijks. Wie weet waar en of ik de auto nog aardig kwijt kan met dit gebrek??? Rest van de wagen is prima maar ja, het hart dient wel oke te zijn.
Van cilinder 2. Die was flink verkoold.
Onder de wagen ligt geen olie of oliedruppels. Er is geen ‘mayonaise’ smurrie onder de dop, peilstok knettert niet, koelvloeistof blijft op niveau. Een garagist hoorde de auto duidelijk tikken. Had het over de kleppen, die misschien alle 8 vervangen en klaar. Zou dat kunnen of is dat ook een lapmiddel. Ondertussen kan ik wel rijden nog.
Dank voor de reacties! Uiteraard is het persoonlijk en eigen keuze maken. Schitterende calibra in die link Maurice!
Jij snapt strekking van het verhaal niet. Als je een auto met zo weinig km kan kopen en het ziet eruit alsof er een 1 voor de 61.000 moet staan dan wil ik dat even melden zodat mensen niet alleen afgaan op de stand van de teller. Tuurlijk, als je investeert heb je een prima wagen maar denk niet dat je er bent met de aanschaf. Saaie 8 klepper vind ik een waarde oordeel….als je echt wil racen koop je niet eens een Calibra vind ik, gaat om model en liefst iets aparts, niet om te racen, daar zijn andere auto’s voor.
12 februari 2015 om 19:50 In reactie op: Petrolheads Calibra DTM V6, to do list groeit…alweer. #18183343Over smaak kan je amper twisten natuurlijk maar ik vind het in ieder geval erg jammer dat mijn oude V6 die jij nu hebt niet meer origineel is zoals die ooit was…
Wel is het fijn dat er sowieso goed op gepast wordt natuurlijk en die niet als roestbak met achterstallig onderhoud op de sloopt eindigt. Calibra’s zijn aardig zeldzaam aan het worden.
Mooie groene Calibra, één van de laatste in NL geleverd op MP te zien. Is van november 1997.
@drakos wrote:
auto staat nu geschorst voor de winter maar zogauw hij uit zn winterslaap komt gaat ie zoiezo dagje spelen op het circuit, zal er dan een dashcam in hangen ;)
ook zijn er hier in de buurt paar leuke driftwegen waar je loeihard overheen kan met voldoende grip, zal tegen die tijd daar wat filmpjes schieten
Dagje Nordschleife?
29 oktober 2013 om 07:38 In reactie op: Petrolheads Calibra DTM V6, to do list groeit…alweer. #18183247Die nattigheid was er omdat er bij de kachel iets niet goed was. Precies weet ik het niet meer. Ik kwam erachter omdat ik de auto vol leer wilde maken. Alles eruit gehaald en toen alles toch los lag eens even gaan kijken. Het leer had ik er weer uitgehaald omdat ik stof mooier vond en origineel. Het leer is doorverkocht.
Er was ook het één en ander mis in de voortrein, de auto ‘knakte’ nogal. Dat zou nu wel weer in orde zijn want is al jaren terug. Ik was derde eigenaar. De man (jochie) waar ik hem van had was dus tweede eigenaar. Auto komt uit regio Zoetermeer. Heb er ‘opgelegde” letters op gezet en vooral mooi houden. Hij is ook iets lager dan standaard verlaagd.
Veel plezier, als je hem kwijt wil….
o28 oktober 2013 om 12:25 In reactie op: Petrolheads Calibra DTM V6, to do list groeit…alweer. #18183245@dtmcalibra672 wrote:
Mooie auto en vooral heel leuk om mijn ex te zien. Ik heb deze auto gehad in 2010. Heb die toen gekocht in Zoetermeer.
Destijds had ik natte vloerdelen rechts voor de passagierskant. Misschien een idee om daar eens onder te gaan kijken. Verder een mooie en fijne wagen had ik eraan. Heb ook overwogen hem te kopen maar niet gedaan.
Veel plezier met je auto.
PS: dit zijn je originele velgen, af fabriek zaten deze BBS velgen onder de DTM uitvoering!
28 oktober 2013 om 11:50 In reactie op: Petrolheads Calibra DTM V6, to do list groeit…alweer. #18183244Mooie auto en vooral heel leuk om mijn ex te zien. Ik heb deze auto gehad in 2010. Heb die toen gekocht in Zoetermeer.
Destijds had ik natte vloerdelen rechts voor de passagierskant. Misschien een idee om daar eens onder te gaan kijken. Verder een mooie en fijne wagen had ik eraan. Heb ook overwogen hem te kopen maar niet gedaan.
Veel plezier met je auto.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=239544134″ onclick=”window.open(this.href);return false; en http://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/calibra/10368531″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Van 1950 voor 700 van dezelfde aanbieder.
Helaas heeft die oliedrukproblemen. Mooie auto (wel veel gelopen)@lucas- wrote:
Kan me voorstellen dat de achterbanden op zijn met 2000pk
Eerder zijn voorbanden aangezien een Calibra voorwielaangedreven is. ;)
Verder valt me op: is die uitlaat niet voor een zes cilinder? Heb genoeg Calibra’s gehad maar kan het me even niet herinneren.
Succes ermee. Ik zou het NOOIT doen. Wat als er keiharde oude koolresten loskomen in je blok? Zelf zou ik 98 tanken en eens flink gassen op de autobahn.
Een goed doorbakken loempia komt niet door de keuring.
Maurice,
Wordt of ben jij de nieuwe Boomkamp of zo? :D Hoeveel Calibra’s heb je inmiddels? Is de Turbo nog goed van dit exemplaar enzovoort? Wel een klote probleem, ziet er krokant uit, niet gezien voor aanschaf?
Succes met de auto, ziet er verder goed uit..!
Groeten.
Jouw V6 heb ik nog niet zo lang geleden gesport bij de volgende garage: http://www.kortenray.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;. Daar stond in de advertentie destijds dat die van de eerste eigenaar was. Vond het een opvallend complete en mooie Calibra. Misschien dat hij of zij meer informatie heeft.
Groeten.
Heb zelf lang onderhandeld met deze mensen over de turbo. er zitten zeker wat zaken aan te komen waaronder nieuwe riem met toebehoren, vier nieuwe banden want zijn van verschillende merken. die persoon die het gekocht heeft is blijkbaar binnen 4 weken klaar met de snelheid of wil bovenstaande niet investeren.
@MoiInActie wrote:
Ik heb zelf in een Calibra V6 (wel voorzien van chiptuning), maar heb de afgelopen week mijn vaders Calibra Turbo gebruikt aangezien mijn eigen auto voor onderhoud weg is. Qua netto vermogen ontlopen ze elkaar niet heel veel. Beide zijn heerlijke auto’s, maar je merkt toch redelijk wat verschillen. Kort samengevat voelt de V6 aan als een cruiser met redelijk wat vermogen, waar de Turbo veel meer als een sportwagen is. De Turbo is wat harder afgeveerd, heeft een betere gewichtsverdeling, heeft (veel) minder last van onderstuur, voor mijn gevoel minder last van “body-roll” in bochten en heeft 4×4. Dit laatste mis ik, zeker in de winter, heel erg bij mijn V6. Bij nat en winters weer is het soms geen pretje met alleen voorwielaandrijving en een kleine 200pk. Verder vind ik de koppeling en met name de versnellingsbak van de Turbo een stuk fijner. Deze 6-bak werkt een stuk scherper en preciezer dan de 5-bak in de V6.
Dit laatste is echter afhankelijk van je rijstijl. De F25 bak van de V6 past meer bij rustig, relaxt rijden, waar de F28 bak mij meer het sportieve gevoel geeft. Als je beide auto’s echt op zijn staart trapt bij optrekken merk je de verschillen. Bij mijn V6 lijkt het dan alsof je dan iets doet wat niet bij het karakter van de koppeling + bak past. In eenzelfde situatie past het karakter van de koppeling + bak van de Turbo een stuk beter en blijft deze haarscherp schakelen. Het is lastig om uit te leggen, je zou het zelf moeten proberen.
Een heel groot pluspunt van de V6 (zeker met chiptuning) is hoe heerlijk die motor loopt op zeer lage toerentallen. Ik kan 40 in z’n 5 rijden met 900-1000 toeren en hij loopt zo soepel als een naaimachine. Geef je dan gas bij, dan trekt hij zonder gesputter door. Ditzelfde hoef ik met de Turbo niet te proberen. Rijd je daarmee 45-50 in z’n 6 met ook zo’n 1000 toeren, dan voel je gewoon dat dit niet lekker soepel loopt. Ook heeft ie dan niet zoveel trekkracht als de V6.
Verder zijn de verhoudingen van de 5- en de 6-bak een heel stuk anders. De 5-bak heeft een (in verhouding tot de 2) een korte 1e, zeer lange 2e en redelijk kort op elkaar zittende 3e, 4e en 5e versnelling. Bij de 6-bak zijn de verhoudingen wat meer in balans. De lange 2e versnelling van de V6 vind ik heerlijk bij het opgaan van de snelweg; pas bij zo’n 115 km/h zit je tegen de begrenzer, waar die van de Turbo het bij zo’n 95 km/h al voor gezien houdt.Hier moet ik wel een kanttekening bij plaatsen: zonder chiptuning vind ik de lange 2e versnelling van de V6 meer hinderlijk dan fijn, met tuning vind ik het juist wel fijn. Waarom? Inhalen op lage snelheid, zoals tractoren en bezemwagens. Zonder tuning trekt de V6 pas echt lekker bij zo’n 4000 toeren, wat overeenkomt met zo’n (gok ik) 70 km/h. Nu rijden die tractoren e.d. meestal hooguit 30-50 km/h en dan is het qua trekkracht in z’n 2 om te janken. Je moet dus, als je snel wilt/moet inhalen, helemaal terug naar de 1e. De Calibra Turbo is bij diezelfde lage snelheden al genoeg op toeren en heeft vanaf 2400 toeren al veel meer trekkracht, wat inhalen veel prettiger en vlotter maakt. Met chiptuning verbetert dit bij de V6 wel een flink stuk en trekt ie al bij 3000-3500 toeren een stuk harder.
Qua trekkracht en toeren zou ik zeggen dat het als volgt is: t/m zo’n 1800 toeren loopt en trekt de V6 beter, daarna is het gelijk tot aan de 2400 toeren wanneer de Turbo op stoom komt en daar ineens een klap extra vermogen vrij komt. Boven de 4000-4500 toeren vind ik de V6 dan weer wat lekkerder doortrekken, waar het maximum koppel van de Turbo wel hoger is, maar deze sinds die 2400 toeren gelijk of alweer aan het dalen is.Qua verbruik ligt het er denk ik aan wat voor wegen je rijdt. Nu rijdt ik pas een paar dagen continue met de Turbo en is het dus nog even uitzoeken/aanvoelen hoe ik die zo zuinig mogelijk kan laten rijden, dus een optimale vergelijking heb ik niet. Van wat ik zo kan inschatten is de V6 zuiniger binnen de bebouwde kom, is het op 80 km/h wegen ongeveer gelijk en op de snelweg is de Turbo zuiniger. Dit omdat je bij de V6 dan toch de 6-bak mist om wat lagere toeren te draaien. Dit is gemeten/gevoelsmatig bij mijn woon-/werkverkeer, wat grofweg bestaat uit 70% bebouwde kom en 30% 80km/h wegen. Daarnaast ook wat snelweg gereden in de vrije tijd.
TL:DR: ben je een rustige rijder en rijdt je veel bebouwde kom en buitenwegen, dan is de V6 een betere keuze. Ben je een wat sportievere rijder, wil je betere wegligging/grip en/of rijd je veel snelwegen dan is de Turbo naar mijn inziens de betere keuze.
Dank voor je uitgebreide betoog! De turbo valt. Ik had er één op het oog maar is verkocht. Heb jij enkel een chiptuning gedaan en daaruit zoveel PK weten te halen? Belangrijker: is het koppel flink vooruit gegaan?
Ik had ook nog aan een x2.0xev 16V gedacht maar heb deze al gereden en is toch minder apart. Kosten daarvan zijn vermoedelijk iets lager dan een V6. Echter is bijvoorbeeld wegenbelasting gelijk! Bedoeling is dus dat de auto 6 maanden de straat op mag dus kan een V6 goedkoper uitvallen dan een 16V dagelijks hele jaar rond.
Zal een V6 met 200.000 op de teller nog lang kunnen meegaan indien er netjes is op gepast? Is het vervangen van de riem echt zo’n heidens klusje? Zijn overige zaken als koppeling, diverse onderdelen echt zoveel duurder dan een 16V?Even zeuren, het is octaan getal. Klopvastheid heeft het mee te maken. In Duitsland kan je ook bij Aral tanken octaangetal 110….maar ook 91….in heuvelig gebied en bergen is 98 zeker aan te bevelen, in ons polderlandje voldoet 95 prima tenzij gechipt of turbomotoren enz. Wat ik me wel afvraag is of 98 een schonere (aantoonbare) motor oplevert.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=227956085&cd=634963801880000000&asrc=st” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hoe is het mogelijk! Is natuurlijk zeer bijzonder maar komt net als bij andere auto’s van alles aan. Wegzetten in een museum in Friesland misschien?
@Andre_Ede wrote:
Jij vindt zo’n Calibra waarvan er maar 7 gemaakt zijn niet zeldzaam?
Ongeacht type of kleur vindt ik dat als er maar 7 van de band lopen van een bepaald type zeldzaamX 2.5 XE zijn maar ZEVEN Calibra’s van verkocht in Nederland? In het algemeen? Dan had ik geluk want heb een Calibra gehad met zo’n blok….een kennis heeft die nu. Zijn op die ZEVEN motoren na de rest dan met een C 2.5 XE blok?????
Dus natuurlik is het zeldzaam zoals je het zegt maar is mij niet duidelijk of dat bij die uitvoering zo is of in het algemeen.
gr.
-
AuteurBerichten