Rokende Meriva.

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Rokende Meriva.

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277471
    dtmcalibra672
      Lid sinds:
      26 January 2011

      Recent een Meriva kunnen kopen bij Molenaar auto’s in Ede. De wagen leek prima, testritje gedaan. Tijdens die rit begon de wagen op drie poten te lopen en motormanagement lampje kleurde oranje. Deze uit laten lezen met opcom, daar is het gereset en de wagen liep prima. Nog een rondje gereden, geen klachten meer. Dus opgelost zover. Wel kleine korting gehad want had research gedaan dat het misschien bobine of bougies was. Er was uitgelezen dat 1 cilinder niet meedeed. Dat zou ik dan vervangen indien nodig.

      Paar dagen later weer de auto op 3 poten en dat motormanagement lampje aan. De wagen rookte inmiddels ook erg, blauw wit achtig en na stationair draaien een dot gas geven, enorme stinkwolken.

      Ik naar mijn eigen garage. Daar hebben ze inderdaad bobine vervangen plus 4 bougies. Daarvan was er 1 totaal verkoold. De rook is niet helemaal verdwenen en zojuist brand er ook weer bijvullampje van de olie.

      Samenvattend: onderdelen vervangen, rookprobleem blijft.

      Het is een Meriva met 1.6 motor en 8 kleppen. Dus een simpelmansblok zonder poespas.

      Wat kan het nog meer zijn volgens jullie kenners??

      #18323619
      basss27
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 February 2013

        Verkoolde bougie 4e cilinder?

        Jouw symptomen klinken als een motorblok die gaar is, lijkt erop dat langs de zuiger van cilinder 4 olie de verbrandingskamer in komt. Dat verklaard ook de verkoolde bougie.

        #18323620
        dtmcalibra672
          Lid sinds:
          26 January 2011

          Van cilinder 2. Die was flink verkoold.

          Onder de wagen ligt geen olie of oliedruppels. Er is geen ‘mayonaise’ smurrie onder de dop, peilstok knettert niet, koelvloeistof blijft op niveau. Een garagist hoorde de auto duidelijk tikken. Had het over de kleppen, die misschien alle 8 vervangen en klaar. Zou dat kunnen of is dat ook een lapmiddel. Ondertussen kan ik wel rijden nog.

          #18323621
          Speedswitch
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 June 2015

            Zou eerst een compressiemeting doen om je zuigerveren / onderblok uit te sluiten. Meten is weten

            #18323622
            Rob-Epe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 August 2005

              Als een auto bij de testrit al vreemd doet… dan moet de korting wel zeer riant zijn dat ik de auto dan ook koop.
              Neem aan dat er geen garantie opzit vanwege de extra korting?

              #18323623
              basss27
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2013

                @dtmcalibra672 wrote:

                Van cilinder 2. Die was flink verkoold.

                Onder de wagen ligt geen olie of oliedruppels. Er is geen ‘mayonaise’ smurrie onder de dop, peilstok knettert niet, koelvloeistof blijft op niveau. Een garagist hoorde de auto duidelijk tikken. Had het over de kleppen, die misschien alle 8 vervangen en klaar. Zou dat kunnen of is dat ook een lapmiddel. Ondertussen kan ik wel rijden nog.

                Dat flinke roken duidt zeer waarschijnlijk op flink olieverbruik. Dat ga je met het vervangen van de kleppen/klepstoters niet oplossen.

                Tikken zou kunnen komen als het oliepeil laag staat.

                #18323624
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Tikken bij een 1.6 8v is meestal een rotte nokkenas.

                  #18323625
                  dtmcalibra672
                    Lid sinds:
                    26 January 2011

                    Daarbij komt nog en vandaag achter gekomen: peilstok ruikt ook naar benzine.

                    Conclusie: een gare 1.6 se motorblok (eigen interpretatie).

                    Ik wil van de wagen af want heb geen tijd en zin om motor te vervangen of iets dergelijks. Wie weet waar en of ik de auto nog aardig kwijt kan met dit gebrek??? Rest van de wagen is prima maar ja, het hart dient wel oke te zijn.

                    #18323626
                    bart-gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2012

                      had bass27 toch gelijk in eerste instantie.. dus geen eigen interpretatie hier…
                      voor een auto met een rot blok krijg je niet veel… is wat een gek er voor geeft of schrootwaarde…
                      blok overhangen moet opzich geen probleem zijn… als je het zelfde blok ergens vandaan kan plukken dat nog goed is kun je met een weekend of sneller je blok overhangen… als je dan je auto verkoopt hangt er wat waarde aan wat meer is als schrootwaarde..

                      #18323627
                      dtmcalibra672
                        Lid sinds:
                        26 January 2011

                        Heb 1000 Euro lopen op dit moment…pfff.

                        #18323628
                        dtmcalibra672
                          Lid sinds:
                          26 January 2011

                          dubbele post.

                          #18323629
                          bart-gsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2012

                            @dtmcalibra672 wrote:

                            Heb 1000 Euro lopen op dit moment…pfff.

                            daarom een auto zonder werkende motor is geen drol waard.. jij koopt ook geen fiets zonder ketting en trappers voor een 2e hands prijs..

                            #18323630
                            dtmcalibra672
                              Lid sinds:
                              26 January 2011

                              Dan moet ik het maar doen want wordt gebed zonder einde. Koop nooit auto meer bij die handelaar in Ede….heb gewoon vette pech gehad en kan me nergens op beroepen ook….

                              #18323631
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                zo zijn er wel meer… ik heb de mijne particulier gekocht in den haag.. heb de auto binnenste buiten gekeerd en had een lijstje met dingen die ik moest doen.. maar dat nam ik voor lief op de koop…

                                op onderdelenlijn kun je wel een z16se blokje vinden voor je meriva.. wellicht dat er mensen uit de buurt van het forum mee kunnen/willen helpen met het overhangen van het blok…
                                had al voor je op onderdelen lijn gekeken.. een compleet blok heb je tussen de 600 en 1000 euro..

                                #18323632
                                dtmcalibra672
                                  Lid sinds:
                                  26 January 2011

                                  Het Meriva avontuur is voorbij. Heb hem weg gedaan. Kleine 3 weken ellende zit erop voor wat betreft dit exemplaar. Zal na dure reparatie wel weer op de markt komen of export.

                                  #18323633
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    Of onderdelen/sloop… Maar bij de volgende auto. (Opel)
                                    Hopelijk meer geluk..

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.