Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Even een update:
Heb dit weekend zo’n 600KM gereden en niks meer aan de hand. Tot nu lijkt het dus een eenmalig dingetje geweest te zijn.
Heb wel via marktplaats een complete brandstofrail op de kop kunnen tikken voor 45 euro inclusief injectoren , drukregelaar en sensor.
Nu had ik idee om deze injectoren te laten reviseren en eventueel de complete rail te gebruiken als het probleem zich nog eens voor doet.
Nu is alleen de vraag moeten deze injectoren geprogrammeerd worden of zit hier geen code op?
Ik denk dat het brandstoffilter nu ongever 1,5 jaar oud is. Hoeveel de pomp heeft gelopen durf ik niet te zeggen. Als de continental de originele nog is heeft hij 211000 gelopen maar hij ziet er vrij nieuw uit dus leek mij dat hij al een keer vervangen was al weet ik dat niet zeker.
Als ik het nog een keer weer merk zal ik de pompdruk direct weer eens uitlezen.
Hij had wel een week stil gestaan dus misschien heeft er een beetje lucht of een vuiltje ingezeten.
Bij deze een filmpje van de meetwaarde. In mijn ogen schommelt hij wel ietsje maar lijkt aardig mee te lopen met de gevraagde druk. ik hoor graag wat jij er van vind.
Ik tank alleen BP Ultimate of euro 98 omdat ik weet dat E10 erg slecht is voor de pomp.
Helaas zijn we wel in polen op vakantie geweest en daar was alleen benzine te krijgen met 5% ethanol en duitsland ook trouwens dus we hadden daarin geen keus helaas.
Verder nog geen misfires of iets gehad. Alleen 1 keer een hik en storing gister en daarna niks meer aan de hand ook geen noodloop of niks en hij geeft nog voldoende vermogen lijkt het.
Ik ga hem straks eerst eens uitlezen op hoge toeren en zal je laten weten hier wat de afwijking was misschien kan jij daar wat uit opmaken.
hey @opeltje17,
bedankt voor je reactie. Ik heb er een continental pomp op zitten. Heb gister de pompdruk uitgelezen en kon niet echt een noemenswaardig verschil zien in de actuele druk en gewenste druk. dit was wel bij stationair moet ik zeggen. Is het verstandig dit op bij hogere toeren uit te lezen?
En hoeveel verschil in druk is nog normaal te noemen?
Het gekke is dat hij dit 1 keer deed gister. Na het wissen van de storing ben ik nog eens de snelweg op gegaan en zelfs doorgetrokken tot bijna maximum toeren en niks aan de hand dat is het vreemde er van. Maar met mijn geluk zal vast de pomp langzaam aan het overlijden zijn.
Ze gaan beide doen. Moeten de onderdelen bestellen en hebben pas vanaf 16 juli tijd voor de reparatie. Als we er op gokken dat de balans nog goed is , is er geen tijd meer om hem na te bestellen omdat wij de 21e al op vakantie gaan. Dus voor de zekerheid dan beide maar gezien ik ook niet weet waar het probleem precies zit.
Hij moet gewoon goed voor de vakantie. Verder bespaar ik nooit op onderhoud dus dan moet hij hierna gewoon een paar jaar mee kunnen.
Nou ik heb voor volgende week een afspraak staan om alles weer te laten vervangen en wil er nu alles aan doen dat hij daarna goed blijft. Olie verversen doe ik al 1 keer per jaar dus dat komt neer op 1 keer in de 10000KM.
Nu had ik nog wel 1 dingetje.We reden tot nu toe vaak binnen het dorp met de auto even boodschappen doen en soms naar het werk stukjes van maximaal 3km is er een mogelijkheid dat dit ook heeft meegedragen aan het vroege overlijden van de spanner? Ik las dat veel korte stukjes niet goed zijn voor de ketting maar is dat op de lange termijn of kan hij dan na 1 jaar alweer stuk gaan?
als dit 1 van de grote problemen is dan word het boodschappen doen met de micra van de vrouw
Heb laatst de carterventilatie ook al helemaal schoongemaakt en de PVC klep vervangen. De slang en de klep zaten beide vol met witte sludge. Dat lijkt me ook niet echt gezond. Het gasklephuis en de inlaat verder ook schoongemaakt daar zat aardig wat zwarte aanslag in en op. Dat bewijst ook wel dat deze motoren erg snel vuil worden van binnen.
Ik ga 21 juli ook al weg helaas en begrijp dat je nu geen tijd hebt hoor. Ben allang blij met alle info die je mij geeft!
Maar denk je dat als ik ze nog een keer vervang dat het dan wel goed kan gaan? Ik hou alles verder altijd netjes bij dus daar kan het echt niet aan liggen. Misschien was de nieuwe spanner fabrieksaf al niet helemaal in orde..
Hou hem altijd op maximum peil en ben daar heel precies in. Ik check minimaal 1 keer per week.
Stationair loopt hij mooi en de tweede keer starten is er niks aan de hand. Maar dat was de vorige keer ook zo. Toen was er al wel een bout van de geleider afgebroken.
Ik weet nu niet zo goed wat ik hiermee moet. Of doorrijden met alle risico erbij of toch maar weer vervangen. Ze hebben vorige keer beide kettingen gedaan dus je zou zeggen dat alleen de distributie ketting vervangen nu genoeg zou moeten zijn.
De garage wil niks weten van garantie en zeggen dat het vast niet de ketting is. Maar ik weet wel zeker van wel.
Ze hebben dezelfde originele kettingsets gebruikt die ook bij fsrs tekoop zijn. Er zit een spanner met bult op.
Er blijven nu 2 dingen over. Of ze hebben een montage fout gemaakt of er is iets met het blok waardoor de nieuwe ketting nu alweer stuk is. Hij heeft er maar 10000 km op gelopen.
Ik kan nu 2 dingen doen of alles nog een keer vervangen met in het achterhoofd dat de nieuwe het ook maar 1 jaar vol houd…
Of de auto maar gewoon inruilen. Je hoort de ketting alleen bij de koude start daarna is het weg.
Ik ben bang dat er wel iets serieus mis is en weet niet of repareren nog de moeite is.
Hey @opeltje17
Het is me eindelijk gelukt om het geluid wat ik steeds hoor goed op film te krijgen. Bij het onderstaande filmpje is het duidelijk te horen direct na het aanslaan en in mijn ogen lijkt het toch verdacht veel op een ketting rateltje. Het was eerst zo moeilijk er op te krijgen omdat het eens in de zoveel dagen gebeurde maar nu komt het steeds vaker naar boven. Ik hoop dat we hier wel wat wijs uit kunnen worden
Ik ga op 21 juli op vakantie en heb dan 4000km voor de boeg dus hij moet dan gewoon echt goed zijn. Zou zonde zijn als de motor stuk loopt ofzo.
Sorry voor het zeuren maar wil gewoon graag zeker van mijn zaak zijn dat er niks mis gaat straks en bedankt dat je mij steeds wil helpen :praying:
Je hebt ook wel gelijk. Ik ben gewoon een pietje precies met die dingen en hoor echt ieder rammeltje. Zelfs bij onschuldige dingen maak ik me soms druk en dat zal misschien ook wel voor niks zijn. Ik denk dat ik het maar zo moet laten.
Mocht hij toch weer vervangen moeten worden hou ik je aanbod graag in mijn achterhoofd want de dealer vraagt vrolijk 1200 euro. Dat is wel een ritje naar noord holland waard
@opeltje17 Ik heb nog 1 vraagje. Ik heb nu na het starten in 1 keer last van een rare brom zoals te horen op het onderstaande filmpje. Is het mogelijk dat dit de ketting is die te laat op spanning komt?
Ik sta nu voor de keuze namelijk om eerst alleen de bovenste spanner te laten vervangen in de hoop dat de rest nog in orde is of er toch voor te kiezen beide kettingen nog een keer te laten vervangen. Het word een dure aangelegenheid maar we gaan bijna op vakantie en wil niet stil komen te staan met een versprongen ketting o.i.d.
Het gekke is dat nu het rammeltje soms bij de koude start niet aanwezig is maar dit geluid wel. Als ik vervolgens en kort stukje heb gereden en daarna weer opnieuw start rammelt er heel kort iets. Deze brom die je hoort is er overigens niet als de motor iets warm is dan start hij super mooi.
De opel-dealer dacht ook aan een weigerende spanner maar weet natuurlijk niet of er al schade is aan de ketting of geleiders vandaar de vraag wat is wijsheid. alleen de spanner of toch alles vervangen?
Dan laat ik de stang voor wat het is.
Heb vandaag nog 1 keer geflushd met forte en daarna verse olie en top end treatment van forte erin. De olie kwam na 2 maand weer git zwart eruit dus blok is toch aardig vervuild van binnen. Ik hoop dat dit wat helpt. Mocht ik toch weer wat gaan horen ben ik bang dat het toch tijd word om afscheid te nemen want nog een nieuwe ketting na 1 jaar zie ik niet meer zitten. Maarja het blijft zo vreemd dat bij de ketting controle bij de dealer alles prima in orde leek te zijn.
@opeltje17 vandaag toch eens aandachtig gaan luisteren toen ik met de auto bezig was en er achtergekomen dat de bedieningsstang van de wervelkleppen wel versleten is. Stationair hoor je deze tikken en als je , je vinger er tegenaan legt is het getik weg. De achterste wervelklep heeft ook speling naar boven en beneden. Zou het kunnen zijn dat de bedieningsstang bij het starten duidelijker te horen is? en is het noodzaak dit direct te vervangen of kan je er mee doorrijden?
Zoals de opel dealer al zei kan een ketting niet 1 dag wel en de andere dag niet uitgerekt zijn + zag alles er volgens hun goed uit. Bij de timing test met de speciale tool hing de ketting ook niet slap ofzo. Ik hoop dat de wervelkleppen dan eventueel een oplossing brengen voor dit vreemde probleem.
@opeltje17 Ik heb nog 1 vraagje. Ik zag dat jij 5w40 gebruikt in beide auto’s. Wat is daar de reden voor en wat adviseer jij om te gebruiken? Ik heb de laatste keer afgevuld met Castrol edge 5w30 dexos 2 maar is het misschien beter om de 5w40 te pakken voor de klepstoters e.d. ? of maakt dit weinig verschil?
@opeltje17 even een kleine update. Sinds het buiten warmer is geworden maakt hij geen lawaai meer tijdens het starten ook niet de eerste keer. Het ligt er blijkbaar dus echt aan dat het gebeurt op het moment dat de olie dikker is smorgens vroeg en als het bijvoorbeeld heeft gevroren is het nog erger. Dit doet mij er dan toch sterker aan denken dat het bij de klepstoters weg komt en niet bij de ketting helemaal omdat de ketting gecontroleerd is door de dealer en zij niks bijzonders hebben gevonden. Wat is jou gedachte hierover?
dat lijkt me een goed plan @opeltje17
Ik heb al zoveel aan deze auto gedaan dat ik hem eigenlijk niet weg wil doen. Maar dan moet hij nu wel een keer goed blijven natuurlijk.
Koelvoeistofpeil is in orde en er veranderd ook niks aan hij blijft mooi op peil. De koelvloeistof zelf is ook mooi helder er zit geen olie door. Het enige wat nog niet vervangen is is de waterpomp maar ga er van uit dat die wel in orde is. Als er water zou lekken in het blok of door de koppakking zou je iets moeten zien aan het vloeistofpeil lijkt mij.
Ik moet er wel nog bij zeggen dat een maandje terug hij met het koude weer soms erg slecht starte. Het leek dan wel of hij net aan sloeg en een minuut of 2 op 3 poten liep zo broerd. Na even lopen ging het weer goed.
Of misschien de oliezeef verstopt onderin het blok? Dan komt de olie druk te laat natuurlijk
Olie is nu mooi geel is 1.5 maand oud. Heb heb ook geflushd voor het wisselen de laatste keer toen was het ff goed. Er zit wel vaak een beetje witte sludge onderaan de peilstok. Ik rij inderdaad wel wat korte stukken van 3km in het dorp. Misschien is dan toch de vervuiling het probleem dat hierdoor de spanner soms even geblokeerd word. Op de lange termijn zal de ketting wel gaan rekken hierdoor dan of niet?
Ik kom uit groningen dus dat was niet zo dichtbij. Ik kan de bedieningstang wel heel makkelijk heen en weer bewegen en heb geen idee hoeveel speling er op mag zitten.
Het geluid komt alleen af en toe voor bij het koude starten dus je zou eerder aan de ketting denken maar bij de controle van de dealer zag alles er goed uit. Heel vreemd dus. Ze zullen er vast niet om liegen omdat ze het geld voor de reparatie mis lopen nu. Ik had wel veel last van witte sludge in de motor zou het kunnen dat de spanner hierdoor soms niet goed werkt?
Hij is van de week bij de dealer geweest. Ze hebben daar de kleppendeksel er af gehad en de timing gecontroleerd en alles zag er goed uit. De ketting stond strak en de timing was in orde. Voor hun dus geen reden om te denken dat het hier aan ligt. Ze zeiden wel dat het zou kunnen komen door vervuiling in het blok dat de spanner telaat op spanning komt. Natuurlijk was die dag dat hij bij de dealer stond niks te horen.
Ik ga er van uit dat ze eerlijk zijn want dit was de eerste keer dat hij daar was en als de ketting slecht was zouden zij hem vervangen dus ze lopen nu 1200 euro mis zeg maar.
Het gekke is dat het ook niet altijd aanwezig is.
@opeltje17 jij hebt ervaring met het rammelen van de bedieningsstang van de wervelkleppen. Hoe klonk dit bij jou? En hoe kom ik er achter of het daar misschien weg komt?het probleem is opgelost. Eerst naar de dealer gebeld of er een losse module bestaat voor het aansturen van de koelvin, volgens hun was deze alleen compleet te krijgen met ventilator a 400 euro. Vervolgens verder gaan zoeken want op onderdelenlijn was niks te vinden en hier in de buurt een vectra c z22yh op de sloop gevonden. Hier zat de module nog wel op de ventilator en ook gewoon los te halen (snap niet dat de dealer zegt dat hij er niet los is). Heb de module gekocht voor 25 euro en daar net gestest met de opcom en alles werkt weer naar behoren
Ze hebben alles vervangen. Beide kettingen de geleiders , spanners en tandwielen. Ik gebruik altijd 5w30 met dexos2 specificatie. Ik ben toch bang dat ze iets verkeerd hebben gedaan met vervangen. Ik ga morgen eens langs de dealer voor een diagnose.
-
AuteurBerichten