Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik ben zelf bezig om een elektrische ventilator uit een volvo V70 in een Rekord D te bouwen. Dat is een redelijk veel gebruikte ventilator voor custom ombouw omdat deze erg slank zijn en dus makkelijk in te bouwen. Dit zie je vooral veel bij Amerikaanse auto’s.
De ventilator zelf heb ik voor 25 euro op marktplaats gekocht incl relays. Voor de temperatuursensor wordt meestal een BMW sensor (2 speed fan switch) gebruikt die 2 contacten heeft om stand 1 en stand 2 van de ventilator in the schakelen.Zo’n adapter kan je tussen je radiateur toevoerslang zetten voor de temperatuursensor: https://tinyurl.com/f7cznydj
voorbeeldjes op youtube
de Volvo ventilator:de BMW 2 speed fan switch:
Het is in ieder geval een stukje van de puzzel. Zijn dat zulk soort pluggen?
https://www.edelschmiede.com/shop/navi.php?a=1760&lang=engZou er iemand zo vriendelijk willen zijn wat foto’s te posten hoe de gordels in een Commodore B of Relief D coupe horen te zitten?
Heb het nogmaals geprobeerd maar de set die ik heb zit echt onlogisch voor mijn gevoel
<p style=”text-align: center;”>De lijst met klusjes die ik nog moet doen voor ik naar de apk kan wordt steeds korter. Het dakhemeltje moet er nog in, de voorruit en achterruit en ik moet het binnenwerk van de deuren nog overzetten en de deuren monteren. En dan heb ik nog dat stekkertje van de ruitenwisser aansturing van bovenstaande post. Als iemand me daar nog een antwoord op kan geven zou ik zeer dankbaar zijn</p>
<p style=”text-align: left;”>Bovenstaande link lijkt me niet veilig. Gezien de aanmaakdatum van het account, reactie op oude post en URL die niet naar de Netflix website verwijst. Is er een moderator die de link kan weghalen?</p>
Iemand die me verder op weg kan helpen?
Geen idee of daar nog imitatie van te krijgen is maar ik ga voor zulk spul altijd naar garage Romijn in Renswoude die kunnen dat misschien uit een sloper slijpen.
<p style=”text-align: left;”>Weet je zeker dat hij geen valse lucht krijgt? Alles goed aangedraaid en nieuwe of goede pakkingen gebruikt?</p>
De motor start nu goed, hij moet alleen nog wat afgesteld worden. De lijst met klusjes die ik nog moet doen om hem door de APK te krijgen wordt steeds kleiner en het doel is om deze zomer te kunnen rijden.
Ik heb een andere stuurschakelaar gekocht met hendel voor de ruitenwisser bediening en ruitenwisser vloeistof. Ik weet alleen nog niet hoe ik hem aan moet sluiten. Voorheen had ik een flipschakelaar in het dashboard. Ik hoef eigenlijk alleen te weten welke kleur voor de voeding is dan kan ik de rest wel meten. Weet iemand dat?
Dan heb ik nog een set gordels met spanners gekocht. Toen ik de auto kocht zaten en racegordels in. Ik zit te puzzelen maar ik kom er echt niet uit hoe ik ze moet monteren. Kan iemand me daar nog bij helpen? Eventueel wat foto’s van hoe het hoort te zitten.
Dit is de set die ik heb
De beugel voor montage bovenin de b-stijl zit voor mij gevoel achterstevoren, maar dit is bij allebei zo. Nu zou de gordel als je hem naar je toe trek dus van achter de gordel uitkomen die vanuit de spanner naar boven loopt
En dan heb ik nog de andere aansluiting voor beneden en nog een plastic beugel die ik niet begrijp. Weet iemand hoe dit hoort te zitten?
En dan zit ik nog met de montage van de spanner zelf. Mijn auto mist hier sowieso een aansluitpunt voor omdat er gordels zonder spanner in zouden hebben gezeten. Er zit een gat van 12mm en een uitstekend pinnetje. Het gat van 12mm krijg ik echter geen bout doorheen omdat de opgerolde gordel in de weg zit. En als ik er een bout in steek ben ik van dat de gordel er langs gaat schuren
Hoe moeilijk kan het zijn zou je denken maar ik kom er zelf niet uit
Achter mijn gril zit een metalen plaat in de hoek rechtsonder. Weet iemand of deze hier hoort en waar het voor dient? Ik zou denken dat je de luchtflow maximaal wil hebben en dat deze de flow alleen maar blokkeert
Bedankt voor de snelle reacties van het weekend weer verder proberen
Ik krijg de motor nog steeds niet goed gestart. Soms start hij maar als hij uitvalt krijg ik hem dan niet meer aan de praat. De verdamper bevriest ook bijna meteen bij het starten. Vandaag met mijn zwager even naar de ontsteking gekeken. Klopt het dat cilinder 1 de cilinder bij het schutbord is? Deze cilinder vonkt op het merkteken van het vliegwiel.
En hoe kan ik checken of de kabels op de verdelerkap op de goede volgorde zitten?
Heb nog een nieuwe slang van de waterpomp naar de verdamper gelegd. Zo ziet de opstelling er nu uit.
Daarna proberen te ontluchten. Heb hem een paar minuten op lage toeren laten draaien, maar nog voordat ik de ontluchtingsplug kon losdraaien begon ie van verschillende plekken koelvloeistof uit te spugen. Ook begon de aanvoerslang naar de radiateur weer dicht te trekken.
Mijn vermoeden nu is dat de thermostaat niet goed open gaat. Als ik een nieuwe ga halen, voor wat voor temperatuur adviseren jullie dan? Het is dus een c30ne op lpg.
Verder liep het overloopvat van de radiateur half vol. De veer in de radiateurdop gaat dus wel goed omhoog. Maar ik dacht dat ie de overdruk er ook via de radiateurdop er uit zou gooien en dat gebeurde niet. Er lijkt een klein gaatje in deze dop te zitten maar dat doet dus niet. Moet ik die dop ook vervangen of hoort ie daar niet uit te gooien? Laatste vraag voor nu, hoort er nog iets van een gaatje in het overloopvat te zitten om de lucht kwijt te kunnen als deze vol loopt? Er zit wel een gaatje bovenin, maar daar zit een schroef in gedraaid
De lokale automaterialen zaak had geen binnenzeskant plug maar wel 1 met een kop. Misschien alleen maar makkelijker om hem ook weer los te krijgen
Heb ook jullie advies gevolgd en de koelvloeistof aftakking naar het inlaat spruitstuk afgekoppeld. Zaterdag nog even een nieuwe slang van de waterpomp naar de verdamper leggen en dan kan ik hem eens gaan ontluchten
<p style=”text-align: left;”>Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik zal de verwarming van de gasklep afkoppelen. Kan ik die terug aansluiting aan het thermostaathuis dan gewoon afpluggen?</p>
GSE die trompet waar je het over hebt, heb je daar misschien een plaatje oid van? Ik ben daar niet bekend mee, maar het klinkt wel interessant.De laatste weken helaas weinig tijd gehad voor de Opel. Werken is wel leuk en zo maar er gaat zoveel tijd in zitten. Heb de ontluchtingsplug van het thermostaathuis proberen los te draaien. Ding zat zo loeivast dat ik die helaas dol heb gedraaid. Had gelukkig nog een ander deksel voor het thermostaathuis liggen. Daar heb ik die plug wel uit gekregen al was dat ook niet helemaal ongeschonden. Zal dus nog even zo’n nieuwe plug zoeken voordat ik kan ontluchten.
Bedankt voor je reactie kywieman. Ik ga hem vd week eens proberen te ontluchten.
Ik heb wat foto’s gemaakt van het koelsysteem. Deze loopt ook door de verdamper. Vanuit de verdamper loopt een slang terug het blok in. De kachelradiateur zit niet aangesloten.
Vorige week heb ik hem kunnen starten na 6 jaar te hebben stilgestaan. Heb hem een tijdje laten draaien en hij liep best mooi. Wel veel herrie want er zit nog geen uitlaat onder .
Op een gegeven moment toen de motor wat warmer werd trok de aanvoerbuis naar de radiateur vacuüm. Ik denk dat dit komt omdat er nog wat lucht in het koelcircuit zit. Heb nog wat koelvloeistof bijgevuld naderhand maar vroeg me af tot hoe vol deze moet. Het is de radiateur van een B Commodore. Moet de koelvloeistof tot aan de rand van de radiateur staan of moet het overloop vat ook nog half zitten bij koude motor?
Is er ook nog een bepaalde manier om het circuit te ontluchten of gebeurt dit vanzelf na een tijdje draaien?
Hoi GSE Bedankt voor het aanbod maar de plaatjes van Kywieman waren al genoeg om uit te vogelen hoe de pomp hoort te zitten.
Dat nippel in het carter kreeg nog een staartje. Ik dacht ik draai hem er uit en probeer er een plug voor in de plaats te zetten met de verwachting dat er een soort blindklinkmoer in het carter zou zitten. Dit bleek echter een gewone (smalle) moer te zijn aan het binnenkant van het carter. De eerste slag kwam het nippel vrij makkelijk los maar toen begon ie mee te draaien alsof ie dol was. Toen ie eenmaal los kwam was hoorde ik een kloenk van het moer die aan de binnenkant in het carter viel . Na even vloeken ben ik bij m’n zwager een motortakel gaan halen om het carter er onder uit te halen. Heb het gat van het nippel nu dicht gelast. Carter nog niet teruggeschroefd want de pakking had wat geleden. Nu dus maar een nieuwe pakking bestellen.
Super die plaatjes zo snel :dank-u:
Ik heb het type met reservoir ja
Ben de auto verder aan het opbouwen. De versnellingsbak ligt er onder en lijkt nu goed te zijn. Heb er ook de kabelboom weer in liggen.
Heb nu wel een paar nieuwe vragen.
– zou iemand een paar foto’s kunnen maken van hoe de stuurbekrachtiging pomp op een c30ne hoort te zitten? Ik kom er niet uit
– heb onderstaande aansluiting op m’n blok zitten. Wiet iemand zo welke sensor hier hoort te zitten en iemand een idee of hier toevallig iets voor bestaat om het netjes af te doppen? Voorheen zat hier een stuk slang op met een bout er in en 2 slangen klemmen om het af te doppen maar ik wil het wel wat netter doen.
<p style=”text-align: left;”>Bedankt voor alle reacties!</p>
Heb ondertussen wat onderdelen binnen gekregen. Heb de oliekoeler er tussenuit kunnen halen en een kort draadeind gemonteerd voor het oliefilterEn heb ook het rubber binnen dat Kywieman noemde dat drukt het hevel nu mooi wat terug
Ga van de week proberen de bak terug te monteren. Dan kijken of ik het allemaal netjes afgesteld krijg met de de koppelingskabel en de positie van de kogel waar het hevel op scharniert.
bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik ben er ondertussen wel uit dat ik de oliekoeler weg laat.
[quote quote=18365814]Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.[/quote]
je ziet daar achter de koppelingsplaat wel een naaldlager zitten. is dat niet het lager dat je bedoeld?
[quote quote=18365850]
Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt
Ik snap het probleem niet echt. Bedoel je dat de stang waar het druklager op zit niet terug gaan naar het niet mee bekrachtigen van het koppelingspedaal? Er hoort in de bak een rubberen stofkap te zitten waar de stang waar het druklager aan zit door heen gaat. Deze zorgt er voor dat het druklager wordt ontspannen bij het los laten van het koppelingspedaal. Dit rubber zeg maar: https://www.edelschmiede.com/shop/Rubber-sleeve-bellows-throwout-lever-Opel-5-speed-Getrag-240-265-cih[/quote]
ja dat klopt. Ik had de koppelingskabel nog niet bevestigd maar ik kon die stang van het druklager vrij bewegen van voren naar achteren en terug zonder enig weerstand. ik had voor het demonteren dit rubber er ook niet inzitten maar als ie daar hoort kan ik hem wel bestellen. Dat is trouwens wel een super mooie site, ik kende hem niet maar ze hebben veel spullen waar ik al tijden naar op zoek was :)
het raadsel voor mij is er echter nog steeds dat voor het loskoppelen van de bak de koppeling wel werkte en na het terug monteren niet meer. zover ik weet ben ik toch geen onderdelen vergeten terug te zetten. wat heb ik fout gedaan?
<p style=”text-align: left;”>Bedankt al voor de reacties. Heb het thermostaathuis van de oliekoeler er af en zal opzoek gaan naar een korter draadeinde om het filter er zo weer op te zetten.</p>
Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordtEen foto van de bak zoals ie los is gekomen. Misschien dat iemand kan zien of er iets mist
En van de koppeling
Hoi Peter,
Ja dat is inderdaad de hevel die ik bedoel. Ik heb de koppelingsplaat niet los gehad dus die moet goed zitten. Ik zie ook dat ik die kogel kan verstellen zoals je zegtzmaar hij zit nu nog op de positie zoals hij er af is gekomen dus ik verwacht dat dat niet nodig is. Heb zelf het idee dat ik misschien een onderdeeltje mis of dat er iets niet goed op zijn plek zit maar kan nog niet vinden wat dat dan is.
Niemand? bij mij zitten er nu gaten in van de engellmann spiegels dus ik zou graag weten waar de gaten voor de originele spiegels moeten komen.
-
AuteurBerichten