Rekord D opbouwen

14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #18369170

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6930
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    gasklep voorverwarming er gewoon af mikken…

    hou kouder de lucht hoe beter..

    maar de andere kant loopt naar thermostaathuis als ik me niet vergis Kyan

    #18369171

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    gasklep voorverwarming er gewoon af mikken…

    hou kouder de lucht hoe beter..

    maar de andere kant loopt naar thermostaathuis als ik me niet vergis Kyan

     

    Dat klopt inderdaad (foutje van mij)

    Vanuit het thermostaathuis gaat er een andere koelslang naar het expansievaatje (gesloten systeem) de aansluiting hiervan zit aan de voorzijde van het thermostaathuis .

    Dan snap ik niet waarom het systeem vacium trok.

     

     

    #18369225

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6930
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    en een dop op de radiateur..
    vaatje is enkel een overloop en terugloop vaatje… systeem hiervoor was met slang op straat de overtollige kvs lozen,
    bij dit systeem wordt het opgevangen, en eventueel weer terug gezogen, wanneer nodig.

    bij het terugvragen van kvs was er geen kvs voorradig in het vaatje, en ook geen ontluchting, en zodoende zoog de slang vaccuum.

    gesloten koelsysteem vul je bij op het vaatje, beter bekend als expansievaatje, dit vaatje staat wel onder druk, in tegenstelling tot hierboven genoemde.

    bijvullen van het systeem van TS is gewoon koud bijvullen tot aan vulopening… warm laten draaien ontluchten en indien nodig bij vullen

    #18369258

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 186
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    <p style=”text-align: left;”>Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik zal de verwarming van de gasklep afkoppelen. Kan ik die terug aansluiting aan het thermostaathuis dan gewoon afpluggen?</p>
    GSE die trompet waar je het over hebt, heb je daar misschien een plaatje oid van? Ik ben daar niet bekend mee, maar het klinkt wel interessant.

    De laatste weken helaas weinig tijd gehad voor de Opel. Werken is wel leuk en zo maar er gaat zoveel tijd in zitten. Heb de ontluchtingsplug van het thermostaathuis proberen los te draaien. Ding zat zo loeivast dat ik die helaas dol heb gedraaid. Had gelukkig nog een ander deksel voor het thermostaathuis liggen. Daar heb ik die plug wel uit gekregen al was dat ook niet helemaal ongeschonden. Zal dus nog even zo’n nieuwe plug zoeken voordat ik kan ontluchten.

    #18369259

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 578
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Ik denk dat GSE een het stationair toerental regeling van L-jetronic bedoelt.

     

     

    De hulplucht schuif en koude start injector met thermotijd schakelaar zorgen ervoor dat de lucht/benzine verhouding tijdens koude motor en starten nog klopt.

    hulpluchtschuif

     

     

    In de hulpluchtschuif zit een klepje dat door een bimetaaltje gesloten wordt, het bimetaaltje wordt verwarmd door een verwarming spiraaltje en door de warmte van de motor zelf de klep staat immers op het thermostaathuis.

     

    van: https://www.mantablog.nl/elektrisch/l-jetronic/

     

     

    Voor het ontluchten kan je misschien deze kopen:

    https://www.edelschmiede.com/shop/M14-bleed-screw-setscrew-thermostat-housing-Opel-cih-24V

    [img=

    Je bent zeker niet de eerste die het ontluchting boutje over de kop draait :cry:

     

     

     

    #18369329

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 186
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    De lokale automaterialen zaak had geen binnenzeskant plug maar wel 1 met een kop. Misschien alleen maar makkelijker om hem ook weer los te krijgen

    IMG_20191017_174438

    Heb ook jullie advies gevolgd en de koelvloeistof aftakking naar het inlaat spruitstuk afgekoppeld. Zaterdag nog even een nieuwe slang van de waterpomp naar de verdamper leggen en dan kan ik hem eens gaan ontluchten

     

     

     

    #18369333

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7786
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Ziet er netjes uit zo.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18369360

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6930
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    6kant binnen of 6 kant buiten.. afsluiten doet ie. en daar gaat het om.

    #goedbezig :toppie:

    #18369374

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 186
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Heb nog een nieuwe slang van de waterpomp naar de verdamper gelegd. Zo ziet de opstelling er nu uit.

    IMG_20191019_151015

    Daarna proberen te ontluchten. Heb hem een paar minuten op lage toeren laten draaien, maar nog voordat ik de ontluchtingsplug kon losdraaien begon ie van verschillende plekken koelvloeistof uit te spugen. Ook begon de aanvoerslang naar de radiateur weer dicht te trekken.

    Mijn vermoeden nu is dat de thermostaat niet goed open gaat. Als ik een nieuwe ga halen, voor wat voor temperatuur adviseren jullie dan? Het is dus een c30ne op lpg.

    Verder liep het overloopvat van de radiateur half vol. De veer in de radiateurdop gaat dus wel goed omhoog. Maar ik dacht dat ie de overdruk er ook via de radiateurdop er uit zou gooien en dat gebeurde niet. Er lijkt een klein gaatje in deze dop te zitten maar dat doet dus niet. Moet ik die dop ook vervangen of hoort ie daar niet uit te gooien? Laatste vraag voor nu, hoort er nog iets van een gaatje in het overloopvat te zitten om de lucht kwijt te kunnen als deze vol loopt? Er zit wel een gaatje bovenin, maar daar zit een schroef in gedraaid

     

    #18369388

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6930
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    de dop van je overloop vat zit niet echt zuiver dicht.. dat is zo`n drukdop.. die sluit niet luchtdicht af, maar dat schroefje hoort er ook niet in, als je deze eruit zou draaien.. is je “gat” weer te groot verwacht ik.,, laten zitten dan maar.  lucht ontsnapt wel langs de schroef en drukdop.

    overdruk gooit hij er uit via radiateurdop naar dat vaatje.. maar lucht zie je niet verplaatsen, en daarintegen.. je niveau in dat bewuste vaatje steeg immers wel.  bij afkoelen kan het systeem het dan ook weer terug nemen.

    het spugen van koelvloeistof  (KVS) heeft te maken met lucht in het systeem.
    haal maar eens rustig een slang los op je verdamper.. komt daar direct kvs uit, dan zit het daar goed,
    eventueel gemonteerde kachelkraan staat op standje warm neem ik gemakshalve maar aan.
    dop van radiateur af laten, eventueel auto vooraan wat omhoog krikken, zodat de lucht stijgen kan naar hoogste punt.
    auto starten en rustig warm laten draaien, nu kan het systeem geen druk op bouwen, en meestal vind lucht dan zijn weg wel naar boven cq voren.

    begint het boeltje toch te spuiten en te sputteren, auto af zetten, tijdje wachten, niet bijvullen, en weer starten.. kijken wat het niveau dan doet, om vervolgens weer rustig beetje bij beetje bij te vullen, totdat het niveau in de vulopening te zien is.

    succes

     

    #18370272

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 186
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Ik krijg de motor nog steeds niet goed gestart. Soms start hij maar als hij uitvalt krijg ik hem dan niet meer aan de praat. De verdamper bevriest ook bijna meteen bij het starten. Vandaag met mijn zwager even naar de ontsteking gekeken. Klopt het dat cilinder 1 de cilinder bij het schutbord is? Deze cilinder vonkt op het merkteken van het vliegwiel.

    En hoe kan ik checken of de kabels op de verdelerkap op de goede volgorde zitten?

     

    #18370277

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7786
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    cilinder 1 is distributiezijde cilinder 6 is bij schutboard.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18370280

    Ghanz
    Participant
    • Topics 90
    • Reacties 6930
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 July 2005

    cilinder 1 is zoals haas het omschreef, dus dat is duidelijk.

    checken bougie kabels… oftewel ontstekingsvolgorde:
    bougie cil 1 uitnemen.
    verdelerkap losnemen
    met beleid krukas draaien met draairichting mee,
    met verstand schroevendraaier in bougiegat cil 1 steken,
    voelen waar zuiger staat..
    zuiger in bdp brengen
    (bdp= bovenste dode punt)
    rotor ontsteking moet wijzen naar streepje op ontstekingshuis,
    zoniet, geen paniek, daar waar rotor staat is ontstekingsplek nr 1
    volgende bougie kabels zouden dan rechtsom moeten zijn :153624

    maar LET OP een adertje onder het gras.

    wijst de rotor ( contactpunt van rotor) precies 180 graden verder als het streepje op ontstekingshuis, dan
    staat de motor precies een slag verkeerd, en moet je nog een slag doordraaien om de rotor wel op het puntje te krijgen.

    anders ontsteek je 180 graden verkeerd. en dat resulteert in niet starten en backfires of moeizaam starten

    dit alles geld alleen als ontstekingsas juist gemonteerd is.
    anders het kleppendeksel lichten en kijken welke cilinder er op tuimelen staat, of gewoon 180 graden de bougie kabels verzetten.
    maw 3 plekken opschuiven naar rechts

    wat betreft het bevriezen van je verdamper.. dat duit op lucht in de verdamper.
    ontluchten is het advies…
    kvs bijvullen bij slang van verdamper totdat andere slang begint te stromen.
    spul rap monteren en starten.
    indien gewenst kan het hogerop brengen van voorzijde auto ook schelen. ivm lucht wat de hoogste plek op zoekt

     

    #18370283

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 186
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Bedankt voor de snelle reacties :good:   van het weekend weer verder proberen

14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.