Rekord D opbouwen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365679

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Hoi allemaal,

    Ik ben al een paar jaar niet meer actief geweest op het forum hier. Ik ben een jaar of 6 geleden begonnen met de restauratie van mijn Rekord D coupé. Toen ik eenmaal begon was er al gauw geen houden meer aand. De auto bleek nog veel slechter te zijn dan ik dacht. Er zijn zelfs aan beide kanten nieuwe a-stijlen ingelast. Maar goed na ruim 2 jaar slijpen en lassen was ie klaar om strak te maken en te spuiten. Dat is ook gebeurt, maar daarna heeft ie lang stil gestaan voor ik echt begonnen ben met de opbouw. De assen zitten er onder en de motor zit er ook in. Dat is ongeveer het punt waar ik nu ben. Opbouwen is soms ook niet eenvoudig omdat de auto verre van origineel is. Er zit een c30ne blok in met een getrag 245 en hij loopt op LPG. Verder zitten er assen onder van een Commodore gse met 5 gaat velgen en schijfremmen voor en achter.

    Er zijn een paar punten waar ik op vast loop en waar ik graag jullie advies zou horen.

    – er zat een oliekoeler ingebouwd. Aangezien ik er toch niet mee ga racen vroeg ik met af of ik deze met de opbouw weg kan laten? Als dit kan is het dan gewoon een kwestie van de boutgaten voor de olieslangen boven het oliefilter afsluiten met 2 boutjes of blokkeer ik dan de oliestroom?

    – ik had de versnellingsbak al gemonteerd maar toen ik een tijd geleden de koppelingskabel wilde monteren merkte ik dat het heveltje lam was. Heb net de bak met veel moeite weer gedemonteerd maar kan aan de kant van de bak niet zo gauw iets zien dat mis is. Iemand enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

    Er volgen binnenkort vast nog wel meer vragen.

    Groeten David

     

    Edit: een foto van hoe die er nu bij staat

    IMG_20190407_150142

     

    #18365692

    peter777
    Participant
    • Topics 93
    • Reacties 724
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 January 2011

    Bedoel je de hevel waar de kabel in zit? Dat ding scharniert op een verstelbare kogel die in de bellhousing zit. Kan zijn dat die daar niet lekker op zit. Daarnaast kan je die kogel ook afstellen ten opzichte van de kabel. Koppelingspedaal zou dan een fractie hoger moeten staan dan het rempedaal. Heb je trouwens de koppelingsplaat er wel goed ingezet? Die “dikke” kant moet naar buiten staan. Zelf ook een keer gehad, krijg je ook dat soort symptonen.

    #18365735

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Hoi Peter,

    Ja dat is inderdaad de hevel die ik bedoel. Ik heb de koppelingsplaat niet los gehad dus die moet goed zitten. Ik zie ook dat ik die kogel kan verstellen zoals je zegtzmaar hij zit nu nog op de positie zoals hij er af is gekomen dus ik verwacht dat dat niet nodig is. Heb zelf het idee dat ik misschien een onderdeeltje mis of dat er iets niet goed op zijn plek zit maar kan nog niet vinden wat dat dan is.

    #18365736

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Een foto van de bak zoals ie los is gekomen. Misschien dat iemand kan zien of er iets mist

    155595722234945388871

    En van de koppeling

    15559572980451821691793

    #18365770

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Over de olie koeler verschillende meningen nog al.

    Ik ben van mening dat omdat de eerste 3.0E in de Senator/Monza  ook niet met een oliekoeler uitgevoerd werden en de kans op olie verlies vrij groot is ik de olie koeler zou weg laten.

     

    Na het verwijderen van het olie filter kan je het thermostaathuis van de olie koeler verwijderen (volgens mij met dop 21). Dan pak je een draadeind van een motor zonder olie koeler en draai je deze in het distributie huis. Dit draad eind kan ook van een 4 cil. zijn. Daarna het olie filter weer plaatsen en klaar.

    #18365814

    Arv
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 69
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 October 2006

    Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.

    #18365834

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    <p style=”text-align: left;”>Bedankt al voor de reacties. Heb het thermostaathuis van de oliekoeler er af en zal opzoek gaan naar een korter draadeinde om het filter er zo weer op te zetten.</p>
    Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt

    #18365850

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt

    Ik snap het probleem niet echt.

    Bedoel je dat de stang waar het druklager op zit niet terug gaan naar het niet mee bekrachtigen van het koppelingspedaal?

    Er hoort in de bak een rubberen stofkap te zitten waar de stang waar het druklager aan zit door heen gaat. Deze zorgt er voor dat het druklager wordt ontspannen bij het los laten van het koppelingspedaal.

     

    Dit rubber zeg maar:

    https://www.edelschmiede.com/shop/Rubber-sleeve-bellows-throwout-lever-Opel-5-speed-Getrag-240-265-cih

    #18365914

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2383
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Olie koeler eraf laten,die dingen heb je geen flikker aan,de eerste 30,s waar ik al 15 jaar mee rij dagelijks hadden ook geen koeler en die motor loopt prima na 1,5 ton met mij te hebben gedaan.

    Wat betreft bak kan ik niks zien wat niet goed in elkaar zit,kun je de klacht beter uitleggen?

    #18365980

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    bedankt allemaal voor het meedenken!

    Ik ben er ondertussen wel uit dat ik de oliekoeler weg laat.

    Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.

    je ziet daar achter de koppelingsplaat wel een naaldlager zitten. is dat niet het lager dat je bedoeld?

     

    Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt

    Ik snap het probleem niet echt. Bedoel je dat de stang waar het druklager op zit niet terug gaan naar het niet mee bekrachtigen van het koppelingspedaal? Er hoort in de bak een rubberen stofkap te zitten waar de stang waar het druklager aan zit door heen gaat. Deze zorgt er voor dat het druklager wordt ontspannen bij het los laten van het koppelingspedaal. Dit rubber zeg maar: https://www.edelschmiede.com/shop/Rubber-sleeve-bellows-throwout-lever-Opel-5-speed-Getrag-240-265-cih

    ja dat klopt. Ik had de koppelingskabel nog niet bevestigd maar ik kon die stang van het druklager vrij bewegen van voren naar achteren en terug zonder enig weerstand. ik had voor het demonteren dit rubber er ook niet inzitten maar als ie daar hoort kan ik hem wel bestellen. Dat is trouwens wel een super mooie site, ik kende hem niet maar ze hebben veel spullen waar ik al tijden naar op zoek was :)

    het raadsel voor mij is er echter nog steeds dat voor het loskoppelen van de bak de koppeling wel werkte en na het terug monteren niet meer. zover ik weet ben ik toch geen onderdelen vergeten terug te zetten. wat heb ik fout gedaan?  :scratch:

    #18366049

    Arv
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 69
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 October 2006

    Arv wrote: Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.

    je ziet daar achter de koppelingsplaat wel een naaldlager zitten. is dat niet het lager dat je bedoeld?

    Als het lager er zit dan is dat degene die ik idd bedoelde, ik zie alleen geen lager op de foto zitten achter de koppelingsplaat.

    #18366050

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Het vrij naar voren en achteren bewegen van de arm waar de koppelingskabel aan zit is normaal (en juist prima) De koppelingskabel dient zo afgesteld te worden dat het druklager vrij loopt. En bij het volledig intrappen van het koppelingspedaal dient de arm waar de koppelingskabel aanzit niet tegen de behuizing van de versnellingsbak aan te komen.

    Als de koppeling niet vrij komt na het in trappen van het koppelingspedaal heb je waarschijnlijk de koelingsplaat verkeerd om gemonteerd.

    #18366327

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    <p style=”text-align: left;”>Bedankt voor alle reacties!</p>
    Heb ondertussen wat onderdelen binnen gekregen. Heb de oliekoeler er tussenuit kunnen halen en een kort draadeind gemonteerd voor het oliefilter

    IMG_20190519_125221

    En heb ook het rubber binnen dat Kywieman noemde dat drukt het hevel nu mooi wat terug

    IMG_20190519_123621

    Ga van de week proberen de bak terug te monteren. Dan kijken of ik het allemaal netjes afgesteld krijg met de de koppelingskabel en de positie van de kogel waar het hevel op scharniert.

    #18366385

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    :good: :good: :good:

    #18366605

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Ben de auto verder aan het opbouwen. De versnellingsbak ligt er onder en lijkt nu goed te zijn. Heb er ook de kabelboom weer in liggen.

    Heb nu wel een paar nieuwe vragen.

    – zou iemand een paar foto’s kunnen maken van hoe de stuurbekrachtiging pomp op een c30ne hoort te zitten? Ik kom er niet uit

    – heb onderstaande aansluiting op m’n blok zitten. Wiet iemand zo welke sensor hier hoort te zitten en iemand een idee of hier toevallig iets voor bestaat om het netjes af te doppen? Voorheen zat hier een stuk slang op met een bout er in en 2 slangen klemmen om het af te doppen maar ik wil het wel wat netter doen.

    IMG_20190529_090822

    #18366607

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Qua stuurbekrachtiging: gebruik je een pomp waar een reservior bij in zit? (oude type pomp)

    of gebruik je de pomp die bij de C3.0NE zit met een extern reservior voor het ATF olie?

    Als je de oude type pomp gebruikt:

    IMG_0025

     

    IMG_0026

     

    IMG_0028

     

    Als je een “nieuwe type” pomp gebruikt. (die bij de C3.0NE zit)

    http://www.senator-monza.de/?z0DRJRUTmgDNy0DRJ10UNZCM5gjM9QUSF10UmEDO4IDf3YDOywHOxMjM9EkUBBVT

     

     

    Die aansluiting in het carter heb ik nog nooit eerder gezien. Kan mij geen voordelen verzinnen waarom hier een aansluiting plug in zit.

    Het lijkt me een retour aansluiting voor een turbo.

    Ik zou hem goed afdoppen.

     

     

     

    #18366611

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Super die plaatjes zo snel :dank-u:

    Ik heb het type met reservoir ja

    #18366615

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2383
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Ik heb een C30NE staat met Motronic 4.1 alias de V-snaar versie deze motor zit in een monza,maar ik kan de kap niet open nu omdat ie met de neus onder de kont van een combine staat waardoor ik de kap maar een paar cm open kan,maar daar zit een oude saginaw GM pomp op zoals jij de pompen met reservoir noemt

    Maar die Monza heeft ac maar die ac zit op dezelfde plaats en met dezelfde bouten vast als de zaak op een 30E zou zitten dus jij kunt gewoon de pomp gebruiken die op een 30E zit op dezelfde plaats.

    Dus gewoon een oude pomp van een Monza nemen deze tegen het blok schroeven zoals bij elke CIH en klaar is kees,als je niet weet hoe dan maak ik morgen wel een paar foto,s als je wilt?

     

     

    #18366644

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Hoi GSE Bedankt voor het aanbod maar de plaatjes van Kywieman waren al genoeg om uit te vogelen hoe de pomp hoort te zitten.

    Dat nippel in het carter kreeg nog een staartje. Ik dacht ik draai hem er uit en probeer er een plug voor in de plaats te zetten met de verwachting dat er een soort blindklinkmoer in het carter zou zitten. Dit bleek echter een gewone (smalle) moer te zijn aan het binnenkant van het carter. De eerste slag kwam het nippel vrij makkelijk los maar toen begon ie mee te draaien alsof ie dol was. Toen ie eenmaal los kwam was hoorde ik een kloenk van het moer die aan de binnenkant in het carter viel :scratch: . Na even vloeken ben ik bij m’n zwager een motortakel gaan halen om het carter er onder uit te halen. Heb het gat van het nippel nu dicht gelast. Carter nog niet teruggeschroefd want de pakking had wat geleden. Nu dus maar een nieuwe pakking bestellen.

     

    #18366664

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Welkom in de wondere wereld van het opbouwen van een Opel.

    Soms zit het mee, maar meestal zit het tegen. :cry:

    #18369074

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Vorige week heb ik hem kunnen starten na 6 jaar te hebben stilgestaan. Heb hem een tijdje laten draaien en hij liep best mooi. Wel veel herrie want er zit nog geen uitlaat onder :-) .

    Op een gegeven moment toen de motor wat warmer werd trok de aanvoerbuis naar de radiateur vacuüm. Ik denk dat dit komt omdat er nog wat lucht in het koelcircuit zit. Heb nog wat koelvloeistof bijgevuld naderhand maar vroeg me af tot hoe vol deze moet. Het is de radiateur van een B Commodore. Moet de koelvloeistof tot aan de rand van de radiateur staan of moet het overloop vat ook nog half zitten bij koude motor?

    Is er ook nog een bepaalde manier om het circuit te ontluchten of gebeurt dit vanzelf na een tijdje draaien?

    #18369076

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    “aanvoerbuis naar de radiateur vacuüm” ik neem aan dat je hiermee de bovenste radiateur slang bedoelt?

    Deze hoort niet vacium te trekken, is de radiateur misschien verstopt?

     

    Kan je eens wat foto’s plaatsen van hoe je het koelsysteem hebt lopen?

    Denk dat dat aardig mee duidelijkheid geeft.

     

    Ontluchten dient bij warme motor te gebeuren door het ontluchtingsventiel te openen die op je termostaat huis zit. Imbus 6 volgens mij.

     

    Deze open draaien, daarna iets met het gas spelen zodat er koelvloeistof omhoog komt. Daarna dicht draaien.

     

    Succes

    #18369136

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 184
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Bedankt voor je reactie kywieman. Ik ga hem vd week eens proberen te ontluchten.

    Ik heb wat foto’s gemaakt van het koelsysteem. Deze loopt ook door de verdamper. Vanuit de verdamper loopt een slang terug het blok in. De kachelradiateur zit niet aangesloten.

    IMG_20191007_194110

    IMG_20191007_194153IMG_20191007_194211

    IMG_20191007_194228

    IMG_20191007_194353IMG_20191007_194431

    #18369146

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2383
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Heel netjes gedaan en dat je op LPG rijd en heel de benzine zooi eraf haalt maakt het alleen maar netter en simpeler,maar ik heb 1 opmerking wat betreft stationair lopen,als ik jou instalatie zo zie heb jij niks om je stationatair toerental wat bij te sturen(behalve die schroef en je gasklep),kun je niet beter zo,n bi-metaal achtig trompet ding van een 25-30E Jetronic systeem nemen zodat je koud wat meer lucht/mengsel langs je gasklep laat gaan en als die klep zichtzelf sluit door het bi-metaaltje of motor hitte dan loopt ie weer wat rustiger?

    Dit werkt bij mijn LPG systeem geweldig.

    #18369148

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 574
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Ik zie dat je op een van de kachel slangen een t-stukje hebt met een dunne koelslang naar het gasklep huis.

    Aan de onderkant van het gasklephuis heb je ook een aansluiting voor een dunne koelslang.

    Waar loopt deze dunne koelslang heen?

     

    Normaal hoort deze aansluiting naar het expansievaatje lopen voor een gesloten koelsysteem, dit is een systeem zonder radiateur dop.

     

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.