Rekord D opbouwen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18365679

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 176
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Hoi allemaal,

    Ik ben al een paar jaar niet meer actief geweest op het forum hier. Ik ben een jaar of 6 geleden begonnen met de restauratie van mijn Rekord D coupé. Toen ik eenmaal begon was er al gauw geen houden meer aand. De auto bleek nog veel slechter te zijn dan ik dacht. Er zijn zelfs aan beide kanten nieuwe a-stijlen ingelast. Maar goed na ruim 2 jaar slijpen en lassen was ie klaar om strak te maken en te spuiten. Dat is ook gebeurt, maar daarna heeft ie lang stil gestaan voor ik echt begonnen ben met de opbouw. De assen zitten er onder en de motor zit er ook in. Dat is ongeveer het punt waar ik nu ben. Opbouwen is soms ook niet eenvoudig omdat de auto verre van origineel is. Er zit een c30ne blok in met een getrag 245 en hij loopt op LPG. Verder zitten er assen onder van een Commodore gse met 5 gaat velgen en schijfremmen voor en achter.

    Er zijn een paar punten waar ik op vast loop en waar ik graag jullie advies zou horen.

    – er zat een oliekoeler ingebouwd. Aangezien ik er toch niet mee ga racen vroeg ik met af of ik deze met de opbouw weg kan laten? Als dit kan is het dan gewoon een kwestie van de boutgaten voor de olieslangen boven het oliefilter afsluiten met 2 boutjes of blokkeer ik dan de oliestroom?

    – ik had de versnellingsbak al gemonteerd maar toen ik een tijd geleden de koppelingskabel wilde monteren merkte ik dat het heveltje lam was. Heb net de bak met veel moeite weer gedemonteerd maar kan aan de kant van de bak niet zo gauw iets zien dat mis is. Iemand enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

    Er volgen binnenkort vast nog wel meer vragen.

    Groeten David

     

    Edit: een foto van hoe die er nu bij staat

    IMG_20190407_150142

     

    #18365692

    peter777
    Participant
    • Topics 93
    • Reacties 722
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 January 2011

    Bedoel je de hevel waar de kabel in zit? Dat ding scharniert op een verstelbare kogel die in de bellhousing zit. Kan zijn dat die daar niet lekker op zit. Daarnaast kan je die kogel ook afstellen ten opzichte van de kabel. Koppelingspedaal zou dan een fractie hoger moeten staan dan het rempedaal. Heb je trouwens de koppelingsplaat er wel goed ingezet? Die “dikke” kant moet naar buiten staan. Zelf ook een keer gehad, krijg je ook dat soort symptonen.

    #18365735

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 176
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Hoi Peter,

    Ja dat is inderdaad de hevel die ik bedoel. Ik heb de koppelingsplaat niet los gehad dus die moet goed zitten. Ik zie ook dat ik die kogel kan verstellen zoals je zegtzmaar hij zit nu nog op de positie zoals hij er af is gekomen dus ik verwacht dat dat niet nodig is. Heb zelf het idee dat ik misschien een onderdeeltje mis of dat er iets niet goed op zijn plek zit maar kan nog niet vinden wat dat dan is.

    #18365736

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 176
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    Een foto van de bak zoals ie los is gekomen. Misschien dat iemand kan zien of er iets mist

    155595722234945388871

    En van de koppeling

    15559572980451821691793

    #18365770

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 550
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Over de olie koeler verschillende meningen nog al.

    Ik ben van mening dat omdat de eerste 3.0E in de Senator/Monza  ook niet met een oliekoeler uitgevoerd werden en de kans op olie verlies vrij groot is ik de olie koeler zou weg laten.

     

    Na het verwijderen van het olie filter kan je het thermostaathuis van de olie koeler verwijderen (volgens mij met dop 21). Dan pak je een draadeind van een motor zonder olie koeler en draai je deze in het distributie huis. Dit draad eind kan ook van een 4 cil. zijn. Daarna het olie filter weer plaatsen en klaar.

    #18365814

    Arv
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 68
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 October 2006

    Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.

    #18365834

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 176
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    <p style=”text-align: left;”>Bedankt al voor de reacties. Heb het thermostaathuis van de oliekoeler er af en zal opzoek gaan naar een korter draadeinde om het filter er zo weer op te zetten.</p>
    Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt

    #18365850

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 550
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt

    Ik snap het probleem niet echt.

    Bedoel je dat de stang waar het druklager op zit niet terug gaan naar het niet mee bekrachtigen van het koppelingspedaal?

    Er hoort in de bak een rubberen stofkap te zitten waar de stang waar het druklager aan zit door heen gaat. Deze zorgt er voor dat het druklager wordt ontspannen bij het los laten van het koppelingspedaal.

     

    Dit rubber zeg maar:

    https://www.edelschmiede.com/shop/Rubber-sleeve-bellows-throwout-lever-Opel-5-speed-Getrag-240-265-cih

    #18365914

    GSE
    Participant
    • Topics 8
    • Reacties 2379
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 August 2006

    Olie koeler eraf laten,die dingen heb je geen flikker aan,de eerste 30,s waar ik al 15 jaar mee rij dagelijks hadden ook geen koeler en die motor loopt prima na 1,5 ton met mij te hebben gedaan.

    Wat betreft bak kan ik niks zien wat niet goed in elkaar zit,kun je de klacht beter uitleggen?

    #18365980

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 176
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    bedankt allemaal voor het meedenken!

    Ik ben er ondertussen wel uit dat ik de oliekoeler weg laat.

    Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.

    je ziet daar achter de koppelingsplaat wel een naaldlager zitten. is dat niet het lager dat je bedoeld?

     

    Wat de bak betreft ben ik er nog niet uit wat er met het monteren nou is misgegaan dat de hevel niet teruggeduwd wordt

    Ik snap het probleem niet echt. Bedoel je dat de stang waar het druklager op zit niet terug gaan naar het niet mee bekrachtigen van het koppelingspedaal? Er hoort in de bak een rubberen stofkap te zitten waar de stang waar het druklager aan zit door heen gaat. Deze zorgt er voor dat het druklager wordt ontspannen bij het los laten van het koppelingspedaal. Dit rubber zeg maar: https://www.edelschmiede.com/shop/Rubber-sleeve-bellows-throwout-lever-Opel-5-speed-Getrag-240-265-cih

    ja dat klopt. Ik had de koppelingskabel nog niet bevestigd maar ik kon die stang van het druklager vrij bewegen van voren naar achteren en terug zonder enig weerstand. ik had voor het demonteren dit rubber er ook niet inzitten maar als ie daar hoort kan ik hem wel bestellen. Dat is trouwens wel een super mooie site, ik kende hem niet maar ze hebben veel spullen waar ik al tijden naar op zoek was :)

    het raadsel voor mij is er echter nog steeds dat voor het loskoppelen van de bak de koppeling wel werkte en na het terug monteren niet meer. zover ik weet ben ik toch geen onderdelen vergeten terug te zetten. wat heb ik fout gedaan?  :scratch:

    #18366049

    Arv
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 68
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 October 2006

    Arv wrote: Als ik het goed zie op de laatste foto heb je geen toplager in je krukas zitten waar de prise as van je getrag bak in komt. Deze moet er volgens mij altijd in als er geen automaat maar een handbak achter komt. Als je het lager niet hebt krijgt de prise as een zwaardere belasting te verwerken waardoor je bak sneller stuk zal gaan.

    je ziet daar achter de koppelingsplaat wel een naaldlager zitten. is dat niet het lager dat je bedoeld?

    Als het lager er zit dan is dat degene die ik idd bedoelde, ik zie alleen geen lager op de foto zitten achter de koppelingsplaat.

    #18366050

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 550
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    Het vrij naar voren en achteren bewegen van de arm waar de koppelingskabel aan zit is normaal (en juist prima) De koppelingskabel dient zo afgesteld te worden dat het druklager vrij loopt. En bij het volledig intrappen van het koppelingspedaal dient de arm waar de koppelingskabel aanzit niet tegen de behuizing van de versnellingsbak aan te komen.

    Als de koppeling niet vrij komt na het in trappen van het koppelingspedaal heb je waarschijnlijk de koelingsplaat verkeerd om gemonteerd.

    #18366327

    Black_Commo
    Participant
    • Topics 10
    • Reacties 176
    • Offline
    • Lid sinds:
      22 October 2009

    <p style=”text-align: left;”>Bedankt voor alle reacties!</p>
    Heb ondertussen wat onderdelen binnen gekregen. Heb de oliekoeler er tussenuit kunnen halen en een kort draadeind gemonteerd voor het oliefilter

    IMG_20190519_125221

    En heb ook het rubber binnen dat Kywieman noemde dat drukt het hevel nu mooi wat terug

    IMG_20190519_123621

    Ga van de week proberen de bak terug te monteren. Dan kijken of ik het allemaal netjes afgesteld krijg met de de koppelingskabel en de positie van de kogel waar het hevel op scharniert.

    #18366385

    kywieman
    Participant
    • Topics 63
    • Reacties 550
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 February 2009

    :good: :good: :good:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.