Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Als het inlaat spruitstuk er in zijn geheel af ligt dan dan zou het goed te zien moeten zijn dat het PCV klepje ontbreekt.
Het kanaal waar hij in zit kan inderdaad wel knap smerig zijn maar met wat schoonmaken zou je duidelijk moeten kunnen zien dat hij weg is.
De rode pijl hieronder laat zien hoe dat eruit ziet wanneer het oranje klepje ontbreekt.
Als het spruitstuk eraf ligt dan is het makkelijk om het gat ervan meteen permanent af te dichten en een omleiding te maken zodat het systeem weer naar behoren functioneert.
De ontbrekende PCV klep zorgt namelijk dat de lucht met turbo druk onder het kleppendeksel etc. komt waardoor er overal lekkage of oliezweten op diverse plekken gaat onstaan. Het kan leiden tot een aantal foutcodes ook en olieverbruik en nog meer nare dingen.Iemand van dit forum heeft al met succes de originele PCV omzeild met een betere constructie.
https://opel-forum.nl/forums/topic/inhouden-astra-j-1-4-turbo/
Deze site verkoopt een standaard kit voor de ombouw.
Ik had even de foutcodes door elkaar gehaald.
De PCV klep is echt een klepje in het inlaatspruit stuk die je niet van buitenaf kan vervangen.
De PCV klep kan ook flink wat lastig te herleiden problemen geven bij de 1.4t motor maar de p1101 en p0303 die jullie hebben zouden met het inlaat traject en de onsteking te maken moeten hebben.Wel vreemd dat na het vervangen van de bobine en bougies de P0303 nog niet verdwenen is aangezien dat wel de juiste dingen zijn om te vervangen daarbij.
Hieronder is wel een filmpje is hoe je dat PCV klepje kan vinden en wat je erbij kan testen.
https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI
Hebben jullie last van overmatig olie zweten op diverse plekken of olieverbruik?
Voor de p1101 zou je eventueel nog naar de dingen uit het onderstaande filmpje kunnen kijken.
De 1.4t motor is namelijk ook in de Chevrolet Cruze o.a. gebruikt. Vandaar dat je ook vanaf de USA soms handige info kan vinden.Hallo en welkom.
Wat voor motor is het in de Astra? Een 1.4 Turbo met 120 of 140 pk misschien?
Mocht het inderdaad deze motor zijn dan hebben ze vaak last van een mogelijk scheurtje in de turbo of het probleem van een ontbrekend PCV klepje in het inlaatkanaal van de motor. Deze leiden beiden tot vaak tot bepaalde foutcodes.
Erg fijn inderdaad, zo’n behulpzame keurmeester. Misschien moet je die maar als eerste wisselen
De remblokken komen nooit 100% vrij van de schijven dus enige lichte wrijving is er altijd maar ik denk dat je dit zelf ook al wel gezien zult hebben. Het wiel zal dus met een zwiep altijd wel iets draaien maar verwacht niet 10 omwentelingen bijvoorbeeld.
Geleidebussen/pennen zijn bij de remklauw wissel ook vervangen voor nieuwe of in ieder geval goed schoon en gesmeerd?Als al die dingen schoon en vernieuwd zijn dan denk ik niet dat nieuwe slangen veel gaan veranderen aangezien deze alleen maar voor de remvloeistof verplaatsing dienen.
Een 95er Astra heeft nog een 10 pins stekker geschikt voor de Opel Tech 1.
Die kun je met de paperclip methode uitlezen:https://opel-forum.nl/forums/topic/how-to-vectra-a-uitlezen-dmv-paperclip-methode/
Fingers crossed dat het probleem dan verholpen is.
Het klinkt me wel een beetje raar dat het kachelhuis water bevat maar ik neem aan dat de monteur wel kon vast stellen wat het onderdeel precies was en dat het water weer via de bedoelde weg, weg kan.Een echt vakkundige garage zou het misschien kunnen maar die tegenwoordig vinden is al een heel ding.
Als je er dan eenmaal eentje hebt dan betaal je natuurlijk ook zo maar 100 euro per uur en ze kunnen zo langer bezig zijn dan je van tevoren verwacht dus het kan ook een kostbaar plaatje zijn.Misschien kun je eens met duitse of engelse zoekresulataten googelen. Die zijn vaak wel informatief met het uitzoeken van opties inbouwen.
Bij een Astra J is het helaas niet meer zo plug en play allemaal.
Veel moet tegenwoordig geprogrammeerd worden en dat gaat niet meer zelf met een Opcom.Ook de kabelbomen zijn kariger.
Waar je vroeger in de kabelboom de meeste opties al bedraad had zitten is dit bij de J en andere modellen wel weg gevallen.Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar er komt een aardige klus bij kijken.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk. Er is geen sensor die waarneemt dat het condenswater niet meer weg kan en dus de Airco uit zou schakelen.
Het kan aan meerdere dingen liggen maar weinig punten kun je zelf nalopen helaas.
Je kunt in ieder geval de zekering van de airco bekijken of die nog heel is links naast het stuur.
Wat er verder aan de hand kan zijn is te weinig koudemiddel in het systeem waardoor hij niet aanslaat, de magneetspoel van de aircopomp stuk of bijvoorbeeld toch ergens een lekkage in het koelcircuit bij bijvoorbeeld de condensator.
Bij een airco specialist kunnen ze het systeem vullen met een groen/gelige vloeistof en daarna op druk zetten om te kijken of er ergens lekkage is in het systeem.
Als hij de instellingen niet onthoud dan moet je de plussen omwisselen of bij sommige merken combineren.
Het zal vast in de handleiding staan en de persoon in het youtube filmpje een paar posts eerder laat het ook zien.Hieronder zie je waar de spijker moet komen en dan dat 4x uiteraard. Als die weerhaakjes zijn ingedrukt dan zou hij wanneer je de spijkers naar buiten drukt en tegelijkertijd trekt dan zou hij vrij moeten komen.
Wat gebruik je nu om de radio eruit te halen? De radio “sleutels” of spijkers? Als in alle 4 de gaten tegelijkertijd de spijkers of sleutels goed zitten dan zou hij met een beetje heen en weer wrikken los moeten komen.
DAB moet wel met antenne. Zonder Antenne doet DAB namelijk echt niks, misschien pakt hij 1 of 2 zenders per ongeluk maar meer ook niet.
De pioneer zou inderdaad een prima radio zijn maar dan nog met Antenne erbij.
Bij Coolblue bijvoorbeeld leveren ze hem standaard met antenne.https://www.youtube.com/watch?v=ObcLK1PRWVg
Ik was iets te voorbarig met mijn vorige antwoord.
Bij de condensator in het interieur is er ook een opvangbak inderdaad.
Via daar zou het condenswater naar buiten moeten via een pijpje.Misschien eens zonder dashboard kastje goed gaan kijken aan welke zijde het nu precies lekt en dan is het makkelijker een conclusie trekken.
Het is niet lastig als je maar de juiste materialen/gereedschappen hebt en de juiste volgordes aanhoud.
Hier een filmpje die wat helderheid omtrent de te nemen stappen geeft. Er zijn meerdere filmpjes inclusief water pomp dus het is even kijken welke je het fijnste/duidelijkst vindt.
Een airco geeft wel condens (water) maar dit gebeurt onder de motorkap niet in de auto.
Als het echt van de rechterzijde van de bijrijder is dan vraag ik me als eerst af of er niet een hoeveelheid water onder de parafaanplaat zit?Als daar afwateringskanalen verstopt zitten kan het water er niet meer weg lopen en kan misschien in de bochten via een andere weg binnen komen. Een ander mogelijkheid is misschien water via de dakrails maar dat strookt niet met de droogte van laatste tijd.
Heeft de auto misschien ook een dakraam?
In principe kun je de antenne aansluiten achterop de radio, dan de draad achter of bovenover het dashboard kastje leiden en dan in onderhoek of bovenste hoek van de voorruit bevestigen.
Op deze manier zit de antenne enigzins in het zicht maar niet storend en het is makkelijker als de draad helemaal helemaal doortrekken naar achterop het dak waar je dan bijvoorbeeld een DAB haaienvin op het dak plaatst in plaats van de huidige FM antenne.Hieronder een voorbeeldje hoe die DAB antenne eruit kan zien. De A-stijl bekleding valt weer over de draad natuurlijk.
Een werkplaatshandboek kan ik mij zo alleen de Astra F vraagbaak bedenken, Dit is het Nederlandstalige boek maar wel op papier uiteraard.
De handleiding staat ook op papier te koop op bijvoorbeeld marktplaats.
Er is wel een Duitse digitale variant te vinden:
http://www.sunnys-opel-astra-f-cabrio-seite.de/opel_astra_f_betriebsanleitung.pdf
Ok, dan snap ik de frustatie ook wel. Als hij verder niet te gek doet zou ik wel mee naar huis durven rijden en natuurlijk goed in de gaten houden of er geen andere meldingen/lampjes komen.
Jammer dat de Opel dealer niet wat specifieker kon zijn en alleen maar de uitkomst van het uitlezen deelt.
Misschien kun je zelf nog een visuele controle doen onder de kap of je niks geks ziet of hoort wanneer de motor loopt maar dan moet het hitteschild weer met de torx boutjes er vanaf. Dat is in Italië echter ook lastig zonder gereedschap.Je middenconsole ziet er inderdaad netjes en origineel uit. Wel tof met stoelverwarming en climate control
Met wat handigheid is de radio wel makkelijk zelf te vervangen voor eentje met DAB+
Je zult er wel een DAB+ ontvanger/antenne voor moeten plaatsen maar je hebt varianten die je bijvoorbeeld niet helemaal naar de achterzijde hoeft te trekken maar ook op de voorruit binnen geplakt kunnen worden.Speciaal gereedschap is niet persé nodig. Normaliter heb je twee U vormige pennen die je in de 4 gaatjes van de radio moet steken om hem eruit te kunnen trekken. Echter als je 4 spijkers hebt die een beetje goed in het gat passen dan kun je hier ook de radio ermee uithalen met wat handigheid.
Verder als je een beetje gangbaar merk zoals Pioneer, JVC, Kenwood of Sony pakt dan kun je bijna altijd de radio plug en play aansluiten aan de auto met een verloopstekker. Dan is dus de DAB+ antenne het enige meerwerk en dan kun je weer genieten van goede FM en DAB (en USB, bluetooth).
Wat vervelend om te lezen. Ik zou hem ook niet graag in Italië laten maken nee.
Turbolader is nog niet zo heel concreet.
Hebben ze niks specifieks kunnen zeggen? Zoals bijvoorbeeld een haarscheur ergens in het turbo huis of bij de wastegate waardoor je drukverlies hebt?Als de auto tot nu toe goed rijd dan zou ik de gok zelf wel durven wagen maar dan is het wel fijn om te weten wat er waarschijnlijk stuk is.
Als er iets stuk is waardoor de turbo er echt mee kan kappen dan zou ik er niet mee naar huis rijden.<p style=”text-align: center;”>Nee je hoeft niet perse iets te demonteren. Als je het onderste kunststof deel van je middenconsole hebt dan loopt die door in de voeten ruimte naar de voorkant.</p>
Als je daar echt helemaal onderin kijkt met een lampje dan kun je hem volgens mij zien zitten. Dat spruitstuk is verbonden met de kachelradiateur.Waarschijnlijk zul je er geen nattigheid vinden maar je kunt het visueel checken en daar aan de bekleding voelen voor de zekerheid.
Afpersen is inderdaad druktesten. Je zet een bepaalde druk op het systeem die hoger ligt als de normale druk wanneer de motor loopt.
Op die manier worden alle lekkages die er zijn sneller bloot gesteld.
Enige nadeel is dat dit dus vaak met een lagere temperatuur is als wanneer de motor loopt en de KVS dus 90°C is.
Met 90°C zetten materialen nu eenmaal meer uit en kan het dus via miniscule scheurtjes of poreuze plekken licht lekken zoals je al eerder had getoond op je foto’s.Meestal als je de druktest uitvoert dan laat je deze ook een poos op deze druk staan om te kijken of je na een bepaalde tijd veel druk verloren bent en ook KVS dus. Zo nee, dan mag je er vanuit gaan dat het systeem overal dicht is (in ieder geval bij die temperatuur).
Alles wat je beschrijft zou niet meteen op een lekke koppakking moeten duiden nee.
Ik denk dat de monteur gelijk heeft. Gewoon in de peiling houden en wanneer er echt iets veranderd dan merk je dat snel genoeg.
Je kunt nog even snel aan de bekleding voelen achter en onder je middenconsole. Hier zit de kachelradiateur ook verbonden met het KVS systeem via een kunststof spruitstuk met o-ring afdichtingen. Als hij hier zou lekken merk je onder de motorkap niks maar onder de middenconsole wel.Hallo Frans,
Dan heeft de accu het perfect gedaan inderdaad. Het zal wel net zoals de mijn oude accu de originele van de eerste montage zijn geweest?
Mijn gedachtengang was net zoals die van jou, beter nu vervangen en potentiele problemen voorkomen op een slecht moment.Ik heb een aantal maanden geleden bij mijn Astra J 1.4T ook de accu vervangen. Die had nog gewoon zijn normale 12V stilstaand en 14V bij rijden maar volgens de garage was de capaciteit van de accu nog maar 33%.
Een melding heb ik nooit gehad behalve dat de start/stop functie niet meer werkte maar ook daar komt geen melding van.
Als je merkt dat de auto langer nodig heeft om aan te slaan, kun je dan ook horen dat de motor bij starten ook wat langzamer/moeilijker rond draait alsof de accu al minder puf heeft?
In de link hieronder kun je wel zien wat het display aangeeft dat de spanning te laag is:
https://opel-forum.nl/forums/topic/display-melding-battery-spanning-laag/#google_vignette
-
AuteurBerichten