Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hij zal inderdaad vast wel lekker als rookmachine gewerkt hebben ja
Je hebt zomaar kans dat het volledige inlaat en/of uitlaat traject ook vol zitten met olieresten dus er kunnen nog meer gevolgen zijn.
Maar als je het niet probeert weet je ook niks inderdaadSucces! Ben benieuwd of hij een verassing gaat geven en beter gaat lopen als gedacht.
Zit er uberhaupt nog olie in het carter?
Als de motor te lang zonder olie gelopen heeft dan kan het binnenin al de nodige schade hebben aangericht.
Je weet het pas wanneer je het probeert. De motor is toch al afgeschreven toch?Zo op de foto’s lijkt het de olie retour leiding die van de turbo naar het carter loopt.
Als hij echt is gesmolten dan is er wel iets heel extreems gebeurt maar zo aan het uiterlijk te zien is hij ook niet meer origineel wellicht?Artikelnummers zijn:
OE 55 574 129 — OPEL / SAAB
OE 55 565 719 — OPEL
OE 55 565 717 — OPEL
OE 55 555 559 — OPEL
OE 55 355 621 — OPEL
OE 06 50 057 — OPEL21 augustus 2025 om 08:40 In reactie op: Chevrolet Cruze draagarmrubber vraag (Astra J onderstel) #18559322Het lijkt kloppend gemonteerd te zijn. En de draagarmen van de Astra J en Chevy Cruze hebben dit inderdaad allemaal.
De conische ring werkt in ieder geval centrerend dus bij eventuele minimale zijdelingse bewegingen wordt hij toch een soort van progressief tegen het rubber aangedrukt.Bij onderdelenlijn staan er 4 te koop.
Ik denk dat het inmiddels al wel verder bent met het starten en lopen van de motor?
Meestal gaat het lampje echt pas uit wanneer de motor loopt en de oliedruk echt hoog genoeg is.
Met puur op de startmotor draaien krijg je wel wat oliedruk maar lang niet zoveel als met een draaiende motor.
Je zou evt nog met een opcom kunnen kijken of je live data kan krijgen wanneer je de startmotor laat draaien en de oliedruksensor iets laat zien.Voor de Z16SE stond 5W30 voorgescheven voornamelijk.
Een wat dikkere variant olie zou 10W40 kunnen zijn als het bij voorkeur een goede kwaliteit volsynthetische is.
Hoi Jos, dankzij facebook is dit forum tegenwoordig helaas een stuk minder bezocht t.o.v. vroeger.
Ik vind het zelf ook heel jammer want hier kun je toch makkelijker dingen terug vinden en elkaar helpen waar nodig.De Z16se is inderdaad een fijn lopende best vlotte motor met zijn 84 pk maar helaas kunnen ze inderdaad ook best behoorlijk olie verbruiken.
Meestal zijn het de zuigerveren die net wat te ver versleten zijn en dus tot olieverbruik leiden.
Klepseals kunnen soms ook de boosdoener zijn en dat is ook niet meer heel gek gezien de leeftijd ervan.
Van het olieverbruik zelf zie je inderdaad weinig aan de buitenzijde behalve een wat zwartere uitlaat.Ik heb het zelf één keer gehad, maar een motorflush helpt in ieder geval niet.
Je zou kunnen kijken welke olie er momenteel in de motor zit en eventueel naar een stapje dikkere olie kunnen gaan als het binnen de specificaties valt.Als het goed is heeft de Z16se alleen een dikke carter ontluchtingsslang en geen klep wat ik er zo nog van weet.
Bij de Astra H zitten ze vooraan op een wat lager punt tussen voorbalk en grille/bumper en bij de veerpoot links onderaan in de buurt van het schutbord.
Druk opbouwen is nogal makkelijk uitgedrukt en voor hun een middel om een potentiële koper te waarschuwen dat er iets mis kan zijn maar hun ieder geval niet aansprakelijk ervoor zullen zijn.
Je kunt het dus treffen en dat er weinig aan de hand is of er is meer aan de hand en je koopt een auto waar een hoop geld in moet om hem weer betrouwbaarder te krijgen.
Wat ik inmiddels al vaker heb gelezen en ook zelf ervaar is dat de dashboard meter bij de Astra J wel netjes 90°C aangeeft maar dat dit meer software matig zo aangegeven wordt en de daadwerkelijke temperaturen nog steeds hoger kunnen liggen.Verder goed opletten op rare geluiden bij de versnellingsbak en corrosie onderaan deuren en kofferklep en bij de doorvoeren van de kabelboom naar de deuren.
Ook worden op deze leeftijd de moeren en schotels bovenop de veerpoten voor steeds meer gevonden met aanzienlijke roest.
Dit punt kun je helaas alleen checken met bepaalde parafaan delen los.Inmiddels heb ik dezelfde klus afgerond.
Op jouw aanraden (J. Huntink) toch maar een volledig nieuwe oliekoeler meteen gemonteerd dat zijn de kosten inderdaad ook niet.Ik heb wel de gehele turbo gedemonteerd om er goed bij te komen.
Met alle o-ring afdichtingen wilde ik wel zeker zijn dat ik hem zo goed als mogelijk kon monteren op goed schoon gemaakte vlakken.Voordeel van de klus is dat je meteen allerlei delen eromheen meteen preventief kan vervangen. Want gemaakt om lang mee te gaan lijkt het allemaal nog steeds niet echt
Erg tof dat je weer verder kan met de Manta. Huizen verbouwen en kids tussendoor neemt een hoop tijd in beslag inderdaad maar wel ideaal dat je de Manta bij huis hebt staan.
Hopelijk gaat het je lukken hem 2025 op de weg te krijgen en anders is 2026 ook een mooi jaar ervoor tochHet is lastig beoordelen. Enig idee welk geluid er veranderd is en hoe het nu klinkt?
Is de auto al uitgelezen zodat hij misschien informatie weergegeven heeft?
Mooi dat het nu gefixt is!
Dat je het zelf verholpen hebt en weer handiger ermee geworden bent is altijd een pré en nu kun je een ander al helpen.
Meteen de oefening van jezelf in de praktijk gebrachtAls het inlaat spruitstuk er in zijn geheel af ligt dan dan zou het goed te zien moeten zijn dat het PCV klepje ontbreekt.
Het kanaal waar hij in zit kan inderdaad wel knap smerig zijn maar met wat schoonmaken zou je duidelijk moeten kunnen zien dat hij weg is.
De rode pijl hieronder laat zien hoe dat eruit ziet wanneer het oranje klepje ontbreekt.
Als het spruitstuk eraf ligt dan is het makkelijk om het gat ervan meteen permanent af te dichten en een omleiding te maken zodat het systeem weer naar behoren functioneert.
De ontbrekende PCV klep zorgt namelijk dat de lucht met turbo druk onder het kleppendeksel etc. komt waardoor er overal lekkage of oliezweten op diverse plekken gaat onstaan. Het kan leiden tot een aantal foutcodes ook en olieverbruik en nog meer nare dingen.Iemand van dit forum heeft al met succes de originele PCV omzeild met een betere constructie.
https://opel-forum.nl/forums/topic/inhouden-astra-j-1-4-turbo/
Deze site verkoopt een standaard kit voor de ombouw.
Ik had even de foutcodes door elkaar gehaald.
De PCV klep is echt een klepje in het inlaatspruit stuk die je niet van buitenaf kan vervangen.
De PCV klep kan ook flink wat lastig te herleiden problemen geven bij de 1.4t motor maar de p1101 en p0303 die jullie hebben zouden met het inlaat traject en de onsteking te maken moeten hebben.Wel vreemd dat na het vervangen van de bobine en bougies de P0303 nog niet verdwenen is aangezien dat wel de juiste dingen zijn om te vervangen daarbij.
Hieronder is wel een filmpje is hoe je dat PCV klepje kan vinden en wat je erbij kan testen.
https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI
Hebben jullie last van overmatig olie zweten op diverse plekken of olieverbruik?
Voor de p1101 zou je eventueel nog naar de dingen uit het onderstaande filmpje kunnen kijken.
De 1.4t motor is namelijk ook in de Chevrolet Cruze o.a. gebruikt. Vandaar dat je ook vanaf de USA soms handige info kan vinden.Hallo en welkom.
Wat voor motor is het in de Astra? Een 1.4 Turbo met 120 of 140 pk misschien?
Mocht het inderdaad deze motor zijn dan hebben ze vaak last van een mogelijk scheurtje in de turbo of het probleem van een ontbrekend PCV klepje in het inlaatkanaal van de motor. Deze leiden beiden tot vaak tot bepaalde foutcodes.
Erg fijn inderdaad, zo’n behulpzame keurmeester. Misschien moet je die maar als eerste wisselen
De remblokken komen nooit 100% vrij van de schijven dus enige lichte wrijving is er altijd maar ik denk dat je dit zelf ook al wel gezien zult hebben. Het wiel zal dus met een zwiep altijd wel iets draaien maar verwacht niet 10 omwentelingen bijvoorbeeld.
Geleidebussen/pennen zijn bij de remklauw wissel ook vervangen voor nieuwe of in ieder geval goed schoon en gesmeerd?Als al die dingen schoon en vernieuwd zijn dan denk ik niet dat nieuwe slangen veel gaan veranderen aangezien deze alleen maar voor de remvloeistof verplaatsing dienen.
Een 95er Astra heeft nog een 10 pins stekker geschikt voor de Opel Tech 1.
Die kun je met de paperclip methode uitlezen:https://opel-forum.nl/forums/topic/how-to-vectra-a-uitlezen-dmv-paperclip-methode/
Fingers crossed dat het probleem dan verholpen is.
Het klinkt me wel een beetje raar dat het kachelhuis water bevat maar ik neem aan dat de monteur wel kon vast stellen wat het onderdeel precies was en dat het water weer via de bedoelde weg, weg kan.Een echt vakkundige garage zou het misschien kunnen maar die tegenwoordig vinden is al een heel ding.
Als je er dan eenmaal eentje hebt dan betaal je natuurlijk ook zo maar 100 euro per uur en ze kunnen zo langer bezig zijn dan je van tevoren verwacht dus het kan ook een kostbaar plaatje zijn.Misschien kun je eens met duitse of engelse zoekresulataten googelen. Die zijn vaak wel informatief met het uitzoeken van opties inbouwen.
Bij een Astra J is het helaas niet meer zo plug en play allemaal.
Veel moet tegenwoordig geprogrammeerd worden en dat gaat niet meer zelf met een Opcom.Ook de kabelbomen zijn kariger.
Waar je vroeger in de kabelboom de meeste opties al bedraad had zitten is dit bij de J en andere modellen wel weg gevallen.Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar er komt een aardige klus bij kijken.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk. Er is geen sensor die waarneemt dat het condenswater niet meer weg kan en dus de Airco uit zou schakelen.
Het kan aan meerdere dingen liggen maar weinig punten kun je zelf nalopen helaas.
Je kunt in ieder geval de zekering van de airco bekijken of die nog heel is links naast het stuur.
Wat er verder aan de hand kan zijn is te weinig koudemiddel in het systeem waardoor hij niet aanslaat, de magneetspoel van de aircopomp stuk of bijvoorbeeld toch ergens een lekkage in het koelcircuit bij bijvoorbeeld de condensator.
Bij een airco specialist kunnen ze het systeem vullen met een groen/gelige vloeistof en daarna op druk zetten om te kijken of er ergens lekkage is in het systeem.
Als hij de instellingen niet onthoud dan moet je de plussen omwisselen of bij sommige merken combineren.
Het zal vast in de handleiding staan en de persoon in het youtube filmpje een paar posts eerder laat het ook zien.Hieronder zie je waar de spijker moet komen en dan dat 4x uiteraard. Als die weerhaakjes zijn ingedrukt dan zou hij wanneer je de spijkers naar buiten drukt en tegelijkertijd trekt dan zou hij vrij moeten komen.
-
AuteurBerichten