Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bedankt voor uw reactie John.
Het klopt inderdaad dat de rem eenmaal ingetrapt moet zijn voordat de cruise control ingeschakeld kan worden. Ik heb echter >150km gereden sinds vrijdag en heb op meerdere momenten geprobeerd de cruise control in te schakelen omdat hij het eerder een keer ook even niet deed. Het is onmogelijk niet een keer geremd te hebben als je bijvoorbeeld een 80km weg met veel rotondes rijdt dus dit kan het helaas niet zijn.
Daarom vermoed ik dat er iets stuk is waardoor niet aan de voorwaarden van het inschakelen voldaan kan worden, bijvoorbeeld de switch van het koppelingspedaal. Ik heb een multimeter en wil deze door gaan meten maar ik probeer nog uit te vinden welke waarden ik precies zou moeten krijgen zodat ik deze kan vergelijken met de door mij gemeten waarden.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, het was een goede suggestie!
9 november 2019 om 02:19 In reactie op: Opel Corsa D 2009 Lampen ombouwkit / Lichtopbrengst verbeteren #18369769Na veel websites te hebben bezocht, zoals bijvoorbeeld alles op Bol.com ziet het er naar uit dat door de veranderde EU wetgeving LED lampen lastig te vinden zijn. De meeste lampen werkten namelijk gewoon perfect maar hadden geen E-keur alhoewel ze toen dus gewoon door de APK heen kwamen. Nu de lampen een E-keur moeten hebben is een setje LED lampen opeens lastig te vinden.
Wat ik ook geleerd heb is dat de verlichting van een auto best wat brandstof kost. Ik rij altijd met Dimlicht op want naar mijn mening ben je dan ook overdacht iets beter zichtbaar. Ook woon ik in een gebied met veel tunnels dus dan hoef ik mijn lampen niet steeds aan en uit te zetten. Dat blijf ik ook gewoon doen maar naar LED overstappen zou iedere 24.000 km ongeveer 40 liter benzine moeten schelen. Dat kost zo ongeveer 60 euro, wat inhoud dat de LED lampen zichzelf dus ook terug kunnen verdienen mits ze niet te duur zijn (de levensduur is ook vele male langer). Dit laatste is een leuke impuls om nog even extra hard door te zoeken naar LED H7 lampen met E keur. Het is namelijk nogal een woud aan (oude) niet gekeurde LED lampen waardoor de goede in Google net even niet boven komt drijven.
8 november 2019 om 01:57 In reactie op: Opel Corsa D 2009 Lampen ombouwkit / Lichtopbrengst verbeteren #18369734“Persoonlijk zou ik de LED lampen nu monteren en laten testen bij een APK keurmeester.”
Bedoel je om eerder een APK uit te laten voeren? Of kan je ook naar een keurmeester gaan en alleen de lampen laten controleren?“De Astra heeft wel glazen koplampen en geen helder glas, dus mogelijk minder strooilicht?”
Iedere koplamp is anders, de Corsa D heeft over verschillende facelifts al weer iets andere koplampen. De resultaten kunnen dus heel anders uitpakken. Het voorbeeld in die video laat zien dat het dus ook echt verkeerd kan uitpakken, met die lampen verblind je gewoon mensen. Dat waren Corsa D dus zeker even dubbelchecken of het wel het gewenste effect heeft.Het is een leuk projectje en een compleet antwoord is helaas nog niet te vinden. Dus ik deel graag mijn bevindingen hier. Het is alleen wel even druk dus ik weet niet wanneer ik exact alles kan regelen.
6 november 2019 om 15:23 In reactie op: Opel Corsa D 2009 Lampen ombouwkit / Lichtopbrengst verbeteren #18369705@Corsa_GSi Heel erg bedankt :toppie: , ik had dit topic eerder al gelezen maar was ergens op 1/3 gestopt met de gedachte dat ik hier niets nieuws meer zou vinden. Nu heb ik eindelijke alle puzzelstukjes.
Na nog meer Googelen en dit gelezen te hebben kan ik dus een conclusie maken:
Er zijn ongelofelijk vele rotzooi LED lampen op de markt die je tegenligger verblinden en waarmee je ook niet meer door de APK hoort te komen. Maar dankzij smallere LED technologie zijn er dus nu ook (prijzige) lampen te krijgen die gewoon in plaats van een Halogeen of Xeon lamp te plaatsen zijn zonder andere aanpassingen aan het frame van de lamp. Deze hebben een lichtbeeld binnen de gestelde regels en zijn dus veilig.
Andere optie tegenover halogeen is dus ook de door Corsa_GSi hierboven genoemde Xeon R uitvoeringen van Xeon lampen die je ook in voor Halogeen gemaakte kappen kan schroeven.Mij is duidelijk geworden dat de verlichting aan de buitenkant onderdeel is van de veiligheid van de auto en er dus strenge regels gelden. De verlichting (en het lichtbeeld) is hierom zo ver ik begrijp ook onderdeel van de APK keuring. Een jaar lang was een ander type licht waar de kap voor gemaakt was verboden maar al weer wat jaren mogen andere lampen ook in de bestaande kappen van je auto geplaatst worden. Maar dan moet wel het lichtbeeld binnen de gestelde regels blijft vallen (en dat wil je ook want anders verblind je tegenliggers)!
Hier is een voorbeeld hoe het NIET moet: https://youtu.be/MWrZNf-2WRI?t=659 in dit stukje video vergelijken ze normale lampen tegen nieuwe leds en als je goed naar de gebouwen kijkt is duidelijk te zien dat de LED lampen een deel van hun licht veel te hoog schijnen. Hiermee verblind je dus een tegemoetkomende vrachtwagenchauffeur nog!Kortom: het is mogelijk je lampen te vervangen met LED lampen maar dan moet je wel lampen van goede kwaliteit kopen. Ook is het geen garantie dat het dan door de APK keuring heen gaat.
Wat is mijn plan?
De APK van mijn Corsa verloopt over 9 maanden. De week daarvoor wil ik dan LED lampen aanschaffen en deze vervangen zodat ik zeker weet dat ik veilig rondrijd met mijn nieuwe lampen en ik goed spul heb. Mochten de lampen dan niet door de APK heenkomen, dan kan ik ze binnen de twee weken nog terugsturen. Is helaas even geduld hebben, misschien dat ik tussendoor wel een manier vindt om zelf goed te controleren of mijn lampen goed zijn. Maar tot die tijd is dit mijn plan.
Een veel voorkomend probleem bij de Opel Corsa D is dat de ventilatieroosters zelf kapot gaan. De lamellen van de roosters en de open/dicht knop van de ronde ventilatie gaten werken vaak niet goed. De open dicht knop is de fysieke verbinding kwijt met lamellen achterin de roosters en de lamellen aan de voorkant zijn vaak niet onderling meer verbonden. Dit omdat deze rooster onderdelen simpelweg prutkwaliteit zijn.
Het kan dus zijn dat de lamellen achterin de roosters dicht staan en omdat de open/dicht knop kapot is simpelweg de roosters niet meer op open te zetten zijn. Dit probleem heb zelf bij mijn eigen Corsa D, 2009 en na wat googelen bleken er al veel klachten te zijn over dit probleem toen de auto nog nieuw was.
Dit kan dus mogelijk het probleem zijn.
Oplossing voor dit probleem?
Ik heb op Aliexpress Chinese namaak roosters besteld, deze zijn namelijk makkelijk te vervangen door de ring op te lichten. Daarna kan het hele ventilatieblok er simpel uitgelicht worden. Alle originele hebben mogelijk dit probleem, dus 2e hands andere kopen leek mij niet nuttig. Als het goed is zouden de Aliexpress namaak dit probleem niet moeten hebben maar ze zijn nog niet binnen dus dat weet ik nog niet.Als dit jouw probleem is wil ik wel even een linkje doorsturen van de door mij aangeschafte oplossing, maar dan wel wanneer ik geverifieerd heb of het ook echt een goede oplossing is. Soms hebben ze dingen op Aliexpress uit China die je nergens anders kan krijgen, maar garanties dat het gaat werken heb je nooit.
-
AuteurBerichten