Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa D 2009 Lampen ombouwkit / Lichtopbrengst verbeteren
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 november 2019om 02:19 door Arthurvs.
-
AuteurBerichten
-
5 november 2019 om 16:41 #18369687
Ik rij de laatste tijd steeds vaker in het donker op onverlichte snelwegen. De lichtopbrengst van de Halogeen dimlichten van mijn Corsa D uit 2009 valt mij dan erg tegen. Er is met mijn ogen niets mis en ik kan ook gewoon veilig rijden s’nachts maar wat meer licht naar voren zou gewoon prettiger rijden.
Ik heb gegoogeld op de mogelijkheden en dan wordt het opeens wel ingewikkeld. Je kan dus niet zomaar de lamp vervangen naar Xeon of LED omdat het lichtbeeld dan totaal veranderd en je anderen verblind. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vervolgens lees ik op forums over ombouwkits maar de linkjes naar die kits werken allemaal niet meer.
Heeft iemand hier ervaring mee die mij een product aan kan raden? Ik wil namelijk niet hebben dat ik straks door een slecht product mensen verblind als ik rond rij.
De Corsa heeft H7 type lampen en de verlichting is nog origineel uit de fabriek.
6 november 2019 om 10:59 #18369701Er zijn ook gewone Halogeen lampen die een hogere lichtopbrengst hebben dan de standaard versies, echter de levensduur is dan een stuk(je) minder.
Als je Xenon gaat plaatsen neem dan een H7-R uitvoering, deze zijn speciaal voor reflector koplampen.
Hier een interessant topic van Autoweek forum met iemand die H7 LED gebruikt (halverwege ergens) :
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5456871
6 november 2019 om 11:04 #18369702Oh ja en nog iets over wetgeving enzo…
6 november 2019 om 15:23 #18369705@Corsa_GSi Heel erg bedankt :toppie: , ik had dit topic eerder al gelezen maar was ergens op 1/3 gestopt met de gedachte dat ik hier niets nieuws meer zou vinden. Nu heb ik eindelijke alle puzzelstukjes.
Na nog meer Googelen en dit gelezen te hebben kan ik dus een conclusie maken:
Er zijn ongelofelijk vele rotzooi LED lampen op de markt die je tegenligger verblinden en waarmee je ook niet meer door de APK hoort te komen. Maar dankzij smallere LED technologie zijn er dus nu ook (prijzige) lampen te krijgen die gewoon in plaats van een Halogeen of Xeon lamp te plaatsen zijn zonder andere aanpassingen aan het frame van de lamp. Deze hebben een lichtbeeld binnen de gestelde regels en zijn dus veilig.
Andere optie tegenover halogeen is dus ook de door Corsa_GSi hierboven genoemde Xeon R uitvoeringen van Xeon lampen die je ook in voor Halogeen gemaakte kappen kan schroeven.Mij is duidelijk geworden dat de verlichting aan de buitenkant onderdeel is van de veiligheid van de auto en er dus strenge regels gelden. De verlichting (en het lichtbeeld) is hierom zo ver ik begrijp ook onderdeel van de APK keuring. Een jaar lang was een ander type licht waar de kap voor gemaakt was verboden maar al weer wat jaren mogen andere lampen ook in de bestaande kappen van je auto geplaatst worden. Maar dan moet wel het lichtbeeld binnen de gestelde regels blijft vallen (en dat wil je ook want anders verblind je tegenliggers)!
Hier is een voorbeeld hoe het NIET moet: https://youtu.be/MWrZNf-2WRI?t=659 in dit stukje video vergelijken ze normale lampen tegen nieuwe leds en als je goed naar de gebouwen kijkt is duidelijk te zien dat de LED lampen een deel van hun licht veel te hoog schijnen. Hiermee verblind je dus een tegemoetkomende vrachtwagenchauffeur nog!Kortom: het is mogelijk je lampen te vervangen met LED lampen maar dan moet je wel lampen van goede kwaliteit kopen. Ook is het geen garantie dat het dan door de APK keuring heen gaat.
Wat is mijn plan?
De APK van mijn Corsa verloopt over 9 maanden. De week daarvoor wil ik dan LED lampen aanschaffen en deze vervangen zodat ik zeker weet dat ik veilig rondrijd met mijn nieuwe lampen en ik goed spul heb. Mochten de lampen dan niet door de APK heenkomen, dan kan ik ze binnen de twee weken nog terugsturen. Is helaas even geduld hebben, misschien dat ik tussendoor wel een manier vindt om zelf goed te controleren of mijn lampen goed zijn. Maar tot die tijd is dit mijn plan.
7 november 2019 om 10:49 #18369715Ik moet persoonlijk wel zeggen dat ik al jaren met een Pilot H4 Bi-Xenon 6000K ombouw set in mijn Astra F uit 1997 rijdt zonder APK problemen. Je ziet namelijk net genoeg verschil tussen DIM en GROOT licht. De Astra heeft wel glazen koplampen en geen helder glas, dus mogelijk minder strooilicht?
Nog een mooie discussie over H7 halogeen / led lampen in een Corsa C o.a.:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5771225
Persoonlijk zou ik de LED lampen nu monteren en laten testen bij een APK keurmeester.
7 november 2019 om 11:24 #18369716Overigens ben ik benieuwd naar je bevinden, want mijn vader rijdt een Corsa D uit 2007 met standaard halogeen.
8 november 2019 om 01:57 #18369734“Persoonlijk zou ik de LED lampen nu monteren en laten testen bij een APK keurmeester.”
Bedoel je om eerder een APK uit te laten voeren? Of kan je ook naar een keurmeester gaan en alleen de lampen laten controleren?“De Astra heeft wel glazen koplampen en geen helder glas, dus mogelijk minder strooilicht?”
Iedere koplamp is anders, de Corsa D heeft over verschillende facelifts al weer iets andere koplampen. De resultaten kunnen dus heel anders uitpakken. Het voorbeeld in die video laat zien dat het dus ook echt verkeerd kan uitpakken, met die lampen verblind je gewoon mensen. Dat waren Corsa D dus zeker even dubbelchecken of het wel het gewenste effect heeft.Het is een leuk projectje en een compleet antwoord is helaas nog niet te vinden. Dus ik deel graag mijn bevindingen hier. Het is alleen wel even druk dus ik weet niet wanneer ik exact alles kan regelen.
8 november 2019 om 09:23 #18369741Je hoeft geen APK keuring te laten uitvoeren om een APK vraag te stellen aan een keurmeester.
9 november 2019 om 02:19 #18369769Na veel websites te hebben bezocht, zoals bijvoorbeeld alles op Bol.com ziet het er naar uit dat door de veranderde EU wetgeving LED lampen lastig te vinden zijn. De meeste lampen werkten namelijk gewoon perfect maar hadden geen E-keur alhoewel ze toen dus gewoon door de APK heen kwamen. Nu de lampen een E-keur moeten hebben is een setje LED lampen opeens lastig te vinden.
Wat ik ook geleerd heb is dat de verlichting van een auto best wat brandstof kost. Ik rij altijd met Dimlicht op want naar mijn mening ben je dan ook overdacht iets beter zichtbaar. Ook woon ik in een gebied met veel tunnels dus dan hoef ik mijn lampen niet steeds aan en uit te zetten. Dat blijf ik ook gewoon doen maar naar LED overstappen zou iedere 24.000 km ongeveer 40 liter benzine moeten schelen. Dat kost zo ongeveer 60 euro, wat inhoud dat de LED lampen zichzelf dus ook terug kunnen verdienen mits ze niet te duur zijn (de levensduur is ook vele male langer). Dit laatste is een leuke impuls om nog even extra hard door te zoeken naar LED H7 lampen met E keur. Het is namelijk nogal een woud aan (oude) niet gekeurde LED lampen waardoor de goede in Google net even niet boven komt drijven.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.