Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Volgens Jan zou er een update zijn op MyOpel
Tab Productverbetering / Knop Ontdek Meer
Momenteel geen productverbetering van toepassing
Mogelijk is de update voor mijn Adam bouwjaar 2013 niet beschikbaar, wordt de update alleen aangeboden aan modellen van bouwjaar 2014, 2015.
Mail gezonden aan Opel NL, verwees door naar de dealer, per mail geinformeerd bij de Opel dealer of er een update beschikbaar zou zijn, reactie ontvangen van General Motors Nederland dat het TP volume hoger of gelijk moet ingesteld worden dan het radiovolume.Mogelijk wordt de update toch geinstalleerd bij het jaarlijks onderhoud in juli 2016.
In de Infotainment handleiding staat dat het TP volume instelbaar zou zijn tussen 0 en 63. Dat is ook niet correct. TP volume is instelbaar tussen 10 en 40 ongeveer. Instellingen voor portiervergrendeling en ontgrendeling vind ik ook moeilijk te begrijpen zoals beschreven in de handleiding, toch altijd bang dat de auto mogelijk automatisch vergrendelt, maar dat is volgens mij nooit mogelijk wanneer de contactsleutel in het contact steekt.
Eigenlijk jammer dat deze update dan niet beschikbaar zou zijn voor Adam bouwjaar 2013, wanneer men niet verwacht dat de radio aan maximaal volume kan gaan spelen tijdens het rijden kan men behoorlijk hiervan schrikken, dit zou toch gezien de gevaarstelling voor alle modellen van alle bouwjaren opgelost moeten worden. Wel een moeilijk probleem om uit te leggen aan de Opel dealer helaas.
Groet, ErikLijkt een bekend probleem: wordt ook gemeld op een Duits Opel Adam forum. Zou handig zijn indien een forumlid dat een Intellilink upgrade hiervoor heeft laten uitvoeren de ervaringen hier even deelt, welke dealer, welk versienummer.
http://www.adam-forum.de/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zoeken op verkehrsfunkhttp://www.adam-forum.de/board14-opel-adam-forum/board22-car-hifi-telefon-und-navigation/3422-radio-h%C3%A4ngt-sich-auf/#post48240″ onclick=”window.open(this.href);return false;
…
hatte ja das Problem mit dem Verkehrsfunk, der immer auf voller Lautstärke rein ging.
Dann hatte Opel ein neues Programm aufgespielt und seit dem kann der Verkehrsfunk auch leiser.
…
Groet, ErikIk heb ook het verkeersinfo probleem in mijn Adam bouwjaar 2013 met gewone radio (geen DAB+).
Het lijkt een Intellilink fout, wanneer verkeersinfo (TP) volume lager is dan huidig ingesteld volume dan wordt blijkbaar het (TP) volume maximaal gezet.
Ik heb nu verkeersinfo uitgezet, eigenlijk is de radio verkeersinfo ook niet echt noodzakelijk in combinatie met Tomtom met alternatieve routes (bringgo app biedt ook verkeersinfo).
Of men zou het verkeersinfo volume kunnen instellen op 16 en dan mag men het radiovolume niet hoger instellen dan 16, volume 16 vind ik te hard als de auto stilstaat maar op de snelweg voldoet TP volume 16 prima (goed verstaanbaar en niet te hard in combinatie met banden en motorgeluid). Moeilijk een vast TP volume te kiezen dat onder alle omstandigheden goed is. Daarnaast zijn de lokale radiostations weer wat zachter dan de landelijke stations dus bij een lokale radio zit men snel op een volume 16.
Ook bij de TuneIn app via de Iphone4 is het volume lager dan bij de radio en luister ik naar de TuneIn app met volume 20, moeilijk om naar TuneIn app te luisteren met volume lager dan 16.Hardware versie: 13427712
Software versie: 19.1-13446341Mogelijk is een software update beschikbaar, indien het ingestelde TP volume altijd correct wordt uitgevoerd zou het probleem opgelost zijn of gewoon het verkeersinfo volume instelbaar niet als een vaste waarde maar als een relatieve waarde tov huidig ingesteld volume (bijvoorbeeld + 4).
Overigens het opnieuw installeren van een oudere Intellilink versie was niet mogelijk bij mijn Opel dealer.
Groet, Erik
De BringGo app is volgens mij rommel en kan je beter niet als navigatie gebruiken, de navigatiestem hapert en de verbinding valt weg met Intellilink en start niet automatisch terug op bij gebruik Iphone4 zonder Flexdock.
Gebruik je een Flexdock, welke smartphone gebruik je?
Opel heeft een mooi verhaal hoe geweldig de Adam de smartphone ondersteunt maar voor navigatie werkt een Tomtom Go 6000 veel beter dan een BringGo navigatieapp. Het kan ook wel eens voorkomen dat een TomTom crasht maar hoogstens 1 maal op 100 ritten en de TomTom start automatisch weer op, bij BringGo navigatie bij 1 op de 2 ritten een crash en je riskeert een boete want je moet de smartphone bedienen tijdens het rijden om de navigatie weer werkend te krijgen, dus een onveilige app wanneer de aandacht van het autorijden wordt afgeleid.
Zelf rijd ik met een rustige rijstijl en ook vroeg opschakelen een verbruik tussen 1 op 17 en 1 op 19 gemiddeld (Opel Adam Slam 100 pk nieuw juli 2013 met ongeveer 12.000 km).
Ook wel eens 630 km gereden met 32 liter benzine ( 1 op 19,7 ), fabrieksopgave is 1 op 20.
In het infodisplay heb je ook een grafiek van het brandstofverbruik.
Ik heb ook de neiging vroeg op te schakelen, automaat zou wel handig zijn, dan kiest de automaat het optimale toerental waar opgeschakeld wordt, de Opel Adam is helaas niet leverbaar met automaat.
Ik kan helaas alleen praktijkervaring op het vlak van benzineverbruik delen. Zelf rijd ik met een rustige rijstijl ongeveer 600 km op 1 benzinetank (Opel Adam Slam 100 pk) met nog 50-100 km reserve, in juli 2013 gekozen voor Adam Slam 100 pk voorraadmodel omdat ik hier ongeveer 2000 euro korting op kreeg.
Fabriekopgave brandstofverbruik volgens de ADAM prijslijst
Bifuel (LPG) verbruik: 6,9 liter / 100 km [ 1 op 14,5 ] (7,0 liter / 100 km met 225/35 R18 banden/velgen)
Benzineverbruik: 5,1 liter / 100 km [ 1 op 19,6 ]
http://www.opel.nl/Media/Showroom/PDFs/NL/ADAM_prices.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;LPG tankinhoud: 41 liter (max. vulgraad 80%) = 32,8 liter = ongeveer 475 km op 1 tank LPG wanneer je de tank volledig zou leegrijden
Benzine tankinhoud: 38 liter = 745 km op 1 benzinetank wanneer je de tank volledig zou leegrijdenDe 5de versnelling (overbrengingsverhouding 0,89) van de Adam is niet echt een overdrive, dus niet echt een versnelling gericht op zuinig rijden, er komt wel een nieuwe 3 cilinder turbomotor en 6 versnellingsbak in 2014 beschikbaar in de Adam, jammer dat Opel niet sinds de introductie een 6-versnellingsbak levert, dan had men nog zuiniger kunnen rijden.
Als je alleen maar op LPG zou willen rijden dan ben je volgens mij elke 400 km LPG aan het tanken, bij combinatie rijden op LPG en benzine zou je ongeveer 1000 a 1100 km ver kunnen rijden indien de auto automatisch overschakelt naar een andere tank zodra een tank leeg is.
T.o.v. een Mini Cooper automaat (verbruik 6,4 liter / 100 km of 1 op 15,6) zal je wel zuiniger rijden in een Adam 87 pk Bifuel maar prestaties zullen wel wat minder zijn alhoewel de Adam (als Slam-uitvoering, Glam-uitvoering heb ik niet gereden) wel vlot rijdt. Benieuwd eigenlijk hoe zo’n Adam 87 pk Bifuel rijdt en waarom men van een automaat overschakelt naar handgeschakeld, meestal hoort men vaker dat men na het rijden met een automaat niet meer terug wil naar een handgeschakelde auto.
Groet, Erik
13 september 2013 om 07:49 In reactie op: Opel Adam Slam 100 pk – haperende navigatiestem (BringGo) #18167108Start/Stop-systeem is afhankelijk van de airco (heating/ventilation and air-conditiong: HVAC) – instellingen.
Ventilatiestand naar de voorruit
Ventilatiestand 1 of 2
Temperatuur 20 graden
Airco uit
—> Start/Stop inactiefVentilatiestand naar de dashboard ventilatieroosters
Ventilatiestand 1 of 2
Temperatuur 20 graden
Airco uit
—> Start/Stop actiefGroet, Erik
Uitgebreide uitleg hieronder:
Het Stop/Startsysteem wordt gebruikt om het brandstofverbruik bij stop/start rijden te verbeteren. De auto legt de motor automatisch stil in bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld aan een verkeerslicht, en levert zero uitlaatgasemissies en bespaart brandstof die anders wordt gebruikt voor het stationair draaien van de motor bij stilstand. De motor herstart onmiddellijk wanneer de bestuurder klaar is om weg te rijden.
Van zodra de bestuurder zich voorbereid om weg te rijden (het gaspedaal indrukt), start de motor rustig en bijna onmiddellijk; het duur slechts ongeveer 0,3 s voordat het systeem de motor start. Het proces is nagenoeg onmerkbaar en gebeurt voordat een versnelling wordt gekozen.Om het verhoogde aantal starten van de motor te ondersteunen, is de startmotor uitgerust met een hoog-presterende elektrische motor en een sterker pignon aangrijpmechanisme met gereduceerde geluidsniveaus.
Naast de verbeterde startmotor is een geavanceerde accutechnologie nodig die ervoor zorgt dat de accu van de auto de frequente laad- en ontlaadcycli aankan die met stoppen/starten gepaard gaan. Er is een intelligente accusensor aangesloten op de accu die het opladen en de goede staat van de accu constant bewaakt. De motorregelmodule (ECM) gebruikt deze informatie van de intelligente accusensor om te bepalen of het opladen en de goede staat van de accu voldoende is voor een Sopt/Starttoestand.
Het Stop/Startsysteem kan het brandstofverbruik en koolstofemissies (CO2) tot 5% verminderen in gemengde rijomstandigheden. In de stad en in zwaar verkeer met frequente stops, kan de besparing oplopen tot 10%.
Er zijn ook gesoftisticeerde bedieningselementen die er mee voor zorgen dat het Stop/Startsysteem de behoeften van de bestuurder of de auto niet in het gedrang brengen. De motor kan alleen afslaan wanneer de auto langzamer dan 3 km/u (5 mph) rijdt, de schakeltransmissie in neutrale stand staat en het koppelingspedaal volledig is losgelaten. Om te herstarten, drukt de bestuurder gewoon het koppelingspedaal in en de verbeterde startmotor start de motor en is klaar voor het moment waarop de eerste versnelling wordt gekozen. Wanneer de motor door het Start/Stopsysteem werd stilgelegd, stopt de naald van de toerenteller op het Autostopindicatiesymbool (500 omw/m-punt) waardoor wordt aangegeven dat de motor door het Stop/startsysteem werd stilgelegd.
Om ervoor te zorgen dat de behoeften van de bestuurder of de auto niet in het gedrang komen, wordt de motor niet stilgelegd in de volgende omstandigheden:
• de correlatie van de omgevings- en koelvloeistoftemperatuur stemt niet overeen met gespecificeerde waarden.
• de omgevingstemperatuur is lager dan -10°C (14°F)
• de accutemperatuur is lager dan 0°C (32°F) of hoger dan 55°C (131°F)
• de veiligheidsgordel van de bestuurder is niet vastgemaakt en het bestuurdersportier is niet volledig gesloten
• het koppelings- of gaspedaal is ingetrapt
• de vraag van het HVAC-systeem is hoog
• HVAC-ontvriezen is geselecteerd
• de accu is niet volledig opgeladenOp dezelfde manier zal de motor automatisch herstarten als:
• het bestuurdersportier geopend wordt en de veiligheidsgordel van de bestuurder losgemaakt wordt
• de motorkap geopend wordt
• de accu is niet volledig opgeladen
• de vraag van de HVAC toeneemt
• de voertuigsnelheid toeneemt
• het vacuüm van de rembekrachtiger is afgenomen
• de motorkoelvloeistoftemperatuur hoger is dan 125°C (257°F)
• de besparingsmodus door de bestuurder werd UIT gezet
• de tijd van de Autostop met 5 overschreden isWanneer het Stop/Startsysteem de motor heeft stilgelegd en de omgevingstemperatuur onder 15°C (59°F) is, activeert de ECM het hulprelais van Stop/start dat de elektrische koelvloeistofpompmotor regelt om de motorkoelvloeistof continu door de motor te doen circuleren wanneer de motor uit staat. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van de motor en het interieur behouden blijft wanneer de motor uitstaat. Wanneer het Stop/Startsysteem de motor heeft herstart, zet de ECM de elektrische koelvloeistofpompmotor uit waardoor de koelvloeistofpomp van de motor de koelvloeistof kan doen circuleren. Het Stop/Startsysteem wordt automatisch geactiveerd telkens wanneer de contactschakelaar wordt aangezet, hoewel er op het instrumentenpaneel een ECO-schakelaar zit om het systeem uit te schakelen, als de bestuurder dit wenst.
Criteria voor Autostop
De ECM stuurt een Autostopstatusbericht naar de carrosserieregelmodule (BCM) en legt de motor stil wanneer aan alle volgende criteria is voldaan. De BCM verstuurt het Autostopstatusbericht naar het combi-instrument waarop de Autostopindicatie in de toerenteller display verschijnt.
• Besparingsmodus staat AAN
• De voertuigsnelheid was tijdens de rijcyclus hoger dan 3 km/h (2 MPH)
• De correlatie tussen omgevings- en motorkoelvloeistoftemperatuur voldoen aan bepaalde waarden.
• De status van de motorkapschakelaar is gesloten
• De status van het bestuurdersportier is gesloten
• De status van de veiligheidsgordel van de bestuurder is vastgegespt
• Het vacuüm van de rembekrachtiger is groter dan 45 kPa (7 PSI)
• De koppelingsschakelaar is volledig losgelaten
• De schakelaar van de neutrale schakelstand geeft neutraal aan
• De snelheid van de auto is lager dan 5 km/h (3 MPH)
• Het motortoerental ligt onder 1 500 omw/m
• De motorkoelvloeistoftemperatuur is lager dan 120°C (248°F)
• Er is geen aircocompressorverzoek van HVAC (airco- of ontvriesmodi)
• Accuspanning boven 12 V.
• De oplaadstatus van de accu is hoger dan 75% (verandert met de staat waarin de accu zich bevindt)19 augustus 2013 om 15:48 In reactie op: Opel Adam Slam 100 pk – haperende navigatiestem (BringGo) #18167107Eco-stand staat bij mij ook aan maar wellicht houdt de electronica rekening met de rijstijl tijdens de inrijperiode om het start/stop systeem in te schakelen.
De haperende navigatiestem ook eens uitgelegd in de Apple Store maar daar gaven ze me het advies contact op te nemen met de BringGo – app bouwer of de IPhone 4 helemaal te resetten en opnieuw in te stellen (indien die IPhone reset het probleem zou oplossen meld ik dat nog wel even).
Omruil naar een andere IPhone 4 was niet mogelijk bij de Apple Store. IPhone 4 vindt de GPS satellieten onmiddellijk terwijl een losse Mio S505 navigatie bij opstarten minuten bezig is om de GPS satellieten te vinden.
Nu zijn er wel andere losse navigatietoestellen op de markt als alternatief voor de BringGo app.
Garmin Nuvi 2797 LMT (7 inch scherm)
TomTom Go 6000 (6 inch scherm) -
AuteurBerichten