Adam BI-fuel verbruik

Forumindex Forums Modellen Adam Adam BI-fuel verbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264864
    minijo
      Lid sinds:
      21 March 2014

      Nog maar 5 weken wachten en dan neem ik afscheid van mijn mini-cooper automaat. Begin februari de Adam gekocht een GLAM, wit, zwarte velgen en spiegelkappen, nog maar weinig gelezen over het verbruik op gas, iemand al ervaring?

      #18225632
      adam_100pk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 August 2013

        Ik kan helaas alleen praktijkervaring op het vlak van benzineverbruik delen. Zelf rijd ik met een rustige rijstijl ongeveer 600 km op 1 benzinetank (Opel Adam Slam 100 pk) met nog 50-100 km reserve, in juli 2013 gekozen voor Adam Slam 100 pk voorraadmodel omdat ik hier ongeveer 2000 euro korting op kreeg.

        Fabriekopgave brandstofverbruik volgens de ADAM prijslijst
        Bifuel (LPG) verbruik: 6,9 liter / 100 km [ 1 op 14,5 ] (7,0 liter / 100 km met 225/35 R18 banden/velgen)
        Benzineverbruik: 5,1 liter / 100 km [ 1 op 19,6 ]
        http://www.opel.nl/Media/Showroom/PDFs/NL/ADAM_prices.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

        LPG tankinhoud: 41 liter (max. vulgraad 80%) = 32,8 liter = ongeveer 475 km op 1 tank LPG wanneer je de tank volledig zou leegrijden
        Benzine tankinhoud: 38 liter = 745 km op 1 benzinetank wanneer je de tank volledig zou leegrijden

        De 5de versnelling (overbrengingsverhouding 0,89) van de Adam is niet echt een overdrive, dus niet echt een versnelling gericht op zuinig rijden, er komt wel een nieuwe 3 cilinder turbomotor en 6 versnellingsbak in 2014 beschikbaar in de Adam, jammer dat Opel niet sinds de introductie een 6-versnellingsbak levert, dan had men nog zuiniger kunnen rijden.

        Als je alleen maar op LPG zou willen rijden dan ben je volgens mij elke 400 km LPG aan het tanken, bij combinatie rijden op LPG en benzine zou je ongeveer 1000 a 1100 km ver kunnen rijden indien de auto automatisch overschakelt naar een andere tank zodra een tank leeg is.

        T.o.v. een Mini Cooper automaat (verbruik 6,4 liter / 100 km of 1 op 15,6) zal je wel zuiniger rijden in een Adam 87 pk Bifuel maar prestaties zullen wel wat minder zijn alhoewel de Adam (als Slam-uitvoering, Glam-uitvoering heb ik niet gereden) wel vlot rijdt. Benieuwd eigenlijk hoe zo’n Adam 87 pk Bifuel rijdt en waarom men van een automaat overschakelt naar handgeschakeld, meestal hoort men vaker dat men na het rijden met een automaat niet meer terug wil naar een handgeschakelde auto.

        Groet, Erik

        #18225633
        Ilsevdv1975
          Lid sinds:
          5 November 2014

          Hoi minijo ,
          Rij je ondertussen nog met de adam bi fuel ?? Heb er ook een !!
          Hoeveel liter lpg krijg jij in je tank ??
          Als ik hem zo goed al leeg rij kan ik er tussen de 36 en soms 39 liter in krijgen , dan staat mijn (alternatieve ) radus op ongeveer 440 km.
          Maar heb eigenlijk een vraagje over de dashboard gegevens.
          Als mijn lpg tank bijna leeg is blijft mijn alternatieve radus staan op ongeveer tss de 60 en 70 km en telt deze niet verder af naar nul.
          Ook gaat er geen signaal af dat mijn lpg tank bijna leeg is en dat ik moet gaan tanken.
          Bij benzine is dat wel het geval.
          Mijn echtgenoot rijd mokka lpg en daar telt de meter op het dashboard wel af , geeft deze bij starten wel signaal om te tanken.
          De garage vertelde dat dit normaal is .
          Hoop snel iets van jou te horen.
          Voor de rest rijd hij heerlijk :thumb

          #18225634
          minijo
            Lid sinds:
            21 March 2014

            Hoi Newbie, bij mij gaat er ook gemiddeld 37 liter gas in, en geeft hij ook rond de 440 km aan. Ik sta nog steeds met een smile te tanken al duurt het wel wat langer :( . Ik heb inmiddels ruim 12000 km erop zitten en ben super tevreden, ik zal de komende week even op mijn teller en het piepje letten. Laat dat van de week even weten. :thumb

            #18225635
            Ilsevdv1975
              Lid sinds:
              5 November 2014

              Laat maar weten , ben benieuwd !!
              Welke uitvoering heb je gekozen ?
              Rij zelf met een zwarte slam , opc- line , met Carbon pack , maar heb wel de 17 inch velgen ‘hurricane’genomen (zwarte )
              super bakje !!!!

              #18225636
              Ilsevdv1975
                Lid sinds:
                5 November 2014

                Hoi newbie ,
                Eerst en vooral prettige feestdagen !!
                Heb jij je adam al een keertje leeg gereden op lpg ?
                Nu bij mij de laatste 2 keer toen ik op ongeveer 66 km uitkwam en mijn lpg meter op het laatste rode kwartje kwam , ging er bij plots wel een piep en een melding op mijn boordcomputer !( brandstofprijs laag )
                Dit na bijna 17000 km op de teller , nooit eerder gehad !!
                Zou graag eens weten of dat nou bij jou ook het geval is , kan ik een bezoekje aan de garage brengen.
                Alvast bedankt ,
                Gr ilse

                #18225637
                Ilsevdv1975
                  Lid sinds:
                  5 November 2014

                  Hoi minijo ,

                  Heb jij je piepje al gehoord bij het leegrijden van de lpg tank ? Een deze weken moet ie binnen voor eerste beurt !! Had graag iets meer geweten ☺️

                  Of toevallig iemand anders die hier verstand van heeft ???

                  Alvast bedankt

                  #18225638
                  tgakic
                    Lid sinds:
                    28 January 2016

                    Hi,

                    I drive an Opel Adam bi-fuel for about an year now. The fuel consumption on LPG is between 10 and 11 l/km and the petrol is between 8 and 9 l/km. I complained few times with the Opel Driessen where I got the car but all the times I was send back saying that I must wait for the 5000 km, then the first 10000 km and now the 15000 km. The car is now driven for almost 14000 km and the average consumption doesn’t seems to go lower. It makes no difference with or without cruise control.

                    With a full gas tank I cannot drive 400 km. For example from Eindhoven to Enschede and back, I must tank 50 km or so before arriving back in Eindhoven, otherwise the car will swith on petrol.

                    Does anyone get usages lower than mine?

                    A full tank with gas, if the gas metter is on zero, will usually not take more than 37 litters, but ones it went up to 39 litters (I think it depends on the pressure of the big tank at the gas station). I try to use gas from difefrent sources, even Belgium or Germany. There is no change in average consumption.

                    How do I convince the Opel guys that something may be wrong with the engine or the engine settings?

                    Thank you for any answer. Sorry to write all this in English. My Dutch is ruddimentary… :-)

                    Ionel (from Eindhoven)

                    #18225639
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      I think there is someting wrong with you drinving. Engine type? Shift at ? RPM? Speed on the highway?

                      #18225640
                      tgakic
                        Lid sinds:
                        28 January 2016

                        @Haasje17 wrote:

                        I think there is someting wrong with you drinving. Engine type? Shift at ? RPM? Speed on the highway?

                        I share the car with my wife. It doesn’t matter who drives it, the usage is about 10 l/km. For the latest few thousands km we did not drive on highways and the usage did not change. For our other car (Honda FR-V) the usage is similar to what is in the book, so it can’t be the driving or anything else you sugest, I think. So, for Opel Adam the usage (in the book) is between 5 and 7, and I experience 10, and for Honda FR-V the usage (in the book) is 9.2 and I experience between 9 and 10. The FRV is 50% heavier and it makes no sence to have about the same usage as the Opel Adam.

                        I do not understand why the dealer is reductant to test the car…

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.