Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z22se Motor verbruikt olie update. (Z22se Olie verbruik)

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 218)
  • Auteur
    Dolby
    Deelnemer

@Midnight black, kan je nu vertellen na maanden later of het olie verbruik verbeterd is nadat je de carterventilatie hebt nagekeken en schoon gemaakt?

@Igor
      , heeft het bij jouw geholpen om jouw olie verbruik te verbeteren?

Anoniem

Heb sinds een maandje ook een z2.2se , heb op ong 800 km +- een halve liter moeten bijvullen ..

Ga van het weekend ook alles eens reinigen :thumb

midnight black
        Deelnemer

Niet merkbaar verbeterd helaas.

GSE
          Deelnemer

Waar blijft die olie bij die motoren?

Klepsteel seals?
            zuigerveren?
            carterventilatie?

Dolby
            Deelnemer

@GSE, die olie komt terecht via de carterventilatie naar de luchtinlaat. Waar de olie verbrand in de motor. Dit kun je redelijk goed zien omdat de binnenkant van de uitlaat zwart is.

Oorzaak vaak doordat de klepseals aan vervanging toe zijn. Mijn blok heeft inmiddels 210.000KM gelopen.

Wat ik wel apart vind is sinds de kleine onderhoudsbeurt ben ik van merk olie gewisseld en nu heb ik een beduidend minder olie verbruik. Ben namelijk van 1 liter olie op 1500KM gemiddeld gegaan naar 1 liter olie op 2200KM. :thumb Hoop dat het zo blijft. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte hiervan.

@GSE wrote:

Waar blijft die olie bij die motoren?

Klepsteel seals?
              zuigerveren?
              carterventilatie?

Igor
              Deelnemer

Bij mij is het iets beter geworden, maar dat kan ook komen door alle andere dingen/onderhoud dat ik heb gedaan. Zit nog steeds op 1L op 2300 km. Vind ik op zich nog acceptabel voor een 12 jaar oude auto.

Het eerst volgende wat ik zou kunnen proberen is de kleppen seals vervangen, maar dan moet ik net ergens tegen een leuke aanbieding lopen voor die seals en mijn auto even voor wat langere tijd kunnen missen. Daarnaast moet ik dan ergens even wat gereedschap zien te regelen om dit te kunnen doen. Volgens mij is het niet heel lastig om te doen, maar voor en beginnende sleutelaar toch nog een beetje een spannende klus. Dus voor nu laat ik dat nog even voor wat het is.

Dolby
                Deelnemer

bedankt voor de informatie Igor. :thumb

2000
                  Moderator

Klepseals zou inderdaad kunnen, maar onze GTS heeft het al vanaf 60.000 km, lijkt me sterk dat het dan de seals zijn. Het olieverbruik is vergelijkbaar met bovenstaande…….maar ik zie hem nooit roken, ook niet als ik er achter rij. Waar blijft het dan?

Dolby
                    Deelnemer

Waarschijnlijk verbrand de olie door de temperatuur. Bij mij zit namelijk olie in de luchtinlaat (waarschijnlijk komt dat via de carterventilatie). Het motorblok is van de buitenkant helemaal schoon. Maar de binnenkant van de uitlaat zie je een zwarte roet zitten zeg maar. Daarom denk ik dat bij mijn motorblok de olie verbrand. Als ik achter mijn auto kijk zie ik ook geen blauwe rook.

Maar heb wel van mijn buurman gehoord toen hij achter mij aan reed op de snelweg dat er heel soms een blauw wolkje uit de uitlaat kwam. En dat was waarschijnlijk op het moment
                      dat ik even vol gas gaf. Toen we even aan het gassen waren. ;) Het blijft inderdaad wel raar. Daarom vermoed ik dat de olie gewoon verbrand. Anders zou ik het niet weten.

Dolby
                      Deelnemer

Even een update over mijn Z22se blok.

Ik heb afgelopen februari een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd. Nieuwe 5,5 liter olie 5W40 met nieuwe olie filter. Daarna heb ik 2281KM kunnen rijden toen op de BC een melding kwam van check olie pijl. Op dat moment was ik tevreden omdat ik voor de kleine onderhoudsbeurt gemiddeld olie verbruik op 1liter olie op 1400KM – 1600KM had. Dus dit was voor het eerst een verbetering qua olie verbruik. Maar helaas was dat voor korte duur. Nu inmiddels heb ik weer een gemiddeld verbruik van 1liter olie op 1300KM. Baal hier ontzettend van.

Mijn blok is van de buitenkant netjes schoon. Rookt niet tijdens starten en stationair lopen. Het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat
                        er olie in de luchtinlaatklep zit. En heb 1 week geleden mijn startmotor moeten vervangen omdat die doorgebrand was. En heb tijdens het vervangen van mijn
                        startmotor geconstateerd dat aan de onderkant van de luchtinlaat (zwartplastic gedeelte) olie resten aan de onderkant van de luchtinlaat zat.

Ik wil best een keer mijn luchtinlaat gaan nakijken. Maar wil eerst weten van de mensen die het al eerder hebben uitgevoerd of bij hun het olie verbruik minder is geworden?
                        Wil namelijk niet alles zomaar los gaan halen als het geen resultaat oplevert.

Mijn Z22se blok heeft inmiddels 214.XXXKM gelopen en is 13Jaar oud. In mijn achterhoofd ben ik er nog steeds niet over uit om eventueel van motor olie type te veranderen.
                        Van 5W40 naar 10W40. Maar durf het niet zomaar aan. Dit omdat volgens mijn onderhouds boekje altijd 5w40 is ingegaan. Wat zijn jullie ervaringen over producten additieven
                        om olie verbruik te verminderen. (olieverlies stop producten, inwendige motorreiniger)

Graag advies wat wel of wat je niet moet doen?

theunm

welk merk olie gaat er in ?

Dolby
                          Deelnemer

Op dit moment gebruik ik 5W40 Techno olie. Heb hiervoor Kroon 5W40 olie gebruikt maar maakt helaas geen verschil.

theunm

nu zijn er meer mensen die tegen vergelijkbare problemen aanlopen met kroon olie.

techno zegt mij niks wel even gezocht met google en dan kom ik bij de action uit.
                              dan blijft alleen de stelling over alle waar is naar zijn geld.

tim106gti

Ik heb mijn Z22SE blok inmiddels van 23K naar 132K gereden in bijna tien jaar tijd. Blok lust inderdaad wel olie. Exact bijhouden doe ik het niet.

Volgens mij wordt het olie-verbruik ook met name veroorzaakt door het veelvuldig korte stukjes rijden. Ik rij momenteel ongeveer 8K per jaar met deze auto, wissel elk jaar olie en filter en flush de motor dan ook gelijk (Forté motor flush). Ondanks het flushen blijf ik veel last houden van sludge. Ik hou het oliepijl goed bij en probeer deze ook altijd op de max te houden. Dit schijnt ook beter te zijn voor het behoud van de ketting en spanner.

Tijdens de zomervakantie rij ik altijd tussen de 3000 en 4000 km. Heb het idee dat het pijl dan eerst behoorlijk zakt door het verbranden van de condens etc in het carter. Na bijvullen is het olieverbruik vervolgens minimaal. De meeste km’s rij ik met de caravan met 100/110 per uur. Verder rij ik de motor altijd goed warm, trek m met opzet ook wel eens flink door en laat m ook altijd weer goed afkoelen na een vlotte rit. Ik ben erg tevreden over het blok maar met name de sludgevorming zit mij toch niet altijd lekker.

Dolby
                                Deelnemer

@tim106gti, ik heb totaal geen last van sludgevorming. Mijn olie dop is gewoon netjes schoon. Heb zo ver ik weet zeker geen sludgevorming. Rij met mijn z22se wel veel korte stukken woon werk verkeer.

Wat zijn jouw ervaringen over flushen? Welke type olie (10w40 of 5w40) en merk olie gebruik jij?

@tim106gti wrote:

Ik heb mijn Z22SE blok inmiddels van 23K naar 132K gereden in bijna tien jaar tijd. Blok lust inderdaad wel olie. Exact bijhouden doe ik het niet.

Volgens mij wordt het olie-verbruik ook met name veroorzaakt door het veelvuldig korte stukjes rijden. Ik rij momenteel ongeveer 8K per jaar met deze auto, wissel elk jaar olie en filter en flush de motor dan ook gelijk (Forté motor flush). Ondanks het flushen blijf ik veel last houden van sludge. Ik hou het oliepijl goed bij en probeer deze ook altijd op de max te houden. Dit schijnt ook beter te zijn voor het behoud van de ketting en spanner.

Tijdens de zomervakantie rij ik altijd tussen de 3000 en 4000 km. Heb het idee dat het pijl dan eerst behoorlijk zakt door het verbranden van de condens etc in het carter. Na bijvullen is het olieverbruik vervolgens minimaal. De meeste km’s rij ik met de caravan met 100/110 per uur. Verder rij ik de motor altijd goed warm, trek m met opzet ook wel eens flink door en laat m ook altijd weer goed afkoelen na een vlotte rit. Ik ben erg tevreden over het blok maar met name de sludgevorming zit mij toch niet altijd lekker.

Dolby
                                  Deelnemer

@theunm, de Techno olie die ik nu gebruik haal ik inderdaad bij de action.

FULL SYNTHETIC 5W40

5W40 is a high performance engine oil of the latest generation, specially designed to meet the strict
                                    requirements of manufacturers and composed of non-conventional base oils and high quality additives.
                                    5W40 meets the following specifications:

• ACEA A3/B4
                                    • API SM/CF
                                    • MB 229.1/229.3
                                    • PORSCHE
                                    • VW 502.00/505.00

APPLICATIONS :
                                    5W40 is used in petrol engines of passenger cars requiring the highest performance level, Diesel engines
                                    of passenger cars with turbo and direct fuel injection it also makes longer oil drain intervals possible,
                                    according to specific constructors’ requirements.
                                    TYPICAL CHARACTERISTICS :
                                    We reserve the right to alter the general characteristics of our products in order to let our customers benefit of the latest technical evolutions.
                                    Test Method Unit Average result SAE-class 5W40

Density at 15°C D4052 kg/m3 856
                                    Viscosity at 40°C D445 cSt 86
                                    Viscosity at 100°C D445 cSt 14,4
                                    Viscosity at -30°C D5293 cP 6100
                                    Viscosity index D2270 175
                                    Pour point D6892 °C -39
                                    TBN D2896 gKOH/kg 9,6
                                    Flashpoint COC D92 °C 220
                                    Sulfated ash D874 mass % 1,2
                                    FULL SYNTHETIC 5W40

@theunm wrote:

nu zijn er meer mensen die tegen vergelijkbare problemen aanlopen met kroon olie.

techno zegt mij niks wel even gezocht met google en dan kom ik bij de action uit.
                                    dan blijft alleen de stelling over alle waar is naar zijn geld.

tim106gti

Flushen geeft mij in in ieder gevoel het idee dat ik er alles aan doe om het blok ‘schoon’ te houden. De recensies over Forté Motor Flush op het www zijn ook goed.

Ik gebruik sinds de aanschaf de 5W40 volsyntheet van Comma (Syner-G). Dit omdat mijn ‘mannetje’ dit altijd gebruikt. Het blok loopt er erg soepel op.

turbootje
                                      Deelnemer

mijn z2.2 word ook soon geflushed. scheelt dat veel of ?

ik rij ong 50 km per dag
                                        en het olieverbruik ligt tussen de 1100-1200 km 1 liter olie toevoegen dus melding op me mid

Dolby
                                        Deelnemer

@Turbootje, dan heb ik ongeveer het zelfde als jouw. Rij gemiddeld per dag woon/werk verkeer 25KM. En krijg melding op boardcomputer gemiddeld tussen de 1200-1400KM.
                                          Het olie pijlen blijft daarbij ook nog eens vrij lastig. Omdat het olie pijlen van de z22se niet echt geweldig gaat. Daarmee bedoel ik als je bijvoorbeeld 5x achterelkaar olie pijlt
                                          kan je steeds een andere oliepijl aflezen. :???:

Turbootje welke type (5w40-10w40)en merk olie gebruik jij als ik vragen mag?

@turbootje wrote:

mijn z2.2 word ook soon geflushed. scheelt dat veel of ?

ik rij ong 50 km per dag
                                          en het olieverbruik ligt tussen de 1100-1200 km 1 liter olie toevoegen dus melding op me mid

Dolby
                                          Deelnemer

Gister avond nog even gekeken waar ik eventueel olie resten kan vinden. Maar de buitenkant kant van mijn Z22se blok is gewoon netjes schoon. De onderkant van het blok is gewoon heel schoon.

Bovenkant carterventilatie slang Z22se;

Carterpan Z22se blok;

Het enige waar ik olie rest heb kunnen vinden is bij mijn gasklephuis.

Gasklephuis binnenkant Z22se;

ECU naast de gasklephuis Z22se;

Naast gasklephuis zie ik wel olie resten;

Onderkant gasklephuis waar EGR buis binnenkomt;

Achterkant gasklephuis zit redelijk olie resten;

Luchtinlaat Z22se;

Je ziet olie resten in de luchtinlaat zitten;

Het pasje olie wat je hier ziet heb ik met een grote sate prikker gemeten er staat halve cm olie in;

Binnenkant luchtinlaat;

Halve centimeter olie in luchtinlaat Z22se;

Het enige waar ik dus olie heb kunnen ontdekken is in de buurt van mijn gasklephuis. En voornamelijk
                                            in de luchtinlaat kun je goed zien dat er olie resten liggen. De wanden van de luchtinlaat zit flink onder
                                            de olie resten. De luchtfilterbuis van de Z22se is zo goed als schoon. Er zit een heel klein beetje
                                            olie restanten in maar is echt minimaal.

Luchtfilterhuis Z22se;

Luchtfilter ziet er nog heel schoon uit heeft nu 18.000KM gefilterd;

Heb de luchtfilter helemaal eruit gehaald helaas geen foto van gemaakt maar de filter ziet er nog uit alsof
                                            het net nieuw is. De binnenkant van de luchtfilter heb ik 1 klein blaadje kunnen uit halen voor de rest
                                            is alles echt netjes schoon.

Mijn vermoeden is dus mij hoge olie verbruik moet toch waarschijnlijk liggen aan de werking carterventilatie binnenkant
                                            luchtinlaat tussen cilinder 2/3. Dat groene carterventilatie klepje zeg maar. Of de klepseals die versleten zijn.

Weet iemand toevallig wat de kosten +/- zijn hiervan? En of het zelf uit te voeren is. Doe namelijk zoveel als mogelijke zelf
                                            i.v.m. de kosten. Kan het helaas allemaal niet betalen om het te laten doen.

Opeltje17
                                            Deelnemer

Klepseals zijn wel te doen alleen redelijk veel werk ketting eraf nokkenassen en tuimelaars eraf.

En je moet een tooltje hebben om lucht in de cilinder te blazen, en de klepveer in te drukken.

Zou eerst de inlaat er eens afhalen en daar het blokje is goed schoonmaken.

turbootje
                                              Deelnemer

via de garage 5w30

23 mei word me blok gefluched. dan moet het als het goed is een stuk beter zijn het olieverbruik

zo niet dan worden de seals gedaan.

Dolby
                                                Deelnemer

@Turbootje, bedankt voor de informatie. Ben erg benieuwd wat het gaat doen op jouw Z22se. :thumbup Hou ons op de hoogte hiervan a.u.b. :thumb

@turbootje wrote:

via de garage 5w30

23 mei word me blok gefluched. dan moet het als het goed is een stuk beter zijn het olieverbruik

zo niet dan worden de seals gedaan.

Dolby
                                                  Deelnemer

@Opeltje17, Bedankt voor je informatie. Dus zelf doen word geen optie voor mij heb namelijk geen tooltje om lucht in de cilinders te blazen. En als ik aan
                                                    de ketting moet komen word ik al een beetje huiverig. Ben zelf geen monteur. Doe bijna alles samen met met buurman. Maar aan de ketting en nokkenassen
                                                    en tuimelaars werken ben ik zelf huiverig voor. Heb je voldoende ruimte om deze reparatie uit te voeren?

@Opeltje17 wrote:

Klepseals zijn wel te doen alleen redelijk veel werk ketting eraf nokkenassen en tuimelaars eraf.

En je moet een tooltje hebben om lucht in de cilinder te blazen, en de klepveer in te drukken.

Zou eerst de inlaat er eens afhalen en daar het blokje is goed schoonmaken.

Dolby
                                                    Deelnemer

Nieuwe Update over het olie verbruik van mijn Z22se blok.

Gisterochtend naar Movie World Germany geweest met gezin.

Wanneer ik uitstapjes maak doe ik altijd voordat ik vertrek. Onder de motorkap alles nakijken ( Olie pijl, Koelvloeistof pijl, remvloeistof pijl, ruitenwisser vloeistof pijl). Olie pijl was tegen de max aan. Ik weet dat in het boekje staat dat je eigenlijk moet olie pijlen met een warme motor. Maar ik ga echt niet de motor warm laten draaien. om daarna even 10 minuten te wachten en daarna de olie te pijlen. Dus heb gewoon koud olie gepijlt.

De motor lekker rustig warm gereden +/- 50KM in Nederland. Daarna Duitsland in. En natuurlijk in Duitsland waar de mooiste borden staan die er maar zijn
                                                      namelijk de einde 120KM borden. ;) Even lekker door rijden waar het kan. En dat betekend voor mij met gezin kruissnelheid 160KM standaard. En stukken waar het kan even 180KM. Met uitschieters naar de 190KM per uur. Mijn vrouw vind het niet zo leuk om op hoge snelheden te rijden. Voor mij begint het pas leuk te worden boven de 180KM per uur. Maar moet ook eerlijk zeggen dat doe ik ook alleen maar wanneer de snelweg zo goed als leeg is. Ga zelf nooit met hoge snelheden vrachtauto’s inhalen. Dan pas ik mijn snelheid aan. Maar gister ochtend was het zeer rustig op de snelweg omdat de duitsers geen vakantie hebben. Heb dus grote stukken lekker kunnen doorrijden op de cruisecontrol.

Moet wel zeggen met de Zafira A 2.2 motor is het echt een genot om snelweg mee te rijden. De motor draait heerlijk soepel en heeft vermogen genoeg.
                                                      Kom regelmatig op de snelweg auto’s tegen die denken dat het een sloom (MPV) busje is. Ben je met gepaste snelheid meerdere vrachtwagens aan het inhalen. Komen ze op je bumperkleven. (als ik iets is waar ik niet tegen kan is het wel bumperklevers). En het zijn meestal geen Duitsers maar ja ja je raad het al (*******) Nederlanders. Wanneer ik de vrachtwagens voorbij ben ga ik meteen naar de rechter baan toe om de irritante bumperklever de ruimte te geven zodat hij me kan inhalen.

Gisterochtend ook weer meegemaakt een Nederlandse Zafira B met gezin op mijn bumper te kleven tijdens het inhalen van meerdere vrachtwagens. Daarna netjes naar rechts zwaar geïrriteerd omdat de Nederlandse Zafira rijder zeker 4 vrachtwagens op mijn bumper zwaar zit te kleven. Netjes naar rechts gegaan. Maar helaas voor deze Nederlandse Zafira B rijder kon hij me even niet inhalen. Want ik gaf even wat gas bij. Om te laten merken dat ik niet gescharmeerd was van zijn bumperkleef actie. De Nederlandse Zafira B rijder had een mooi rood hoofd gekregen gedurende paar seconden. Daarna heb ik hem netjes laten inhalen. En ben ik rustig verder gereden. Moet wel zeggen dat ik me vaak schaam omdat Nederlanders vaak asociaal rijgedrag vertonen. Moet eerlijk zeggen dat normaal gesproken toch de Duisters veel betere auto rijders zijn die respect hebben als je al aan het inhalen bent met gepaste snelheid.

Eenmaal aangekomen in Movie Wolrd Germany 150KM. Alles goed verlopen. We waren 30 minuten voordat het park open ging aangekomen.
                                                      Omdat het heerlijk rustig was op de snelweg. Lekker rustig met gezin wat thee gedronken wat we hebben meegenomen en een broodje eten.
                                                      Heerlijk de hele dag genoten van Movie Wolrd Germany. In het park was het namelijk ook heerlijk rustig je kon overal meteen erin zonder
                                                      lange wachtrijen. Wat echt top. Einde van de dag 8 uur later naar de auto toe. Weer alles nagekeken onder de motorkap en olie gepijlt.
                                                      De olie pijl was nog steeds het zelfde als vanochtend koud gepijlt tegen de max aan. De eerste 30KM rustig warm gereden maximaal
                                                      120KM per uur en niet boven de 2800toeren uitgekomen. Na de 30KM waar de stukken weer komen waar je harder mag rijden weer lekker door kunnen rijden
                                                      dit keer maximaal 160KM per uur. Omdat het nu wel drukker was op de snelweg logies want het weekeind is begonnen ook voor de Duitsers natuurlijk.
                                                      De hele snelweg in Duitsland heerlijk kunnen doorrijden op de cruisecontrol. Eenmaal in Nederland aangekomen terug naar de 120 en 100KM per uur.

We rijden +/- 10 minuten rustig op de cruisecontrol 100KM per uur omdat we daar niet harde mogen rijden. Komt de melding op de BC check olie pijl.
                                                      Meteen de eerste afslag (300 meter) van de snelweg eraf. En een plekje opzoeken waar ik de auto veilig kan parkeren. Een plek gevonden waar
                                                      de auto veilig kan parkeren verhard. (om de auto zo rechts als mogelijk te hebben staan). De auto nog even 10 seconden stationair laten draaien
                                                      Op de BC staat nog steeds Check olie pijl. Zet de motor uit. En zet meteen het terug op contact en de melding Check olie pijl is meteen weg?
                                                      Dat vind ik erg raar. Heb dit vaker gehad maar als ik dan de auto op contact zet blijft de BC check olie pijl aangeven totdat ik olie toevoeg.
                                                      Daarna toch maar even de olie gepijlt. En je raad het al tegen het minimum aan.Na 4 keer olie pijlen. Dus nog even iets langer gewacht om te checken
                                                      of het olie pijl nog veranderd. +/- 3 minuten later opnieuw olie gepijlt. Nu geeft de pijl stok opeens 3/4 aan. (80% zeg maar 3 blokjes vol).
                                                      Opnieuw gepijlt en dat veranderd de olie pijl tussen de minimum en 3/4 Vol aan. Dit probleem heb ik zo vaak. Het is gewoon niet te pijlen bij mijn
                                                      z22se blok qua olie pijl. Als je 5x olie pijlt krijg je steeds verschillende waardes. Dit kan toch niet?

Vraag 1;

Hoe kan ik nagaan of ik wel de juiste pijl stok voor mijn blok heb?
                                                      (het kan toch niet zo zijn dat er tijdens 5x olie pijlen binnen 1 minuut verschillende oliepijl waardes komen).

Vraag 2;
                                                      Hoe kan het olie verbruik zo wisselvallig zijn? Daarmee bedoel ik op de heenreis oliepijl tegen maximaal aan.
                                                      Voor de terug reis opnieuw olie gepijlt. Olie pijl nog steeds tegen de maximaal aan. En +/- 100KM verder opeens
                                                      check olie pijl? Heb gister alleen al 320KM gereden op de Duise snelweg.

********************************************************************************************************************************
                                                      Extra informatie over mijn Z22se motorblok.

Heb meteen even in mijn excel bestand gekeken om te kijken hoeveel KM ik gereden heb tot de laatste olie bijgevuld
                                                      en dan kom ik uit op 1 liter olie met 1202KM. Pfff Ik blijf het erg veel vinden maar helaas hebben hier meer mensen last van.

In mijn bijgehoude excel lijst heb ik dus een gemiddeld olie verbruik van 1 liter olie op 1287KM. Dit gemiddelde is uit
                                                      12x olie bijgevuld bij totaal 15.452KM gereden Km’s.

Tussen de olie bijgevuld zit mij blok tussen de 1100KM en 1200KM. Met heel af en toe uitschieters naar 1482KM en na afgelopen kleine onderhoudsbeurt
                                                      heb ik zelfs 2141KM eenmalig gehaald. Voor de rest zit hij redelijk stabiel tussen de 1100-1200KM. Maar ik blijf het belachelijk hoog olie verbruik vinden.

Motorblok: Z22se
                                                      KM stand: 215.682KM
                                                      Bouwjaar: 2002
                                                      Type olie: 5W40
                                                      Merk: Techno (Heb Kroon olie ook al gebruikt maar geen verschil in olie verbruik)

************************************************************************************************************************************

Graag advies wat ik zo kunnen doen.

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 218)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.