Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner
- Dit onderwerp bevat 80 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 juli 2018om 10:32 door .B4R7..
-
AuteurBerichten
-
11 april 2017 om 20:44 #18341961
Dat ik dat niet gezien heb.. ?
Ik zit nu echter toch te overwegen een setje uit Engeland te laten komen via ebay. Dan hb ik gelijk alles wat ik nodig heb en geheel pasklaar. Kost wat meer, maar misschien zijn motorsteunen ook niet het juiste om op te gaan besparen. Mijn ingeschatte budget van 600 euro voor alles compleet wordt dan wel wat aan de lage kant, omdat ik de motor ook nog een beurt ga geven. Maar soit.2 mei 2017 om 22:35 #18342845Even een update:
Heb op dit moment zo goed als alles compleet.
C20NE compleet met kabelboom en computer, F16 bak afkomstig uit een calibra.
GSI aandrijfassen met homokineten t.b.v. F16 bak
Motorsteun voor corsa b variant 2.
De benodigde spacers en het verlengen van het schakelmechanisme wil ik zelf gaan doen.
Donderdag als het even meezit de 1.4 uitbouwen.
De 2.0 komt nog eerst een nieuwe riem, spanrollen en waterpomp op. Motorruimte wordt nog even schoon gemaakt en het motorblok zelf ook.
Hopelijk binnen niet al te lange tijd lopend en dan op naar de rdw :)3 mei 2017 om 10:29 #18342853Mooi spul!
Zou bij de motor ook de keerringen gelijk doen, monteren met dikke laag vet er in, is veel makkelijker nu te doen dan eenmaal ingebouwd.
3 mei 2017 om 10:58 #18342857[quote quote=18342853]Mooi spul!
Zou bij de motor ook de keerringen gelijk doen, monteren met dikke laag vet er in, is veel makkelijker nu te doen dan eenmaal ingebouwd.
[/quote]
Keerringen was ik vergeten te noteren, maar wil ik inderdaad ook vervangen :)
6 juni 2017 om 10:45 #18344265Ik wil de kabelboom van de startmotor en dynamo van de corsa gebruiken op de c20ne. Dit onder andere om mijn elektronische teller te houden, de 3 polige stekker met pulsgever van mijn x14xe zit in dezelfde kabel. Nu valt mij op dat de startmotor van de c20ne 2 aansluitingen heeft, en de x14xe kabelboom heeft er 3..
De kabel die ik overhoud is een dikke massakabel die weer naar de minpool van de accu zou moeten lopen, terwijl de c20ne kabelboom alleen een pluskabel naar de accu heeft.
Wat te doen met deze massakabel, kan ik die gewoon achterwege laten?
6 juni 2017 om 11:12 #18344266Je kan die kwijt onder de kop van een van de bouten waarmee de startmotor vast zit. Of achterwege laten als dat niet gaat. Bij oudere motoren wordt gewoon massa gemaakt op het blok en die maakt massa via de versnellingsbak naar de carrosserie met een lintkabel.
6 juni 2017 om 11:20 #18344267Bedankt voor de snelle reactie! Ga ik dat doen.
Die lintkabel zit bij mij op de dynamo, maar die moet ik dus ergens gewoon aan de carosserie maken?6 juni 2017 om 11:22 #18344269Zeker, als je motorblok geen massa maakt naar de accu kunnen er vreselijke dingen gebeuren, de dynamo levert dan zo 30 volt, en de draadjes die toevallig nog massa maken fikken in een milliseconde weg.
6 juni 2017 om 11:36 #18344271Hier hoort de massakabel eigenlijk thuis:
[img]http://www.bluechipspares.co.uk/img/p/956-4038-thickbox.jpg[/img]En die van de dynamo moet op het motorblok. Dan van de accu ook gelijk naar de carrosserie.
6 juni 2017 om 11:49 #18344273Oke het is me niet helemaal duidelijk nu. Moet de kabel van de dynamo (lintkabel) naar de carosserie, of op het motorblok?
De massakabel van de startmotor moet naar de minpool van de accu en vandaaruit weer naar carosserie.6 juni 2017 om 12:11 #18344275Het kan op allerlei plaatsen aangelegd worden, maar je koets is staal en geleidt minder goed dan koper. Daarom altijd met jumpstarten de massa VER WEG aansluiten van de ‘dode’ accu, dat begrenst de stroom die er heen wil lopen, anders beschadig je de accu voor je er erg in hebt.
Dus als je optimaal wilt kunnen starten wil je alles richting startmotor van koper hebben. Niet alleen de plus, maar ook de massa.
Ik zou aanraden de accu naar de koets, en vanaf het zelfde punt naar de startmotor. Of vanaf de accu een kabel naar de koets, en vanaf de accu naar de startmotor (beide bekabeld dus).
Zodra je de hoofdrolspelers allemaal maar stevig verbindt, en waar de grootste stroom loopt dik en zo kort mogelijk koper dan werkt het het meest optimaal.
Van de fabriek uit is het bij oudere auto’s dus niet persé optimaal. Meestal gaat de accu naar de koets, en de versnellingsbak/motorblok met de lintkabel naar een ANDER punt op de koets. Dit werkt wel, maar je kunt beter zoals je kabelboom (van een modernere auto) dat nu doet gelijk van de accu naar de startmotor.
De dynamo, van de fabriek uit (bij oudere auto’s) hangt met een massakabeltje aan het motorblok, en niet aan de koets. Van de dynamo uit is wat weerstand niet zo’n probleem, daar loopt immers geen 400 ampere, maar meestal als alles vol aan staat hooguit 50 ampere.
6 juni 2017 om 13:24 #18344280Oke, wordt dus direct van de startmotor naar de accu, aangezien de kabelboom die ik gebruik van de corsa zo bedoeld is. Lintkabel vanaf de dynamo zoek ik een mooi plekje voor op het motorblok.
Thanks!
Langzaam wordt het steeds minder puzzelwerk haha.6 juni 2017 om 18:57 #18344294En dan her volgende:als ik de ombouwhandleiding van de welbekende site volg, da staat er dat er een spacer tussen de bak en baksteun moet van 12mm, en het versnellingsmechaniek (halve maan en bovenste stang) moet met 15mm verlengd worden.
Nou heb ik een spacer gemaakt en er tussen gezet. De baksteun zit nu weer vast. Maar naar mijn mening zit het versnelligsmechaniek precies zoals het hoort, en hoef ik niks meer te verlengen, wat mooi uit zou komen. Plaatje bij het praatje:
Hier is de baksteun te zien met spacer:
En het versnellingsmechaniek:
Lijkt mij zo perfect te zitten, dus verlengen is overbodig denk ik, of is er iets wat ik over het hoofd zie?
9 juni 2017 om 14:22 #18344416Lekker gebeund gisteren :)
Eerst de motorruimte een beetje netjes gemaakt.
Voor:
Na:
En daarna de C20NE op z’n beuns gemonteerd:
Nu begint het leuke werk. Aansluiten
9 juni 2017 om 20:03 #18344432Wat een gaaf project!
Groet,
Jasper
12 juni 2017 om 22:32 #18344554[quote quote=18344416]Lekker gebeund gisteren :)
En daarna de C20NE op z’n beuns gemonteerd:
Nu begint het leuke werk. Aansluiten
[/quote]
Goed bezig broertje :applause02: precies op die plaats met ongeveer dezelfde constructie heb ik mijn Corsa A van C12NZ naar E16NZ omgebouwd en later weer terug naar de C12NZ. Alleen haalde ik altijd de hele uitlaat vanaf het spruitstuk los en kon bij mijn Corsa A de radiator daardoor blijven zitten.Heerlijk die Corsa A en B’s. Tegenover mijn Vectra zit alles zo eenvoudig in elkaar.
15 juli 2017 om 02:46 #18346040Ik heb een vraagje. De luchtmassameter of mafsensor van de c20ne is bij mij geïntegreerd in de luchtfilterbak.
Kan ik de luchtmassameter van een astra 2 liter gebruiken? Of is daar de stekker weer anders van? Of is er een andere oplossing om mijn standaard corsa luchtfilter te kunnen gebruiken?15 juli 2017 om 09:51 #18346044Had je ML4.1 of M1.5 management eigenlijk?
Jammer trouwens van het gebruiken van Photosucket, kan je echt beter imgur.com doen, dan blijven de foto’s tenminste voor eeuwig zichtbaar!
Bij imgur hoef je geen account te maken, je opent de pagina, sleept de (eventueel vooraf verkleinde) foto’s er in vanuit een file map en voila! Dan klik je op de foto het tabje open voor sharing en kun je de share link voor BBCode kopiëren en hier plakken en klaar ben je.
15 juli 2017 om 11:41 #18346047Ik heb exact dezelfde computer als deze:
Dat is dan m1.5 toch? Alleen staan er bij mij de letters GN op.Wat de foto’s betreft.. Photobucket is pas sinds kort zo aan het mieren, heeft altijd vlekkeloos gewerkt, maar ik ga nu inderdaad opzoek naar wat anders haha.
Gelijk nog een probleempje. Omdat ik een C20NE heb met 2 v-riemen, komt de sturbekrachtigingspomp tegen mijn trekstang rechtsvoor aan. Kan/mag ik beide trekstangen en dus ook de stabi voor ongeveer 2cm lager monteren aan de frontbalk? Dus met spacerblokken ertussen en 6 lagere bouten. En zoja, wat voor invloed kan dat hebben.
15 juli 2017 om 12:49 #18346048De stabilisator mag verplaatst worden zonder consequenties. Dat is heel wat anders dan je stuurhuis ofzo waarbij je wél gelijk invloeden krijgt qua bumpsteer. De stabilisator is enkel de verbinding tussen beide kanten, en de hardheid van die verbinding is wel van invloed, maar niet de geometrie zo zeer. Hij moet inderdaad vrij lopen, dat is wel belangrijk.
Heeft die computer drie rijen pinnen? Denk het wel he?
15 juli 2017 om 12:56 #18346049Ja 3 rijen inderdaad. Dan ga ik de trekstangen zowieso met spacers monteren.
15 juli 2017 om 13:04 #18346050Ik ben geen echte C20NE kenner ofzo, maar drie rijen is als het goed is M1.5.
Nu vond ik dit:
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/11/275/4257/4529,4530/
http://www.benimopelim.com/detail.asp?sec=3419#page=page-1Wat denk ik het type is voor de 1.5 maar weet ik dus niet zeker. In elk geval lijkt het in een slang gezet te kunnen worden.
Je moet in elk geval oppassen dat als jou meter met een klep (bewegende flap) werkt waar een potmeter aan vast zit dan is hij niet zomaar uitwisselbaar voor een meter met hittedraad ofzo.
15 juli 2017 om 14:10 #18346053Weet trouwens al zeker tien jaar niet beter dan dat fora over de hele wereld de foto’s altijd vervangen zijn door die generieke photosucket melding. Zit een paar maanden houdbaarheid op hooguit, heb het nooit anders gezien. Ik haat dat als je informatie zoekt en alles net niet bruikbaar is door dat getrut.
“Kijk hier, de oplossing!! Heb het helemaal gevonden, kijk maar:”
[img]http://i195.photobucket.com/albums/z179/B4R7/Mobile%20Uploads/20170608_214158_zpsdirghob4.jpg[/img]:toppie: :pics-please:
16 juli 2017 om 12:15 #18346088[quote quote=18346053]Weet trouwens al zeker tien jaar niet beter dan dat fora over de hele wereld de foto’s altijd vervangen zijn door die generieke photosucket melding. Zit een paar maanden houdbaarheid op hooguit, heb het nooit anders gezien. Ik haat dat als je informatie zoekt en alles net niet bruikbaar is door dat getrut.
“Kijk hier, de oplossing!! Heb het helemaal gevonden, kijk maar:”
[/quote]
Nee, hoor gebruik al jaren Photobucket, mijn foto’s waren voorheen zelfs die van 10 jaar geleden gewoon zichtbaar. Pas vanaf 1 julie hebben ze daar besloten om geen externe links meer actief te laten tenzij je het 500+ abonnement.
16 juli 2017 om 12:41 #18346089Bij imgur heb je niet eens een abo nodig, nooit nodig gehad. En weet ook niet waarom, maar ik kijk al jaren op fora tegen die photosucket generieke plaatjes aan. Misschien doordat mensen zelf hun abo hebben opgedoekt, of foto’s verwijderd hebben. Geen idee, ben blij dat er nu eindelijk echt geen reden meer is voor mensen om er bij te blijven hangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.