Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner

Forumindex Forums Modellen Corsa Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 81)
  • Auteur
    Berichten
  • #18340384
    .B4R7.
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2007

      Hallo medeforummers,

      Ik heb een probleem sinds gisteravond. Ik was onderweg van deurne naar venlo toen ik plots merkte dat het inttappen van het gaspedaal bij 130km/u nauwelijks effect had. Op de snelweg verder nog geen hele gekke dingen gemerkt behalve dat ik het gevoel had dat er wat meer trillingen waren dan voorheen. Even daarvoor heb ik wel nog met 160+ een stuk snelweg gereden.
      Ik ben gewoon doorgereden omdat er geen lampje ging branden en de temperatuur ook nog goed was. Pas toen ik de snelweg af ging merkte ik pas echt goed het vermogensverlies. Over het hele toerenbereik is vermogen weg. Auto maakt veel kabaal, vooral bij veel gas. Rustig rijden gaat nog redelijk, maar ook dan veel kabaal en trillingen.
      Auto start goed, loopt stationair een beetje onregelmatig. Alsof hij om de paar seconden even een dipje heeft.
      Ik heb zojuist de bougiekabels en bougies losgehaald. De bougie van cilinder 3 zag er niet al te best uit en is vervangen. De oude leek wel gesmolten.
      foto bougie

      Na het vervangen liep hij gevoelsmatig iets beter. Lijkt ook alsof ik een paar pk’tjes teruggekregen heb maar uiteindelijk nog niet veel soeps.

      Het geluid lijkt overigens vooral uit de uitlaat te komen, maar dat kan ook door de niet-fabrieks einddemper komen. De motor lijkt op de dipjes na nieteens zo slecht te lopen. Door het uitlaatgeluid lijkt het net een tractor.

      Iemand die iets soortgelijks heeft gehad en de oorzaak/oplossing weet? Ik verdenk zelf de bobine, maar tijdens wat rondstruinen kwam ook de katalysator voorbij op internet.

      #18340386
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Nieuwe bougies erin doen en na een paar dagen rijden kijken hoe de bougies erbij staan..
        Mocht je motor nogsteeds op 3 cilinders lopen.. Kijken voor bougiekabels of die goed zijn.. En anders de bobine…

        #18340521
        .B4R7.
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2007

          Intussen gedaan:
          -bougies en kabels gecheckt.
          Bougiekabels doorgemeten op weerstand: cilinder 1, 2 en 3 allemaal rond de 8 K ohm. Kabel van cilinder 4: 4 K ohm. Toch lijkt me dat niet de boosdoener en verwacht ik het probleem bij cilinder 3.

          Morgen probeer ik op school de compressiemeter mee te krijgen om een compressietest te doen op alle cilinders. Ik verwacht een lek in de koppakking tussen cilinder 2 en 3 of tussen cilinder 3 en 4.

          #18340602
          .B4R7.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2007

            Vanmorgen compressietest gedaan, daar kwam het volgende uit:
            compressietest

            Cilinder 3: compressie 0.. De rest allemaal een redelijke waarde (cilinder 2 is eerder een meetfout dan echt een grote afwijking. De meter zat er voor mijn gevoel iets korter op en het kaartje zat wat scheef).

            Olie en koelwater zien er eigenlijk nog goed uit, en omdat het maar op 1 cilinder is en de druk echt helemaal niks is verdenk ik de koppakking niet meer.

            Ik denk nu vooral aan verbrande of openstaande kleppen, of een gat in de zuiger..?

            #18340628
            corsaagsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ik denk inderdaad een verbrande klep, lijkt wel of hij heeft lopen pingelen toen je ff 160 hebt gereden. Hij is in ieder geval behoorlijk heet geweest. Om zeker te weten waar hij compressie lekt, kun je een cilinderlektest doen. Dan weet je snel zat wat er aan de hand is.

              #18340629
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                kunt ook ter controlle gewoon de kop van de motor afhalen.. dan kun je met je eigen ogen zien hoe de zuigers, koppakking en cilinderkop met kleppen eruit zien…

                mocht het een van die 3 dingen zijn.. kun je 3 dingen overwegen..
                1. andere auto
                2. zelfde motor erin hangen of revisie
                3. naar een 2.0 omkeuren aangezien die van jouw voor 1998 qua bouwjaar zal zitten…

                #18340644
                .B4R7.
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2007

                  Bedankt voor de reacties.

                  Aangezien de auto al lange tijd wat andere probleempjes had (af en toe stotteren, olieverbruik en benzineverbruik (1:11) overweeg ik nu een andere motor te kopen. Een 2 liter met ombouwdelen gaat hem vanwege kosten niet worden denk ik. Qua bouwjaar zit ik inderdaad wel goed daarvoor want hij is uit ’97. Notabene precies deze maand 20 jaar oud geworden?
                  Een x14xe blok valt qua kosten wel mee. Al weet je dan natuurlijk vantevoren ook niet precies wat je in huis haalt, en ga je uit voorzorg misschien toch al wat dingen vervangen.
                  Hoogste prioriteit heeft het niet, dus dat scheelt. Heb de auto niet dagelijks nodig.

                  #18340647
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    Wellicht dat je van een x14xe over kunt stappen op een x16xe.. De blokken zouden gelijk moeten zijn..

                    #18340650
                    bart-gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2012

                      https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/kenteken/llvs40/modeltype/3335/onderdeel/motor/

                      Heb het kenteken van m’n oude corsa gsi nog gebruikt voor het zoeken.. Maar wellicht dat dit een optie is.. Win je 10 a 15 pk mee.. ( niet zo denderend veel maargoed..) het zou moeten passen. Als die zelfde verkoper ook de ecu erbij heeft.. Dan zou je kunnen kijken of iemand op het forum je chip in de sleutel kan koppelen aan je ecu..

                      Op de 1.4 ecu zou die kunnen starten maar zou de motor te arm lopen vermoed ik..

                      #18340746
                      joop1970
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 September 2010

                        Blokken zijn gelijk, goedkoopste is andere motor erin. Bij deze motoren kunnen de zuigerveren ook stuk gaan. 2 liter klinkt leuk maar vergt wel onderhoud, is ook geen nieuwe motor meer.

                        #18340760
                        bart-gsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 July 2012

                          Dan zou ik er een x16xe in hangen.. Komen vaker voor dan een x14xe.. Althans ik zie ze niet veel

                          Alleen dan heb je denk ik wel de ecu nodig i.v.m te arm lopen of de x14xe laten chippen op de 1.6

                          #18340771
                          .B4R7.
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2007

                            Bedankt wederom voor het meedenken. Een x16xe is ook zeker een optie inderdaad, al zal daar over het algemeen wat meer mee getrapt zijn. Ik ga binnenkort op zoek naar een ander blok, x14xe of x16xe dus. In de tussentijd pak ik lekker de fiets haha.

                            #18340818
                            joop1970
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 September 2010

                              Zoek een x16xel, hebben wat meer koppel onderin met die inlaat. Zijn genoeg te vinden.

                              #18340841
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                Volgens mij past een x16xel niet i.v.mm de langere inlaat.. Of zou dat weinig uitmaken..

                                #18340856
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  Wat ik altijd zou doen in zo’n situatie is de uitlaat dicht maken en de bougie er uit. Dan perslucht op de uitlaat zetten met de distributie op bdp. Als de lucht dan uit het bougiegat spuit dan sluit de uitlaatklep niet. Zelfde met de inlaat. Dicht en lucht er op, spuit het uit het bougiegat sluit een inlaatklep niet.

                                  Dan altijd nog eerst de kleppendeksel er af en kijken of er niet gewoon een klepveer is gebroken of iets dergelijks.

                                  Daarna de kop er pas af trekken… Je kan een kop maar zo veel keer vlakken…

                                  #18340872
                                  Corsa_GSi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Meest voorkomende bij deze motoren is een lekke koppakking tussen cilinder 2 en 3, meestal rond de 150000 km.
                                    Afgaand wat de bougie laat zien, zou ik zeggen dat je zuiger van cilinder 3 naar zijn grootje is, mogelijk vanwege arm mengsel.
                                    Als je de motor gaat vervangen, laat dan ALLE 4 je injectoren ultrasoon reinigen en op opbrengst controleren. Koop je een donorblok, laat die injectoren dan gelijk controleren en reinigen, dan kan je uit 8 stuks de 4 beste nemen.

                                    De volgende motoren kan je gebruiken:
                                    X14XE
                                    C16XE
                                    X16XE
                                    X16XEL

                                    Let op:
                                    Alle aanbouwdelen van jouw X14XE hergebruiken, dus geen aanbouwdelen van je donorblok gebruiken. Alleen shortblock (dus kop+nokkenassen met onderblok) gebruiken.
                                    Als je een X16XE als donor hebt, dan wel het inlaatspruitstuk van de X16XE gebruiken, deze heeft grotere kanalen dan de X14XE/X16XEL.

                                    ECU:
                                    De ECU van een X14XE is gelijk aan die van een X16XE(L), ook qua programma!

                                    Advies:
                                    Kijk wat voor remmen je nu op je X14XE hebt, is dat 236mm dan adviseer ik over te stappen naar 256mm (dus andere schijven, blokken en klauwen).
                                    Deze remmen kan je van de Corsa B GSi, Astra F (vanaf X16XEL), Kadett GSI, Calibra, Vectra A / B nemen.

                                    Overigens zou ik een gebruikte 1600 ook eerst uit elkaar trekken en alles opfrissen, maar goed ik kan niet in jouw portemonnee kijken ;)

                                    #18340874
                                    Corsa_GSi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      [quote quote=18340841]Volgens mij past een x16xel niet i.v.mm de langere inlaat.. Of zou dat weinig uitmaken..[/quote]

                                      Bart gewoon niet moeilijk doen bij zo’n ombouw en je X14XE delen hergebruiken, dan kom je ook niet in de problemen.
                                      Een paar pakkingen kosten je ook de kop niet.

                                      #18340875
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        [quote quote=18340760]Dan zou ik er een x16xe in hangen.. Komen vaker voor dan een x14xe.. Althans ik zie ze niet veel
                                        Alleen dan heb je denk ik wel de ecu nodig i.v.m te arm lopen of de x14xe laten chippen op de 1.6 [/quote]

                                        Bart de ECU (incl. programma) van de X14XE, X16XE en de X16XEL zijn gelijk en derhalve dus uitwisselbaar.
                                        Gewoon niet moeilijk doen en de bestaande X14XE spullen hergebruiken.

                                        #18340877
                                        Corsa_GSi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          [quote quote=18340818]Zoek een x16xel, hebben wat meer koppel onderin met die inlaat. Zijn genoeg te vinden.[/quote]

                                          X14XE 90pk/6000rpm 124Nm
                                          X16XE 106pk/6000rpm 145Nm (Deze motor heeft kompleet hetzelfde inlaatspruitstuk als de X14XE, ECHTER de kanalen zijn groter, aangezien de kanalen in de kop van een X16XE groter zijn dan bij een X14XE / X16XEL.
                                          X16XEL 100pk/6200 150Nm (Deze motor heeft in het inlaatspruitstuk dezelfde maten aan de kopzijde als de X14XE, de bovenste aansluiting zijn anders).

                                          #18340878
                                          Corsa_GSi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Je kan natuurlijk nog verder gaan en van je X14XE een 1.8 maken met onderdelen van de X18XE1.

                                            #18340883
                                            .B4R7.
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2007

                                              Ik meende iets gelezen te hebben dat een x18xe1 lastig is qua elektronica e.d.
                                              Ik ben aant overwegen er een project van te maken. Heb een c20ne met lexmaul spaghetti spruitstuk, compleet met bak op het oog. Een en ander moet aangepast worden maar omdat ik de auto niet dagelijks nodig heb en ik opzich de ruimte heb om te stallen ben ik een 2.0 toch aan het overwegen. Dan duurt het maar wat langer. Meerdere vrienden hebben al aangeboden te willen helpen met een dergelijke conversie.
                                              Zowieso ben ik meer gecharmeerd van de 8 kleppers dan de 16 kleppers.
                                              Keep you updated

                                              #18340884
                                              .B4R7.
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2007

                                                [quote quote=18340872]
                                                Advies:
                                                Kijk wat voor remmen je nu op je X14XE hebt, is dat 236mm dan adviseer ik over te stappen naar 256mm (dus andere schijven, blokken en klauwen).
                                                Deze remmen kan je van de Corsa B GSi, Astra F (vanaf X16XEL), Kadett GSI, Calibra, Vectra A / B nemen.
                                                [/quote]

                                                De auto is al voorzien van astra “gsi” remmen.

                                                #18340885
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  C20NE op M2.5 management zou ik dan overwegen. Dan behoud je het karakter van de 8 klepper, maar heb je wel een klopsensor, en sequentiele inspuiting. Daardoor een aanmerkelijk lager verbruik. Is ook makkelijker lage emissie mee te behalen.

                                                  #18340922
                                                  bart-gsi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    7 July 2012

                                                    Corsa-GSI en vinci ik was niet van plan om moeilijk te doen.. Ik heb er alleen een hekel aan als je eenmaal aan de bouw begin dat het achteraf niet werkt zoals geplanned.. Dus vandaar de twijfel en vragen en wat ik van andere topics onthouden had..

                                                    #18340925
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Snap ik, maar het is geen rocket science, een Z20LET in een oudere auto plaatsen is een stuk lastiger als een C20NE in een nieuwere. Die motoren hebben haast niks bijzonders nodig. Ik hou ook wel van het relaxte karakter, het koppel op lage toeren. Het enige wat mij er aan tegen staat is dat het ook weinig bijzonders is. Als je bij een NE een koppakking moet doen zit je haast nog te twijfelen of je niet beter voor 100 euro een andere er in legt. Wat er aan repareren is nauwelijks de moeite zo weinig waarde als die motoren hebben.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 81)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.