Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner

Forumindex Forums Modellen Corsa Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 81)
  • Auteur
    Berichten
  • #18341961
    .B4R7.
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2007

      Dat ik dat niet gezien heb.. ?
      Ik zit nu echter toch te overwegen een setje uit Engeland te laten komen via ebay. Dan hb ik gelijk alles wat ik nodig heb en geheel pasklaar. Kost wat meer, maar misschien zijn motorsteunen ook niet het juiste om op te gaan besparen. Mijn ingeschatte budget van 600 euro voor alles compleet wordt dan wel wat aan de lage kant, omdat ik de motor ook nog een beurt ga geven. Maar soit.

      #18342845
      .B4R7.
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2007

        Even een update:

        Heb op dit moment zo goed als alles compleet.
        C20NE compleet met kabelboom en computer, F16 bak afkomstig uit een calibra.
        GSI aandrijfassen met homokineten t.b.v. F16 bak
        Motorsteun voor corsa b variant 2.
        C20NEAandrijfassen en motorsteun

        De benodigde spacers en het verlengen van het schakelmechanisme wil ik zelf gaan doen.

        Donderdag als het even meezit de 1.4 uitbouwen.
        De 2.0 komt nog eerst een nieuwe riem, spanrollen en waterpomp op. Motorruimte wordt nog even schoon gemaakt en het motorblok zelf ook.
        Hopelijk binnen niet al te lange tijd lopend en dan op naar de rdw :)

        #18342853
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Mooi spul!

          Zou bij de motor ook de keerringen gelijk doen, monteren met dikke laag vet er in, is veel makkelijker nu te doen dan eenmaal ingebouwd.

          #18342857
          .B4R7.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2007

            [quote quote=18342853]Mooi spul!

            Zou bij de motor ook de keerringen gelijk doen, monteren met dikke laag vet er in, is veel makkelijker nu te doen dan eenmaal ingebouwd.

            [/quote]

            Keerringen was ik vergeten te noteren, maar wil ik inderdaad ook vervangen :)

            #18344265
            .B4R7.
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2007

              Ik wil de kabelboom van de startmotor en dynamo van de corsa gebruiken op de c20ne. Dit onder andere om mijn elektronische teller te houden, de 3 polige stekker met pulsgever van mijn x14xe zit in dezelfde kabel. Nu valt mij op dat de startmotor van de c20ne 2 aansluitingen heeft, en de x14xe kabelboom heeft er 3..
              De kabel die ik overhoud is een dikke massakabel die weer naar de minpool van de accu zou moeten lopen, terwijl de c20ne kabelboom alleen een pluskabel naar de accu heeft.
              Wat te doen met deze massakabel, kan ik die gewoon achterwege laten?
              massakabel
              massakabel

              #18344266
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Je kan die kwijt onder de kop van een van de bouten waarmee de startmotor vast zit. Of achterwege laten als dat niet gaat. Bij oudere motoren wordt gewoon massa gemaakt op het blok en die maakt massa via de versnellingsbak naar de carrosserie met een lintkabel.

                #18344267
                .B4R7.
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2007

                  Bedankt voor de snelle reactie! Ga ik dat doen.
                  Die lintkabel zit bij mij op de dynamo, maar die moet ik dus ergens gewoon aan de carosserie maken?

                  #18344269
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Zeker, als je motorblok geen massa maakt naar de accu kunnen er vreselijke dingen gebeuren, de dynamo levert dan zo 30 volt, en de draadjes die toevallig nog massa maken fikken in een milliseconde weg.

                    #18344271
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Hier hoort de massakabel eigenlijk thuis:
                      [img]http://www.bluechipspares.co.uk/img/p/956-4038-thickbox.jpg[/img]

                      En die van de dynamo moet op het motorblok. Dan van de accu ook gelijk naar de carrosserie.

                      #18344273
                      .B4R7.
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2007

                        Oke het is me niet helemaal duidelijk nu. Moet de kabel van de dynamo (lintkabel) naar de carosserie, of op het motorblok?
                        De massakabel van de startmotor moet naar de minpool van de accu en vandaaruit weer naar carosserie.

                        #18344275
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Het kan op allerlei plaatsen aangelegd worden, maar je koets is staal en geleidt minder goed dan koper. Daarom altijd met jumpstarten de massa VER WEG aansluiten van de ‘dode’ accu, dat begrenst de stroom die er heen wil lopen, anders beschadig je de accu voor je er erg in hebt.

                          Dus als je optimaal wilt kunnen starten wil je alles richting startmotor van koper hebben. Niet alleen de plus, maar ook de massa.

                          Ik zou aanraden de accu naar de koets, en vanaf het zelfde punt naar de startmotor. Of vanaf de accu een kabel naar de koets, en vanaf de accu naar de startmotor (beide bekabeld dus).

                          Zodra je de hoofdrolspelers allemaal maar stevig verbindt, en waar de grootste stroom loopt dik en zo kort mogelijk koper dan werkt het het meest optimaal.

                          Van de fabriek uit is het bij oudere auto’s dus niet persé optimaal. Meestal gaat de accu naar de koets, en de versnellingsbak/motorblok met de lintkabel naar een ANDER punt op de koets. Dit werkt wel, maar je kunt beter zoals je kabelboom (van een modernere auto) dat nu doet gelijk van de accu naar de startmotor.

                          De dynamo, van de fabriek uit (bij oudere auto’s) hangt met een massakabeltje aan het motorblok, en niet aan de koets. Van de dynamo uit is wat weerstand niet zo’n probleem, daar loopt immers geen 400 ampere, maar meestal als alles vol aan staat hooguit 50 ampere.

                          #18344280
                          .B4R7.
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2007

                            Oke, wordt dus direct van de startmotor naar de accu, aangezien de kabelboom die ik gebruik van de corsa zo bedoeld is. Lintkabel vanaf de dynamo zoek ik een mooi plekje voor op het motorblok.
                            Thanks!
                            Langzaam wordt het steeds minder puzzelwerk haha.

                            #18344294
                            .B4R7.
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2007

                              En dan her volgende:als ik de ombouwhandleiding van de welbekende site volg, da staat er dat er een spacer tussen de bak en baksteun moet van 12mm, en het versnellingsmechaniek (halve maan en bovenste stang) moet met 15mm verlengd worden.
                              Nou heb ik een spacer gemaakt en er tussen gezet. De baksteun zit nu weer vast. Maar naar mijn mening zit het versnelligsmechaniek precies zoals het hoort, en hoef ik niks meer te verlengen, wat mooi uit zou komen. Plaatje bij het praatje:
                              Hier is de baksteun te zien met spacer:
                              bakspacer
                              En het versnellingsmechaniek:
                              versnelligsmechaniek

                              Lijkt mij zo perfect te zitten, dus verlengen is overbodig denk ik, of is er iets wat ik over het hoofd zie?

                              #18344416
                              .B4R7.
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2007

                                Lekker gebeund gisteren :)

                                Eerst de motorruimte een beetje netjes gemaakt.
                                Voor:
                                voor

                                Na:
                                na

                                En daarna de C20NE op z’n beuns gemonteerd:
                                beun1
                                beun2
                                beun3
                                beun4

                                Nu begint het leuke werk. Aansluiten :mail:

                                #18344432
                                Jasper98
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  27 January 2017

                                  Wat een gaaf project!

                                  Groet,

                                  Jasper

                                  #18344554
                                  GH45T
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 July 2005

                                    [quote quote=18344416]Lekker gebeund gisteren :)

                                    En daarna de C20NE op z’n beuns gemonteerd:
                                    beun1
                                    beun2
                                    beun3
                                    beun4

                                    Nu begint het leuke werk. Aansluiten :mail:

                                    [/quote]
                                    Goed bezig broertje :applause02: precies op die plaats met ongeveer dezelfde constructie heb ik mijn Corsa A van C12NZ naar E16NZ omgebouwd en later weer terug naar de C12NZ. Alleen haalde ik altijd de hele uitlaat vanaf het spruitstuk los en kon bij mijn Corsa A de radiator daardoor blijven zitten.

                                    Heerlijk die Corsa A en B’s. Tegenover mijn Vectra zit alles zo eenvoudig in elkaar.

                                    #18346040
                                    .B4R7.
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2007

                                      Ik heb een vraagje. De luchtmassameter of mafsensor van de c20ne is bij mij geïntegreerd in de luchtfilterbak.
                                      Kan ik de luchtmassameter van een astra 2 liter gebruiken? Of is daar de stekker weer anders van? Of is er een andere oplossing om mijn standaard corsa luchtfilter te kunnen gebruiken?

                                      #18346044
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Had je ML4.1 of M1.5 management eigenlijk?

                                        Jammer trouwens van het gebruiken van Photosucket, kan je echt beter imgur.com doen, dan blijven de foto’s tenminste voor eeuwig zichtbaar!

                                        Bij imgur hoef je geen account te maken, je opent de pagina, sleept de (eventueel vooraf verkleinde) foto’s er in vanuit een file map en voila! Dan klik je op de foto het tabje open voor sharing en kun je de share link voor BBCode kopiëren en hier plakken en klaar ben je.

                                        #18346047
                                        .B4R7.
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2007

                                          Ik heb exact dezelfde computer als deze:
                                          m1.5
                                          Dat is dan m1.5 toch? Alleen staan er bij mij de letters GN op.

                                          Wat de foto’s betreft.. Photobucket is pas sinds kort zo aan het mieren, heeft altijd vlekkeloos gewerkt, maar ik ga nu inderdaad opzoek naar wat anders haha.

                                          Gelijk nog een probleempje. Omdat ik een C20NE heb met 2 v-riemen, komt de sturbekrachtigingspomp tegen mijn trekstang rechtsvoor aan. Kan/mag ik beide trekstangen en dus ook de stabi voor ongeveer 2cm lager monteren aan de frontbalk? Dus met spacerblokken ertussen en 6 lagere bouten. En zoja, wat voor invloed kan dat hebben.

                                          #18346048
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            De stabilisator mag verplaatst worden zonder consequenties. Dat is heel wat anders dan je stuurhuis ofzo waarbij je wél gelijk invloeden krijgt qua bumpsteer. De stabilisator is enkel de verbinding tussen beide kanten, en de hardheid van die verbinding is wel van invloed, maar niet de geometrie zo zeer. Hij moet inderdaad vrij lopen, dat is wel belangrijk.

                                            Heeft die computer drie rijen pinnen? Denk het wel he?

                                            #18346049
                                            .B4R7.
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2007

                                              Ja 3 rijen inderdaad. Dan ga ik de trekstangen zowieso met spacers monteren.

                                              #18346050
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Ik ben geen echte C20NE kenner ofzo, maar drie rijen is als het goed is M1.5.

                                                Nu vond ik dit:
                                                http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/11/275/4257/4529,4530/
                                                http://www.benimopelim.com/detail.asp?sec=3419#page=page-1

                                                Wat denk ik het type is voor de 1.5 maar weet ik dus niet zeker. In elk geval lijkt het in een slang gezet te kunnen worden.

                                                Je moet in elk geval oppassen dat als jou meter met een klep (bewegende flap) werkt waar een potmeter aan vast zit dan is hij niet zomaar uitwisselbaar voor een meter met hittedraad ofzo.

                                                #18346053
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Weet trouwens al zeker tien jaar niet beter dan dat fora over de hele wereld de foto’s altijd vervangen zijn door die generieke photosucket melding. Zit een paar maanden houdbaarheid op hooguit, heb het nooit anders gezien. Ik haat dat als je informatie zoekt en alles net niet bruikbaar is door dat getrut.

                                                  “Kijk hier, de oplossing!! Heb het helemaal gevonden, kijk maar:”
                                                  [img]http://i195.photobucket.com/albums/z179/B4R7/Mobile%20Uploads/20170608_214158_zpsdirghob4.jpg[/img]

                                                  :toppie: :pics-please:

                                                  #18346088
                                                  Haasje17
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    8 September 2009

                                                    [quote quote=18346053]Weet trouwens al zeker tien jaar niet beter dan dat fora over de hele wereld de foto’s altijd vervangen zijn door die generieke photosucket melding. Zit een paar maanden houdbaarheid op hooguit, heb het nooit anders gezien. Ik haat dat als je informatie zoekt en alles net niet bruikbaar is door dat getrut.

                                                    “Kijk hier, de oplossing!! Heb het helemaal gevonden, kijk maar:”

                                                    :toppie: :pics-please:

                                                    [/quote]

                                                    Nee, hoor gebruik al jaren Photobucket, mijn foto’s waren voorheen zelfs die van 10 jaar geleden gewoon zichtbaar. Pas vanaf 1 julie hebben ze daar besloten om geen externe links meer actief te laten tenzij je het 500+ abonnement.

                                                    #18346089
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Bij imgur heb je niet eens een abo nodig, nooit nodig gehad. En weet ook niet waarom, maar ik kijk al jaren op fora tegen die photosucket generieke plaatjes aan. Misschien doordat mensen zelf hun abo hebben opgedoekt, of foto’s verwijderd hebben. Geen idee, ben blij dat er nu eindelijk echt geen reden meer is voor mensen om er bij te blijven hangen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 81)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.