Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner

Forumindex Forums Modellen Corsa Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 81)
  • Auteur
    Berichten
  • #18340931
    .B4R7.
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2007

      [quote quote=18340925]Snap ik, maar het is geen rocket science, een Z20LET in een oudere auto plaatsen is een stuk lastiger als een C20NE in een nieuwere. Die motoren hebben haast niks bijzonders nodig. Ik hou ook wel van het relaxte karakter, het koppel op lage toeren. Het enige wat mij er aan tegen staat is dat het ook weinig bijzonders is. Als je bij een NE een koppakking moet doen zit je haast nog te twijfelen of je niet beter voor 100 euro een andere er in legt. Wat er aan repareren is nauwelijks de moeite zo weinig waarde als die motoren hebben.

      [/quote]

      Ik snap wat je bedoelt, maar daar loop ik met mijn x14xe dus ook al tegenaan.
      Het koppel onderin lijkt me wel zeer prettig inderdaad. In praktijk is zo’n x14xe vlot, maar meer ook niet. Bovendien moet je m constant z’n toeren in jassen om er daadwerkelijk wat vermogen uit te halen. Een c14nz is in de meeste gevallen net zo vlot. Hoog in de toeren zal t verschil tussen de c20ne en x14xe niet zo groot zijn, daar ben ik me van bewust. Lijkt me ook wel fijn om een wat langere ratio versnellingsbak te hebben. Het blok wat ik op het oog heb komt uit een calibra. Met mn huidige configuratie zat ik met 120 op 3.500 toeren o.i.d. verbruik 1:11 gemiddeld. Altijd… Veel kan ik er op dat vlak niet op achteruit gaan.

      Oh en ps: lief zijn tegen elkaar he:) Ik ben met de hulp en het meedenken van iedereen blij.

      #18340954
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Of een Omega B/ Frontera A X20SE achtklepper, die heeft ook klopregeling, sequentiele inspuiting, en DIS ontsteking. Die ECU en kabelboom wordt ook wel met enige aanpassingen op de C20NE gezet.

        Verbaas je er niet over dat je over korte tijd onder de milieumaffia maatregeltjes uit kunt komen met een iets ‘schonere’ motor, en die C20NE gaat dat minder makkelijk mee lukken dan een X20SE. Daarnaast is het verbruik beter, en deze motor heeft ook 85Kw vermogen, en lekker veel koppel al bij lage toeren.

        #18340960
        .B4R7.
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2007

          [quote quote=18340954]Of een Omega B/ Frontera A X20SE achtklepper, die heeft ook klopregeling, sequentiele inspuiting, en DIS ontsteking. Die ECU en kabelboom wordt ook wel met enige aanpassingen op de C20NE gezet.

          Verbaas je er niet over dat je over korte tijd onder de milieumaffia maatregeltjes uit kunt komen met een iets ‘schonere’ motor, en die C20NE gaat dat minder makkelijk mee lukken dan een X20SE. Daarnaast is het verbruik beter, en deze motor heeft ook 85Kw vermogen, en lekker veel koppel al bij lage toeren.

          [/quote]

          Dat is in ieder geval exotisch haha. Ik laat de opties even open. Voordeel is dat er voor c20ne en c20xe handleidingen te vinden zijn. De c20ne die ik op het oog had lijkt me na wat speurwerk wel aan de dure kant. Motor met versnellingsbak, lexmaul spaghetti spruitstuk bij elkaar voor 325 euro. Motor heeft al 180k km gelopen.
          Dan nog op zoek naar aandrijfassen en kleine dingetjes. Veerpootbrug moet er dan eigenlijk ook wel op. It adds up..
          Inmiddels ook aan het rondkijken voor een X18XE1. Die zou zonder gekke aanpassingen in een corsa moeten passen, zelfs op de originele versnellingsbak. Weet niet of die versnellingsbak dat lang leuk vind, maar het zou moeten passen.
          http://www.allcorsa.co.uk/forums/showthread.php/x18xe1-engine-conversion-11880.html#/topics/11880
          ^^tutorial.

          #18340976
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            als je geen geneuzel wil hebben met motorsteunen( mochten die anders zijn) is misschien een ombouwkit handig… dan zou het meeste plug en play moeten zijn

            #18340997
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              180D kilometer is voor een goed onderhouden NE niks, echt helemaal niks! Ik heb ze wel open gezien met dubbel zo hoge KM stand waarbij de hoonsporen nog in de cylinders stonden!

              En 325 euro, das echt niet heel duur, ok het is een NE, een zwaar ondergewaardeerde motor, te sterk gebouwd, te talrijk, daarom geen stuiver waard. Maar koop maar eens een spagetti spruitstuk naderhand. Kost minstens 200 euro, en dan heb je een TA techniks ebay made in China ding met lasnaden van een stagiair boekhoudkunde.

              Koop ook maar eens een goede versnellingsbak, meeste janken de oren van je kop tegenwoordig. Versleten lagers zijn inmiddels meer regel dan uitzondering.

              Uiteraard eerst checken dat de staat van alles ook daadwerkelijk goed is, maar zo ja, dan is die prijs wel prima.

              Een XE koop je tegenwoordig ook meer verprutste exemplaren van dan dat ze in orde zijn. Uiteraard een kwestie van goed controleren, kleur bougies, krukas even draaien, liefst draaiend horen, kleur metalen delen onder de oliedop (goudbruin, niet zwart) enzovoorts… En dan nog, wil je het betrouwbaar, zet je er eerst overal nieuwe keerringen in, check je of er een papieren of stalen oliepomp pakking in zit, en bij papier gelijk vervangen. Rubber of kurk carterpakking, bij kurk gelijk rubber van een 8V met geïntegreerde spatplaat. Liefst ook Z20LET oliepomp er op. Nieuwe distributie en spanrollen… enz. enz.

              Kost je al snel 1000 euro of meer alles bij mekaar, maar dan heb je wel een beer van een motor. Naar mijn mening nog steeds de sterkste 16 klepper, maar absoluut gevoeliger dan een C20NE.

              #18341026
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Je kan volgens mij gewoon jouw assen en bak gebruiken bij de x18xe1, dat houdt het wel.
                X18XE1 is ook slechts 115pk.

                En als je naar een 2 liter gaat dan kan jouw F15 bak ook nog wel. Gewoon Nexia homokineten op jouw bakzijde kant van de as zetten.

                #18341028
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004
                  #18341030
                  .B4R7.
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2007

                    Die website heb ik al flink door zitten spitten inderdaad. Maar “hier het schakelmechaniek wat verlengen, daar een aandrijfas aanpassen” klinkt als zaken die ik zelf niet zomaar even doe. M-tech weet ook wat voor prijzen ze vragen. Als ik eraan ga beginnen wil ik wel zoveel mogelijk vantevoren hebben zodat ik tegen zo min mogelijk zaken aanloop.

                    #18341049
                    joop1970
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 September 2010

                      Voor goedkoop en duurzaam zou ik inderdaad c20ne kiezen, xe is wel wat duurder. Ombouw is wel te doen, je kunt zelfs je eigen bak houden door je vliegwiel om te laten boren dat is lekker makkelijk qua assen en schakelmechanisme. Rij ook al 2 jaar zo rond met een xe dus blijft wel heel. kort samengevat is die 8 klepper meuk bijna niet te slopen en een extra motor kost je miss 100 euro, die aanbieding met spruitstuk zou ik zeker bekijken! Lexmaul spruitstuk nieuw is al 350 euro…….

                      #18341101
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Hij rijdt nu met een korte bak, dat zou ik niet echt aanraden met een C20NE. Opel zetter hier eigenlijk altijd een F16WR tegen aan met 3.72 eindoverbrenging. Dat rij ik ook op mijn XE, want daarop vind ik dat ook veel fijner. Ik rij met 205/55-R16 in de Kadett met een dergelijke bak ruim onder de 3000 toeren 120.

                        #18341106
                        .B4R7.
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2007

                          [quote quote=18341101]Hij rijdt nu met een korte bak, dat zou ik niet echt aanraden met een C20NE. Opel zetter hier eigenlijk altijd een F16WR tegen aan met 3.72 eindoverbrenging. Dat rij ik ook op mijn XE, want daarop vind ik dat ook veel fijner. Ik rij met 205/55-R16 in de Kadett met een dergelijke bak ruim onder de 3000 toeren 120.

                          [/quote]

                          Lijkt mij persoonlijk heerlijk om wat langere verzetten te hebben. Nu rij il met 80 al 2500 toeren. Met 120 is het 3500.
                          Ik wacht nog op een reactie v.w.b. de c20ne met lexmaul spaghetti. Ik ga toch eens kijken en als het bevalt kopen. Het liefst heb ik dat het blok een beetje vies is zodat ik duidelijk kan zien of alles droog is haha.
                          Dan alles bij elkaar gaan zoeken wat ik allemaal nodig heb voor het inbouwen. Heb er wel zin in eigenlijk :)

                          #18341407
                          .B4R7.
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2007

                            Zojuist geweest kijken naar de c20ne met lexmaul spaghetti. Motor was koud en niet gepoetst ?
                            Motor loopt netjes. Geen gekke lekkages. In de loop der jaren wel wat gezweet maar wat verwacht je van een motor van 20 jaar oud.
                            Geen getik, koelvloeistof mooi van kleur.

                            Eind van het verhaal. Ik heb besloten het blok over te nemen. Hij gaat nu uitgebouwd worden uit de calibra waar hij in hangt, en binnenkort gaat mijn corsatje plaats maken voor een heuse 2 liter ?

                            #18341533
                            .B4R7.
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2007

                              Na wat zoeken v.w.b. de mogelijkheden voor de aandrijfassen ben ik van plan corsa gsi aandrijfassen i.c.m. Daewoo Nexia 16V homokineten toe te passen.
                              Nu ben ik wat rond aan het zoeken maar zo makkelijk zijn de gsi aandrijfassen niet te vinden hehe. Tigra 1.6 aandrijfassen moeten ook passen lijkt me.
                              Wat is jullie mening over deze aanpak?
                              Ik hou me tevens aanbevolen als iemand zulke aandrijfassen (of eventueel homokineten) nog heeft liggen.

                              #18341536
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                Kijken bij onderdelenlijn.. Staan ze vaak wel op.. En assen kun je ook laten verzenden als het bedrijf dat als optie heeft…

                                #18341544
                                .B4R7.
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2007

                                  Zijn er onderdelen waar ik goed aan zou doen om ze van een gsi te nemen zodat ik nu alvasf meer in één koop zou kunnen doen?
                                  Ik dacht zelf al aan de stabilisatorstang. Radiateur heb ik als het goed is al hetzelfde als een gsi. Maar wellicht zijn er nog andere onderdelen waar ik niet aan denk.

                                  #18341545
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    Het complete onderstel van een tigra a en corsa b is gelijk.. Dus je kunt een hoop uitwisselen..

                                    #18341565
                                    Corsa_GSi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Als het goed is heeft de x14xe al een stabilisatorstang in de achteras en op de voorzijde.
                                      Mogelijke dat de Sport en GSi versies dikkere hadden, mogelijk heb je hetzelfde met de trekstangen.

                                      Al zou ik mee daar niet al te druk om maken, investeer eerder in goede kwaliteit dempers en veren.

                                      #18341566
                                      Corsa_GSi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Een nieuwe Nexia kineet kost je ook de hoofdprijs niet:
                                        http://www.mister-auto.nl/fl/homokineet/skf-vkja-8724_g5_a050VKJA!8724.html

                                        #18341573
                                        .B4R7.
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 August 2007

                                          [quote quote=18341565]Als het goed is heeft de x14xe al een stabilisatorstang in de achteras en op de voorzijde.
                                          Mogelijke dat de Sport en GSi versies dikkere hadden, mogelijk heb je hetzelfde met de trekstangen.

                                          Al zou ik mee daar niet al te druk om maken, investeer eerder in goede kwaliteit dempers en veren.

                                          [/quote]

                                          Ik heb een “sport”. Wellicht dat die van een gsi wat dikker en stugger zijn.
                                          De aandrijfassen heb ik wel nodig van een gsi als ik nexia 16V kineet wil gebruiken?
                                          Mijn corsa heeft verder aan de voorkant veren en schokdempers van KW, dus dat zit wel snor. Verder heb ik ook al astra “gsi” remmen.

                                          #18341578
                                          Corsa_GSi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            Sport en GSi zijn zover ik weet gelijk qua onderstel.
                                            ja dan heb je GSi assen nodig.
                                            KW is prima.

                                            #18341584
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Je kunt op:

                                              http://www.ecat24.com/opel
                                              (taal even in engels ofzo schakelen)
                                              of:
                                              http://www.catcar.info
                                              in de catalogus alle onderdelen opzoeken en tussen uitvoeringen vergelijken.

                                              Als je dan het origineelnummer bij:
                                              http://www.autopartsmarket.co.nl
                                              of:
                                              http://www/porza/nl
                                              intoetst/plakt in het zoekveld dan krijg je met een beetje geluk een vervangingsonderdeel, veelal van een OE of OEM fabrikant.

                                              Vermijd merken als Automega, Mapco, ABS en dergelijke goedkope jongens en pak iets van bijv. Febi, SKF, Bosch, Valeo enz. Die laatste zijn FABRIKANTEN, en geen PARTIJSCHUIVERS, daar zit ‘m het verschil in.

                                              Van de goedkope merken gaan onderdelen vaak nog geen zes maanden mee, en hooguit geschikt voor een auto die je al op MP hebt staan, niet om ZELF nog enige tijd in te willen blijven rijden.

                                              Succes!

                                              #18341586
                                              Corsa_GSi
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Hoppa in 1 keer te koop:
                                                http://corsaa.forum2go.nl/corsa-b-gsi-aandrijfassen-met-2-0-bakzijde-homokineten-t8225.html
                                                Wegens wijzigingen in de planning heb ik een set corsa B GSi aandrijfassen over.
                                                Er zitten homokineten op t.b.v. F16 – F18 – F20 – F28
                                                Prijs, biedt maar eens realistisch

                                                Ik heb eventueel het GSM nummer van de aanbieder voor je.

                                                #18341595
                                                .B4R7.
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2007

                                                  [quote quote=18341586]Hoppa in 1 keer te koop:
                                                  http://corsaa.forum2go.nl/corsa-b-gsi-aandrijfassen-met-2-0-bakzijde-homokineten-t8225.html
                                                  Wegens wijzigingen in de planning heb ik een set corsa B GSi aandrijfassen over.
                                                  Er zitten homokineten op t.b.v. F16 – F18 – F20 – F28
                                                  Prijs, biedt maar eens realistisch

                                                  Ik heb eventueel het GSM nummer van de aanbieder voor je.

                                                  [/quote]

                                                  Bedankt! Ben overeen gekomen met Freek dus het setje komt deze kant op!:)

                                                  #18341708
                                                  .B4R7.
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2007

                                                    Als het goed is heb ik binnenkort:
                                                    – C20NE + F16 bak
                                                    – GSI aandrijfassen + homokineten t.b.v. F16 bak

                                                    Nu ben ik wat rond aan het kijken voor de motorsteun. Dit is het enige stukje wat mij niet echt duidelijk is op corsa-novatuning.nl
                                                    Ik heb carosserievariant B (stuurbekrachtiging). Heb ik dan alleen de motorsteun nodig, alleen de adapterplaat, of allebei?
                                                    motorsteun

                                                    Als iemand overigens tekeningen van heeft zodat ik het zelf na kan maken zou helemaal super zijn.

                                                    #18341940
                                                    max
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      Op diezelfde site staan die tekeningen bij de downloads.

                                                      Downloads

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 81)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.