Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Bart’s Corsa B – C20NE, hulp gevraagd van kenner
- Dit onderwerp bevat 80 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 juli 2018om 10:32 door .B4R7..
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2017 om 22:21 #18340931
[quote quote=18340925]Snap ik, maar het is geen rocket science, een Z20LET in een oudere auto plaatsen is een stuk lastiger als een C20NE in een nieuwere. Die motoren hebben haast niks bijzonders nodig. Ik hou ook wel van het relaxte karakter, het koppel op lage toeren. Het enige wat mij er aan tegen staat is dat het ook weinig bijzonders is. Als je bij een NE een koppakking moet doen zit je haast nog te twijfelen of je niet beter voor 100 euro een andere er in legt. Wat er aan repareren is nauwelijks de moeite zo weinig waarde als die motoren hebben.
[/quote]
Ik snap wat je bedoelt, maar daar loop ik met mijn x14xe dus ook al tegenaan.
Het koppel onderin lijkt me wel zeer prettig inderdaad. In praktijk is zo’n x14xe vlot, maar meer ook niet. Bovendien moet je m constant z’n toeren in jassen om er daadwerkelijk wat vermogen uit te halen. Een c14nz is in de meeste gevallen net zo vlot. Hoog in de toeren zal t verschil tussen de c20ne en x14xe niet zo groot zijn, daar ben ik me van bewust. Lijkt me ook wel fijn om een wat langere ratio versnellingsbak te hebben. Het blok wat ik op het oog heb komt uit een calibra. Met mn huidige configuratie zat ik met 120 op 3.500 toeren o.i.d. verbruik 1:11 gemiddeld. Altijd… Veel kan ik er op dat vlak niet op achteruit gaan.Oh en ps: lief zijn tegen elkaar he:) Ik ben met de hulp en het meedenken van iedereen blij.
22 maart 2017 om 11:49 #18340954Of een Omega B/ Frontera A X20SE achtklepper, die heeft ook klopregeling, sequentiele inspuiting, en DIS ontsteking. Die ECU en kabelboom wordt ook wel met enige aanpassingen op de C20NE gezet.
Verbaas je er niet over dat je over korte tijd onder de milieumaffia maatregeltjes uit kunt komen met een iets ‘schonere’ motor, en die C20NE gaat dat minder makkelijk mee lukken dan een X20SE. Daarnaast is het verbruik beter, en deze motor heeft ook 85Kw vermogen, en lekker veel koppel al bij lage toeren.
22 maart 2017 om 14:07 #18340960[quote quote=18340954]Of een Omega B/ Frontera A X20SE achtklepper, die heeft ook klopregeling, sequentiele inspuiting, en DIS ontsteking. Die ECU en kabelboom wordt ook wel met enige aanpassingen op de C20NE gezet.
Verbaas je er niet over dat je over korte tijd onder de milieumaffia maatregeltjes uit kunt komen met een iets ‘schonere’ motor, en die C20NE gaat dat minder makkelijk mee lukken dan een X20SE. Daarnaast is het verbruik beter, en deze motor heeft ook 85Kw vermogen, en lekker veel koppel al bij lage toeren.
[/quote]
Dat is in ieder geval exotisch haha. Ik laat de opties even open. Voordeel is dat er voor c20ne en c20xe handleidingen te vinden zijn. De c20ne die ik op het oog had lijkt me na wat speurwerk wel aan de dure kant. Motor met versnellingsbak, lexmaul spaghetti spruitstuk bij elkaar voor 325 euro. Motor heeft al 180k km gelopen.
Dan nog op zoek naar aandrijfassen en kleine dingetjes. Veerpootbrug moet er dan eigenlijk ook wel op. It adds up..
Inmiddels ook aan het rondkijken voor een X18XE1. Die zou zonder gekke aanpassingen in een corsa moeten passen, zelfs op de originele versnellingsbak. Weet niet of die versnellingsbak dat lang leuk vind, maar het zou moeten passen.
http://www.allcorsa.co.uk/forums/showthread.php/x18xe1-engine-conversion-11880.html#/topics/11880
^^tutorial.22 maart 2017 om 17:30 #18340976als je geen geneuzel wil hebben met motorsteunen( mochten die anders zijn) is misschien een ombouwkit handig… dan zou het meeste plug en play moeten zijn
22 maart 2017 om 20:43 #18340997180D kilometer is voor een goed onderhouden NE niks, echt helemaal niks! Ik heb ze wel open gezien met dubbel zo hoge KM stand waarbij de hoonsporen nog in de cylinders stonden!
En 325 euro, das echt niet heel duur, ok het is een NE, een zwaar ondergewaardeerde motor, te sterk gebouwd, te talrijk, daarom geen stuiver waard. Maar koop maar eens een spagetti spruitstuk naderhand. Kost minstens 200 euro, en dan heb je een TA techniks ebay made in China ding met lasnaden van een stagiair boekhoudkunde.
Koop ook maar eens een goede versnellingsbak, meeste janken de oren van je kop tegenwoordig. Versleten lagers zijn inmiddels meer regel dan uitzondering.
Uiteraard eerst checken dat de staat van alles ook daadwerkelijk goed is, maar zo ja, dan is die prijs wel prima.
Een XE koop je tegenwoordig ook meer verprutste exemplaren van dan dat ze in orde zijn. Uiteraard een kwestie van goed controleren, kleur bougies, krukas even draaien, liefst draaiend horen, kleur metalen delen onder de oliedop (goudbruin, niet zwart) enzovoorts… En dan nog, wil je het betrouwbaar, zet je er eerst overal nieuwe keerringen in, check je of er een papieren of stalen oliepomp pakking in zit, en bij papier gelijk vervangen. Rubber of kurk carterpakking, bij kurk gelijk rubber van een 8V met geïntegreerde spatplaat. Liefst ook Z20LET oliepomp er op. Nieuwe distributie en spanrollen… enz. enz.
Kost je al snel 1000 euro of meer alles bij mekaar, maar dan heb je wel een beer van een motor. Naar mijn mening nog steeds de sterkste 16 klepper, maar absoluut gevoeliger dan een C20NE.
23 maart 2017 om 10:09 #18341026Je kan volgens mij gewoon jouw assen en bak gebruiken bij de x18xe1, dat houdt het wel.
X18XE1 is ook slechts 115pk.En als je naar een 2 liter gaat dan kan jouw F15 bak ook nog wel. Gewoon Nexia homokineten op jouw bakzijde kant van de as zetten.
23 maart 2017 om 10:19 #1834102823 maart 2017 om 11:05 #18341030Die website heb ik al flink door zitten spitten inderdaad. Maar “hier het schakelmechaniek wat verlengen, daar een aandrijfas aanpassen” klinkt als zaken die ik zelf niet zomaar even doe. M-tech weet ook wat voor prijzen ze vragen. Als ik eraan ga beginnen wil ik wel zoveel mogelijk vantevoren hebben zodat ik tegen zo min mogelijk zaken aanloop.
23 maart 2017 om 14:34 #18341049Voor goedkoop en duurzaam zou ik inderdaad c20ne kiezen, xe is wel wat duurder. Ombouw is wel te doen, je kunt zelfs je eigen bak houden door je vliegwiel om te laten boren dat is lekker makkelijk qua assen en schakelmechanisme. Rij ook al 2 jaar zo rond met een xe dus blijft wel heel. kort samengevat is die 8 klepper meuk bijna niet te slopen en een extra motor kost je miss 100 euro, die aanbieding met spruitstuk zou ik zeker bekijken! Lexmaul spruitstuk nieuw is al 350 euro…….
24 maart 2017 om 20:19 #18341101Hij rijdt nu met een korte bak, dat zou ik niet echt aanraden met een C20NE. Opel zetter hier eigenlijk altijd een F16WR tegen aan met 3.72 eindoverbrenging. Dat rij ik ook op mijn XE, want daarop vind ik dat ook veel fijner. Ik rij met 205/55-R16 in de Kadett met een dergelijke bak ruim onder de 3000 toeren 120.
24 maart 2017 om 22:23 #18341106[quote quote=18341101]Hij rijdt nu met een korte bak, dat zou ik niet echt aanraden met een C20NE. Opel zetter hier eigenlijk altijd een F16WR tegen aan met 3.72 eindoverbrenging. Dat rij ik ook op mijn XE, want daarop vind ik dat ook veel fijner. Ik rij met 205/55-R16 in de Kadett met een dergelijke bak ruim onder de 3000 toeren 120.
[/quote]
Lijkt mij persoonlijk heerlijk om wat langere verzetten te hebben. Nu rij il met 80 al 2500 toeren. Met 120 is het 3500.
Ik wacht nog op een reactie v.w.b. de c20ne met lexmaul spaghetti. Ik ga toch eens kijken en als het bevalt kopen. Het liefst heb ik dat het blok een beetje vies is zodat ik duidelijk kan zien of alles droog is haha.
Dan alles bij elkaar gaan zoeken wat ik allemaal nodig heb voor het inbouwen. Heb er wel zin in eigenlijk :)31 maart 2017 om 15:56 #18341407Zojuist geweest kijken naar de c20ne met lexmaul spaghetti. Motor was koud en niet gepoetst ?
Motor loopt netjes. Geen gekke lekkages. In de loop der jaren wel wat gezweet maar wat verwacht je van een motor van 20 jaar oud.
Geen getik, koelvloeistof mooi van kleur.Eind van het verhaal. Ik heb besloten het blok over te nemen. Hij gaat nu uitgebouwd worden uit de calibra waar hij in hangt, en binnenkort gaat mijn corsatje plaats maken voor een heuse 2 liter ?
3 april 2017 om 16:34 #18341533Na wat zoeken v.w.b. de mogelijkheden voor de aandrijfassen ben ik van plan corsa gsi aandrijfassen i.c.m. Daewoo Nexia 16V homokineten toe te passen.
Nu ben ik wat rond aan het zoeken maar zo makkelijk zijn de gsi aandrijfassen niet te vinden hehe. Tigra 1.6 aandrijfassen moeten ook passen lijkt me.
Wat is jullie mening over deze aanpak?
Ik hou me tevens aanbevolen als iemand zulke aandrijfassen (of eventueel homokineten) nog heeft liggen.3 april 2017 om 19:03 #18341536Kijken bij onderdelenlijn.. Staan ze vaak wel op.. En assen kun je ook laten verzenden als het bedrijf dat als optie heeft…
3 april 2017 om 20:20 #18341544Zijn er onderdelen waar ik goed aan zou doen om ze van een gsi te nemen zodat ik nu alvasf meer in één koop zou kunnen doen?
Ik dacht zelf al aan de stabilisatorstang. Radiateur heb ik als het goed is al hetzelfde als een gsi. Maar wellicht zijn er nog andere onderdelen waar ik niet aan denk.3 april 2017 om 20:30 #18341545Het complete onderstel van een tigra a en corsa b is gelijk.. Dus je kunt een hoop uitwisselen..
4 april 2017 om 11:25 #18341565Als het goed is heeft de x14xe al een stabilisatorstang in de achteras en op de voorzijde.
Mogelijke dat de Sport en GSi versies dikkere hadden, mogelijk heb je hetzelfde met de trekstangen.Al zou ik mee daar niet al te druk om maken, investeer eerder in goede kwaliteit dempers en veren.
4 april 2017 om 11:28 #18341566Een nieuwe Nexia kineet kost je ook de hoofdprijs niet:
http://www.mister-auto.nl/fl/homokineet/skf-vkja-8724_g5_a050VKJA!8724.html4 april 2017 om 12:37 #18341573[quote quote=18341565]Als het goed is heeft de x14xe al een stabilisatorstang in de achteras en op de voorzijde.
Mogelijke dat de Sport en GSi versies dikkere hadden, mogelijk heb je hetzelfde met de trekstangen.Al zou ik mee daar niet al te druk om maken, investeer eerder in goede kwaliteit dempers en veren.
[/quote]
Ik heb een “sport”. Wellicht dat die van een gsi wat dikker en stugger zijn.
De aandrijfassen heb ik wel nodig van een gsi als ik nexia 16V kineet wil gebruiken?
Mijn corsa heeft verder aan de voorkant veren en schokdempers van KW, dus dat zit wel snor. Verder heb ik ook al astra “gsi” remmen.4 april 2017 om 13:02 #18341578Sport en GSi zijn zover ik weet gelijk qua onderstel.
ja dan heb je GSi assen nodig.
KW is prima.4 april 2017 om 14:49 #18341584Je kunt op:
http://www.ecat24.com/opel
(taal even in engels ofzo schakelen)
of:
http://www.catcar.info
in de catalogus alle onderdelen opzoeken en tussen uitvoeringen vergelijken.Als je dan het origineelnummer bij:
http://www.autopartsmarket.co.nl
of:
http://www/porza/nl
intoetst/plakt in het zoekveld dan krijg je met een beetje geluk een vervangingsonderdeel, veelal van een OE of OEM fabrikant.Vermijd merken als Automega, Mapco, ABS en dergelijke goedkope jongens en pak iets van bijv. Febi, SKF, Bosch, Valeo enz. Die laatste zijn FABRIKANTEN, en geen PARTIJSCHUIVERS, daar zit ‘m het verschil in.
Van de goedkope merken gaan onderdelen vaak nog geen zes maanden mee, en hooguit geschikt voor een auto die je al op MP hebt staan, niet om ZELF nog enige tijd in te willen blijven rijden.
Succes!
4 april 2017 om 16:08 #18341586Hoppa in 1 keer te koop:
http://corsaa.forum2go.nl/corsa-b-gsi-aandrijfassen-met-2-0-bakzijde-homokineten-t8225.html
Wegens wijzigingen in de planning heb ik een set corsa B GSi aandrijfassen over.
Er zitten homokineten op t.b.v. F16 – F18 – F20 – F28
Prijs, biedt maar eens realistischIk heb eventueel het GSM nummer van de aanbieder voor je.
4 april 2017 om 19:30 #18341595[quote quote=18341586]Hoppa in 1 keer te koop:
http://corsaa.forum2go.nl/corsa-b-gsi-aandrijfassen-met-2-0-bakzijde-homokineten-t8225.html
Wegens wijzigingen in de planning heb ik een set corsa B GSi aandrijfassen over.
Er zitten homokineten op t.b.v. F16 – F18 – F20 – F28
Prijs, biedt maar eens realistischIk heb eventueel het GSM nummer van de aanbieder voor je.
[/quote]
Bedankt! Ben overeen gekomen met Freek dus het setje komt deze kant op!:)
6 april 2017 om 17:37 #18341708Als het goed is heb ik binnenkort:
– C20NE + F16 bak
– GSI aandrijfassen + homokineten t.b.v. F16 bakNu ben ik wat rond aan het kijken voor de motorsteun. Dit is het enige stukje wat mij niet echt duidelijk is op corsa-novatuning.nl
Ik heb carosserievariant B (stuurbekrachtiging). Heb ik dan alleen de motorsteun nodig, alleen de adapterplaat, of allebei?
Als iemand overigens tekeningen van heeft zodat ik het zelf na kan maken zou helemaal super zijn.
11 april 2017 om 16:35 #18341940 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.