Opel Blitz Camper MotorSwap X20SE (PROJECT STOPT)

Forumindex Forums Modellen Overige modellen Opel Blitz Camper MotorSwap X20SE (PROJECT STOPT)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 182)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264811
    RamSwa72
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2014

      Nou hier komt hij dan zoals belooft, mijn topic over het moderniseren van mijn Camper (lees Vrijheid)

      Om te beginnen in mijn hoofd draai ik hier mijn handen niet voor om, de uitleg.

      Sinds Juli 2010 weet ik dat ik een zenuwenspierziekte heb , Hier door ben ik sinds Juli 2011 arbeidsongeschikt verklaart.
      Dit was een zware dobber gezien ik een fantastische baan had als onderhoudsmonteur in een bedrijf wat onderdelen maakt voor de offshore en booreilanden.
      Ik ging lachend naar mijn werk en kwam fluitend thuis , Tja ik hield van dat werk!

      Heb mede hier door en zware periode gehad belande op een gegeven moment in een scootmobiel , dat was voor mij het punt dat het kaarsje even uit ging
      Maar mede door de medici en psychologen en de medicijnen die ik nu gebruik kan ik mezelf aardig goed redden mist ik het maar met maten doe
      Dat houd voor mij in een uurtje rommelen en drie uur rusten enz. enz. maar het blijft gewoon leuk om te doen (ben 41)

      Omdat ik niet aan huis gekluisterd wil zitten hadden we besloten een camper te kopen , hadden eerst een Fiat Ducato Fendt camper , maar deze was in zijn hele omgang te zwaar voor mijn geen stuurbekrachtiging en een 5 handbak alles werkte zwaar aan die camper zowel het sturen als het remmen koppelen schakelen , Voor mijn dus funest .

      Toen kwamen we deze Hymermobil bouwjaar 1981 tegen een automaat en zonder stuurbekrachtiging reed ze verrassend licht,,,, Dus ik weer happy want kan de deur weer uit
      Maar toen kwam de volgende verrassing er zit een 40 liter brandstoftank onder is die is na 200km sturen gewoon leeg dus guppy zo als ik de camper genoemd heb heeft erge dorst
      De Bedford/Vauxhall 2.3L 80pk motor met TH180 automaat kon in de jaren 80 prima mee komen maar toen was een liter benzine ook nog betaalbaar !!
      Plus als ik nu met het verkeer wil mee komen is het Pedal To The Metal ja ja dan haalt hij nipt de 90 KMH als je dan een vrachtwagen wil in halen geeft een hoop stressssss

      Vandaar dat ik heb besloten er een andere schonere en minder dorstig krachtbron in ga bouwen (uit een Opel Omega x20se automatic 1995)
      Heb nu een mooi blok in de tuin staan een X20SE met een AR25 automaat had net 170.000 gelopen maar onlangs nieuwe kop er op gezet dus kan nog wel een poosje mee

      Afgelopen weekend al begonnen aan het knippen van de draadboom die onder het dashboard zat tja comfort systemen heb ik niet nodig
      Het gaat mij er om dat ik een werkende draadboom krijgen denk ook wel dat het mij gaat lukken
      Ook zet ik het klokken werk van de omega over in Guppy

      wordt vervolgd

      #18225122
      RamSwa72
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 February 2014

        Dit is de nieuwe krachtbron
        Moet dus wel even een ander Carter pan onder i.v.m.. voortrein Blitz


        #18225123
        Kadett1.2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 May 2011

          Leuk topic. Iets ongewoons op het Opel forum een Hymer/Blitz camper.
          Volgens mij heb ik deze 1-2 jaren terug eens op marktplaats zien staan.
          Maar heb een caravan is wat goedkoper dan een camper.
          Een beetje camper kost een vermogen in aanschaf voor die paar weken dat ik per jaar op vakantie ga niet rendabel.

          #18225124
          RamSwa72
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 February 2014

            Ja dan is het idd niet rendabel : Kadett :
            Maar omdat ik dus thuis zit met mijn zenuwenspierziekte en mijn vrijheid afhankelijk is van die camper is het voor mijn wel de moeite waard
            Op het moment dat mijn lichaam er de bruiij aan geeft zet ik hem aan de kant en gaat rusten tevens mede doordat ik een invalide kaart heb (waar ik niet trots op ben)
            Kan ik de camper mitz hij niet in de weg staat overal neer zetten,
            Echt waar als je 41 bent en je lichaam doet zo nu en dan als of je tachtig bent dan is dat niet fijn :swear

            #18225125
            Kadett1.2
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 May 2011

              @RamSwa72 wrote:

              Ja dan is het idd niet rendabel : Kadett :
              Maar omdat ik dus thuis zit met mijn zenuwenspierziekte en mijn vrijheid afhankelijk is van die camper is het voor mijn wel de moeite waard
              Op het moment dat mijn lichaam er de bruiij aan geeft zet ik hem aan de kant en gaat rusten tevens mede doordat ik een invalide kaart heb (waar ik niet trots op ben)
              Kan ik de camper mitz hij niet in de weg staat overal neer zetten,
              Echt waar als je 41 bent en je lichaam doet zo nu en dan als of je tachtig bent dan is dat niet fijn :swear

              ja is zeker te begrijpen. Ben zelf dan al wel een paar jaartjes ouder maar zie ook mensen in mijn directe omgeving die dit meemaken. Dat je iets mankeert is een ding. Maar dat je als gevolg hiervan min of meer opgesloten zit in je huis is nog net zo erg.
              Ik/wij maakten eerst ook plannen voor als we later met pensioen zouden zijn, kopen we een camper en gaan we op reis enzo. Zijn we toch van terug gekomen.
              We gaan dus tegenwoordig NU doen wat we willen en niet uitstellen tot je 65e of 67e.
              Dus groot gelijk.

              Als de Blitz ouder als 40 is misschien een idee om er LPG in te zetten ?

              #18225126
              RamSwa72
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 February 2014

                Voor dat ik ziek werd was ik in mijn vrijetijd altijd druk voor een ander weinig er tussen uit geweest dus dat halen we op deze manier weer in
                Moet nog even 6 jaar wachten voor de blitz 40 jaar is dus nu nog even geen gas, en ik ben van het stempel Gas daar stook&kook je op hahaha

                Als het goed is en de motorwissel zit er op dan zou mijn wijfie er ook in moeten kunnen rijden , Geen gebruiksaanwijzingen meer hoop ik , Althans dat hoop ik rijden met choke en zo is niet echt een vrouwen ding :angel

                #18225127
                Kadett1.2
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  2 May 2011

                  @RamSwa72 wrote:

                  Voor dat ik ziek werd was ik in mijn vrijetijd altijd druk voor een ander weinig er tussen uit geweest dus dat halen we op deze manier weer in
                  Moet nog even 6 jaar wachten voor de blitz 40 jaar is dus nu nog even geen gas, en ik ben van het stempel Gas daar stook&kook je op hahaha

                  Als het goed is en de motorwissel zit er op dan zou mijn wijfie er ook in moeten kunnen rijden , Geen gebruiksaanwijzingen meer hoop ik , Althans dat hoop ik rijden met choke en zo is niet echt een vrouwen ding :angel

                  Inderdaad, mijn vrouw had eerst ook een Kadett E met handchoke, liet ze telkens afslaan of verzuipen. Toen hebben we maar geruild. Ik de Kadett E station en zij de Astra F station.

                  Dacht eigenlijk dat hij ouder was, maar nog maar van circa 1980 ?

                  #18225128
                  RamSwa72
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 February 2014

                    Klopt Kadett1.2 het is ook het eerste type Hymermobil wat Hymer gebouwd heeft.
                    Hij is in 1981 op camper kenteken gezet als nieuw , Maar omdat ik weet dat ze oudere cassis kochten uit Engeland is het cassis en motor van medio 1975 (dit had in mijn voordeel kunnen zijn)

                    #18225129
                    Kadett1.2
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      2 May 2011

                      @RamSwa72 wrote:

                      Klopt Kadett1.2 het is ook het eerste type Hymermobil wat Hymer gebouwd heeft.
                      Hij is in 1981 op camper kenteken gezet als nieuw , Maar omdat ik weet dat ze oudere cassis kochten uit Engeland is het cassis en motor van medio 1975 (dit had in mijn voordeel kunnen zijn)

                      Inderdaad een ouder Bedford/Opel Blitz front.
                      Vanaf medio 1980 kregen ze een nieuw hoekiger front en kunstof bumper en gril.

                      #18225130
                      VideoRipper
                        Lid sinds:
                        11 December 2013

                        @RamSwa72 wrote:

                        rijden met choke en zo is niet echt een vrouwen ding :angel

                        “Oh, ik dacht dat die er zat om m’n handtasje aan te hangen” :oops:

                        Hahaha :wink:

                        Het voordeel van een project als dit, in jouw situatie, is dat je iets als afleiding
                        hebt en iets hebt om je bezig te houden. :thumb
                        Thuis stilzitten is helemaal niks; ik heb het noodgedwongen drie jaar gedaan,
                        na een ongeluk en het verlies van mijn vorige baan en kan je vertellen dat het
                        erg geestdodend is. :(

                        Greetz,

                        Peter.

                        #18225131
                        RamSwa72
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 February 2014

                          Vandaag druk bezig geweest met de kabelboom Ecu’s en Immobilizer
                          Maar krijg geen vonk heb het nog niet opgeven maar hulp is natuurlijk welkom

                          Dus als er iemand is die hier ervaring mee heeft bij het aansluiten van een draadboom , het gaat om een X20SE aan een AR25 automaat

                          Het zou fijn zijn als er iemand is de mij tegen een kleine vergoeding wil helpen

                          #18225132
                          RamSwa72
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 February 2014

                            Heeft er misschien iemand een link voor een pdf van het draadschema van een omega 2.0i B automatic?

                            #18225133
                            RamSwa72
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 February 2014

                              Kan iemand mijn vertellen of het kastje van foto (Kiekert GM 90493865 / MW ) invloed heeft op de imobelizer?

                              Foto 1

                              Foto 2

                              Foto 3

                              #18225134
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                kiekert heeft geen invloed op de imobiliser.

                                #18225135
                                RamSwa72
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 February 2014

                                  Bedankt Haasje voor de info.
                                  Dan wordt het nu verder speuren pfffff
                                  Komt tijd komt hoop

                                  #18225136
                                  RamSwa72
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 February 2014

                                    Gbrttee e jkclj!#@#@#$

                                    Nu ben ik vandaag nou mijn lichaam een beetje mee wilde werken weer verder gegaan met de draadboom

                                    Rood op de constante+
                                    Bruin aan de min/aarde
                                    Zwart geschakelde+
                                    en voor de mak de rood/blauwe van de brandstofpomp direct op de plus

                                    nu had ik bougie nr4 er uit om te kijken voor een vonk
                                    Beetje onhandig van mij maar starten deed ik direct op de startmotor met een schroevendraaier

                                    Bij mijn eerste poging starte de motor gelijk Whoohoo


                                    > en viel weer stil
                                    Ik met goede hoop bougie 4 er weer in en een tweede poging gewaagd —-> en een derde


                                    > enz enz

                                    Maar geen vonk meer wat doe ik fout of werk in nu echt tegen de immobilizer aan (want deze heb ik er nu niet tussen)
                                    HELP!!!

                                    #18225137
                                    RamSwa72
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 February 2014

                                      Ohja nog een vraag omtrent de brandstofpomp
                                      Moet deze altijd draaien want er staat alleen stroom op bij het doorstarten van het contactslot ?

                                      #18225138
                                      sjoerdie
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 September 2005

                                        Deze draait niet constant nee.
                                        Wel als de motor eenmaal loopt natuurlijk

                                        #18225139
                                        RamSwa72
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 February 2014

                                          Dus dan is het toch de immobilizer want die sluit de brandstof en ontsteking af denk ik
                                          Denk dat ik de ECU moet laten vrij maken , ben al op zoek naar iemand die dit voor een zacht prijsje kan doen
                                          Word vervolgd….

                                          #18225140
                                          RamSwa72
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 February 2014

                                            Vandaag weer een update
                                            Had de X20SE in een proefopstelling geplaatst om haar even te laten lopen , was mij uiteindelijk gisteren al gelukt met de Motronic ECU die er bij hoorde maar dat was voor 5 seconden keer op keer dus echt een gevalletje startonderbreker/IMMO .
                                            Nu dacht ik slim uit de hoek te komen en een ECU van een C20NE te kopen zodat de motor als nog kan proef draaien


                                            > Helaas dat werkt dus niet op een X20SE motorblok
                                            Maar na contact te hebben gehad met Eurox.nl heb ik mijn ECU daar heen verstuur die konden hem IMMO vrij maken , dus afwachten wanneer ik deze terug krijg.

                                            Uiteindelijk , omdat het toch moest gebeuren ben ik begonnen aan de openhartoperatie van Guppy, en omdat dit een ouder type cassis is zit de dwarsbalk gepuntlast in het geheel dus hebben wij de slijptol en boormachine maar ter handen genomen .
                                            Als ik dit niet zou doen moet ik de hele camper zo een 90cm omhoog takelen en dat was niet echt mijn idee er achter nu volstaat 40 cm en dat geeft mijn toch een wat veiliger gevoel.

                                            Wanneer mijn lichaam er weer wat zin in heeft gaat de voortrein met motor er onder uit zodat ik kan gaan meten waar de nieuwe motorsteunen gemonteerd gaan worden.

                                            Wordt Vervolgt

                                            #18225141
                                            PeterNoFear
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 January 2012

                                              Haha, super topic!
                                              Ga ik volgen, leuk plan en respect!

                                              #18225142
                                              RamSwa72
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 February 2014

                                                Sjonge tjonge Man Man Man , Wat laat mijn lichaam mij in de steek en wat een pijn kan een mens hebben !
                                                Maar er is weer goed nieuws onder de zon.
                                                Vandaag verder gegaan om het oude hart los te maken van Guppy.
                                                Ben inmiddels zo ver dat het Vauxhall 2.3L lagedruk motortje er geheel los in ligt,,,,,,,,,,, Moet het er alleen nog uit takelen, Maar zo als ik al begon “”IK HEB ER DE KRACHT NIET MEER VOOR””
                                                Hier onder wat foto,s van hoe Guppy er nu bij staat, Had as steunen maar die waren te kort dus nu staat Guppy op twee 5KG gasflessen( werkt prima )


                                                Als iemand nog interesse heeft in het 2,3L blok met automaat (TH180) heb al een open bod van 100 euro
                                                Omdat het een lagedruk motor is gaat deze niet kapot als de distributieriem breekt
                                                En omdat het een lagedruk motor is , is deze prima geschikt voor drukvulling (turbo/compressor)
                                                In Engeland perzen ze er 300 pk uit schijnt maar pin mij daar niet op vast!!

                                                En ik heb een vraagje omtrent het gaatje wat over blijft nadat je een andere carterpan hebt geplaatst mede hier door ook de peilstok en carterventilatie naar achteren geplaats
                                                waarmee stop je dit gaatje van de oude peilstok van 11/12 mm af

                                                #18225143
                                                RamSwa72
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 February 2014

                                                  Is er ook nog iemand die tip’s heeft omtrent het luchtfilter, want de filter box van de Omega gaan niet passen!
                                                  Ben dus benieuw naar ervaringen met zo gezegd open filters of zo .

                                                  #18225144
                                                  RamSwa72
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 February 2014

                                                    Iemand?

                                                    #18225145
                                                    theunm
                                                      Lid sinds:
                                                      29 June 2004

                                                      open filters werk niet ivm de warme lucht onder de kap en het geluid

                                                      alternatief een rond filter met een bakje om heen. en een slang achter de gril vandaan.

                                                      bij een voorwiel aandrijver zit de pijlstok bij je carterontluchting op de plaat.
                                                      zal wel een kijken of ik ergens nog een blok tegenkom in het wild.

                                                      ga nu eerst mn handen vies maken

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 182)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.