Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2010 om 17:06 #17564968
origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
mocht je toch een conventionele snelheidsmeter willen gebruiken, er is toch een mogelijheid voor dat type bak :vertagop dit plaatje kun je het wat beter zien
de bak is er eventueel ook met een 3.4 eerste versnelling maar dat verschil is zo weinig dat het niet echt de moeite loont, om specifiek opzoek te gaan ernaar. (als je nog niet zo’n bak zou hebben)
keep up the good work : een erg duidelijke en goed beschreven ombouw :thumbup
Het huisdeel vertoont inderdaad de voorbereiding voor de boring, maar ik ben bang dat de ‘wokkel’ er niet in zit waartegen de snelheidsopnemer dan zou moeten draaien. Ik vind het ook niet zo erg. In sommige oude 6-serie BMW’s zat deze er zo in, of niet?
Blijkbaar op oudere modellen 6 en 5 series, is nog te leveren
31 maart 2010 om 17:47 #17564969origineel gepost door m400
origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
:thumbupHet huisdeel vertoont inderdaad de voorbereiding voor de boring, maar ik ben bang dat de ‘wokkel’ er niet in zit waartegen de snelheidsopnemer dan zou moeten draaien. Ik vind het ook niet zo erg. In sommige oude 6-serie BMW’s zat deze er zo in, of niet?
Blijkbaar op oudere modellen 6 en 5 series, is nog te leveren
bmw etk is er helaas niet helemaal duidelijk in of er overal wel een worm inzit, maar bij mij deed ie het prima..
en dat was toch ook prise-direct (5= 1:1)
maar dat is mss ook afhankelijk van het jaar en welk type ie in is geleverdik had de pech dat het boutje los was gekomen wat hem in de bak houdt, en zodoende lag er ineens een plas olie onder m’n ascona :)
origineel gepost door m400
Ik zal wel weer ongelijk hebben maar ik heb met beide bakken gereden maar die Getrag schakelt echt wel fijner. Wat merkbaar is, is dat de stap van 3 naar 4 (te) groot is.er zijn hier ook nog wel mensen die nog wel een beetje vertrouwen in je hebben hoor ;)
wel een nadeel van die 400 sport bak is dat het fijne priseas vertanding is, wat weer niet zo 123 gaat met een bmw m3/m5 koppeling …
1 april 2010 om 12:23 #17564970origineel gepost door m400
Die Opel bakken zijn er wel, Getrag Sport 400. Laat ik die nou toevallig wel hebben……$$$$$$$, kopen sommige mensen een hele auto voor om een paar jaar mee te rijden als ik het niet mis heb.
Welke overbrengingen praat je dan over?
Groeten,
Rik
1 april 2010 om 19:42 #175649712.33-1, deze hangt onder m’n ascona, een andere reserve en de M3-bak voor als alles kapot gaat.
2 april 2010 om 18:30 #17564972ik vind zo´n zf bak wel onwijs gaaf! alleen vind het het geld niet echt waard je betaald al gauw 1200 euro voor zo´n bak
4 april 2010 om 15:38 #17564973origineel gepost door larsjeG40
ik vind zo´n zf bak wel onwijs gaaf! alleen vind het het geld niet echt waard je betaald al gauw 1200 euro voor zo´n bakEen ZF ja (en die vind ik het geld echt wel waard, want je kent je Opeltje niet meer terug wanneer het ding een beetje fatsoenlijk oppakt), maar voor een goede 265 sportbak (1=2,3 etc.) komt 3500 eerst en 3750 heb ik ze ook al voor zien gaan.
4 april 2010 om 16:28 #17564974Die Zf is maar tot iets van 300 pk echt betrouwbaar, daarboven gaat het hard achteruit,zeker als het turbo/pk´s zijn.. 265 Getrag kan veel meer hebben en persoonlijk vind ik de `stappen´ in de versnellingen mooier op elkaar aansluiten.
Voor mijn Alfa heb ik twee van die Zf´s liggen, heb ik gekocht voor 150 euro per stuk… Eentje als reserve en eentje om te monteren. komt een 2.8 24v compressor voor met 300/350 pk.
5 april 2010 om 07:46 #17564975origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door larsjeG40
ik vind zo´n zf bak wel onwijs gaaf! alleen vind het het geld niet echt waard je betaald al gauw 1200 euro voor zo´n bakEen ZF ja (en die vind ik het geld echt wel waard, want je kent je Opeltje niet meer terug wanneer het ding een beetje fatsoenlijk oppakt), maar voor een goede 265 sportbak (1=2,3 etc.) komt 3500 eerst en 3750 heb ik ze ook al voor zien gaan.
wat is dan het grote verschil dat je je opeltje niet meer terug kent? kwa optrekken ofzo of kwa geluid?
5 april 2010 om 09:12 #17564976origineel gepost door larsjeG40
origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door larsjeG40
ik vind zo´n zf bak wel onwijs gaaf! alleen vind het het geld niet echt waard je betaald al gauw 1200 euro voor zo´n bakEen ZF ja (en die vind ik het geld echt wel waard, want je kent je Opeltje niet meer terug wanneer het ding een beetje fatsoenlijk oppakt), maar voor een goede 265 sportbak (1=2,3 etc.) komt 3500 eerst en 3750 heb ik ze ook al voor zien gaan.
wat is dan het grote verschil dat je je opeltje niet meer terug kent? kwa optrekken ofzo of kwa geluid?
Beide.
De eerste versnelling van een ZF is een heeel stuk langer dan die van een andere Opel-bak (behalve 400 sportbak). Bij een standaard bak is de eerste een ‘kort hupje’ waarmee de auto alleen maar wat gaat bewegen (om een caravan of aanhanger van de plek trekken). Bij de ZF ga je in mijn geval toch al gauw 70 km/h voordat je naar 2 moet. Van 1 naar 2 is de stap niet zo heel anders maar van 2 naar 3 blijft ie heel mooi op toeren en ook naar 4 en vooral 5 blijft je motor in een toerengebied dat ie ook wat doet en niet helemaal ‘dood valt’ (helemaal opnieuw op gang moet komen vanaf een te laag toerental).
De ZF vond ik een van de beste investeringen aan mijn (toen C-Kadett en intussen Ascona)
Ik ga hem nu niet gebruiken aan de C20XE omdat ik dan het hele koppelingshuis zou moeten verbouwen. Bij een ZF is het koppelingshuis wel afneembaar, echter hier zit ook het lager van de primaire as in (koppelingshuis is dus onderdeel van de versnellingsbak zelf). Dit vind ik een beetje zonde. Ik houd hem bij de CIH.
De BMW E30-M3 bak vond ik een relatief goedkoop alternatief voor de Manta-400 versnellingsbak.
5 april 2010 om 10:34 #17564977Heell mooi werkje opgelerverd.Opel asconaa
Ga er ook 1tje kopenn.5 april 2010 om 18:12 #17564978Die E30-M3-bak is ook helemaal niet verkeerd en nog redelijk betaalbaar.
5 april 2010 om 20:30 #17564979Heb je dat koppelingshuis er wel eens afgeschroefd dan, van die Zf? kan hem er bij mijn bakken namelijk wel afschroeven zonder dat er lagers oid meekomen.:hmmz
En ik heb dezelfde bak, alleen ander schakelmechaniek en een ander eindstuk.
7 april 2010 om 13:55 #17564980mocht je die zf bak ooit eens weg doen ik ben geintereseerd!!
7 april 2010 om 21:35 #17564981origineel gepost door giuliettaevo
Heb je dat koppelingshuis er wel eens afgeschroefd dan, van die Zf? kan hem er bij mijn bakken namelijk wel afschroeven zonder dat er lagers oid meekomen.:hmmzEn ik heb dezelfde bak, alleen ander schakelmechaniek en een ander eindstuk.
Dat koppelingshuis heb ik er zeker al eens af geschroefd, sterker nog ik heb de hele bak al eens tot op onderdeel niveau uit elkaar gehad en gereviseerd. Op zich goed te doen.
Hier het typeplaatje van mijn ZF:
Zo’n twee jaar geleden heb ik hem helemaal gereviseerd. Op de foto rechtsboven is het lager te zien dat ik bedoelde. Deze steekt iets buiten het versnellingsbakhuis. Het koppelingshuis van een ZF dicht de bak (zijkanten van de lagers) af.
Misschien kun je het in de exploded views ook wel zien (volgens mij is het daar wel duidelijk te zien links boven):
De exploded views kloppen niet 100% ben ik achter gekomen bij de revisie. Zo’n versnellingsbak is relatief simpel / eenvoudig te de-/monteren.
7 april 2010 om 21:42 #17564982origineel gepost door larsjeG40
mocht je die zf bak ooit eens weg doen ik ben geintereseerd!!king: Voorlopig in ieder geval niet.
8 april 2010 om 15:47 #17564983toch zijn die vertandingen niet zo extreem recht. als je het vergelijkt met een drenth bak
13 april 2010 om 08:45 #17564984waarschijnlijk heb je hier zelf ook al naar gekeken, maar heb je het gat in de nokkenas ook afgedopt ?
anders zou je wel eens een iets lagere oliedruk kunnen krijgen als de bedoeling is :)als ik vragen mag, wat is precies het merk / type van de lsd en waar heb je hem gehaald ?
hij ziet er niet uit als een eaton …13 april 2010 om 19:56 #17564985origineel gepost door mr-turbo
waarschijnlijk heb je hier zelf ook al naar gekeken, maar heb je het gat in de nokkenas ook afgedopt ?
anders zou je wel eens een iets lagere oliedruk kunnen krijgen als de bedoeling is :)als ik vragen mag, wat is precies het merk / type van de lsd en waar heb je hem gehaald ?
hij ziet er niet uit als een eaton …Dank je voor de opmerkzaamheid. Bij het aluminium deksel met o-ring zat ook een kogeltje dat in de nokkenas moest met de opmerking dat deze er wel redelijk vast in moest gaan. Over dat kogeltje was ik niet helemaal tevreden (ging mijns inziens veel te makkelijk, met de kans dat ie er uit zou kunnen gaan). Ik heb er daarna een stukje van het cilindrische deel van een boor van 8,1mm achteraan getikt en dit zit wel goed op z’n plek.
Op het LSD staat niets op. Deze haalt Harry Meijers/Rijssen ergens uit Engeland (?). Niet echt iets van een multinational. Ik hoop dat ie heel blijft.
13 april 2010 om 20:00 #17564986De aandrijflijn ligt klaar voor montage. Inclusief versnellingsbaksteun (volgens mij van een oude 6-serie BMW) en ‘zelfbouw’ tussenlagersteun.
Van de spline-bus heb ik bijna 2 cm afgedraaid en van de splineas dezelfde lengte. Zodoende is er 2cm extra axiale speling mogelijk (mocht de achteras toch wat meer bewegen dan theoretisch rekening mee gehouden:D)
De tunnel is wat ruimer/hoger gemaakt (zwarte hoogglans moet nog matzwart overgespoten, maar dan zit de menie er vast onder).
De motorruimte ook even in de kleur van de rest van de auto gemaakt:
Helemaal aan het begin van mijn topic schreef ik dat de kleur Volkswagen LY3J Brillantrot zou zijn. Bij de verfhandel waar ik nu verf wilde halen was deze combinatie niet te vinden. Wel LY3D Tornadorot (waarschijnlijk is dit de correcte aanduiding; op het oog in ieder geval hetzelfde)
14 april 2010 om 17:27 #17564987:wtf Ik heb nu een ander uitlaatspruitstuk van Risse dat geschikt zou moeten zijn voor een Manta/Ascona-B.
Op zich lijkt het redelijk te passen, behalve dat de uitlaat precies voor de koppelingskabel doorvoer zit ???
Wie weet hoe hier mee om te gaan? Hydraulische koppelingscilinder plaatsen? Welk type?
Dan hoef ik het misschien niet helemaal zelf uit te vogelen (ik wil graag weer een keer rijden).
Ik zal ook nog eens bij Risse informeren hoe ze zich dat voorstellen.
14 april 2010 om 17:37 #17564988Volgens mij kan je de koppelingshendel omzetten bij een 1.8s bak. Dus aan de bijrijderskant uit de bak laten komen en dan een langere kabel pakken.
Was dat andere spruitstuk bedoeld voor een kitcar ofzo?
14 april 2010 om 20:08 #17564989Die spruitstukken, ik heb dan denk ik toevallig een goede gehad blijkbaar want bij mij was het redelijk pasklaar. Alleen even een deukje meppen voor de stuurstang en klaar…….
14 april 2010 om 21:29 #17564990die spruitstukken van Risse hebben dus goede pasvorm?
Maar alleen niet bij de koppelingshevel niet dus, wordt toch tijd voor de 5 bak:o14 april 2010 om 21:33 #17564991Heb bij mij de kabel door Lees tussen het spruitstuk doorlopen in een warmtewerende rvs pijp (afvoeslang/uitlaat standkachel)
Dit werkt prima.
14 april 2010 om 21:42 #17564992origineel gepost door Manta-aero
Volgens mij kan je de koppelingshendel omzetten bij een 1.8s bak. Dus aan de bijrijderskant uit de bak laten komen en dan een langere kabel pakken.Was dat andere spruitstuk bedoeld voor een kitcar ofzo?
Uiteindelijk gaven ze toe dat ze dit spruitstuk voor een Vauxhall Chevette HRS rally-auto hadden gemaakt en dat ze er vanuit waren gegaan dat dit met een beetje wil ook wel in een Manta/Ascona zou passen. Ze hadden alleen absoluut geen rekening gehouden met de aanwezigheid van de langsdragers van de vooras naar de kokers aan de carrosserie. Deze versperren de weg naar beneden grotendeels. Dit uitlaatspruitstuk had wel heel mooi gelijke pijplengtes/volumes van alle 4 cilinders. iets wat ik van het door Risse geleverde spruitstuk niet kan zeggen (grote verschillen).
Alle deze spruitstukken komen trouwens wel van dezelfde Engelse fabrikant BTB.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.