Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17564943
    mr-turbo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 July 2004

      ben benieuwd hoe het met de stuurstang uitkomt icm dat spruitstuk :hmmz
      desalniettemin ziet het er leuk uit !

      #17564944
      m400
        Lid sinds:
        22 November 2004

        Tja, zoveel moeite heb ik er nooit aan gedaan en er toch heel wat pk-tjes uit gehaald. Nog belangrijker, veee l( heel veel ) lol!

        #17564945
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          wel beetje zonde van je carterpan:o
          beter had je een stalen pan gepakt van een c20ne
          en die kun je gemakelijk verlassen

          ook n slingerschotje der inmaken is dan wat makelijker

          zo,n alu 1,8s pan kun je tegen woordig nog wel n paar stuiver voor beuren:o;)

          #17564946
          m400
            Lid sinds:
            22 November 2004

            Zit bij mij geen schot in en hij mist em ook niet.

            #17564947
            Manta 24V
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 September 2004

              origineel gepost door louwe 16 klepper
              wel beetje zonde van je carterpan:o
              beter had je een stalen pan gepakt van een c20ne
              en die kun je gemakelijk verlassen

              ook n slingerschotje der inmaken is dan wat makelijker

              zo,n alu 1,8s pan kun je tegen woordig nog wel n paar stuiver voor beuren:o;)

              Owja?? Heb er nog 1 liggen hier aangepast en wel (is er wel 1 van een CIH Btw) Van een B Ascona Diesel en dan 1 bolling eraf voor de uutloat ;) Ik wil er evt wel vanaf

              #17564948
              mr-turbo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 July 2004

                past niet echt op een c20xe :P

                (sorry voor de topic vervuiling Rik )

                #17564949
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  inderdaad een c20ne is geen cih;)

                  #17564950
                  Manta 24V
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 September 2004

                    origineel gepost door mr-turbo
                    past niet echt op een c20xe :P

                    (sorry voor de topic vervuiling Rik )

                    is er wel 1 van een CIH Btw ;)

                    Maar ontopic maar weer. (sorry)

                    #17564951
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      Afgelopen maandagavond de CIH met ZF-bak eruit gehaald:

                       

                      IMG_2300IMG_2301IMG_2303

                       

                       

                      :wub:hmmz:thumbup:cry Na heel wat jaartjes zeer trouwe dienst (en nog steeds overigens), maar goed je wilt wel eens wat anders.

                      Nu de c20XE snel passen, zeker i.v.m. die exotische uitlaat van SBD Motorsport (?)
                      Tja, :wtf die uitlaat….

                      De stuurstang zit ook een beetje in de weg misschien, maar dit zou nog wel op te lossen zijn. Zoals je op de onderste foto kunt zien zouden de vier buizen nog bijna 30mm richting het blok kunnen (buizen inslijpen vanaf de onderkant bij de montageflens en weer aflassen en uitslijpen). Echter de vier buizen die achter de motorsteun naar beneden gaan hebben 110mm breedte nodig en die breedte is er gewoon niet tussen het blok en de langsschoor van de vooras. Ik heb hier ook nog kleine schetsplaatjes in zitten (niet origineel), maar ook al zou ik deze hier weer weg halen, dan nog heb ik geen ruimte genoeg.

                       

                       

                      IMG_2294IMG_2306IMG_2310

                       

                      Zoals je zien kunt, zou de uitlaat nog wel wat dichter naar het blok toe kunnen, maar dit is niet voldoende.

                      Zoals je in: http://www.sbdev.co.uk/Exhaust_Manifolds/Exhaust_Manifolds_20l/Exhaust_Manifolds20L.htm kunt lezen zou de uitlaat geschikt moeten zijn voor een Manta-B (en dus Ascona-B). Kleine aanpassingen kunnen nodig zijn, zoals aanpassing carterpan etc., maar het aanpassen van de langsschoor van de vooras (waar ook weer de achterkant van de onderste drager in zit) zie ‘ik zelfs’ niet zitten. Blok uit midden plaatsen ook niet.

                      Ik wil dit ‘probleempje’ nu toch eerst even zo duidelijk mogelijk en op een positieve manier voorleggen aan SBD Motorsport en eens even kijken waar zij mee komen. Ik heb ook aangegeven dat ik me echt niet kan voorstellen dat deze EX-M-RDS1 ‘echt’ al eerder in een Manta-B is gebouwd, want volgen mij kan het niet (tenzij je een voorhamer als oplossing ziet).

                      Hopelijk komen we er op een nette manier uit. Misschien heeft de fabrikant BTB toch al ooit een spruitstuk gemaakt dat wel past, want het zou me wel wat waard zijn om er toch iets dergelijks in te krijgen.

                      Wordt vervolgd……..

                      #17564952
                      m400
                        Lid sinds:
                        22 November 2004

                        Bij een Manta/Ascona die in Engeland rijdt zal die uitlaat zeker passen, de stuurstang zit bij die auto’s aan de andere kant:afro

                        #17564953
                        RacesconaB204
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 December 2009

                          origineel gepost door m400
                          Bij een Manta/Ascona die in Engeland rijdt zal die uitlaat zeker passen, de stuurstang zit bij die auto’s aan de andere kant:afro

                          ECHT NIET!

                          De stuurstang is maar bijzaak. Als je op de foto kijkt met de schaalverdeling dan kun je zien dat er tussen het blok/carterzijkant en de langsschoor van de vooras maar 9-10 cm zit. In de onderste foto waar je kunt zien dat er een stuk van de carterpan is gehaald, is de afstand van de zijkant blok/carterpan tot buitenkant uitlaatpijpen ruim 14cm. Ik kom hier dus gewoon 4 tot 5 cm tekort in de breedte. Ik zou hier bijna 3 cm af kunnen halen door het spruitstuk aan te passen, zodat deze dichter tegen de motor aan komt maar dan past het nog steeds niet. De vier buizen zouden dan nog in de zogenaamde ‘dichste stapeling’ moeten worden gelegd en dan blijft er van het oorspronkelijke ding niets over.

                          Het is dus vooral de breedte; de buis van de 3e en 2e cilinder vanaf het verticale deel door de bocht horizontaal naar achteren, die te ver van het blok af ziten.

                          #17564954
                          Manta 24V
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 September 2004

                            Geweldig :wors Ben benieuwd wat dat straks doet op het circuit.

                            Das een beste spagetti btw :wub

                            :wub

                            #17564955
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Is dat oude blok te koop ?:afro

                              #17564956
                              mr-turbo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                Tja, dat zat erin , er zijn opzich wel redelijke spruitstukken tekoop die wel / beter passen, maar ik denk dat je voor de mooiste oplossing er het beste toch zelf eentje kan maken…

                                #17564957
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  heb n iets minder mooie uitlat spruitstuk maar ook die van mij pastte niet

                                  die heb ik verlast van 4 in 2 en van 2 in 1
                                  naar 4 in 1
                                  toen ging het allemaal precies

                                  maar das zonde van dit mooie spruitstuk om die helemaal te verslijpen en verlassen:hmmz

                                  maar als dat je enigste optie is???

                                  #17564958
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    Vlak voordat de c20XE aan boord werd gehezen.
                                    Zoek de verschillen……:P

                                    IMG_2311IMG_2316IMG_2318

                                    Met de E30-M3 versnellingsbak (getrag 265 type met close ratio overbrengingen) zit de 1e versnelling opnieuw links-achter (zelfde als bij de ZF). De versnellingspook komt wel ca. 17 cm verderop pas uit de tunnel (die ik ook wat ruimer maak). De versnellingspook komt wat meer binnen handbereik en dat vind ik zelf wel een prettige bijkomstigheid. Tussen het koppelingshuis van een Manta 1.8s zit een adapterplaat zodat de bak past.

                                    Overbrengingen verschillen ook. De BMW-bak heeft exact dezelfde overbrengingen als een originele Manta-400: 1=3.72, 2=2.40, 3=1.77,4=1.26, 5=1.0 tegenover de ZF: 1=2.99, 2=1.75, 3=1.3, 4=1.0, 5=0.874. De stapjes op zich zijn ongeveer even groot, de Getrag is alleen wat korter. Op zich is de BMW bak ook vrijwel hetzelfde als die van een 400. De Opelbak heeft een spline-as als uitgaande as en de BMW een rubber schijf koppeling (‘Hardy-schijf’ of zoiets). Oh ja, en de telleraansluiting mist bij de BMW (maar Tom-Tom mag ook heb ik begrepen:angel)

                                    Het mooie is dat de cardanas van de Volvo 240 vrijwel in 1 keer past. Het afsteunpunt voor het tussenlager zit meteen op de juiste plek; hart steunlager 50mm achter de dwarskoker. Het achterste deel van de cardan is wat lengte betreft nagenoeg hetzelfde als bij 400; hartafstand kruiskoppeling Volvo 378mm tegenover ca. 370mm bij de ‘400’. Wanneer je het voorste deel van de cardanas monteert tegen de hardy-schijf van de bak dan kan de spline van de tussenas nog ongeveer 9 mm inschuiven. Dit vind ik toch wat krapjes. Ook al kan ik de achteras net helemaal tot de aanslagen inveren, ben ik bang dat de as t.o.v. de carrosserie toch ook soms wat naar voren beweegt in de rubbers van de draagarmen (bij optrekken). Hiervoor hoeft de cardanas echter niet doorgehaald te worden, niet opnieuw gelast en niet opnieuw gebalanceerd. Ik wil ongeer 2cm van het uiteinde van beide splines afdraaien (as &gat) en dan heb ik speling genoeg. Ik gebruik ook gewoon het tussenlager en de tussenlagersteun van de Volvo (moet heel iets aangepast). Foto’s hiervan volgen nog wel.

                                    #17564959
                                    mr-turbo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2004

                                      mocht je toch een conventionele snelheidsmeter willen gebruiken, er is toch een mogelijheid voor dat type bak :vertag

                                      op dit plaatje kun je het wat beter zien

                                      de bak is er eventueel ook met een 3.4 eerste versnelling maar dat verschil is zo weinig dat het niet echt de moeite loont, om specifiek opzoek te gaan ernaar. (als je nog niet zo’n bak zou hebben)

                                      keep up the good work : een erg duidelijke en goed beschreven ombouw :thumbup

                                      #17564960
                                      Christian-tsx
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 May 2008

                                        je zoekt het 1 en ander erg goed uit, voordat je echt wat gaat doen:thumbup

                                        succes verder, ben benieuwd hoe die loopt.

                                        #17564961
                                        asconac20let
                                          Lid sinds:
                                          26 December 2009

                                          mooi spruitstuk!!!

                                          over de bak’en het snel schakelen. je kan bij deze bakken als ik me niet vergis een unibal constructie toepassen die ook in op het circuit word gebruikt met een bmw m3 e30. dat schakelt kort en spelings vrij!

                                          #17564962
                                          cuupi
                                            Lid sinds:
                                            18 February 2008

                                            Als je andere motorsteunen zou maken dat je motor iets schuin komt te staan, dan zou je meer ruimte kunnen krijgen voor de uitlaat. En ja dan komt ook je bak schuin maar je maakt gebruik van een adapterplaat dan zou je weer een andere adapterplaat moeten maken zodat de bak weer recht komt. Maar het is wel een erg ingrijpende ingreep en wat voor problemen kom je dan weer tegen:hmmz

                                            #17564963
                                            m400
                                              Lid sinds:
                                              22 November 2004

                                              Ik zal wel weer ongelijk hebben maar ik heb met beide bakken gereden maar die Getrag schakelt echt wel fijner. Wat merkbaar is, is dat de stap van 3 naar 4 (te) groot is.

                                              #17564964
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                origineel gepost door mr-turbo
                                                mocht je toch een conventionele snelheidsmeter willen gebruiken, er is toch een mogelijheid voor dat type bak :vertag

                                                op dit plaatje kun je het wat beter zien

                                                de bak is er eventueel ook met een 3.4 eerste versnelling maar dat verschil is zo weinig dat het niet echt de moeite loont, om specifiek opzoek te gaan ernaar. (als je nog niet zo’n bak zou hebben)

                                                keep up the good work : een erg duidelijke en goed beschreven ombouw :thumbup

                                                Het huisdeel vertoont inderdaad de voorbereiding voor de boring, maar ik ben bang dat de ‘wokkel’ er niet in zit waartegen de snelheidsopnemer dan zou moeten draaien. Ik vind het ook niet zo erg. In sommige oude 6-serie BMW’s zat deze er zo in, of niet?

                                                #17564965
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  origineel gepost door cuupi
                                                  Als je andere motorsteunen zou maken dat je motor iets schuin komt te staan, dan zou je meer ruimte kunnen krijgen voor de uitlaat. En ja dan komt ook je bak schuin maar je maakt gebruik van een adapterplaat dan zou je weer een andere adapterplaat moeten maken zodat de bak weer recht komt. Maar het is wel een erg ingrijpende ingreep en wat voor problemen kom je dan weer tegen:hmmz

                                                  Zoals je een stukje terug inderdaad hebt kunnen lezen past het spruitstuk – tot mijn grote spijt – echt niet, vanwege de langsdragers (schoren vanaf de voorasdrager naar de carrosserie).

                                                  De leverancier heeft dit nu ook ingezien en heeft vanochtend als volgt gereageerd:

                                                  “Dear Rik

                                                  The exhaust manifold was originaly designed and manufactured on a works HSR chevette. I can see from the picture that unlike the chevette, the Manta appears to have a diagonal brace from the cross member to the chassis. This is obviously not fitted on the chevette and therefore not an issue. I must admit when the system was originally designed, never realised there is a difference between the two cars. We used to manufacture a lower specification manifold for the manta, which obviously cleared this diagonal, but we discontinued this because with the performance of peoples current engines there was no point in producing this manifold any longer. I can only presume that the people we have supplied the manifold to must have modified this diagonal brace. I cannot tell by how much because it is difficult to tell from your pictures.

                                                  I can see from your car you are obviously prepared to do quite a bit of work to achieve the best results. Obviously if you feel that you are unable to make the required modifications, we would be prepared to take the manifold back, provided it is returned in original condition.

                                                  In light of the information you have given us, we are now altering the information on our web site, so that anybody who does wish to buy this manifold will understand what kind of work would need to be carried out to fit this manifold.

                                                  best regards
                                                  Steve”

                                                  Ik ken de ‘return policy’ nog niet, maar waarschijnlijk gaat ie retour. Ik monteer dan in eerste instantie het uitlaatspruitstuk dat Risse levert (is trouwens ook gemaakt door BTB Exhausts), dat ik zelf nog had. Ik ga er daarna zelf eentje maken, maar eerst wil ik weer eens rijden zodat ik kan zien/voelen hoe de rest het doet.

                                                  Bedankt voor het meedenken trouwens!

                                                  #17564966
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    origineel gepost door m400
                                                    Ik zal wel weer ongelijk hebben maar ik heb met beide bakken gereden maar die Getrag schakelt echt wel fijner. Wat merkbaar is, is dat de stap van 3 naar 4 (te) groot is.

                                                    Misschien schakelt de Getrag ‘fijner’, maar ik zou toch echt durven te beweren dat mijn ZF zich echt snel laat schakelen zonder kraakje. Het voelt wel mechanischer en je hoort de rechtere vertanding, maar het werkt perfect. De E30-M3 van een goed bekende van mij moet met iets meer voorzichtigheid behandeld worden, anders laat ie wel merken dat het hem te snel gaat.

                                                    De stap van 3e naar 4e is bij de Getrag 40% en van de ZF 30%, dat klopt. Is minder fraai, maar probeer voor een Opel maar eens een betere bak te vinden of je moet een race tandwielset kopen voor ca. 3.500,-. Dan wordt het 2.3, 1.68, 1.35, 1.15 en 1.0.

                                                    Ik heb ook al een tijdje intensief gezocht naar een Aisin W57 Toyota versnellingsbak, maar die blijkt echt zeldzaam: 3.285, 1.894, 1.275, 1.0 en 0,861 en beresterk. Zat o.a. in sommige Celica Supra MKII en enkele Crowns. Maar dit heb ik opgegeven. Van de W58 zijn er ‘wat’ meer, maar daarvan is de 5e versnelling (te) lang.

                                                    #17564967
                                                    m400
                                                      Lid sinds:
                                                      22 November 2004

                                                      Die Opel bakken zijn er wel, Getrag Sport 400. Laat ik die nou toevallig wel hebben……

                                                    25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.