Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
27 maart 2016 om 20:45 #17566666
wat n apparaat :wub :wub
ook zeer mooi gemaakt/bouwt.
ik volg ook al je video’s geweldig om te zien.
ga zo door :thumbupmvg maxkadett
30 maart 2016 om 16:07 #1756666730 maart 2016 om 16:40 #17566668Schitterend!
31 maart 2016 om 16:06 #17566669Mooie foto’s , super ascona :thumb
1 april 2016 om 19:55 #17566670@RacesconaB204L wrote:
In de Ascona zit op dit moment een 240mm drukgroep van een Saab 9000 Aero 2,3 turbo. Voor de zekerheid dadelijk toch maar een wat zwaardere drukgroep aangeschaft (tot 550Nm i.c.m. organische plaat)
Vandaag de oorspronkelijke originele drukgroep van een 9000 AERO en deze ‘speciale’ vergeleken op een drukgroeptestopstelling. Hierbij wordt de kracht geregistreerd voor het bedienen van de diafragmaveer (daar waar normaal het druklager duwt).
Ik wilde graag weten wat het verschil zou zijn, echter :shock: …… er bleek geen verschil.
Dat had ik eigenlijk niet verwacht; ik ging er vanuit dat een ‘zwaardere’ drukgroep (om harder aan te drukken) ook wat zwaarder te bedienen zou zijn.
Als die theorie klopt zou het betekenen dat het gewoon dezelfde drukgroepen zijn (zoals als daar al meteen gezegd werd).
Op zich zou ik me bij nader inzien ook nog voor kunnen stellen dat een hogere aandrukkracht niet persé een hogere bedienkracht nodig maakt wanneer de kracht/arm hefboom verhouding (positie aangrijppunt/scharnierpunt van de diafragma) anders is. Want eigenlijk wil je liever ook geen hogere axiale belasting op de krukaslagers als het even kan.Weet hier iemand hoe dit zit? :?:
Ik wil eigenlijk voor montage weten of/hoeveel harder deze ‘speciale'(?) aandrukt in gemonteerde positie (hiervoor zou je dan misschien eigenlijk op het huis van de drukgroep moeten drukken i.p.v. op de diafragma)
21 april 2016 om 17:06 #17566671Bij tilton drukt een zwaardere koppeling niet altijd zwaarder. De diafragma bepaalt samen met de druktafel de kracht. Heb je een zwaardere druktafel zit de ring waar de diafragma op druk verder naar buiten zodat ie even zwaar of lichter koppelt.
Bij vekoma in lemelerveld kunnen ze je drukgroep ook aanpassen .
27 april 2016 om 20:27 #17566672Nou, we hebben het maar gewoon geprobeerd. Vandaag uitvoerig getest op het TT-Circuit in de BMW-E30 M3 met Saab-motor. Werkt prima, de koppeling slipt niet meer door met dezelfde plaat (gelukkig!)
Conclusie: voor een hogere aandrukkracht is niet persé een hogere bedienkracht nodig (en dat is ook mooi, niet alleen voor de beenspieren van de chauffeur, maar vooral voor de axiale belasting op de krukaslagers, want daar wordt nog wel soms aan voorbij gegaan)11 mei 2016 om 21:43 #17566673Wat een indrukwekkende auto heb je me daar gebouwd, ik ben zelf ook nieuwsgierig geworden naar de stuurbekrachtiging omdat eens te proberen in mn manta. Zon stuurkolom uit een corsa b (linksgestuurd) heb ik maar ik kan zo weinig info vinden over het kastje met potmeter wat je ook nodig schijnt te hebben. Heb je dit ook in je ascona? Hoe gaat dat op hogere snelheid? Moet je dan zelf de besturing “zwaarder” instellen daar hij anders te indirect wordt? Of heb je een soort gulden tussenweg? En je verder niet aan de potmeter meer komt zeg maar onder het rijden? Zijn deze regelkastjes te koop ergens? Bijvoorbaad dank.
12 mei 2016 om 19:57 #17566674Dit kitje werkt prima, heb ik ook.
http://www.ebay.de/itm/Corsa-B-C-Kit-Elektrische-Servolenkung-Kontroller-EPS-Opel-Manta-Ascona-/181022795408?hash=item2a25cca690:m:myLKJKhwAk0jkhRzlPFBBqQ” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zit heel duidelijke installatie instructie bij.
Je stelt de potmeter gewoon in op de stand die je prettig vind en dat snelheidsafhankelijke mis ik eigenlijk niet. Bij manouvreerwerk geef je hem een zwier zodat het heel makkelijk gaat en bij ‘normaal’ rijden kun je een heel eind terug. Werkt prima wat mij betreft, alleen niet in combinatie met een kort stuurhuis en brede slicks (dat trekt ie niet).
15 mei 2016 om 20:32 #17566675Rik Gespot op 2.48 , wel ff geleden , gaaf om te zien :wors :thumb
22 mei 2016 om 08:09 #17566676Op 1.49 staat hij ook.
23 mei 2016 om 19:12 #17566677Ja zo’n c20XE met throttle bodies klinkt toch wel erg gaaf. Mooier dan mijn turbobeestje nu. ;)
23 mei 2016 om 19:29 #175666782e Pinksterdag ook nog weer een trackday gereden op Spa-Francorchamps. Was een prachtige dag en probleemloos kunnen sturen; gewoon met een volle tank de baan op en niet eerder er weer af totdat ie dik in reserve stond. Uiteindelijk zo’n 120-130 liter benzine verstookt ;)
Eigenlijk maar één smetje op deze mooie dag: één van de deelnemers was kennelijk in de grindbak verzeild geraakt en meteen de baan weer opgereden (normaal is het de bedoeling dat je eerst het grind uit je wielen rijdt in het gras door wat te slingeren en dan pas de baan weer op). Nog beroerder werd het toen ze zo’n 300m na de bocht op één van de allersnelste stukken besloten om dit te doen op de baan (met zo’n 60km/h) net op het moment dat ik er met 200+ voorbij kwam. Gevolg: beide koplampen aan diggelen door meerdere stenen, voorruit kapot en steenslag aan de voorkant vergelijkbaar met een auto die 400.000 km gelopen heeft :( . Tja, wat doe je er aan (niets dus, gewoon erg onhandig).
Twee nieuwe koplampglazen zitten er al weer voor, alleen een voorruit die heb ik nog niet (ik heb nog wel een oude ruit van veiligheidsglas waar Securit of zoiets op staat. Die zijn wel sterker dan een gelaagde, maar als ie gaat dan is het ook meteen echt mis en zie je niets meer door alle kleine brokkeltjes. Dat durf ik eigenlijk niet aan op het circuit met dit soort snelheden).
Kortom: heeft/weet iemand nog een gelaagde voorruit van een Ascona-B (hoort “laminated” op te staan)?
Zou mooi zijn :D23 mei 2016 om 19:46 #17566679Hopla, dit is het moment om een verwarmde voorruit te monteren. ;)
23 mei 2016 om 20:04 #17566680Kleine impressie vanuit een super geprepareerde BMW E46-M3 achter de Ascona (rondje nr. 4; nog een beetje aftasten):
23 mei 2016 om 20:07 #17566681@pierrekrik wrote:
Hopla, dit is het moment om een verwarmde voorruit te monteren. ;)
Tja, van de ene kant zou je dat zeggen, maar er sneuvelen zoveel voorruiten bij mij op de baan dat ik al niet eens meer de moeite neem om een raamband te plakken. Dit zal de laatste ook wel niet zijn en daarvoor vind ik ze eigenlijk net wat te duur.
23 mei 2016 om 20:32 #17566682Over die voorruit: Ik heb zo’n securit voorruit stukgehad op de Duitse autobahn tegen een meer dan mooie snelheid.(meer dan 25 jaar terug)
Wil je niet meemaken…23 mei 2016 om 21:02 #17566683@RacesconaB204 wrote:
2e Pinksterdag ook nog weer een trackday gereden op Spa-Francorchamps. Was een prachtige dag en probleemloos kunnen sturen; gewoon met een volle tank de baan op en niet eerder er weer af totdat ie dik in reserve stond. Uiteindelijk zo’n 120-130 liter benzine verstookt ;)
Eigenlijk maar één smetje op deze mooie dag: één van de deelnemers was kennelijk in de grindbak verzeild geraakt en meteen de baan weer opgereden (normaal is het de bedoeling dat je eerst het grind uit je wielen rijdt in het gras door wat te slingeren en dan pas de baan weer op). Nog beroerder werd het toen ze zo’n 300m na de bocht op één van de allersnelste stukken besloten om dit te doen op de baan (met zo’n 60km/h) net op het moment dat ik er met 200+ voorbij kwam. Gevolg: beide koplampen aan diggelen door meerdere stenen, voorruit kapot en steenslag aan de voorkant vergelijkbaar met een auto die 400.000 km gelopen heeft :( . Tja, wat doe je er aan (niets dus, gewoon erg onhandig).
Twee nieuwe koplampglazen zitten er al weer voor, alleen een voorruit die heb ik nog niet (ik heb nog wel een oude ruit van veiligheidsglas waar Securit of zoiets op staat. Die zijn wel sterker dan een gelaagde, maar als ie gaat dan is het ook meteen echt mis en zie je niets meer door alle kleine brokkeltjes. Dat durf ik eigenlijk niet aan op het circuit met dit soort snelheden).
Kortom: heeft/weet iemand nog een gelaagde voorruit van een Ascona-B (hoort “laminated” op te staan)?
Zou mooi zijn :DHad je geen schade verder aan de carroserie / polyester?
23 mei 2016 om 21:12 #17566684AnoniemLid sinds:
1 January 1970zo dat zijn minder mooie berrichten
een voorruit heb ik ook niet meer liggen
heb wel eens gehoord van n zoort veiligheids folie
die je op normale ruiten kan plakken
om te voorkomen dat ze geheel versplintereneen verwarmde voorruit van n b ascona
heb ik nog nooit gezien…..n ruit van makrolon ? (laten) maken geen optie??
24 mei 2016 om 18:30 #17566685@louwe 16 klepper wrote:
een verwarmde voorruit van n b ascona
heb ik nog nooit gezien…..Bijvoorbeeld:
25 mei 2016 om 14:56 #17566686AnoniemLid sinds:
1 January 1970net als je denkt alles wel n keer gezien te hebben :shock:
zelfs originele blauw getinte ruiten voor b ascona(super zeldzaam zaten in een al net zo zeldzame afrikaanse b ascona)maar ik wist dus van dit bestaan niet af :shock:
wel prijzig inderdaad25 mei 2016 om 21:27 #17566687Ik heb nu de goedkoopste nieuwe gekocht die ik kon vinden € 300,- + verzendkosten (ik hoop dat ie zonder barsten arriveert).
Oude Opel spul wordt zo langzaam aan van goud lijkt het wel (niet echt leuk meer).25 mei 2016 om 21:28 #17566688Ik heb nu de goedkoopste nieuwe gekocht die ik kon vinden € 300,- + verzendkosten (ik hoop dat ie zonder barsten arriveert).
Oude Opel spul wordt zo langzaam aan van goud lijkt het wel (niet echt leuk meer).29 mei 2016 om 20:42 #17566689Het is weliswaar niet voor mijn Ascona, maar had wel gekund (en is misschien ooit wel nodig):
Een veel sterkere versnellingsbak achter de Saab-motor (in dit geval in een BMW E30-M3) met een koppelingshuis van een Omega A 2.0i, past dus op deze manier ook achter een z20LET, z20LEH, of C20LET !); een 5 versnellingsbak van een BMW E46 330d / E39 530d (blijkbaar een erg sterk ding voor heel weinig geld)
een ZF versnellingsbak met aanduiding GS5-39DZ:Na wat puzzelen over waar de deelnaad het beste kan zitten, de daad bij het woord gevoegd:
Nieuwe koppelingshuisflens gevlakt op de freesbank.
De bak verticaal tussen twee centers geplaats en het slijptolletje op vast hoogte om een mooie haakse snede te kunnen maken (hoeft de bak niet helemaal uit elkaar):
De boel op elkaar gezet voor de uitlijning (prise-as in toplager in krukasboring)
De boel aan elkaar gelast en voor de zekerheid ook maar een aantal strippen/hoeklijntjes als spalkjes over de deelnaad gelast:
Ook de binnenkant doorgelast:
Het verschil tussen de oude Getrag 260 en de nieuwe ZF GS5-39DZ:
29 mei 2016 om 21:20 #17566690Mooi werk weer, heel inventief!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.