Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2015 om 20:31 #17566520
:D Daarnaast ben ik bezig om nog twee ‘nieuwe’ Saab motoren op te bouwen; eentje voor mijn Ascona en eentje voor in een BMW E30-M3.
Het gaat om twee B206-motoren die oorspronkelijk zelfaanzuigend zijn, met het zelfde oerdegelijke binnenwerk, maar dan zonder de balansassen.
Hier komen 90mm slag krukassen in, Verdi stalen drijfstangen en Wössner smeedzuigers.De boringen voor de sproeiers van de zuigerbodemkoeling zitten er intussen in, evenals de olieretouraansluiting voor de turbo.
Ik heb dus wel wat te doen.
11 januari 2015 om 20:57 #17566517Ziet er wel heel netjes uit! Op welke manier las je dat? Mig of Tig? Ga zo door.
11 januari 2015 om 21:04 #17566518Huh???al mijn reacties weg???
Ga niet weer het hele verhaal typen,Mooi werk Rik…
11 januari 2015 om 21:34 #17566521@Manta-aero wrote:
Ziet er wel heel netjes uit! Op welke manier las je dat? Mig of Tig? Ga zo door.
TIG met wisselspanningstrafo.
Dit opent weer heel wat nieuwe mogelijkheden ;)
27 januari 2015 om 21:28 #17566522Nieuwe Wössner zuigers:
Hieronder is wel redelijk goed te zien dat de zuigerpen in de nieuwe zuigers een stuk hoger zitten (6mm). Hierdoor kan de drijfstang langer worden (van 147 naar 153mm), wat de maximale hoek van de drijfstang t.o.v. verticaal verkleint en daarmee de leibaankrachten (zijwaardse krachten van de zuiger tegen de zuigerwand). De zuigers zijn ook wat lichter van gewicht.
27 januari 2015 om 21:36 #17566523Dat is een groot verschil….goed merk btw :thumb
16 februari 2015 om 11:20 #17566524Net een paar geplaatste filmpjes zitten kijken van jou ascona. Echt een super gave ascona en t feit dat ie rood is maakt hm nog veel gaver! Alle ascona manta 400r zijn wit ( ook zeer mooi) maar ik vind hm in t rood echt super dik.
Hoeveel pk/koppel rijd je eigenlijk mee? Want je gaat porsches voorbij m3 e46 kan jou niet bijhouden.
Behalve die zwarte m3 met v8 gaat jou voorbij. En die witte porsche is op t rechte stuk wat sneller. Ik vind je ascona echt geweldig :wub :wub :wub :wub
respect voor wat je gebouwd hebt :thumb16 februari 2015 om 12:23 #17566525Ik heb ‘m de laatste tijd met grotere turbo niet meer op de testbank gehad. Met de TD04HL-16T had ie destijds iets van 314pk / 427 Nm. Op dit moment hangt er een al weer een tijdje een 19T aan, die wat meer liters kan verpompen. Van de ingestelde laaddruk (1,3 bar) bleef bij rpm 6000-7000min-1 nog ‘maar’ zo’n 0,9 bar staan. Dit is nu 1,5-1,6bar en bij 6000-7000 blijft 1,2-1,3 bar staan. Dus het vermogen zal zeker >350 pk zijn en waarschijnlijk dichter bij 400pk liggen. Koppel zal ook wel een heel eind richting 500Nm gaan met 0,2-0,3 bar meer laaddruk.
Voordat ik de nieuwe motor ga inbouwen gaat ie nog wel en keer op de bank voor het vergelijk (samen met de ‘SaaBMW’).
De nieuwe krijgen beide K24.2 turboladers met bouwgrootte 7400 compressor (als het goed is doen die het nog een tandje beter), met nog wat meer cilinderinhoud en versterkt lichtgewicht draaiwerk.
16 februari 2015 om 20:50 #1756652617 februari 2015 om 16:58 #17566527Mooi materiaal. Dik apparaat.
Kun je het vermogen ook goed op t astfalt krijgen? Ik heb zelf een voorwiel aandrijver met 310pk en dat is echt ‘vechten’ om t vermogen op t astfalt te krijgen.
en ik ben nu bezig met een manta c30se. K ben ook benieuwd hoe dat gaat rijden. (ook een knalrode :thumb )17 februari 2015 om 19:26 #17566528Zolang het maar een beetje droog is, dan doen het sper en de Michelin Sportcups hun werk wel. Op het nat is het een ander verhaal….
27 februari 2015 om 13:40 #17566529@gsipiloot wrote:
Mooi materiaal. Dik apparaat.
Kun je het vermogen ook goed op t astfalt krijgen? Ik heb zelf een voorwiel aandrijver met 310pk en dat is echt ‘vechten’ om t vermogen op t astfalt te krijgen.
en ik ben nu bezig met een manta c30se. K ben ook benieuwd hoe dat gaat rijden. (ook een knalrode :thumb )Daar heb ik de oplossing voor rich :afro
groeten.
27 februari 2015 om 14:00 #17566530@kadett4x4 wrote:
@gsipiloot wrote:
Mooi materiaal. Dik apparaat.
Kun je het vermogen ook goed op t astfalt krijgen? Ik heb zelf een voorwiel aandrijver met 310pk en dat is echt ‘vechten’ om t vermogen op t astfalt te krijgen.
en ik ben nu bezig met een manta c30se. K ben ook benieuwd hoe dat gaat rijden. (ook een knalrode :thumb )Daar heb ik de oplossing voor rich :afro
groeten.
He he he, je bent alleen even bezig ;)
27 februari 2015 om 22:55 #17566531en toch…….behalve bij rally’s onder glibberige omstandigheden is een 2-wiel aangedreven auto (met het zelfde vermogen) sneller op het asfalt dan een 4-wiel aangedreven.
En een beetje dwars gaan blijft mooi werk, vind ik tenminste.
8 maart 2015 om 19:17 #17566532@kadett 4×4
Kunnen de manta 4×4 maken :jerry@racescona204
Dat dwarsgaan is idd gaaf. Alleen een manta met orginele 2.0E heeft nie genoeg power omdat een beetje fatsoelijk te doen dus ik kan pas oefenen als de 24v erin zit (zal nog wel ff worden)En ik zou t zo eens zijn met de stelling dat een 4wd niet sneller is als een rwd. Maar hoe zit dat dan in de bochten? Heb je in de bochten niet gewoon veel meer grip met 4wd en kun je er dan niet harder doorheen?
8 maart 2015 om 20:44 #17566533AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb toch mensen verschrikkelijk dwars zien gaan en houden met een standaard 2.0e
dus het kan prima ;)met die 24v is je gewichtsverdeling minder goed dan met die 2.0e
dus de kans dat het daarmee niet beter gaat is reeelmanta 4×4 is ook al vaker gedaan ;)
8 maart 2015 om 21:29 #17566534@gsipiloot wrote:
En ik zou t zo eens zijn met de stelling dat een 4wd niet sneller is als een rwd. Maar hoe zit dat dan in de bochten? Heb je in de bochten niet gewoon veel meer grip met 4wd en kun je er dan niet harder doorheen?
Alleen als het nat/glad is, in andere gevallen blijft een 2WD beter rollen. Een Subaru, of Mitsubischi lancer evo legt het altijd af tegen een 2WD met het zelfde vermogen op droog asfalt.
Kijk maar eens hoe hard die 2WD kitcars gaan in asfalt rally’s. Daar kom je met een 4WD niet aan mee. Op graffel en natte of besneeuwde omstandigheden is het natuurlijk een heel ander verhaal.15 april 2015 om 20:12 #17566537Nog gaan rijden met de dikkere turbo? Is alweer effe geleden. ;)
18 april 2015 om 20:25 #17566538De Ascona is wel weer APK-gekeurd, maar verder heb ik daar nog niet veel aan gedaan. Ben op dit moment nog bezig met de ombouw van de E30-M3 naar Saab ‘B206-turbo’ . Ben dus wel bezig maar dat hoort hier eigenlijk niet. Een kleine impressie dan maar:
Hij zit er intussen in, met de olie erop, dynamo, multiriem, alle koelers eraan, uitlaat tot onder de auto klaar, elektrische koelwaterpomp ingebouwd
19 april 2015 om 07:41 #17566539AnoniemLid sinds:
1 January 1970is die ook van jou??
vind ik de mooiste bmw ooit :wors
19 april 2015 om 09:37 #17566540Knap!
De E30 M3 staat ook hoog op mijn verlanglijstje.19 april 2015 om 09:59 #17566541AnoniemLid sinds:
1 January 1970en vlak daaronder een Mercedes 190 evo
tezamen met ene Lancia delta hf integralle evo 2wensen genoeg
tijd en geld is n isueback on topic maar weer ;) :D
19 april 2015 om 18:36 #17566543Die bak met de verlaste kom op is dat een sportbak (dogleg) van een e30 325i met 5e 1op1?
Toch weer interessante zaken om te weten hé :thumb .19 april 2015 om 20:03 #17566544Deze BMW is niet van mij, maar wel al zo’n 19 jaar zeg maar in de familie. De 265PK sterke S14-motor met airbox en navenant kippevelgeluid en dogleg 5-bak is aan de kant gelegd. Een geweldig ding hoor, maar de eigenaar wil een nieuwe uitdaging…en hij een paar keer met de Ascona gereden …… en was verkocht. De andere maatjes hebben allemaal een E46-M3 met ca. 343pk. Toch vermoed ik dat deze E30 straks de nieuwe standaard gaat zetten. Verder ook een tiptop ding met goed onderstel en 6-pots remmen. Ben ook wel heel benieuwd hoe ie het straks gaat doen.
De versnellingsbak is een Getrag 260 met aangegoten koppelingshuis; die van de M3 is een Getrag 265 met afneembaar koppelingshuis en 5e 1:1. Deze heeft bewust een ‘overdrive’ 5e anders zou het huidige dif veel te kort zijn voor deze motor. Hopelijk overleeft ie het koppel van de Saab motor (?) Ben ik nog niet helemaal gerust op.
(Louwe, ben ik het mee eens. Een MB 190 EVO is ook heel mooi. Een van de jongens die ook een Manta-400 heeft is net begonnen om zo’n ding op te bouwen. Helemaal als DTM-tourwagen met heel hoog uitgesneden wielkasten (Sonax uiterlijk). Komt een C32AMG kompressor in. Ook een mooi project)
20 april 2015 om 19:06 #17566545E30 M3 :wub net wat Louwe zegt de mooiste bmw, volgens cor euser een varken van een auto schreef hij eens in het RTLGP blad ,was trouwens een mooi verhaal. Getund door CarlyMotors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.