Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
11 juli 2014 om 19:49 #17566467
Ja dif heeft een magnetische plug.
Een starre as is alleen in theorie helemaal star. Reken maar dat zo’n ding onder volle belasting ook wel af en toe wat elastisch vervormt.Ook met splinternieuwe wiellagers zit er al behoorlijk wat wiellager speling op (zoveel dat ik ze een tijdje geleden preventief vervangen heb voor nieuwe, waarbij speling niet merbaar minder is geworden). Maar die wiellagers merken er sowieso niets van.
15 juli 2014 om 09:45 #17566468:thumb Achteras werkte prima afgelopen twee dagen op de Nordschleife (en de nieuwe bandjes ook).
Eerste filmmateriaal vanuit achtervolgende Volvo 850 T5R:
15 juli 2014 om 10:58 #17566469Heb de volle 27 minuten met genot bekeken , volgens mij werkt het echt want hij lijkt minder zenuwachtig in de snelle bochten
15 juli 2014 om 20:14 #17566470Toch nog weer wat nieuwe inzichten opgedaan bij het ‘testwerk’ afgelopen weekeinde en het laatste half uurtje de pakking die tussen het uitlaatspruitstuk en het ‘kniestuk’ zit aan de achterkant ertussenuit geblazen. Moet losgehaald en kijken of de flenzen nog vlak zijn. Had ik een ‘speciale’ wat dikkere koolstof pakking tussen gezet die wat vormtoleranties kan opvangen; toch niet zo sterk dus als een stalen pakking.
Verder toch nog weer aardig wat aanpas-/uitzoekklusjes voor een volgende keer:
– standaard stuurhuis weer monteren (kort stuurhuis is te zwaar zelfs voor stuurbekrachtiging, als de wielen er zo breed aan staan en op slicks)
– Dynamo uitbouwen en controleren; zo nodig een zwaardere uitvoering opzoeken. Hij laadt wel bij (13,7 volt), maar al sturend en koelwaterpomp /fans etc. raakt de accu toch leeg.
– nieuw brandstofpomp relais monteren (verbrande contacten)Komt goed :D
15 juli 2014 om 22:21 #17566471AnoniemLid sinds:
1 January 1970Pracht beelden
Gaat mooi over de baanVolvo doet ook aardig mee :thumb
Prachtig :thumb :thumb
16 juli 2014 om 20:24 #17566472Stukje achter de tip-top BMW E30-M3 van een racemaatje (265pk – 3.91 eindred. en op volle slicks)
17 juli 2014 om 19:10 #17566473Een willekeurig rondje met redelijk vrij baan. Alleen een ‘Baustelle’ in de Fuchsrohre, wat normaal gesproken een echt snel stuk is.
Volle ronde Nordschleife 8:49 en ‘Bridge-To-Gantry’ 8:2117 juli 2014 om 19:35 #17566474…. en nog eentje, waarvan het eind ontbreekt :wtf , maar wel een mooi stukje achter een E92-M3.
17 juli 2014 om 22:56 #17566475Ik vind het al wonderlijk dat je alle bochten kent :shock: Mooie beelden, zit met samengeknepen billen te kijken :D
Zou graag de kop van die m3 eigenaar willen zien :wors20 juli 2014 om 20:12 #1756647690A dynamo is nu gewisseld voor een nieuwe van 130A. Intussen gemonteerd en past perfect. Mooie dikke kabel aan gemonteerd nu. Hiermee zal het dan wel verholpen zijn verwacht ik, zeker wanneer ik ook het originele stuurhuis weer gemonteerd heb, want dan krijgt de elektrische stuurbekrachtiging het ook weer een heel stuk makkelijker.
20 juli 2014 om 21:04 #17566477De stuurbekrachtiging bevalt dus goed?
21 juli 2014 om 18:40 #17566478@Fearless wrote:
De stuurbekrachtiging bevalt dus goed?
Ja op zich prima, maar zo’n kort stuurhuis waarbij je in 2 omwentelingen van helemaal links naar rechts kunt (standaard zijn hiervoor 4,5 omwentelingen nodig) gaat in mijn geval nog steeds veel te zwaar in sommige situaties; dan raakt ook de stuurbekrachtiging overbelast.
In mijn geval met 24cm brede slicks op het asfalt die er ook nog eens redelijk breed aan staan is soms zo’n groot draaimoment nodig dat je ook de ‘verende’ speling voelt voor de draaimoment opname in de stuurbekrachtiging.
Ik verwacht/hoop dat dit dadelijk niet meer optreedt met het standaard stuurhuis.In de BMW E30-M3 van een racemaatje zit het nu ook in en werkt het perfect, maar wel in combinatie met een standaard stuurhuis van een 316 standaard zonder stuurbekrachtiging.
21 juli 2014 om 18:52 #17566479Rik,Goed om te lezen dat het nu eindelijk eens GOED gaat. :thumb
Wees trots op wat je bereikt hebt met deze Ascona. :jerry :jerry :jerry :jerry
Heb met een BIG smile zitten kijken naar de filmpjes.
Ga vooral zo door!!!!
30 juli 2014 om 14:29 #17566480Het laatste rondje Nordschleife toen aan het einde de pakking tussen spruitstuk en turboknie eruit plofte (hoorbaar aan ‘straaljager-geluid’). Is intussen ook gerepareerd, waarbij ik de relatief dunne 9mm RVS lasflens heb vervangen door een 12mm dikke stalen T3 flens. Hopelijk blijkt dit wel recht/dicht :thumb
7 augustus 2014 om 15:06 #17566481gaat rap zeg!
wat voor een BTG tijden zet je gemiddeld neer op een droge baan7 augustus 2014 om 20:30 #17566482@GSI Racer wrote:
gaat rap zeg!
wat voor een BTG tijden zet je gemiddeld neer op een droge baanHierboven kun je het zelf zo zien BTG 8:21min waarbij er in de Fuchsrohre een Baustelle was waardoor ik daar bij lange niet voluit ging (scheelt nog een paar secondjes op dat stuk).
Dit was ook voor de motor nog helemaal op safe in nat weer afstelling met maximaal 1,0 bar overdruk. Op 1,3 bar gaat het nog een heel stuk sneller (een volgende keer wellicht ;) )10 augustus 2014 om 12:19 #17566483mooie tijden!!
zal wel richting de 8 min gaan bij 1.3 bar ;)ik ga zondag weer eens proberen, eerst DTM kijken daar
29 augustus 2014 om 20:22 #17566484:hmmz Alles nog in orde? Al 22 dagen geen update… Dat zijn we niet gewend. ;)
30 augustus 2014 om 10:43 #17566485@pierrekrik wrote:
:hmmz Alles nog in orde? Al 22 dagen geen update… Dat zijn we niet gewend. ;)
Haha, daar heb je ook wel gelijk aan :D
Alle aanpassingen n.a.v. de laatste ervaringen op de Nordschleife zijn doorgevoerd en functioneel:
[*]Turboflens verzwaard; is dicht
[*]130A dynamo werkt en kan het verbruik wel aan
[*]kort stuurhuis omgewisseld voor standaard stuurhuis; werkt nu ook prima, waarbij je het ‘verende’ deel in de stuurbekrachtiging niet meer zo aanspreekt en ook niet meer merkt
[*]multiriem-loop aangepast, zoals origineel bij een Saab 900-NG, maar dan zonder stuurbekrachtiging, airco en waterpomp poelie. Dit was nog een foutje; ik had de riemloop aangehouden zoals deze ongeveer op de z20LET was, maar dat klopte dus bij nader inzien niet, waardoor de spanrol maar een heel klein lengteverschil kon opvangen.Daarnaast had ik zo langzamerhand zoveel extra relais en zekeringen op slecht bereikbare plekken in het dashboard zitten, dat ik van plan ben dit aan te passen. Een grotere middenconsole met de zekeringen en relais er aan de buitenkant op (beetje zoals McLambo dit ook heeft gemaakt :thumb ). Hier werk ik op dit moment aan; zie spaghetti hieronder.
30 augustus 2014 om 10:52 #17566486130A dynamo, waarvoor is dat? Wat heeft er zoveel stroom nodig?
Blijft een erg mooi gebouwde ascona overigens! :thumbup :thumbup :thumbup30 augustus 2014 om 20:45 #17566487@2000 wrote:
130A dynamo, waarvoor is dat? Wat heeft er zoveel stroom nodig?
Blijft een erg mooi gebouwde ascona overigens! :thumbup :thumbup :thumbupHet is de som van verbruikers die een normale Ascona niet heeft:
* elektrische stuurbekrachtiging 50A gezekerd
* elektrische koelwaterpomp 20A
* extra brandstofpomp 20-30A
* elektrische koelfan
En dan nog het normale spul.
Met de 90A dynamo raakte de accu toch geleidelijk aan leeg, terwijl deze stationair wel laadde. Waarschijnlijk nekte de elektrische stuurbekrachtiging in combinatie met kort stuurhuis hem.18 september 2014 om 20:44 #17566488Rik, ik heb nog eens wat van de laatste filmpjes gekeken en vroeg me af wat het geratel was als je (volgens mij) van het gas af gaat?
19 september 2014 om 19:05 #17566489@HOT ROD wrote:
Rik, ik heb nog eens wat van de laatste filmpjes gekeken en vroeg me af wat het geratel was als je (volgens mij) van het gas af gaat?
‘k heb zelf ook nog even terug gekeken en geluisterd, want ik was me zelf niet direct bewust van een speciaal/afwijkend geluid. Volgens mij is er niet iets echt bijzonders, maar wellicht een soort geluid wat het cameraatje beter vastlegt dan andere geluiden. De gordel ogen, waar er 8 van in zitten rammelen wel… of je dat hoort (?)
Misschien dat de uitlaat ook wel af en toe wat raakt…..maar het is niet iets wat mij zelf zodanig was opgevallen dat ik me er zorgen over maak(te) :D
Wel opmerkzaam van je :thumb
19 september 2014 om 20:17 #17566490… waarschijnlijk is het gewoon de aandrijflijn (normale spelingen) diie natuurlijk behoorlijk door klinkt via die veel hardere PU-bussen waar de achteras mee aan die kale carrosserie zit.
Ik weet niet of je ervaring hebt met uni-balls. Dat ‘klappert’ en rammelt nog veel harder.
Andersom geredeneerd: niet voor niets heeft een standaard auto flexibele rubberen bussen in de wielophanging en asfalt dreun plaat, vilt onder het tapijt etc.
24 september 2014 om 23:42 #17566491Met dat van die camera heb je wel een punt want je hoort op een filmpje soms geluiden die je jezelf heel anders had voorgesteld.
Wat betreft de ogen van de gordel bevestiging,,,,,,,,,,dat lijkt me niet want die heb je normaal gesproken behoorlijk aangetrokken.
Uitlaat had ik zelf eigenlijk aan gedacht omdat als de motor flink koppel levert een en ander behoorlijk verdraaid/scheef trekt en als je dan wat van het gas gaat kan het zijn dat de uitlaat net wel ergens tegenaan komt waar het normaal gesproken genoeg speling heeft.
Ja ik heb wel ervaring met uniballs, die hoor je soms al knikkeren als je de auto over een klinkerweg vooruit duwt.
Onder belasting zul je ze vaak niet horen maar bij een lastwissel of gewoon even van het gas gaan zul je ze inderdaad ook horen (als een vreemde rammel). Jij hebt toch uniballs in de achterste draagarmen (of liever gezegd radius rods)?
Laten we het voorlopig maar op uitlaat of uniballs houden, tot het tegendeel bewezen wordt.
We moeten ook niet vergeten dat een mooi vlak circuit en een veel stuggere wielophanging (als een normale straatauto), op racesnelheid ineens niet meer zo vlak blijkt.
Het is uiteindelijk toch een echt scheurmonster geworden Rik, de aanhouder wint! Super :thumbup :thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.