Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2014 om 14:11 #17566441
gaat als een kanon zo, :thumb :thumb :thumb :thumbup
12 mei 2014 om 09:01 #17566442gaaf hoor
25 mei 2014 om 17:34 #17566443Nu de Ascona redelijk ‘klaar’ is wil ik ook wat spullen opruimen die nu overcompleet zijn geworden. Zie Marktplaats sectie:
– Team Dynamics 8×17 velgen 4×100 et25
– Bilstein rally schokdempers
– Irmscher 5-gaats voorwielnaven
– Z20LE* ombouwset
– Compomotive 8×17 velgen 5×120 et3029 mei 2014 om 10:11 #17566444Oops, ik was de Compomotive velgen vergeten te plaatsen; staan nu wel onder Marktplaats velgen en banden.
3 juni 2014 om 17:21 #17566445Een prachtige zondagmiddag VrijRijden op het TT-circuit in Assen….
Ik vond de foto die ze gemaakt heeft goed gelukt in ieder geval :thumbup
..en ja er is ook on-board film materiaal van, maar dat moet nog eerst in ‘hap-klare’ stukken (niet mijn hobby; een cassettebandje was nog wel soms net zo handig)
3 juni 2014 om 17:42 #17566446Hij is echt heeel mooi. :wors
4 juni 2014 om 22:05 #17566447Hoe voelde de wagen aan met het bredere spoor en de andere stuurarmen?
Is er een groot verschil merkbaar tegen vroeger?
En hoe valt het elektrisch sturen mee?4 juni 2014 om 22:09 #17566448Sorry, foutje van mij. Ik had de vorige pagina nog niet gelezen.
Antwoord stond er al op.5 juni 2014 om 17:43 #17566449@pierrekrik wrote:
Sorry, foutje van mij. Ik had de vorige pagina nog niet gelezen.
Antwoord stond er al op.Haha, geen punt. Ik ben er 4 seconden per rondje sneller mee dan in smalle uitvoering met het zelfde merk/type banden, alleen achter 2cm breder.
Ik heb intussen wel gezien dat de auto bij het hard aanremmen van achteren fiks omhoog komt (niet te verwarren met duiken aan de voorkant). Hij stond ook heel ietsje voorover, wat niet echt gunstig is voor het zwaartepunt dat zo meer boven de vooras ligt dan wanneer ie achter lager is (of voor wat hoger). Ik heb ‘m daarom nu achter 3cm laten zakken.
Filmpje vanuit een BMW-E46 M3 in race trim op volle slicks en extra korte eindoverbrenging (echt een perfecte auto :wors ). Hier kun je wel goed zien dat het met de Ascona op straat legale Federals en 1,0 barlaaddruk niet veel sneller wil.
5 juni 2014 om 18:21 #17566450Holy moses!!! :thumb dat ziet er geweldig uit………respect
5 juni 2014 om 19:13 #17566451Kwispelt lekker :thumb :wors
5 juni 2014 om 19:28 #17566452Die bmw zit echt aan de weg geplakt als je zijn lijnen ziet!!
Misschien zie ik het niet goed hoor, en ik ben ook maar een chauffeur aan wal ;)
Maar waarom rij je niet net als hij veel meer over de curbes om de bocht scherper aan te kunnen sturen?
Ziet er zeker wel heel lekker uit zo! De ascona. :thumb
Heb je er nou eigenlijk last van dat hij zo dicht achter je zit? Ik bedoel, voel je dat flink? wordt ie dan achter lichter?6 juni 2014 om 21:42 #17566453AnoniemLid sinds:
1 January 1970mooie beelden
:thumb :thumbje vermaakt je zo te zien uitstekend king: :wors
7 juni 2014 om 19:21 #17566454Zo, eindelijk een filmpje vanuit de Ascona. Achter de super geprepareerde Volvo 850 T5R van een vriend (met sperdif en slicks….en een prachtig geluid)
Vanuit die Volvo ziet dat er dan zo uit (wat minder toeren, maar een mega koppel):
7 juni 2014 om 19:29 #17566455Mooi hoor. Beide. Ben meer een volvo man maar je ascona doet t perfect. Credits.
14 juni 2014 om 13:35 #17566456Hij loopt echt mooi, valt me op dat je de turbo bijna niet hoort.
Maar je hebt achter echt meer grip nodig inderdaad.Je zou wat onderdelen naar de kofferbak kunnen verplaatsen king:
26 juni 2014 om 20:10 #17566457De nieuwe achterbandjes (Michelin Sport Cup 255/40-R17) vallen ietsje breder uit dan de Federals, ook al hebben ze de zelfde maat. Deze hebben een loopvlak van ruim 26cm en zijn overall 28,5cm breed…..en het past en loopt nog mooi vrij ook (getest op zeer oneffen straat op hoge snelheid ). Nu zijn de achterspatborden weer mooi vol. Overall spoorbreedte nu 1740mm.
Het is me ook gelukt om een klein beetje camber op de achteras te krijgen hoewel het een starre aangedreven as is (kan eigenlijk niet zou je zeggen). Het was me al een paar keer opgevallen toen ik zelf achter de ascona aan reed dat het net leek of de achterwielen iets uit elkaar stonden van onder naar boven (zoals een postkoets :thumbdown ). Eerst dacht ik dat het verbeelding was, maar het waterpas bevestigde het vermoeden. Dit is veroorzaakt toen ik de extra schoren onder de achteras heb gelast (krimpen van de lassen). Ik heb daarop beide schoren doorgeslepen en M16 draad en moeren tussen gezet. Dit uit elkaar gedraaid, zover dat ik een vergelijkbaar camber kreeg, maar nu de andere kant uit; de ene kant uit heeft de achteras/dif tot nu toe prima overleefd, dus waarom de andere kant uit ook niet (komt vast een boel commentaar op :D ).
26 juni 2014 om 20:21 #17566458echt een top wagen zo, mooie sloffen eronder
hoe gaat dat met de lagers dan?
die krijgen nu goed op hun donder als je de hele as “uit fatsoen” trekt, lijk mij zo.
maar als het werkt en het heel blijft, waarom niet :D26 juni 2014 om 20:28 #17566459Wat apart, maar weer leuk opgelost :thumbup
Gewoon zien hoelang die het vol houd idd :thumb26 juni 2014 om 20:40 #17566460De wiellagers merken daar niet echt iets van; de achterasbuizen en steekassen blijven parallel. De (heel kleine) hoek zit tussen de spline van de steekassen en de boringen waar de steekassen in het differentieel zitten. De kleine speling tussen de steekassen en het dif laat dit toe. De hoek is ook maar klein, maar wel op het oog zichtbaar.
Ik zal het eens opmeten met het waterpas hoeveel het is.26 juni 2014 om 20:55 #175664613mm op een 385mm lang waterpas, dus zo’n 0,45 graden (en dat stonden ze eerst de andere kant op, dus daarmee is het verschil wel bijna 1 graad)
26 juni 2014 om 22:12 #17566462Denk inderdaad ook dat de lagers er vrij weinig van merken. Eerder de steekassen zelf welke een grotere radiale belasting krijgen. Maar als dat materiaal taai genoeg is zal dat ook wel meevallen, vooral over zo’n afstand.
7 juli 2014 om 19:26 #17566463Ik zou het voor de zekerheid weer op 0 graden zetten. Het zal je maar gebeuren dat in een snelle bocht op de ring er splines afbreken o.i.d. :shock:
10 juli 2014 om 18:47 #17566464Komende zondagmiddag een paar rondjes hoop ik en maandag de track-day op de Nordschleife :thumb ‘k heb er zin aan. Slicks mee.
11 juli 2014 om 06:50 #17566466AnoniemLid sinds:
1 January 1970whahahaha goed bezig
camber op n starre as :thumbtjah de lagers blijven echte wel op de zelfde manier op de steekas
net al al gezegd kan zijn dat de vertanding van je steekassen in het diff
het op de lange duur niet lekker vindenmaar dat merk je dan vanzelf ;)
mischien dat na verloop van tijd het zich zelf wel wat aanpast en er n groef in de vertanding komt op de grens waar de steekas net uit het diff komt
;) :Dik zou wel af en toe even de olie van de as chekken
of heeft deze as ook zo,n magneet stopje??? :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.