Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
25 april 2014 om 21:40 #17566416
Ziet er gelikt uit , dat wordt voor mijn de volgende klus voor Guppy , dan ga ik ook een electstuur maken !
25 april 2014 om 22:33 #17566417Moet er geen kooi om de stuurpen heen?
26 april 2014 om 08:25 #17566418@McLambo wrote:
Moet er geen kooi om de stuurpen heen?
Nee, de uitwendige buis/kooideel heeft geen constructieve functie meer omdat het nieuwe stuurhuis nu op twee plaatsen vast zit. Meeste auto’s hebben dat intussen ook niet meer.
26 april 2014 om 11:42 #17566419Ik zag dat ik niet volledig ben in de beschrijving van de stuurbekrachtiging. Er hoort ook nog een power steering controller met potmeter bij. Zie:
http://www.ebay.de/itm/Corsa-B-C-Kit-Electric-power-steering-controller-box-With-ECU-plug-EPAS-/170917297179?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27cb76fc1b” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit simuleert het snelheidsingangsignaal van de Corsa en hiermee kan je van licht naar zwaar bekrachtigd instellen met de potmeter. Dit ding heb je wel nodig.
26 april 2014 om 15:01 #17566420In het recente nummer van OMCN heeft iemand hydraulische stuurbekrachtiging ingebouwd omdat hij beweert dat van elektrische bekrachtiging de besturing ‘indirect’ wordt.. Ben je daar noet bang voor?
26 april 2014 om 17:58 #17566421Hij moet zwaarder gaan sturen naarmate de snelheid hoger word. Dat regelt dat kastje van die ebay link.
Als dat er op zit functioneert het perfect en veilig.
Zonder stuurt ie te licht op hoge snelheid.Ziet er weer keurig uit.
Ik ga het ook doen op mn sedan als ie zover is. Scheelt ook weer een pomp aan de motor :thumbup26 april 2014 om 20:26 #17566422Stuurbekrachtiging werkt prima. Alles klaar. Vanmiddag getest :thumb
(onderste plastic dash board afdekking – waar ook de zekeringkast deksel in zit – moest ik even iets warm maken net onder de stuurkolom en ietsje meer ruimte maken voor het stuurhuis; zit nu een heel klein bobbeltje van ca 1 cm.)Ik heb al wel weer een nieuw project op stapel staan (ik zou me eens vervelen haha). Heel toevallig liep ik tegen een bepaald type nogal zeldzame Saab-motor aan. Een B206. Dit is een motor die wat betreft krukas, kop etc, het zelfde is als mijn huidige B204, maar het onderblok is anders. Deze heeft niet de kamers met de balansassen aan beide zijkanten van de motor; dus geen balansassen, maar wel de oersterke motor. Dit is voor tuning doeleinden de meest gewilde Saab motor. Het is oorspronkelijk wel een zelfaanzuigende motor, dus er moeten wel andere zuigers in en oliesproeiers voor zuigerbodem koeling
Hier mijn huidige B204 met balansas-kamers:
….en hier de slankere B206-en (lijkt meer op een wat oudere Opel-motor):
Distributiekap is een stuk smaller.
en daar heb ik er nu zelfs twee van (verkoper bleek er nog eentje te hebben staan :shock: )
Geen haast mee, maar wel weer wat te puzzelen ;)
27 april 2014 om 07:18 #17566423Dat is leuk nieuws,
Waar ik nu nog op wacht is een actiefilmpje van binnen en buiten de wagen ;)))27 april 2014 om 08:21 #17566424Soms people van have it all!! :thumb
28 april 2014 om 18:06 #17566425ja hoor, koop gewoon nog ff 2 motoren erbij :jerry
waarom wil je weer een andere motor gaan bouwen als ik vragen mag?
alleen omdat die geen balans as kamers hebben??ik heb ook wel eens benieuwd naar filmpjes :thumb
28 april 2014 om 20:31 #17566426Die twee B206-en waren buitenkansjes. Die koop je niet zomaar iedere dag, wanneer je er ineens eentje zou willen (omdat de ingebouwde misschien net gesneuveld is). Ik heb er ook geen haast mee, maar een mooie geoptimaliseerde reserve rompmotor is nooit verkeerd wanneer je het spul echt gebruikt…….als je het een beetje voorbereidt hoeft ie bij een ‘pech gevalletje’ niet zo heel lang uit de running te zijn dan.
En zo’n motor opbouwen is ook best leuk werk als er niet zo veel tijdsdruk op zit ;)
29 april 2014 om 19:33 #17566427daar heb je wel een goed punt ja.
dan heb je hem indd weer snel klaar als eens iets stuk loopt ;)wanneer ga je weer naar de Ring?
30 april 2014 om 10:33 #17566428@GSI Racer wrote:
wanneer ga je weer naar de Ring?
Waarschijnlijk pas maandag 14 juli trackday.
Eerst zondag maar eens testen in Assen.
30 april 2014 om 19:19 #17566429oke!
doe je geen touristenfahrten meer?30 april 2014 om 21:30 #17566430@GSI Racer wrote:
oke!
doe je geen touristenfahrten meer?Nee, in ieder geval niet meer op zomerse zondagen. Dan ga ik liever met een bratwurst en een flesje bier aan de baan liggen kijken naar de optocht. Veel te druk en ook nog hartstikke duur. Een doordeweekse avond wil nog wel, maar om er daar helemaal voor heen te rijden.
Vanaf midden november wil het ook wel.
Op een trackday kun je ten minste lekker rijden, zonder motoren en andere onvoorspelbare toestanden.1 mei 2014 om 05:38 #17566431:thumbup
3 mei 2014 om 18:20 #175664323 mei 2014 om 19:16 #17566433Bizar Rik,Wat een onwijs mooie en dikke auto heb je er van gemaakt!
Je kan erg trots op jezelf zijn kerel…….Have fun with it!!!!and race the shit out of it!!!
3 mei 2014 om 19:32 #17566434Heel erg mooi geworden!! En over Assen: als er geen beelden zijn is het niet gebeurt :D
4 mei 2014 om 21:58 #17566435AnoniemLid sinds:
1 January 1970ben erg benieuwd hoe het bevallen is
heb deze week st dienst :sleeping
en vanmorgen al optijd een oproep :thumbdown :cryhad anders graag even langs gekomen ;)
5 mei 2014 om 16:23 #17566436:D Gisteren in Assen ging super. Kleine honderd liter benzine verstookt. Ik denk nog nooit zoveel ronden gereden op een middag. Stuurbekrachtiging werkt super. Waar ik eerder nog wat twijfels had kan ik nu alleen maar zeggen dat het vooral even wennen was en dat je best wat meer bekrachtiging mag instellen. Gevoel blijft wel. Hij leek me op de openbare weg eerst wat zoekerig, maar dat komt waarschijnlijk doordat de voorwielen er ook wat breder aan staan in combinatie met 2,5 graden camber.
Wat meer rubber op de straat aan de achterkant helpt ook om in lang doorlopende bochten wat meer bochtsnelheid te ontwikkelen (hoewel je in iedere bocht nog steeds dikke zwarte strepen neerlegt wanneer je iets te vroeg/veel op het gas gaat). Ik reed nog niet op slicks, maar het ging al best goed zo. Smaakt naar meer :thumbEr is wel wat gefilmd, maar ik moet nog kijken of het wat geworden is en ‘publiceren’…….wordt vervolgd
5 mei 2014 om 18:46 #17566437mooi om te horen!!!
filmpies :thumb :thumb
5 mei 2014 om 19:11 #17566438Top Rik,hier voor doe je het!!! :thumb
And pictures or film or it didn’t happen!! :jerry
5 mei 2014 om 21:11 #17566439‘t is niet veel soeps geworden. Zie het maar als bewijsmateriaal :???:
In ‘gevecht’ met een echte Saab 9000:
Hier kun je hem een klein beetje horen….tja:
…een race-Golf:
In de weer met een Sillouette:
6 mei 2014 om 18:33 #17566440gaat rap zeg! :agent
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.