Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2013 om 12:17 #17566270
Ben aan de voorkantwat aan het passen en meten geweest met de verschillende astappen (origineel, Granada, commodore-B) en verschillende naven.
Gemeten:
Ten opzichte van een originele naaf komt het wiel bij een 5-gaats Irmscher-naaf +18mm verder naar buiten.
Schuif je deze Irmscher-naaf op een Granada-astap dan komt er nog eens +5mm bij. Ziet er zo uit:Echter, ik ben hierbij tegen een niet onbelangrijk ‘probleem’ aangelopen. De stuurarmpjes zitten t.o.v. het onderste fusee ‘te’ hoog; in ieder geval hoger dan origineel, waardoor de spooreindstangen tegen de stabilisator aan komen (zoals ik het heb met de dubbele). Zie hieronder.
Op zich wel op te lossen (met een standaard lengte afstandbuisje i.p.v. korte), maar feit is dat de spoorstangeinden dan nog verder omhoog wijzen dan origineel het geval; en daar was het nu net om begonnen (en veerweg minder op het eind bij verlaagde wagenhoogte). ….en om nu die armpje te gaan ziten warm stoken/ verbuigen/ verlassen :hmmz
Houd ik nog twee opties over:
1. Originele astappen met Irmscher 5-gaats naven (kleine lagers en +18mm)
2. Commodore-B astappen en naven (grote lagers en +14mm)Zo ziet het er met Commo-spullen uit:
Tja, maar eens verder uitpuzzelen.
Ik ben er intussen wel van overtuigd geraakt dat de kleine originele lagers goed genoeg zijn mits je hittebestendig wiellagervet gebruikt (bijv. Kroon Labora). Sindsdien heb ik geen last meer van snel ontstaan van speling.
29 december 2013 om 23:59 #17566271Misschien kan je eens controleren bij beide astappen hoeveel de sporing verandert bij in- en uitveren.
Best te controleren door een laser(pen of een andere) horizontaal op de naaf (het vlak waar je de velg tegen monteert) vast te plekken en een (liefst witte) plank voor het wiel tegen de muur te zetten.
Hierop teken je een vertikale lijn waar de lazer schijnt in ingeveerde stand en een vertikale lijn bij uitgeveerde stand.
Door de afstand tussen beide lijnen te meten zie je hoeveel de sporing verandert bij in en uitveren.
Nu heb je een bijkomend argument welke van de twee het beste gaat rijden.
Verder kan je ook spelen met de hoogte van de stuurkogel. Dus in de fusee of een beetje lager. Dit doet veel in het veranderen van de sporing.
Dit is maar een tip dewelke je nu nog kan proberen voor de eigenlijke eindmontage.31 december 2013 om 09:03 #17566272AnoniemLid sinds:
1 January 1970t maakt uiteraard ook wat uit
hoe je met je schijven en klauwen uitkomtmaar anders zou mijn keuze denk ik toch op de commo fusee,s en naven vallen
die dure stuurarmpjes heb je al zie ik ;)31 december 2013 om 11:52 #17566273Ja, ik ben de Commodore fusees en naven al aan het monteren. Grote fuseekogel aan de onderkant gemonteerd. Camber/wielvlucht lijkt gelijk te blijven (dadelijk nog even controleren). Nieuwe remschijven besteld (335x32mm van een MB W221 S-serie; komen kwa hoogte mooi uit tegen de commo-naven).
….en dan nog deze (nageaapt van Louwe, alleen iets groter in diameter vanwege de remmen vóór): 10×17 et17 en 8,5×17 et13. Die gaan ‘m vast goed staan :D
31 december 2013 om 16:40 #17566274Dikke wielen… Ik heb dezelfde voor mijn GTV, ook in die maten. Overigens kom ik niet zo goed uit met 330mm schijven en Brembo 4 pots klauwen in de Azev’s, de inwendige diameter van het wiel is ter hoogte van mijn klauw niet echt groot, moet nu 1mm met mijn klauwen opschuiven richting het midden. :???:
Welke bandenmaat ga je er op monteren?
31 december 2013 om 17:02 #17566275Ik heb zelf 15″ en ga ook de Commodore astappen en naven gebruiken, ik moet een 5mm spoorverbreder plaatsen omdat ik anders niet goed uitkom met mijn Brembo klauwen en 296mm schijven. Dat is in iedergeval zo bij de 7×15 “400” velgen en mijn Compomotive 3 delige velgen. Ik heb de dikkere fuseekogels er ook al inzitten :thumb
31 december 2013 om 18:28 #17566276giuliettaevo wrote:Dikke wielen… Ik heb dezelfde voor mijn GTV, ook in die maten. Overigens kom ik niet zo goed uit met 330mm schijven en Brembo 4 pots klauwen in de Azev’s, de inwendige diameter van het wiel is ter hoogte van mijn klauw niet echt groot, moet nu 1mm met mijn klauwen opschuiven richting het midden. :???:quote]
Bliksem, daar was ik even niet vanuit gegaan. Die 9×16 van Louwe zouden erom gaan spannen. Hebben we geloof ik 390mm inwendig gemeten in de velg. Dus ging ik ervan uit dat 17″ dan in ieder geval wel zou lukken. Deze lijken ca. 385mm van binnen, ongeveer in hetmidden; daar had ik geen rekening mee gehouden :hmmz
1 januari 2014 om 13:46 #17566277@giuliettaevo wrote:
Dikke wielen… Ik heb dezelfde voor mijn GTV, ook in die maten. Overigens kom ik niet zo goed uit met 330mm schijven en Brembo 4 pots klauwen in de Azev’s, de inwendige diameter van het wiel is ter hoogte van mijn klauw niet echt groot, moet nu 1mm met mijn klauwen opschuiven richting het midden. :???
Dank je voor je opmerkzaamheid! In die 17″ Azev’s zit dus gewoon aanzienlijk minder ruimte in dan in de 16″-versie (daar was ik even niet vanuit gegaan). Vanmorgen even gepast en gemeten met de klauwen. Met 322mm schijven moet het net kunnen. Bestelde 335-ers afbesteld en 322mm voor in de plaats van wederom een MB W204/212, met dezelfde hoogte van 64,5mm.
Foei, waarschijnlijk net op tijd :thumb
1 januari 2014 om 15:06 #17566278Wat betreft bandenmaat: vóór 235/40 R17 (zelfde als laatste tijd), achter 245/40 R17 (klein beetje overtrokken) Kuhmo V70A.
Er zijn ook wel 35-serie banden, maar niet in straatlegale semi’s (of je moet een Toyo R1R zo willen zien, maar daar ben ik nog niet zo weg van).
1 januari 2014 om 16:56 #17566279AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RacesconaB204 wrote:
@giuliettaevo wrote:
Dikke wielen… Ik heb dezelfde voor mijn GTV, ook in die maten. Overigens kom ik niet zo goed uit met 330mm schijven en Brembo 4 pots klauwen in de Azev’s, de inwendige diameter van het wiel is ter hoogte van mijn klauw niet echt groot, moet nu 1mm met mijn klauwen opschuiven richting het midden. :???
Dank je voor je opmerkzaamheid! In die 17″ Azev’s zit dus gewoon aanzienlijk minder ruimte in dan in de 16″-versie (daar was ik even niet vanuit gegaan). Vanmorgen even gepast en gemeten met de klauwen. Met 322mm schijven moet het net kunnen. Bestelde 335-ers afbesteld en 322mm voor in de plaats van wederom een MB W204/212, met dezelfde hoogte van 64,5mm.
Foei, waarschijnlijk net op tijd :thumb
:shock: :shock:
Dat had ik ook niet verwacht
Bijna ongelofelijk :hmmzDan was je achteraf qua banden prijs toch ook beter af
Met de 16″???Anyway. Hoop dat dit wel goed gaat komen nu
En anders. Hier ligt nog n setje 16″ ;)
2 januari 2014 om 21:25 #17566280Was er zelf ook een beetje van geschrokken toen ik ze op mijn Alfa probeerde te passen en de klauw wel erg dicht bij de rand kwam. :(
Vergeleken met mijn Multispaaks originele Alfa 156 17″ wielen mis ik ook gewoon wel meer als een cm aan ruimte bij de klauw. :shock:
kleiner gaan met de schijven is in mijn geval geen optie aangezien de oren van het fusee dan de oren van de remklauwen gaan raken. :(
mooi dat je er op tijd bij was. :thumb
3 januari 2014 om 20:24 #17566281@giuliettaevo wrote:
:
kleiner gaan met de schijven is in mijn geval geen optie aangezien de oren van het fusee dan de oren van de remklauwen gaan raken. :(
mooi dat je er op tijd bij was. :thumb
In mijn geval komt de achterkant van de remschijf op 82mm vanaf de voorkant de naaf (waar de velg tegen aan komt). Ik heb dat zo eens met 334mm remschijf en peugeot Brembo klauw in de velg gelegd. Het zou er om gaan spannen of het vrijloopt. 322mm lijkt me toch wat safer.
4 januari 2014 om 17:16 #175662824 januari 2014 om 17:21 #17566283@Rik, supergaaf project weer. Is het verschil duidelijk merkbaar met die dubbele stabilisator aan
de voorkant, en hoe heb je hem eigenlijk bevestigd aan de carrosserie?4 januari 2014 om 17:58 #17566284wat voor een hoofdremcilinder gebruik jij eigenlijk met zo’n grote remmen?
ik ga Porsche 4 zuigerklauwen monteren (ongeveer hetzelfde formaat als die RSen van jou)
hiervoor ga ik een 25mm HRC uit een Vectra B 2.6 V6 gebruiken omdat de standaard HRC te weinig vloeistof verplaatst.
hierdoor moet je het pedaal veel te ver intrappen4 januari 2014 om 18:32 #17566285Ik gebruik zelf een hrc van een Monza in combinatie met een Rekord 2.2 rembekrachtiger. De hrc is 23,8mm.
5 januari 2014 om 21:26 #17566286@ckadett16v wrote:
@Rik, supergaaf project weer. Is het verschil duidelijk merkbaar met die dubbele stabilisator aan
de voorkant, en hoe heb je hem eigenlijk bevestigd aan de carrosserie?Die dubbele stabilisator is zeker goed merkbaar… rolt veel minder (minder overhellen).
Zo heb ik het gemaakt.
Of je moet een speciale dikkere stabi van 25mm kunnen vinden (of kopen voor een honderdje of 6). Maar zo gaat het ook goed.
5 januari 2014 om 21:29 #17566287Een grotere hoofdremcilinder is nooit verkeerd denk ik, maar ik rijd tot nu toe nog steeds met een standaard 20,6mm HRC. Gaat prima, zolang er geen overmatige voorwiellagerspeling is en geen slingerende kromme schijven.
6 januari 2014 om 16:15 #17566288@Rick bedankt voor de foto, dat heb je mooi gedaan zo denk dat dit wel net zo goed werkt als
een 25mm versie.6 januari 2014 om 17:50 #17566289okeey, dan weet ik ff voldoende.
ik heb altijd het idee dat je het pedaal dan zo ver moet intrappen :angel7 januari 2014 om 18:03 #17566290@RacesconaB204 wrote:
@ckadett16v wrote:
@Rik, supergaaf project weer. Is het verschil duidelijk merkbaar met die dubbele stabilisator aan
de voorkant, en hoe heb je hem eigenlijk bevestigd aan de carrosserie?Die dubbele stabilisator is zeker goed merkbaar… rolt veel minder (minder overhellen).
Zo heb ik het gemaakt.
Of je moet een speciale dikkere stabi van 25mm kunnen vinden (of kopen voor een honderdje of 6). Maar zo gaat het ook goed.
Ik heb een vraagje over deze mod; ik begrijp het princiepe dat de auto minder rolt in bochten met een dikkere of dubbele stabilisatiestang.
Aangezien je alleen aan de voorkant een extra anti-roll maatregel hebt genomen komen bijna de volledige torsiekrachten in bochten op het voorste puntje van het chassis… kan dit hier wel tegen.. op lange termijn? Ik heb mijn ascona niet doorgelast, jij ook niet volgens mij..7 januari 2014 om 19:53 #17566291Als je het chassis doorlast heb je meer kans op scheuren, omdat het één stijf geheel is geworden wat minder kan torderen ten opzichte van elkaar zoals origineel.
7 januari 2014 om 22:05 #17565475Wat denk je dat er met die paar originele puntlasjes gebeurt als je de koets probeert te torederen? :hmmz Goed geraden, die scheuren los…
Als je de ophanging stugger/stijver gaat maken gaan die krachten en trillingen meer de koets in en gaat deze scheuren. Door de zwakke plaatsen te verstevigen wordt de koets weer sterker maar uiteindelijk maak je natuurlijk ergens anders dan een zwakkere plek. De koets gaat niet scheuren door het verstevigen of doorlassen. Als je bij een originele straatauto de koets door zou lassen zou hij juist alleen maar beter bestand zijn tegen scheuren doordat hij stijver is geworden.
Het vervangen van rubber in de ophanging door uniballs en nylon e.d. is wel een echte belasting voor je koets aangezien je dan de dempende werking van het rubber weghaalt.
7 januari 2014 om 22:08 #17565474Just.. :thumb
7 januari 2014 om 22:20 #17565314… dus kun je nu wel of niet veilig een dubbele antirolbar installeren met een niet doorgelaste koets? :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.