Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2013 om 08:37 #17566195
Hello may thank for all the tips they received, the springs, the mb w123 front springs cut in half? what did you have for springs back when you had opel shoulder?
Extra kränghämmaren rear is from mantaA? Sincerely, Erik
19 oktober 2013 om 14:00 #17566196@nygge wrote:
Hello may thank for all the tips they received, the springs, the mb w123 front springs cut in half? what did you have for springs back when you had opel shoulder?
Extra kränghämmaren rear is from mantaA? Sincerely, Erik
Yes, I did end up with exactly half of a W123 front spring. This was for racing on tarmac. If you plan to have a more rally-type Ascona then you might have them a bit longer.
In the rear I used shortened springs that are original in the front of an Ascona/Manta-B.
The extra anti-rollbar on the rear axle is also from an Ascona/Manta-B I think, but from very early types 1976->? I am not quite sure.
20 oktober 2013 om 10:25 #17566197@RacesconaB204 wrote:
Ik had nog steeds standaard rubber bussen in de onderste langsdragers (Rekord-E) van de achteras. In Europa werden voor zover ik wist hiervoor geen massieve PU-bussen verkocht.
Hier gaat het om:en dit komt er nu voor in de plaats:
Massieve PU-bussen van Whiteline uit Australie (worden in Australie gemaakt door Nolathane). In Australië hebben ze ‘Opel Rekord’s met V8 motoren; heten daar Holden Commodore en daar wordt wel mee geracet daar. Technisch zijn ze vrijwel identiek aan onze oude Opels (in ieder geval de wielophanging).
De voorste (kleine) bussen zijn van het type: W61024
De achterste (grote) bussen zijn van het type: W61079Meer info via website: http://www.whiteline.com.au” onclick=”window.open(this.href);return false; (ook Europese/NL leveranciers)
Ik zal dit ook nog wel even posten bij Rekord/Commodore
Na afgelopen weekeinde weer een prachtige dag op Spa Francorchamps te hebben gereden is het nu weer tijd voor wat ‘winter-projecten’.
Gisteren de originele rubber bussen uit de onderste langsdragers vervangen voor massieve PU-bussen.De oude bussen:
De nieuwe gemonteerd:
20 oktober 2013 om 10:32 #17566198En weer een stap verder…….. :thumb
20 oktober 2013 om 14:34 #17566199krijg je veel profijt van! :thumb
31 oktober 2013 om 23:01 #17566200Welke drukgroep gebruik je nu eigenlijk? Die van een Viggen toevallig? Van welk bouwjaar?
Ik wil die gaan gebruiken met een bmw plaat alleen vind ik overal enkel complete setjes van koppelingen te koop en dat is een beetje zonde geld als ik niks aan de plaat en het druklager heb. :(
1 november 2013 om 18:33 #17566201Ik gebruik een drukgroep van een Saab 9000-2.3 Aero (een goede gebruikte, zijn wel te koop).Dit is voor een plaat van 9,5″/240mm i.p.v. 9″/228mm die op de meeste andere zitten.
I.v.m. De Supra-bak (van een MA61) gebruik ik de 9,5″ plaat van een MA70 3.0 turbo 7M-GTE.De koppeling trapt ongelofelijk licht. Zo licht dat ik er van te voren van overtuigd was dat ie het niet zou gaan houden; dus wel, geen enkel probleem.
15 november 2013 om 08:11 #17566202Ik zat al een tijdje te kijken of er (intussen heel misschien) beter geschikte Bilstein schokdempers te koop zijn voor mijn race-gebruik.
Ik heb wat gespeurd en dit is wat ik nu vond:
Ik reed tot nu toe altijd met Bilstein B6 Kadett-C rallydempers, omdat deze dempers korter zijn dan rally dempers voor een Ascona/Manta-B (bound/rebound => waarde voor demping ingaand/uitgaand):
Vooras: 24-009089 (bound/rebound = 156/64)
Achter: 24-009188 (98/36)B6 Rally-dempers Ascona/Manta-B:
Vooras: 24-008839 (261/108)
Achter: 24-008938 (220/80)B6 Race-dempers Ascona/Manta-B:
Vooras: 24-000819 (310/160)
Achter: 24-000918 (274/95)Tot nu toe was mijn informatie dat alleen de dempers met rally-afstelling verkrijgbaar waren. Bij de types met race-afstelling stuite ik altijd op “niet meer leverbaar”. Na dit topic ben ik nog eens opnieuw aan het speuren gegaan en jawel, voor zowel Ascona/Manta-B als Kadett-C zijn nu de Bilstein B6 racedempers verkrijgbaar (MK-Fahrwerkstechnik):
Ik heb daarop besteld en intussen ontvangen een set
B6 ‘Motorsport’ Race-dempers Kadett-C:
Vooras: 24-633369 (320/160) 458mm lang; rally was: (156/64)
Achter: 24-633376 (195/90) 652mm lang; rally was: (98/36)Zijn dus een heel stuk stugger.
Ben erg benieuwd naar het verschil :)
17 november 2013 om 12:50 #17566203Wat is de hardheid van die Holden rubbers? Wel mooi dat ze gelijk de metalen bussen erbij doen.
17 november 2013 om 16:37 #17566204@McLambo wrote:
Wat is de hardheid van die Holden rubbers? Wel mooi dat ze gelijk de metalen bussen erbij doen.
Weet ik niet exact. Ongeveer het zelfde als paarse Powerflex PU-bussen en die rode die ik heb. Feit dat ze massief zijn maakt al grootste verschil denk ik.
18 november 2013 om 21:06 #17566205Ze zitten er onder….
de Ascona is sinds vanavond in ieder geval weer iets meer ‘race’. Beetje te weinig grip vanavond om ‘m echt goed aan de tand te voelen, maar ik ben tevreden; lijkt goed.
Ziet er niet spectaculair uit; geen coil-over schroef setje, alleen maar een schokbreker….
Na een tijdje niet gereden te hebben sowieso altijd weer verbazingwekkend….Saab-powerrrrr! :D ;)
18 november 2013 om 21:24 #17566206Had je niet eens een keer een ander merk willen proberen? Intrax bv. met meer instel mogelijkheden?
http://www.intraxracing.nl/merken/opel/ascona-b-turbo,-very-fast-street/ope5509-rsa/” onclick=”window.open(this.href);return false;18 november 2013 om 21:44 #17566207@cuupi wrote:
Had je niet eens een keer een ander merk willen proberen? Intrax bv. met meer instel mogelijkheden?
http://www.intraxracing.nl/merken/opel/ascona-b-turbo,-very-fast-street/ope5509-rsa/” onclick=”window.open(this.href);return false;Misschien, maar ik zie al die instelmogelijkheden niet per definitie als een voordeel voor mij. Wat is een goede instelling? Is denk ik heel wat ‘probeerwerk’ voor nodig om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen en wat evaring mee op te doen. Is een vak apart denk ik. Ik heb er wel vertrouwen in dat ze bij Bilstein een redelijke instelling hebben genomen voor dit type auto/wielophanging. Daar zit in ieder geval heel wat meer ervaring dan ik heb.
Zo’n Intrax-, KW-3-, Bilstein B16 of Clubsport kan vast nog veel beter zijn, maar dan heb je wel ondersteuning nodig bij het bepalen van een geschikte instelling van echt ervaren specialisten…….en een dikke portomonee.
29 november 2013 om 22:41 #17566208:wub :wub :wub …ik ben blij!
Heb een serieus winter-project….mijn jongensdroom :thumb
Wordt vervolgd (in DIT topic)…Yes!!!!30 november 2013 om 06:01 #17566209Heb je toevallig een Ascona 400rr project gekocht :shock:
30 november 2013 om 08:15 #17566210@RacesconaB204 wrote:
:wub :wub :wub …ik ben blij!
Heb een serieus winter-project….mijn jongensdroom :thumb
Wordt vervolgd (in DIT topic)…Yes!!!!En vervolgens ons al een dag niks vertellen? :shock:
30 november 2013 om 10:07 #17566211Hallooooooooooooo!!!!!!???? Rikkieeeee?????!!!! :kewlpics :kewlpics :kewlpics………Dussss :thumb
30 november 2013 om 10:36 #17566212Hij heeft een pony gekocht! :jerry
30 november 2013 om 19:50 #17566213;) Eerst de Saabscona morgen nog maar eens uitlaten op het TT-circuit van Assen. VrijRijden. Hopelijk droog asfalt zodat de druk er vol op kan. Heb er echt weer zin aan……daarna winterstop met veel werk in het vooruitzicht.
30 november 2013 om 20:25 #17566214AnoniemLid sinds:
1 January 1970Super winter project
Hoop dat je meer kms met “mijn” uitbouw set maakt dan dat ik heb gedaan ;)
Ben ook blij dat ik een paar circuit rondjes bij de deal
Heb in bedongenIn je dan “ascona 400”
:wors :wors30 november 2013 om 20:54 #17566215JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!! :thumb
30 november 2013 om 21:27 #17566216Dat zou erg leuk zijn louwe, dan weet je dat ie in goede handen is. En snel klaar :D :thumbup
30 november 2013 om 21:36 #17566217AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jep tenzij rik tussendoor
Ook n oude boerderij koopt
Want dan duurt t wat langer :shock:Anyway ben blij dat de spullen goed terecht komen :thumbup
Ook de carresorie komt tzt weer in actieMaar back ontopic denk inderdaad dat rik er de vaart wel inhoud
:thumbup :thumbup30 november 2013 om 21:51 #17566218Weet 100% zeker dat het wel goed komt Rik kennende :wors
1 december 2013 om 15:44 #17566219gevonden !! heb je zien rijden vanmiddag op assen. mooi driften voor de gt bocht :wors
reed zelf ook met astra maar eigenlijk was het te glad.
zei al tegen me vader he die ascona komt me bekend voor. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.