Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
18 augustus 2013 om 20:52 #17566171
Niet zo een mooie griffioen op de kap?
en nee niet die van vauxhall :jerry
18 augustus 2013 om 21:09 #17566168@voederbiet wrote:
Niet zo een mooie griffioen op de kap?
en nee niet die van vauxhall :jerry
:jerry ja, denken er dadelijk nog wat dat er een Scania onder de kap zit haha!
19 augustus 2013 om 20:45 #17566172Saabje doet het goed in de Ascona. Nu ‘Warp-speed’ haha. Vanavond op de Nordschleife aan het rond…..geweest.
Een impressie: http://m.youtube.com/watch?feature=youtube_gdata_player&v=bkGZtAp4_-U&desktop_uri=%2Fwatch” onclick=”window.open(this.href);return false;
19 augustus 2013 om 21:02 #17566173Saab motor of niet, het blijft een staartlastige auto :wub :wors :wors
19 augustus 2013 om 22:05 #17566174@RacesconaB204 wrote:
@voederbiet wrote:
Niet zo een mooie griffioen op de kap?
en nee niet die van vauxhall :jerry
:jerry ja, denken er dadelijk nog wat dat er een Scania onder de kap zit haha!
Holsetje erin… :afro
20 augustus 2013 om 05:01 #17566175Hmmm :hmmz Mijn reactie is weg????Vaag…….Naja Bizar Rik,Wat een kanon! :jerry
21 augustus 2013 om 16:00 #17566176Grotere turbo heb ik echt niet nodig. Hij stond in het filmpje op 0,9bar en het gefilmde rondje was een 8:27min van brug-tot-brug. Als ik hem op 1,3bar zet krijg ik de handen er nog meer vol aan. Voor sprinten is het misschien mooi, maar om te racen gaat dit perfect en hij wil toeren genoeg maken (het moet het liefst nog even heel blijven ook).
21 augustus 2013 om 19:10 #17566177Hier nog een van de eerste rondjes gefilmd met iPhone met een app “Harry’s laptimer”. Maar op de één of andere manier is het beeld niet synchroon met de aangegeven snelheden (?) :hmmz
Ik ben met de auto op video een aantal sec verder dan de laptimer :wtf
http://www.youtube.com/watch?v=b12pTv8VCeg” onclick=”window.open(this.href);return false;
en nog een rondje achter de 265pk sterke E30-M3 van een goede bekende.
http://www.youtube.com/watch?v=NaLFz0mAbLM” onclick=”window.open(this.href);return false;
23 augustus 2013 om 14:45 #17566178@RacesconaB204 wrote:
Nieuw projectje bedacht dat nu in de voorbereidingsfase is en waarvan de uitvoering in de komende ‘winterstop’ gepland is.
Aanleiding is het feit dat ik toch vrij regelmatig voorwiellagerspeling oploop cq. voorwiellagers moet vervangen na circuitwerk. Een paar grotere sterkere lagers zouden welkom zijn. Eerste gedachte was om te bouwen naar 5×120 met Commodore-B fusees/naven. Hier zitten nog wel een aantal haken en ogen aan (niet onoplosbaar, maar ook zeker niet plug and play). Bijv. ervoor zorgen dat de stuurarmpje correct worden, remklauw/remschijf bevestiging opnieuw uitdokteren, impact hogere fusee op camper……
Ik had wel eens wat opgevangen over het toepassen van Ford Granada voorwielophanging onderdelen (?), maar het hoe of wat ????. Intussen ben ik daar wel achter (zie topic “Ombouw naar 5×120”).
Ik heb me voorgenomen om in ieder geval Ford Granada fuseestukken te gaan gebruiken. Moet ik nog kijken hoe ik op een verstandige manier op 5×120 steek uitkom; Commodore naven, of Granada naven aanpassen of nieuwe maken.
Het positieve effect op de draagarm geometrie bij een lage auto spreekt me erg aan. Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een setje Granada spullen; dan eerst maar eens meten/vergelijken.
Tja,…..ik heb nu die mooie Ford Granada Fusees met astap (die een stuk hoger zitten). Deze zijn nu eigenlijk ‘te’ plug and play voor mijn oorspronkelijke idee om met grotere wiellagers te gaan rijden. Wat is namelijk het geval: volgens mij passen de originele Ascona/Manta-B voorwielnaven 1-op-1 op de Granada fusees met astap. Granada’s hebben exact dezelfde voorwiellagers als Ascona/Manta-B en ook de onderlinge afstand is gelijk. Sommigen zullen dit misschien een groot voordeel vinden….
Onderste conische boring voor fuseekogel en spoorstangeind zijn ook gelijk. Alleen de conische boring van de bovenste fuseekogel is groter bij een Granada (misschien M14x1,5 fuseekogel van BMW X5 E53 vooras boven nemen)….en natuurlijk de bevestiging van de remklauwen is anders.
Geeft toch ook te denken, wanneer zo’n zware Granada (zelfs één van de wat robustere onder de Fords naar mijn idee) het ook moet kunnen doen met dit soort lagers….. :hmmz
Ik heb voordat ik naar de Nordschleife ging ook nog even al het standaard wiellagervet (max 120-130°C) vervangen voor een soort die een veel hogere temperatuur bestendigheid heeft (Kroon oil Labora). Wellicht is dit afdoende; moet ik nog controleren.
Zie: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_aut/krgr/282/auto-licht-transport/kroon-oil-vetten/labora-grease/” onclick=”window.open(this.href);return false;24 augustus 2013 om 18:47 #17566179Ik had nog steeds standaard rubber bussen in de onderste langsdragers (Rekord-E) van de achteras. In Europa werden voor zover ik wist hiervoor geen massieve PU-bussen verkocht.
Hier gaat het om:en dit komt er nu voor in de plaats:
Massieve PU-bussen van Whiteline uit Australie (worden in Australie gemaakt door Nolathane). In Australië hebben ze ‘Opel Rekord’s met V8 motoren; heten daar Holden Commodore en daar wordt wel mee geracet daar. Technisch zijn ze vrijwel identiek aan onze oude Opels (in ieder geval de wielophanging).
De voorste (kleine) bussen zijn van het type: W61024
De achterste (grote) bussen zijn van het type: W61079Meer info via website: http://www.whiteline.com.au (ook Europese/NL leveranciers)
Ik zal dit ook nog wel even posten bij Rekord/Commodore
24 augustus 2013 om 21:53 #17566180AnoniemLid sinds:
1 January 1970@RacesconaB204 wrote:
Ik had nog steeds standaard rubber bussen in de onderste langsdragers (Rekord-E) van de achteras. In Europa werden voor zover ik wist hiervoor geen massieve PU-bussen verkocht.
Hier gaat het om:en dit komt er nu voor in de plaats:
Massieve PU-bussen van Whiteline uit Australie (worden in Australie gemaakt door Nolathane). In Australië hebben ze ‘Opel Rekord’s met V8 motoren; heten daar Holden Commodore en daar wordt wel mee geracet daar. Technisch zijn ze vrijwel identiek aan onze oude Opels (in ieder geval de wielophanging).
De voorste (kleine) bussen zijn van het type: W61024
De achterste (grote) bussen zijn van het type: W61079Meer info via website: http://www.whiteline.com.au” onclick=”window.open(this.href);return false; (ook Europese/NL leveranciers)
Ik zal dit ook nog wel even posten bij Rekord/Commodore
stond ook al in het topic van “manta-aero”
zelf had ik deze bussen al eens uit teflon gedraaid
met de zelfde reden dat ze toen nog nergens leverbaar waren
en nylon nog harder dan teflon is ;)6 september 2013 om 18:26 #17566181@RacesconaB204 wrote:
Saabje doet het goed in de Ascona. Nu ‘Warp-speed’ haha. Vanavond op de Nordschleife aan het rond…..geweest.
Een impressie: http://m.youtube.com/watch?feature=youtube_gdata_player&v=bkGZtAp4_-U&desktop_uri=%2Fwatch” onclick=”window.open(this.href);return false;
8:29 BTG tijd!! :shock: :shock:
daar hoef je je niet voor te schamen zeg :thumb :thumb6 september 2013 om 18:58 #17566182@louwe 16 klepper wrote:
@RacesconaB204 wrote:
Ik had nog steeds standaard rubber bussen in de onderste langsdragers (Rekord-E) van de achteras. In Europa werden voor zover ik wist hiervoor geen massieve PU-bussen verkocht.
Hier gaat het om:en dit komt er nu voor in de plaats:
Massieve PU-bussen van Whiteline uit Australie (worden in Australie gemaakt door Nolathane). In Australië hebben ze ‘Opel Rekord’s met V8 motoren; heten daar Holden Commodore en daar wordt wel mee geracet daar. Technisch zijn ze vrijwel identiek aan onze oude Opels (in ieder geval de wielophanging).
De voorste (kleine) bussen zijn van het type: W61024
De achterste (grote) bussen zijn van het type: W61079Meer info via website: http://www.whiteline.com.au” onclick=”window.open(this.href);return false; (ook Europese/NL leveranciers)
Ik zal dit ook nog wel even posten bij Rekord/Commodore
stond ook al in het topic van “manta-aero”
zelf had ik deze bussen al eens uit teflon gedraaid
met de zelfde reden dat ze toen nog nergens leverbaar waren
en nylon nog harder dan teflon is ;)Ik heb zelf gedraaide teflon bussen in/op mijn panhardstang, maar nadat ik een keer dwars tegen een rand aan gleed zit er wel ruimte in. Volgens mij was dit met PU niet het geval geweest. De teflon bussen gaan er uit, en worden bij mij iig vervangen door Pu. Nu moet ik er wel bij zeggen dat iets raken natuurlijk de bedoeling niet is maar toch……
7 september 2013 om 06:46 #17566183@2000 wrote:
Ik heb zelf gedraaide teflon bussen in/op mijn panhardstang, maar nadat ik een keer dwars tegen een rand aan gleed zit er wel ruimte in. Volgens mij was dit met PU niet het geval geweest. De teflon bussen gaan er uit, en worden bij mij iig vervangen door Pu. Nu moet ik er wel bij zeggen dat iets raken natuurlijk de bedoeling niet is maar toch……
teflon bussen komt op den duur altijd speling in (gaan rammelen), vanwege de eigenschap van teflon dat het ‘kruipt’ (onder langdurige belasting gewoon uitwijkt). Is niet elastisch op de lange duur. Het heeft wel een heel lage wrijvingscoefficient, maar je zult vaak moeten wisselen. Bij PU is dit niet het geval, gaat veel langer mee.
9 september 2013 om 20:53 #17566184nylatron is ook een goed materiaal , ik rij er met de commodore al een aantal jaar mee, gaat iig stuk langer mee als teflon :thumb
19 september 2013 om 17:09 #17566185Winterprojecten ;)
Twee elektrische stuurbekrachtigingen RHD (rechts gestuurde corsa-b met losse ECU en eentje van een corsa-c met aangebouwde ECU). Maar eens kijken welke ik het meest geschikt acht (die van een corsa-b lukt in ieder geval):
Twee complete wielnaven 5×120 (volgens mij Irmscher) aan standaard Ascona/manta fusee met astap; dus met kleine/originele wiellagers:
Zit wel een groot verschil in waar de remschijf gemonteerd is; veel verder naar binnen toe. Vergt dus een andere ‘hoogte’ remschijf i.v.m. originele naaf. Of het wat uitmaakt in spoorbreedte moet ik nog controleren.
Misschien van beide ombouw maar aparte topics maken. Deze wordt wel erg groot intussen :hmmz
19 september 2013 om 19:49 #17566186Die stuurbekrachtiging staat ook nog steeds in de planning bij. Heb bij de Irmscher naven ook weleens gezien, dat ze bevestiging van de remschijf hebben afgedraait, zodat ze normale remschijven kunnen gebruiken. Alhoewel het lijkt alsof ze niet massief zijn de naven, zitten er tussen de bouten, “gaten”? Deze naven zijn trouwens ook niet gemakkelijk te krijgen!
Is dit de uiteindelijke oplossing, of ga je toch proberen om de commodore fusee’s te gebruiken met evt. andere of aangepaste stuur armpjes?
20 september 2013 om 11:47 #17566187@Manta-aero wrote:
Die stuurbekrachtiging staat ook nog steeds in de planning bij. Heb bij de Irmscher naven ook weleens gezien, dat ze bevestiging van de remschijf hebben afgedraait, zodat ze normale remschijven kunnen gebruiken. Alhoewel het lijkt alsof ze niet massief zijn de naven, zitten er tussen de bouten, “gaten”? Deze naven zijn trouwens ook niet gemakkelijk te krijgen!
Is dit de uiteindelijke oplossing, of ga je toch proberen om de commodore fusee’s te gebruiken met evt. andere of aangepaste stuur armpjes?
Deze naven zijn inderdaad ‘hol’ / niet massief; afdraaien is hier dus geen oplossing omdat je dan geen draadgaten voor de bevestiging overhoudt. BMW remschijven die gewoon over de wiel tapeinden gaan zou misschien ook kunnen, maar ik wil het afgeveerde gewicht liever zo laag mogelijk houden……..
De eindoplossing die ik nu voor ogen heb is een combinatie (hoe kan het ook anders ;) )
# Ford Granada fusee met astap
# Deze Irmscher 5×120 naven
# Remschijven en klauwen nog te bepalen20 september 2013 om 13:56 #17566188Komen die lagers dan redelijk overeen, of wil je die lagers van de granada pasmaken in de Irmscher naven? Ik heb ook weleens gekeken maar er zijn geen lagers (voor zover ik kon vinden) die op de granada astap passen en dan bijvoorbeeld in de commodore naaf.
20 september 2013 om 15:59 #17566189@Manta-aero wrote:
Komen die lagers dan redelijk overeen, of wil je die lagers van de granada pasmaken in de Irmscher naven? Ik heb ook weleens gekeken maar er zijn geen lagers (voor zover ik kon vinden) die op de granada astap passen en dan bijvoorbeeld in de commodore naaf.
Wiellagers en onderlinge afstand tussen binnenste en buitenste lager is van een Granada gelijk aan Ascona/Manta-B :thumb je kunt dus originele lagers gebruiken zolang je Ascona/Manta-B, of Irmscher naven gebruikt.
Wil je Commodore naven gebruiken dan wordt het een ander verhaal. Hier zitten grotere lagers in voor ook een wat grotere astapdiameter dan Ascona/Manta-B & Granada.
Bij Commodore naven moet je dus ook een fusee met dikke astap van een Commodore gebruiken,omdat je anders een niet te overbruggen maatverschil in lagers hebt (ben niet zo’n voorstander om bussen op de astap te gaan persen; dit is toch best een veiligheidskritisch onderdeel)
25 september 2013 om 16:07 #17566190Hey what are your brake master cylinder and servo? how big are the rear brakes?
Did you have a home-steel strut before the manta axle? / / Erik26 september 2013 om 07:06 #17566191@nygge wrote:
Hey what are your brake master cylinder and servo? how big are the rear brakes?
Did you have a home-steel strut before the manta axle? / / ErikMaster brake cylinder and servo are series / standard Ascona/Manta-B (20,6mm)
Rear discs are series Volvo 240 (281mm)If you mean the tube in front of the series rear axle with the drive shaft inside; yes, I exchanged the light metal alloy tube for a steel tube (fortunately, because one day the forged steel drive shaft broke on the race track).
26 september 2013 om 20:43 #17566192:-D De Ascona doet het nu echt goed met de Saab-motor.
Afgelopen zondagavond al wat rondjes gereden op de Nordschleife van de Nürburgring en maandag 23 september tijdens de trackday heel wat rondjes (max 5 achter elkaar want dan moest er weer getankt), waarbij de auto op het lange rechte stuk, waar ook de op- en afrit is niet de kans kreeg om ‘bij te komen’. In tegendeel….Hier een rondje voor een indruk
http://www.youtube.com/watch?v=tyNdoOdIhOM” onclick=”window.open(this.href);return false;
Geen enkel probleem :thumbup
26 september 2013 om 21:14 #17566193AnoniemLid sinds:
1 January 1970mooi dat je uiteindelijk het plezier weer gevonden hebt ;)
stel je voor je had hem al tekoop staan
had je dit niet megemaakt ;)wel wat sneu voor de mensen die daar ook rijden met hun jonge wagens die ff zoekgereden worden door zo,n oude ascona ;)
filmpjes zijn ook :thumbup
zou nog leuker zijn als je ook n snelheids meter in beeld kon zetten ;) :jerry26 september 2013 om 21:40 #17566194Altijd leuk om hier mee te lezen.
En als je de snelheid in beeld zou brengen doe dan meteen een extra binnenspiegel, kunnen we naar achter mee kijken :jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.