Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
21 juli 2013 om 08:46 #17566145
:thumb zijn weer super gave filmpjes top zolder is inderdaat best wel een leuk circuit ook een paar keer geweest met de ascona cup
22 juli 2013 om 20:34 #17566146Die 400 loopt ook wel, is die phase 3 getuned ofzo. Of ligt er wat anders in.
23 juli 2013 om 06:50 #17566147@ckadett16v wrote:
Die 400 loopt ook wel, is die phase 3 getuned ofzo. Of ligt er wat anders in.
Ja, daar zit een heel wat kostbaarder motor in. Ik weet zo niet wat voor ‘phase’, maar is een bij Gerent nieuw opgebouwde 400-motor met 52mm webers etc. Iets van 290pk en 292Nm of omgekeerd.
Een ongelofelijk mooi geluid, maar alleen een helm op je hoofd is niet voldoende, dan loop je gehoorbeschadiging op.
23 juli 2013 om 17:41 #1756614823 juli 2013 om 18:55 #17566149Super gaaf Rik…… :thumb
26 juli 2013 om 14:37 #17566150@RacesconaB204 wrote:
@ckadett16v wrote:
Die 400 loopt ook wel, is die phase 3 getuned ofzo. Of ligt er wat anders in.
Ja, daar zit een heel wat kostbaarder motor in. Ik weet zo niet wat voor ‘phase’, maar is een bij Gerent nieuw opgebouwde 400-motor met 52mm webers etc. Iets van 290pk en 292Nm of omgekeerd.
Een ongelofelijk mooi geluid, maar alleen een helm op je hoofd is niet voldoende, dan loop je gehoorbeschadiging op.
Dat geloof ik graag, want hij klapt ze dr mooi uit haha. Maar jij mag ook niet klagen
met je motor zoals je hem nu hebt. Loopt er ook mooi over.28 juli 2013 om 17:07 #17566151wow die Manta loopt ook hard ja!!
Rij je met Federal semi’s??
hoe bevallen je deze?
en heb je geen last van scheuren in het loopvlak?ik wil deze ook erop gaan leggen. stukken goedkoper dan de Toyo’s
28 juli 2013 om 22:13 #17566152@GSI Racer wrote:
wow die Manta loopt ook hard ja!!
Rij je met Federal semi’s??
hoe bevallen je deze?
en heb je geen last van scheuren in het loopvlak?ik wil deze ook erop gaan leggen. stukken goedkoper dan de Toyo’s
Klopt, ik heb ook voor het eerst Federal RSR595 in 235/40-17 . Ik had niet gedacht dat ze zo goed zouden bevallen. Op Zolder was het bijna 30 graden en ik had verwacht dat ik ze in 1 middag zou opstoken, maar in tegendeel. Ze hebben zich juist heel goed gehouden.
Prijs kwaliteit is dik in orde. Ik vind ze niet ‘mooi’ met dat groffe brede profiel, maar ze doen het prima. Niets op aan te merken. Ik schat dat ze het minstens 3x zo lang vol gaan houden als een setje R888’s in GG medium compound die ongeveer eens zo duur zijn. Twee middagen Assen en ze konden de container in.31 juli 2013 om 07:29 #17566153Nieuw projectje bedacht dat nu in de voorbereidingsfase is en waarvan de uitvoering in de komende ‘winterstop’ gepland is.
Aanleiding is het feit dat ik toch vrij regelmatig voorwiellagerspeling oploop cq. voorwiellagers moet vervangen na circuitwerk. Een paar grotere sterkere lagers zouden welkom zijn. Eerste gedachte was om te bouwen naar 5×120 met Commodore-B fusees/naven. Hier zitten nog wel een aantal haken en ogen aan (niet onoplosbaar, maar ook zeker niet plug and play). Bijv. ervoor zorgen dat de stuurarmpje correct worden, remklauw/remschijf bevestiging opnieuw uitdokteren, impact hogere fusee op camper……
Ik had wel eens wat opgevangen over het toepassen van Ford Granada voorwielophanging onderdelen (?), maar het hoe of wat ????. Intussen ben ik daar wel achter (zie topic “Ombouw naar 5×120”).
Ik heb me voorgenomen om in ieder geval Ford Granada fuseestukken te gaan gebruiken. Moet ik nog kijken hoe ik op een verstandige manier op 5×120 steek uitkom; Commodore naven, of Granada naven aanpassen of nieuwe maken.
Het positieve effect op de draagarm geometrie bij een lage auto spreekt me erg aan. Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een setje Granada spullen; dan eerst maar eens meten/vergelijken.
2 augustus 2013 om 15:11 #17566154klinkt leuk, ben benieuwd, zelf ga ik ook naar 5×120 ivm grote velgen keuze ( bmw steek ) alleen gebruik ik geen ”opel” vooras.
3 augustus 2013 om 16:03 #17566155Ik heb vandaag voor het eerst de z20LET open gemaakt om te kijken wat er nu de oorzaak van is geweest dat overmatig olie uitcarterventilatie werd geblazen en cilinder 2 een compressieeinddruk van 4,5 bar haalde. Tot nu toe kan ik nog geen echte duidelijke oorzaak vinden. Zie: viewtopic.php?f=19&t=178437&p=2345389#p2345389
3 augustus 2013 om 16:20 #17566156Ziet er niet heel slecht uit,niet een zuigerveer gebroken???(ivm compressie?)
koppakking zou ook idd nog kunnen,vreemd……. :wtf7 augustus 2013 om 20:18 #17566157@RacesconaB204 wrote:
@GSI Racer wrote:
wow die Manta loopt ook hard ja!!
Rij je met Federal semi’s??
hoe bevallen je deze?
en heb je geen last van scheuren in het loopvlak?ik wil deze ook erop gaan leggen. stukken goedkoper dan de Toyo’s
Klopt, ik heb ook voor het eerst Federal RSR595 in 235/40-17 . Ik had niet gedacht dat ze zo goed zouden bevallen. Op Zolder was het bijna 30 graden en ik had verwacht dat ik ze in 1 middag zou opstoken, maar in tegendeel. Ze hebben zich juist heel goed gehouden.
Prijs kwaliteit is dik in orde. Ik vind ze niet ‘mooi’ met dat groffe brede profiel, maar ze doen het prima. Niets op aan te merken. Ik schat dat ze het minstens 3x zo lang vol gaan houden als een setje R888’s in GG medium compound die ongeveer eens zo duur zijn. Twee middagen Assen en ze konden de container in.Thanks voor de info!
hier kan ik wel wat mee.
de mijne zijn alweer bijna kaal (straat banden) :swear11 augustus 2013 om 16:30 #17566158:vertag
Ik heb wat van mijn spulletjes op het marktplaatsdeel van het Opel-forum geplaatst. Toch nog een heel lijstje, bijv.;
– onderblok z20LET met alle aanpassingen voor RWD (motorsteunen, speciale verstevigingsbrug, carter, olieaanzuig, distributie X20XEV)
– Jenvey 45mm Throttle bodies helemaal compleet met alles er bij en verschillende spruitstukken en/of turbo-plenum
– verstelbare nokkenaswielen c20XE
– Spaghetti uitlaatspruitstuk met eerste uitlaatdeel c20Xe in Ascona/Manta-B
– Sachs racing drukgroep Z20LE* of c20LET (komwiel) voor 450Nm
– F1 koppelingsplaat organisch voor Getrag 265 spline 228mm
– complete z20LET koppeling
– ECU met toebehoren z20LET
– LMM z20LET
– Koppakking /carterpakking oliepomppakking c20XE
– z20LEH turbolader compleet en zgan
– z20LE* uitlaatspruitstuk met turbinehuis
– z20LET inlaatspruitstuk met elektronisch gasklephuis
– Ontsteking Manta 1.8 compleet
etc.
en ik heb nog meer. Alles wat met Opel z20LET/c20XE te maken heeft mag weg.11 augustus 2013 om 16:36 #17566159Het einde van een tijdperk…
11 augustus 2013 om 16:40 #17566160@McLambo wrote:
Het einde van een tijdperk…
…van een c20XE/z20LET-tijdperk ja, maar niet van het Ascona-tijdperk hoor :thumb Ik gebruik nu alleen een ander merk motor ( :hmmz tja, zitten nog wel wat meer ander-merk delen aan intussen).
15 augustus 2013 om 20:26 #17566161Zo joh, tijdje niet gekeken, maar schitterend leesvoer hier hee! :wub Wat een progressie, en een man van daden ook!! Ik hoop voor je dat deze Saab langer leeft dan de Z20LET die je had. Sta je hier ook mee op Sevenum dit weekend toevallig? Wil hem wel eens in het echt zien!
Super ook dat hij op kenteken staat zo! king:
15 augustus 2013 om 21:17 #17566162Hoi Rick,
Heb jij bij je achteras ook een staal gevlochten remleiding gebruikt? Zoja van welk type?
16 augustus 2013 om 09:53 #17566163@Manta-aero wrote:
Hoi Rick,
Heb jij bij je achteras ook een staal gevlochten remleiding gebruikt? Zoja van welk type?
Nee hoor (en dat wil je misschien net als veel anderen niet horen), want ik zie daar het voordeel niet van in. Een stalen mantel ‘lijkt’ misschien wel sterker dan een rubberslang, maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Een goede rubber remslang (bijv van continental) heeft een wapening van aramide-garen (=geel) en dat is 9x zo sterk als het sterkste staal (tegen gewicht afgezet) en nog veeeel minder elastisch dan staal (maar het is wel duur).
;) By-the-way: ik werk voor Teijin Aramid BV, één van de grootste producenten ter wereld van aramide garens, genaamd Twaron. :thumb
Oké, wanneer je ziet dat je huidige versleten of goedkoop after-market slangetje met polyester garen zich ‘opblaast’ wanneer je op het rempedaal gaat staan dan is zo’n staal gevlochten ding natuurlijk beter, maar gewoon een goede kwaliteit remslang van originele kwaliteit of gerenomeerd merk heb ik net zo lief. Waarom zouden autofabrieken allemaal rubber gewapende toepassen en geen staal gevlochten(?).
Een reden om een staal gevlochten te gebruiken is wellicht dat ze minder ruimte innemen omdat ze dunner zijn door ontbreken van het rubber.
16 augustus 2013 om 10:02 #17566164Dan leveren jullie wellicht ook aan Vredestijn? Een van de weinige producenten van banden die betaalbaar Aramide toepast in o.a. de Sportrac banden. Niet voor niks een van de beste banden van dit moment!
Ik heb met fietsbanden al dramatische vooruitgang gezien door toepassing van aramide, onder andere bij de Brompton vouwfiets. Die kon je dan kiezen en dan was zo’n klein rotbandje wel 60 euro, twee keer zo duur als de ‘gewone’ band, maar ging gewoon zo veel langer mee en ree zo veel minder snel lek!
16 augustus 2013 om 12:49 #17566165Hoi Rick, duidelijk en goed verhaal :thumb
Maar welke remslang heb jij dan gebruikt? Van welk type auto? Ik heb namelijk een stahlflex set voor Manta GSI, maar die heeft een kortere achterste slang vergeleken met de Manta 400. En daar kom ik nu niet mee weg met de 4 link ophanging zonder staartstuk, gok ik.
16 augustus 2013 om 18:59 #17566166@Manta-aero wrote:
Hoi Rick, duidelijk en goed verhaal :thumb
Maar welke remslang heb jij dan gebruikt? Van welk type auto? Ik heb namelijk een stahlflex set voor Manta GSI, maar die heeft een kortere achterste slang vergeleken met de Manta 400. En daar kom ik nu niet mee weg met de 4 link ophanging zonder staartstuk, gok ik.
Phoei :hmmz ik heb geloof ik een originele Commodore slang genomen om van de bodem naar de as te komen. Rest in stalen leidingen (of koper?).
18 augustus 2013 om 15:45 #1756616718 augustus 2013 om 18:45 #17566169vorige week bij rik op bezoek geweest om wat leuke spulletjes op te halen voor mijn kadett. mijn mond viel open zodra ik de schuur binnen kwam. wat een beest van een wagen!!!
thanks voor de spulletjes nog en de koffie :thumb
18 augustus 2013 om 20:23 #17566170SAAB Racing..hahaha leuk gedaan hahaha :jerry
Ik ga binnenkort ook weer naar Rik,heb er nu al zin in!!! :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.