Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,276 tot 1,300 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    mantamarkie

ik heb eens een b204l opengehaald waarin toen 2 defecte zuigerbodemsproeiers inzaten, blies er met luchtpistool zo doorheen terwijl bij de andere 2 pas bij +-1.5bar.

RacesconaB204
      Deelnemer

Interessant, dat van die sproeiers. Zal ik eens controleren. Ik kan er namelijk al weer bij.
        Vanmiddag de hele vooras laten zakken en carter verwijderd, om te kijken of we misschien de aanzuigbuis kunnen optimaliseren (grotere diameter en ruimere bochten). Dit is namelijk zo ongeveer het enige deel wat nog niet aangepakt is (en niet standaard).

Maar die sproeiers pak ik morgen ook mee……bedankt voor het meedenken, super!

remo 07
        Deelnemer

Ik hoop voor je dat het de sproeiers zijn Rik,OM GEK VAN TE WORDEN!!!! :jerry

RacesconaB204
          Deelnemer

De drie zuigerbodemkoeling sproeiers die ik er uit kon krijgen. Die van de 4e cilinder zit precies boven de sensorschijf. Daarvoor zou de krukas gelicht moeten worden (maar de bak zit er nog achter).

Ik kan er niets bijzonders aan ontdekken. Lijkt mij een redelijk zeker/onderhoudsvrij systeem.
            Kogeltje wordt weg gedrukt (zit veertje achter) en met olie omspoeld. De mijne zitten netjes op z’n plek. Ik denk dat ze in de regel sneuvelen wanneer je ze ‘te’ vast probeert te draaien. Dan breekt ie op de dwarsboring van het banjoboutje. In de Haynes manual staat ook niets over controle of waarschuwingen dat ze stuk gaan.

Op de foto lijken ze groot, maar het gaatje/boring is 3,5mm en schroefdraad M10.

Hier zie ik nog niet zo’n groot gevaar in.

mantamarkie

Zou ze alsnog even testen met lucht voordat je ze terug monteert. Hoor er doorgaans zelden van dat ze stukgaan, maar ik had er toendertijd 2 waarvan de veertjes gebroken waren en daardoor te vroeg openden.

Is het ook niet een optie een orginele carterpan onder de motor te hangen en hem warm te laten draaien in de ascona? Of wordt de olietemp uitsluitend rijdend pas warm genoeg om het probleem aan het licht te stellen? (Desnoods met een brandertje onder het carter of zeg ik nu iets raars :hmmz )
              Zodat je de zelf gefabriceerde carterpan en aanzuigbuis uit kunt sluiten.

RacesconaB204
              Deelnemer

@mantamarkie wrote:

Zou ze alsnog even testen met lucht voordat je ze terug monteert. Hoor er doorgaans zelden van dat ze stukgaan, maar ik had er toendertijd 2 waarvan de veertjes gebroken waren en daardoor te vroeg openden.

Is het ook niet een optie een orginele carterpan onder de motor te hangen en hem warm te laten draaien in de ascona? Of wordt de olietemp uitsluitend rijdend pas warm genoeg om het probleem aan het licht te stellen? (Desnoods met een brandertje onder het carter of zeg ik nu iets raars :hmmz )

Heb ze getest met perslucht (ca. 1,5 bar gaan ze echt open; eentje dicht bij <1,5 bar 100%, andere 2 lekken dan heel ietsje, maar veertjes werken en kogeltjes komen netjes terug in zitting. Wanneer je met een klein pennetje tegen de kogels aan drukt merk je geen verschil.

Die test met dat originele Saab carter hadden we zelf ook al bedacht, maar ik heb zo geen carter meer.
                We passen nu het RWD-carter sowieso zo goed mogelijk aan en testen dan hiermee, voordat de hele vooras er weer onder gaat.

mantamarkie

Ik heb wel een orginele pan liggen, maar deze is gescheurd, je zou hem kunnen lassen, evt op saabforum zijn een aantal mensen die niets liever zien dat dit project tot een goed einde komt en je er zo 1 uitlenen. Vraagje over je aanzuigbuis; hoeveel mm van de bodem heb je deze hangen?

Mocht je er niet meer uitkomen en zelfs willen testen met een andere motor, ik heb nog een b204l staan welke perfect funtioneerde voordat hij uit de astra gsi gedemonteerd werd, je mag hem zo van me lenen als je dat zou helpen, alhoewel ik begrijp dat je hier niet op zit te wachten, maar het is maar dat je het weet

RacesconaB204
                  Deelnemer

@mantamarkie wrote:

Ik heb wel een orginele pan liggen, maar deze is gescheurd, je zou hem kunnen lassen, evt op saabforum zijn een aantal mensen die niets liever zien dat dit project tot een goed einde komt en je er zo 1 uitlenen. Vraagje over je aanzuigbuis; hoeveel mm van de bodem heb je deze hangen?

Mocht je er niet meer uitkomen en zelfs willen testen met een andere motor, ik heb nog een b204l staan welke perfect funtioneerde voordat hij uit de astra gsi gedemonteerd werd, je mag hem zo van me lenen als je dat zou helpen, alhoewel ik begrijp dat je hier niet op zit te wachten, maar het is maar dat je het weet

Dank je voor het aanbod! Ik ga nu nog even verder op de ingeslagen weg.

Zuigkorf zit ca. 6mm van bodem. Heb ik toen nog speciaal stuk draadeind voor laten uitsteken, zodat ik zeker wist dat deze afstand gewaarborgd is. Is hieronder denk ik nog wel te zien (de hele buis en korf wordt nu vervangen).

mantamarkie

Denk inderdaad dat je het moet zoeken in het wel erg lange en bochtige aanzuigtraject. Ik heb nog een zelfgemaakte pan liggen welke ik voor mn ascona a had gemaakt, met de bult aan voorzijde en een zeer korte en rechte aanzuigbuis. Als je wilt mag je deze ook proberen. Is dat zowieso geen betere optie om een pan met bult en dus korte zuigbuis te maken? Ondanks je stabi hier zit moet het wel kunnen toch? Heb al eens eerder gemerlt dat de saab oliepompen niet zoveel aanzuigend vermogen hebben, te weinig olie deed oliedruk flink dalen met hete motor in de astra toen.

RacesconaB204
                      Deelnemer

@mantamarkie wrote:

…Ik heb nog een zelfgemaakte pan liggen welke ik voor mn ascona a had gemaakt, met de bult aan voorzijde en een zeer korte en rechte aanzuigbuis.

Heb je daar toevallig een foto van ?

Haasje17
                        Moderator

Als ik je carterpan ontwerp zo bekijk zou het dan niet gewoon kunnen komen doordat je teveel onderdruk in je onderste deel van je carterpan krijgt?

RacesconaB204
                          Deelnemer

@Haasje17 wrote:

Als ik je carterpan ontwerp zo bekijk zou het dan niet gewoon kunnen komen doordat je teveel onderdruk in je onderste deel van je carterpan krijgt?

Begrijp zo niet helemaal hoe je dit bedoeld (?)
                            Ik heb zelfs meer carterventilatie op dit blok dan een standaard Saab; ik gebruik namelijk de originele vul-/peil aansluiting als extra carterventilatie.

mantamarkie

@RacesconaB204 wrote:

@mantamarkie wrote:

…Ik heb nog een zelfgemaakte pan liggen welke ik voor mn ascona a had gemaakt, met de bult aan voorzijde en een zeer korte en rechte aanzuigbuis.

Heb je daar toevallig een foto van ?

Ik moet daar nog fotos van hebben ja, zal vanavond kijken of ik deze kan posten.

RacesconaB204
                              Deelnemer

Hopelijk vanavond aangepaste carterpan (aanzuigbuis/korf). Dan proberen en kijken of het verschil maakt (zonder vooras nog te monteren de motor laten warmdraaien). Ik durf er bijna niet meer op te hopen…..en ik kan het ook niet echt verklaren wanneer het dit zou zijn. Hoogstens dat door dunnere warmere olie de interne lek in de oliepomp (via de zijkant van de tandwielen) toeneemt, waardoor het zuigende vermogen afneemt. Mijn langere aanzuigbuis met dus meer weerstand zou daardoor dan een probleem moeten worden.

Want normaal gesproken geldt: warmere olie = dunnere olie = lagere leidingweerstand (zou juist beter aan te zuigen moeten zijn)
                                Laag toerental = weinig flow = lage leidingweerstand (zou juist minder problematisch aan te zuigen moeten zijn; echter probleem juist bij lage toerentallen, terwijl bij hoge toerentallen = hoge flow = hoger leidingweerstand doet ie het wel).

Ik kan het alleen verklaren als de toenemende interne lek via de zijkanten van de tandwielpomp het zuigende vermogen van de pomp gaat beperken…..

We zullen zien

henk 400rr
                                Deelnemer

Ik heb geen zin om alle artikelen door te nemen, maar wil toch even een vraagje plaatsen, geen idee of je dat al bekeken hebt of niet.

Het overdrukventiel van de oliepomp, heb je dat al bekeken of zwaarder afgesteld?

Bij CIH’s drukken we er vaak een extra ring in of 2 om wat meer druk in het systeem te krijgen bij de lagere toerentallen.

RacesconaB204
                                  Deelnemer

@henk 400rr wrote:

Het overdrukventiel van de oliepomp, heb je dat al bekeken of zwaarder afgesteld?

Bij CIH’s drukken we er vaak een extra ring in of 2 om wat meer druk in het systeem te krijgen bij de lagere toerentallen.

Dat is al een aantal keer gecontroleerd, maar ik begrijp zo even niet hoe je een hogere druk zou kunnen bereiken bij een laag toerental door een veerveiligheid hoger af te stellen; hij haalt de ingestelde openingsdruk sowieso niet.

Volgens mij werkt dat niet zo. Die veerveiligheid wordt pas aangesproken wanneer de ingestelde druk/veerkracht overschreden wordt (omdat ie de koude/dikke olie niet kwijt kan en/of bij hoge toerentallen).

henk 400rr
                                    Deelnemer

Toch werkt het wel, wij doen het al jaren zo, elke keer succes gegarandeerd.

giuliettaevo
                                      Deelnemer

Vriend van mij had ook nog een tip… Heb je het oliefilter al eens vervangen door een ander type? of compleet gebypassed?

Hij had met een dergelijk los filterhuis een probleem met het filter dat mer er bij adviseerde, vanaf het moment dat hij een ander filter ging gebruiken was de oliedruk een stuk beter. :???:

nygge
                                        Deelnemer

Hey has extra holes for upper stem wrist but my stödamparfäste will not fit now, you’ve moved up the holes for the bumper? Sincerely erik

RacesconaB204
                                          Deelnemer

@nygge wrote:

Hey has extra holes for upper stem wrist but my stödamparfäste will not fit now, you’ve moved up the holes for the bumper? Sincerely erik

Do you mean the upper ball joints that are direct under the shock absorber?
                                            In this topic on page 8 (8 october 2011) I described this. I solved this by buying different ball joints that are not as high on the upside. Otherwise you will have to move the mounting holes a little upwards.

giuliettaevo
                                            Deelnemer

Maybe you can use the upper ball joints from an Alfa Romeo 75. They are quite low and look quite similar. ;)

RacesconaB204
                                              Deelnemer

:D Pffft! Het oliedrukprobleem lijkt nu echt opgelost.
                                                Een compleet nieuw aanzuigtraject in de carterpan gemaakt. Andere grotere aanzuigkorf met een grovere maaswijdte (van een Ford) en het leidingwerk 1″ / 33mm uitwendig / 30mm inwendig. Vooraf afgelast met backinggas. Alle ruimte genomen die er was.

Dit keer ‘voor de verandering’ de vooras laten zakken en hiermee zo ook test gedraaid.

Motor opgehangen…

Na een half uurtje draaien nu ca. 2,0 bar bij 1.120rpm

Bij 2.000rpm nu 3,0bar (volgens Saab 2,7 bar).

Volgende lijkt er dus aan de hand geweest: door dunnere warmere olie neemt de interne lek in de oliepomp toe (via de zijkant van de tandwielen), waardoor het zuigende vermogen afneemt. Mijn langere aanzuigbuis met dus meer weerstand werd dan op een gegeven moment een probleem bij een laag toerental van de pomp/motor.

CoupeetjeJr
                                                Deelnemer

Het zou mooi zijn als het probleem nu echt is opgelost je hebt er al zoveel problemen mee gehad echt doorzettingsvermogen heb je ;) super

voederbiet
                                                  Deelnemer

Nu zelfs met extra oliekoeling :D

Hoop dat het nu opgelost is :thumb

remo 07
                                                    Deelnemer

Zou erg mooi zijn als het nu is opgelost is man :thumb

De waardes zijn een stuk beter zo…….. :jerry

25 berichten aan het bekijken - 1,276 tot 1,300 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.