Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
9 juni 2013 om 16:03 #17565995
@remo 07 wrote:
Ik zal je advertentie ff op facebook delen!
Dank je wel.
Wanneer de Ascona eenmaal weg is begin ik wel weer iets nieuws, maar eerst maar eens het ding zien kwijt te worden.
10 juni 2013 om 21:04 #17565996Het laat me maar niet los….
Wat ik vanavond nog wilde proberen is om perslucht op de externe oliefilter-aansluiting te zetten; te beginnen bij 0 bar en heel geleidelijk het reduceer opdraaien en kijken of ik misschien ergens overmatige lekkage kon detecteren binnen in het blok; met het kleppendeksel eraf.
Er zou toch maar ergens een gietgal/barst in de kop zitten die tot in een oliekanaal reikt, of zoiets….ik zou een gat in de lucht springen.
Ik ben er NOG STEEDS van overtuigd dat er ergens intern olie verloren gaat/weglekt.
Wie weet….
Vanavond daarom heel voorzichtig perslucht op de oliekanalen gezet (het blok in); meteen bij hele lage druk geblaas hoorbaar vanuit de distributieruimte. veel eerder dan dat er geborrel ontstaat rondom de hydro-stoters en nokkenaslagers. In de kop zelf ook geen geluiden (helaas). Maar vanuit de distributieruimte wel degelijk en geen gesis/geborrel, maar alsof er een slang open staat/echt blazen :?: maar helaas kun je van boven niets zien :???:
Misschien vanuit één van de balans as-ruimtes, of uiteinde lengte boring die afgedicht wordt door distributiehuis zelf, of…? Kon ik het maar zien…de methode lijkt wel goed, echter blijft maar één optie: DE MOTOR er weer uit, carterpan verwijderen, distributiedeksel eraf en dan weer met perslucht.
…en daar ben ik dus al maar vast aan begonnen, tja.
Wie wil er nu een motor in laten zitten die ‘niet deugt’; of ik het nu vind/oplos of niet, eruit moet ie toch.
10 juni 2013 om 21:07 #17565997:wors voor je werk man! :thumbup :thumbup :thumbup
10 juni 2013 om 21:08 #17565998Mooi, nu nog alle advertenties weg halen en gewoon doorgaan. :thumb
11 juni 2013 om 04:53 #17565999Zo herken je de echte doorzetter :thumb
11 juni 2013 om 10:34 #17566000Desnoods een overleg met een reviceur oid maar opgeven is toch geen optie meer met deze bolide? Problemen zijn er om opgelost te worden.als je later gevondenhebt wat het is kun je er misschien weer om lachen.
11 juni 2013 om 11:05 #17566001Mooi he…als je het niet los kan laten……..Ik heb er 3 maanden over gedaan om mijn c20let te laten aanslaan……. :wtf
SUPER om te horen dat je iig het probleem opzoekt!!Wat een doorzettings vermogen heb jij zeg pfff :thumb
Erg jammer dat ik wat ver weg woon,anders zou ik zonder na te hoeven denken komen helpen,maar indien nodig kom ik hoor!!!!!
Als je de ascona als nog weg zou doen is ie met goed blok ook VEEL meer waard
We wachten in spanning af….. :afro11 juni 2013 om 11:16 #17566002AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik hoop echt dat je t probleem vind en kan oplossen
Als t dan wel goed loopt en druk houd
Is t risico groot dat de ascona mag blijvenBesluit je alsnog dan de stekker er uit te trekken
Dan kun je tenminste een prijs beuren die n beetje in de goede richting gaatIn jou geval zou ik denk ik
Een opstelling maken waar je de motor kan testten voor die weer in de carresorie hangtIs ook wel even werk maar dan weet je cker dat t goed is voor
Je hem weer plaatst11 juni 2013 om 14:54 #17566003:wors :thumb :wors :thumb :wors :thumb
11 juni 2013 om 16:21 #17566004kijk! dat hoort zich weer beter aan :D :D
als je het probleem gevonden zou hebben ga je er echt wel plezier in krijgen.
die Saab blokken zijn hufterproof :thumbrespect voor dat doorzetten steeds weer
11 juni 2013 om 17:24 #17566005http://www.serioussaab.co.uk/Procs_pages/proc_pages/p_strainer.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hier misschien wat aan?11 juni 2013 om 17:45 #17566006@mike1984 wrote:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_pages/proc_pages/p_strainer.html
Hier misschien wat aan?Als dit niet duidelijk is weet ik het ook niet meer!!! :thumb :thumb
11 juni 2013 om 18:07 #17566007Hoog Sammy, kijk omhoog
Sammy want daar is de blauwe lucht :thumbup11 juni 2013 om 20:19 #1756600811 juni 2013 om 20:29 #17566009:thumb :thumb :thumb En dan is het nu wachten voor ons op het bericht: GEVONDEN!!!!
Ik kan niet wachten tot je er uit bent Rik :jerry
Hoop dat je er snel uit bent… :thumb
11 juni 2013 om 20:30 #17566010Ja, daar aan de overkant wordt toch nog wat meer geschroefd, dan in Nederland (en zeker meer dan hier in Duitsland).
Ik ben daar ook al een tijdje aan het buurten en dat is ook best leuk.http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=118278″ onclick=”window.open(this.href);return false;
11 juni 2013 om 20:33 #17566011king:
De aanhouder wint uiteindelijk!!
:wors
12 juni 2013 om 05:31 #17566012Suces. Blijf het iig volgen
Je komt er wel
12 juni 2013 om 15:02 #17566013good luck!
12 juni 2013 om 16:22 #17566014Mooi dat je er weer voor gaat, zou trouwens ook uitkijken met de vloeibare pakking.
Zag op een foto dat het aardig aan binnenkant er tussenuit knijpt. Dat is ook rotspul
als het een eigen leven gaat lijden.Succes ermee.
14 juni 2013 om 20:21 #17566015Nou….
carter verwijderd en distributiekap. Toen weer perslucht erop. Het geluid kwam overduidelijk uit de openingen waar eerder de balansassen zaten.
Aan de distributiekant was alles wel dicht, maar het kwam van dieper, verder de balansas-kamer in. Hier zit de olietoevoer naar de achterste glijlagers van de balansassen.
Er zijn meerdere instructies te vinden hoe de balansassen te verwijderen en er zijn balansas-delete kits te koop waarbij staat te lezen: oa bij GenuineSaab.com “Inner bearings will need to be pressed over to block the oil feed from the middle main bearing.”, ofwel de lagerbussen ietsje verder schuiven zodat de olietoevoer geblokkeerd wordt door de lagerschaal zelf. 9mm had ik gedaan en in principe zou dit ook goed moeten zijn. Op het oog en vanuit de maatvoering kon ik ook nu nog steeds geen onregelmatigheid ontdekken, ware het niet dat hier toch echt het geluid vandaan leek te komen. Ik heb daarom deze lagerbussen er maar helemaal uitgetikt (zie foto los en op de balansas)
Toen de lagerbussen er eenmaal uit waren heb ik een stuk radiatorslang opgezocht met dezelfde buitendiameter als het lager (zie naast het lager), vet eraan en deze op de plek van het glijlager geschoven. Weer perslucht erop… GELUID VAN VEEL ONTSNAPPENDE LUCHT WAS WEG.
Ik moet er dus toch echt vanuit gaan dat de lagerschalen van de achterste balansaslagers de olieboringen niet goed hebben afgedicht, nadat ik de balansassen heb verwijderd (gelijktijdig met vervangen van krukas & lagers, op veler advies…).
Gek genoeg lijkt het er nu dus echt op dat hoewel de symptomen precies het zelfde zijn de oorzaak totaal anders is. Waar het eerder echt wel de krukas/drijfstanglagers waren die het probleem veroorzaakten (nog met gemonteerde meedraaiende balansassen), was het daarna niet meer de krukas, maar olieverlies t.g.v. verwijderen van balansassen.
Zonder de perslucht-methode was het nog ‘knap lastig’ geworden om dit te vinden.
De bedoeling is nu om twee vervangende stilstaande aluminium assen te draaien die zowel de olietoevoer naar het voorste- als het achterste lager blokkeren.
Daarna uiteraaaaard nog even weer checken met perslucht etc. Wordt vervolgd.
By-the-way: die balansassen die aangedreven worden met een klein rollenkettinkje draaien 2x het toerental van de motor (12.000-15.000 rpm in mijn geval via een kettinkje met glijblokken en spanner :shock: )
14 juni 2013 om 20:26 #17566016:thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup
14 juni 2013 om 20:53 #17566017:jerry :jerry
goed bezig hoor!!
respect voor je doorzettings vermogen!!!!
14 juni 2013 om 20:54 #17566018Mooi dat er weer vooruitgang wordt geboekt! Dan heb je zometeen toch die “rock solid” motor waar je naar opzoek was. Ga zo door, en deze methode zullen we onthouden, wellicht komt het nog eens van pas :vertag
15 juni 2013 om 17:18 #17566019goed bezig rik mogelijk het probleem gevonden zou lekker zijn als het straks weer lucht dicht is en dan wel goed blijft :thumb
ik blijf het volgen -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.