Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,201 tot 1,225 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    nygge
    Deelnemer

Hej i have yellow koni should i do that ?

RacesconaB204
      Deelnemer

@nygge wrote:

Hej i have yellow koni should i do that ?

That is a personal decision. Of course yellow Koni’s are already much better shocks than a lot of others. Some people favour these above anything else. They are certainly not bad. If I am not wrong only the extracting stroke is damped, not the in going stroke. You can adjust the orifice and make them (to) hard.

The good thing is that they have short ones for Ascona/Manta’s that allow lowering about 80mm.

RacesconaB204
        Deelnemer

Nou,….. waar zal ik eens beginnen.
          Heel kort samengevat -ben ik bang- dat ik nog steeds een oliedrukprobleem heb. Misschien eentje die bij normaal straatgebruik tot stevig doorrijden niet tot problemen leidt, maar op het circuit is toch een heel ander verhaal – ben ik nog steeds bang voor -.

Na de nieuwe krukas, lagers afdichtingen nog steeds het verschijnsel dat na starten van koude motor eerst stationair 4 bar tot bedrijfstemperatuur stationair (zonder te rijden) naar 1,7 bar en 2,5 bar bij krap 2.000 rpm Dient wel opgemerkt dat de getalwaarden niet al te letterlijk moeten worden genomen omdat de toerenteller wat teveel aangeeft (5-10%) en de nauwkeurigheid van de druksensor/uitlezing weet ik al helemaal niet.

Vanmiddag ook nog maar een nieuwe set oliepomptandwielen en deksel gemonteerd (weggegooid geld helaas), want ook dit heeft helaas niets gebracht.

Maar dit is wat ik zie verlopen……

Motor koud (18 grad) ca. 1200rpm: ca. 4 bar

Na een paar minuten stationair (55-60 grad) ca. 1200rpm: ca. 2.8 bar

Koelvloeistof op bedrijfstemperatuur (75-80 grad) nog steeds stationair: 1.6-1.7 bar

Daarna ben ik een stukje stevig gaan trappen, zo’n 20 minuten waarbij de olie dan ook iets warmer wordt.
          Resultaat: 1200rpm 1.2-1.3 bar

Bij 2000 rpm, of misschien wat minder in werkelijkheid i.v.m. afwijking toerenteller: ca. 2.2 bar

Nou :?: hoe beoordelen jullie deze situatie (olie is volsynt 5W40)?

Ik had gehoopt op meer overtuigende getalwaarden; ben nog niet echt blij.
          Misschien gaat ie het overleven op een goede 10W60, maar mooi vind ik het niet zo.

De 19T doet het trouwens prima. Hiermee lijkt de toerenband nog wat meer ‘opgerekt’

GSI Racer
          Deelnemer

hij zou rond de 2,7bar moeten hebben bij 2000 toeren volgens Autodata.
            als ik dan rekening houd met wat afwijking van de toerenteller zou dit toch redelijk over een komen.
            en anders toch die 10W60 misschien eens erin gooien??

p.s je hebt er ook nieuwe lagers in zitten toch he?
            is het dan wel verstandig om meteen flink te gaan trappen?? :shock:

RacesconaB204
            Deelnemer

@GSI Racer wrote:

p.s je hebt er ook nieuwe lagers in zitten toch he?
              is het dan wel verstandig om meteen flink te gaan trappen?? :shock:

Wanneer alles netjes past en de juiste oppervlakteruwheid heeft dan zie ik het nut van ‘inrijden’ niet zo. Ik ben eerder geneigd te beweren dat wanneer er iets niet goed zit dan gaat ie toch wel stuk, rustig inrijden of niet.

Nieuwe auto’s worden ook niet meer ingereden (oke, sommigen/velen blijven het gewoon altijd doen; 20.000km per jaar inrijden ;) )

ckadett16v
              Deelnemer

Ik zou iig die 10w60 proberen. En weet je zeker dat je van je oliedruk meter
                aan kan. Anders kun je hem eens vergelijken met een oliedrukmeter op het
                motorblok.

voederbiet
                Deelnemer

inderdaad, zou het wijs zijn om bijvoorbeeld een originele saab oliedruk meter erin te hobbyen

giuliettaevo
                  Deelnemer

Gebruik je nu de Opel meter met de Saab sensor? Kan goed zijn dat die niet goed bij elkaar passen natuurlijk.

Mechanische meter erin en dan nog eens testen lijkt mij ook de beste optie.

RacesconaB204
                    Deelnemer

Het ligt echt niet aan de meter of sensor; er blijft stationair gewoon te weinig oliedruk over. Vanavond weer een stukje wezen rijden en nu ook even 20km over de Autobahn (gaat echt als een speer, echter niet meer van genoten). Na de afrit stationair 0,3 bar :( ………Conclusie: Het heeft echt allemaal helemaal niets geholpen sinds ik de Saab motor gemonteerd heb; nieuwe krukas, nieuwe lagers, afdichtingen, balansassen verwijderd, nieuwe turbo, nieuwe grotere hydrauliek koppelingen in de externe oliekringloop, sandwich plaat oliefilter verwijderd, nieuwe oliepomptandwielen + oliepompdeksel, o-ringen gecontroleerd en passingen…….allemaal voor niets. Nog afgezien van de motor zelf, de ombouw/inbouw, nieuwe nokkenassen, afstellen/mappen, RDW-keuring. Ik krijg het oliedrukprobleem niet opgelost. misschien is er niets aan de hand wanneer je hem gewoon in een Saab hangt met een Saab carter etc…maar ik weet het niet. Nu is er nog niets stuk, maar dat gaat ie gegarandeerd wanneer je dit negeert en het circuit er mee op gaat.

Ergens houdt het op….dat was vanavond wat mij betreft. Ik probeer niets meer en trek de stekker eruit. Dat had ik al veeeeeel eerder moeten doen, maar wie verwacht nu zoiets.

Manta-aero
                      Deelnemer

Dit is inderdaad wel heel erg vervelend! Als je er alles aan gedaan hebt, en alles zo goed als het kan (nee beter nog) hebt gedaan.

Enige wat ik me afvroeg, hoe de afdichting tussen carterpan (olieaanzuigbuis) en oliepomp zit? Ik weet namelijk niet hoe de carterpanpakking eruit ziet.

Veel succes!

keesjanvanzanten
                        Deelnemer

heb je ook met een analoge drukmeter gemeten, die je rechtstreeks in een olie kanaal schroeft?

na alles wat gedaan hebt kan het toch haast niet zo zijn, dat je oliedruk zo laag is.

2000
                          Moderator

@RacesconaB204 wrote:

Ergens houdt het op….dat was vanavond wat mij betreft. Ik probeer niets meer en trek de stekker eruit. Dat had ik al veeeeeel eerder moeten doen, maar wie verwacht nu zoiets.

Kom op man, je bent er bijna…….
                            Ik vind het zowiezo knap, als je kijkt wat voor motoren ellende je achter de rug hebt: ik had niet verder dan een kwart gekomen.
                            Maar geef niet op, dat zou pas echt zonde zijn. Zet de ascona desnoods een maanden weg, en van de winter weer verder……

RacesconaB204
                            Deelnemer

@keesjanvanzanten wrote:

heb je ook met een analoge drukmeter gemeten, die je rechtstreeks in een olie kanaal schroeft?

na alles wat gedaan hebt kan het toch haast niet zo zijn, dat je oliedruk zo laag is.

Toch wel geen twijfel mogelijk…. Misschien zijn die nieuwe CatCams wel buiten spec (te klein op de lagertappen) ? Het is vast iets heel kleins maar dat houd ik me al zo lang voor en een paar duizend Eur verder,… dat is voor iemand anders….ik controleer niets meer aan deze motor.

2000
                              Moderator

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Voor de investeringen die je de afgelopen jaren hebt gedaan kan je ook een speedster turbo kopen. Die schijnen het ook heel leuk te doen op het circuit.

RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  GSI Racer
                                  Deelnemer

dit is mega balen zeg!!
                                    voor de kwijlende Opel liefhebber onder ons maar des te meer voor jezelf :shock:

ik zou er ook langzaam geen zin meer in hebben, maar wegdoen??
                                    hmm :angel

ckadett16v
                                    Deelnemer

Ik zou hem ook even in een hoekje zetten en het even laten bezinken.
                                      Vast en zeker een kleinigheidje kan haast niet anders. Kan me aan een
                                      kant wel voorstellen dat je hem weg wilt doen, maar na zoveel werk :shock:

voederbiet
                                      Deelnemer

@ckadett16v wrote:

Ik zou hem ook even in een hoekje zetten en het even laten bezinken.
                                        Vast en zeker een kleinigheidje kan haast niet anders. Kan me aan een
                                        kant wel voorstellen dat je hem weg wilt doen, maar na zoveel werk :shock:

Amen!

Ik weet dat het makkelijk lullen is zo op een forum, maar je ben zoiezo liefhebber van de ascona, anders was je nooit zo ver gekomen. En tuurlijk zijn er betere en snellere track autos te koop, maar in mijn ogen hebje toch veel meer plezier om juist met de ascona deze andere autos het snot voor de ogen te rijden. Die smile die je dan op je gezicht heb kan volgens mij nergens tegenop.

Want met een andere auto moet je ook maar afwachten wat je heb, die kunnen ook stuk, is overigens een akelige gewoonte van autos om maar om de vaagste redenen stuk gaan.

Het is natuurlijk jou auto dus je mag ermee doen wat je wil, maar ik zou het even laten bezinken, de auto nog een paar keer goed vervloeken :swear dan kun je er hopelijk weer om lachen en wat moed vinden om met deze prachtige track bolide door te gaan :wors

Andre Botter
                                        Deelnemer

Ik vind het een prachtig ding en zou hem best hier naast de Kadett willen zetten :D
                                          Maar heb je ook naar het zuigertje in de pomp die de druk regelt gekeken.
                                          Ik kom het bij de opel motoren vaak tegen dat de zuiger vast zit door vuil.

Mvg André

manta-senator

eeuwig zonde om m te verkopen , maar snap t wel. wat is de temperatuur van je olie bij die lage druk. bij te warme olie wordt je druk ook lager. zit hier ook met de zelfde waardes. koud 3 bar. warm max 1,5 bar in mijn asci 2.2. bij mij ga ik dit probleem oplossen met een externe oliekoeler en dikkere olie. werkte bij mn manta´s ook goed.
                                            suc6 met de verkoop

RacesconaB204
                                            Deelnemer

@Andre Botter wrote:

Ik vind het een prachtig ding en zou hem best hier naast de Kadett willen zetten :D
                                              Maar heb je ook naar het zuigertje in de pomp die de druk regelt gekeken.
                                              Ik kom het bij de opel motoren vaak tegen dat de zuiger vast zit door vuil.

Mvg André

Die is er intussen wel 5 of 6 keer uit geweest. Is mooi gangbaar en de zitting zijn als nieuw. Ik kan hem niet/nooit verder naar binnen drukken en wanneer ik hem er met mijn pink uitpluk komt er een plons olie achteraan. Dus ?

RacesconaB204
                                              Deelnemer

@manta-senator wrote:

eeuwig zonde om m te verkopen , maar snap t wel. wat is de temperatuur van je olie bij die lage druk. bij te warme olie wordt je druk ook lager. zit hier ook met de zelfde waardes. koud 3 bar. warm max 1,5 bar in mijn asci 2.2. bij mij ga ik dit probleem oplossen met een externe oliekoeler en dikkere olie. werkte bij mn manta´s ook goed.
                                                suc6 met de verkoop

De temperatuur van de olie kan ik niet meten, maar er zit een relatief grote aluminium oliekoeler in het circuit (gedwongen, zonder sandwichplate zonder thermostaat).

remo 07
                                                Deelnemer

Hey Rik,Ik heb toch ff een vraagje:lees jij je olie druk nou alleen af van je dachboard???nee toch??dat is een waardeloos ding!(vind ik) :puke
                                                  Zou toch nog eens goed gaan kijken naar olie temperatuur en druk.
                                                  In mijn ascona zitten olie druk meter,olie temperatuur meter,en koelvloeistof temp meter,METEN IS WETEN!!
                                                  Ook begrijp ik jou frustratie,WEER NIET GOED???? :wtf misschien had je beter een race/rally motor bouwer er ook ff naar kunnen laten kijken. :thumb
                                                  Ga nu ook zeggen dat je hem gewoon ff weg moet zetten,en met de de tijd ff goede meters erop,en dan verder kijken…..
                                                  Ik wens je veel sterkte en wijsheid met de ascona man!!IK ZOU ER OOK DOODZIEK VAN ZIJN HOOR RIK!!!! :cry :cry

RacesconaB204
                                                  Deelnemer

Als op een gegeven moment de hydrostoters gaan tikken dan heb ik geen geijkte drukmeter meer nodig…geen discussie, oliedruk is dan echt te laag.

remo 07
                                                    Deelnemer

Dat is ook weer zo Rik,ga je nog wel door met racen of stop je helemaal???
                                                      Als ik genoeg euro’s zou hebben had ik geen seconde getwijfeld over de body……..
                                                      Ik zal je advertentie ff op facebook delen!

25 berichten aan het bekijken - 1,201 tot 1,225 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.