Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,201 tot 1,225 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565970
    nygge
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 January 2013

      Hej i have yellow koni should i do that ?

      #17565971
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        @nygge wrote:

        Hej i have yellow koni should i do that ?

        That is a personal decision. Of course yellow Koni’s are already much better shocks than a lot of others. Some people favour these above anything else. They are certainly not bad. If I am not wrong only the extracting stroke is damped, not the in going stroke. You can adjust the orifice and make them (to) hard.

        The good thing is that they have short ones for Ascona/Manta’s that allow lowering about 80mm.

        #17565972
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          Nou,….. waar zal ik eens beginnen.
          Heel kort samengevat -ben ik bang- dat ik nog steeds een oliedrukprobleem heb. Misschien eentje die bij normaal straatgebruik tot stevig doorrijden niet tot problemen leidt, maar op het circuit is toch een heel ander verhaal – ben ik nog steeds bang voor -.

          Na de nieuwe krukas, lagers afdichtingen nog steeds het verschijnsel dat na starten van koude motor eerst stationair 4 bar tot bedrijfstemperatuur stationair (zonder te rijden) naar 1,7 bar en 2,5 bar bij krap 2.000 rpm Dient wel opgemerkt dat de getalwaarden niet al te letterlijk moeten worden genomen omdat de toerenteller wat teveel aangeeft (5-10%) en de nauwkeurigheid van de druksensor/uitlezing weet ik al helemaal niet.

          Vanmiddag ook nog maar een nieuwe set oliepomptandwielen en deksel gemonteerd (weggegooid geld helaas), want ook dit heeft helaas niets gebracht.

          Maar dit is wat ik zie verlopen……

          Motor koud (18 grad) ca. 1200rpm: ca. 4 bar

          Na een paar minuten stationair (55-60 grad) ca. 1200rpm: ca. 2.8 bar

          Koelvloeistof op bedrijfstemperatuur (75-80 grad) nog steeds stationair: 1.6-1.7 bar

          Daarna ben ik een stukje stevig gaan trappen, zo’n 20 minuten waarbij de olie dan ook iets warmer wordt.
          Resultaat: 1200rpm 1.2-1.3 bar

          Bij 2000 rpm, of misschien wat minder in werkelijkheid i.v.m. afwijking toerenteller: ca. 2.2 bar

          Nou :?: hoe beoordelen jullie deze situatie (olie is volsynt 5W40)?

          Ik had gehoopt op meer overtuigende getalwaarden; ben nog niet echt blij.
          Misschien gaat ie het overleven op een goede 10W60, maar mooi vind ik het niet zo.

          De 19T doet het trouwens prima. Hiermee lijkt de toerenband nog wat meer ‘opgerekt’

          #17565973
          GSI Racer
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 June 2009

            hij zou rond de 2,7bar moeten hebben bij 2000 toeren volgens Autodata.
            als ik dan rekening houd met wat afwijking van de toerenteller zou dit toch redelijk over een komen.
            en anders toch die 10W60 misschien eens erin gooien??

            p.s je hebt er ook nieuwe lagers in zitten toch he?
            is het dan wel verstandig om meteen flink te gaan trappen?? :shock:

            #17565974
            RacesconaB204
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 December 2009

              @GSI Racer wrote:

              p.s je hebt er ook nieuwe lagers in zitten toch he?
              is het dan wel verstandig om meteen flink te gaan trappen?? :shock:

              Wanneer alles netjes past en de juiste oppervlakteruwheid heeft dan zie ik het nut van ‘inrijden’ niet zo. Ik ben eerder geneigd te beweren dat wanneer er iets niet goed zit dan gaat ie toch wel stuk, rustig inrijden of niet.

              Nieuwe auto’s worden ook niet meer ingereden (oke, sommigen/velen blijven het gewoon altijd doen; 20.000km per jaar inrijden ;) )

              #17565975
              ckadett16v
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 August 2005

                Ik zou iig die 10w60 proberen. En weet je zeker dat je van je oliedruk meter
                aan kan. Anders kun je hem eens vergelijken met een oliedrukmeter op het
                motorblok.

                #17565976
                voederbiet
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 May 2006

                  inderdaad, zou het wijs zijn om bijvoorbeeld een originele saab oliedruk meter erin te hobbyen

                  #17565977
                  giuliettaevo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 November 2006

                    Gebruik je nu de Opel meter met de Saab sensor? Kan goed zijn dat die niet goed bij elkaar passen natuurlijk.

                    Mechanische meter erin en dan nog eens testen lijkt mij ook de beste optie.

                    #17565978
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      Het ligt echt niet aan de meter of sensor; er blijft stationair gewoon te weinig oliedruk over. Vanavond weer een stukje wezen rijden en nu ook even 20km over de Autobahn (gaat echt als een speer, echter niet meer van genoten). Na de afrit stationair 0,3 bar :( ………Conclusie: Het heeft echt allemaal helemaal niets geholpen sinds ik de Saab motor gemonteerd heb; nieuwe krukas, nieuwe lagers, afdichtingen, balansassen verwijderd, nieuwe turbo, nieuwe grotere hydrauliek koppelingen in de externe oliekringloop, sandwich plaat oliefilter verwijderd, nieuwe oliepomptandwielen + oliepompdeksel, o-ringen gecontroleerd en passingen…….allemaal voor niets. Nog afgezien van de motor zelf, de ombouw/inbouw, nieuwe nokkenassen, afstellen/mappen, RDW-keuring. Ik krijg het oliedrukprobleem niet opgelost. misschien is er niets aan de hand wanneer je hem gewoon in een Saab hangt met een Saab carter etc…maar ik weet het niet. Nu is er nog niets stuk, maar dat gaat ie gegarandeerd wanneer je dit negeert en het circuit er mee op gaat.

                      Ergens houdt het op….dat was vanavond wat mij betreft. Ik probeer niets meer en trek de stekker eruit. Dat had ik al veeeeeel eerder moeten doen, maar wie verwacht nu zoiets.

                      #17565979
                      Manta-aero
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Dit is inderdaad wel heel erg vervelend! Als je er alles aan gedaan hebt, en alles zo goed als het kan (nee beter nog) hebt gedaan.

                        Enige wat ik me afvroeg, hoe de afdichting tussen carterpan (olieaanzuigbuis) en oliepomp zit? Ik weet namelijk niet hoe de carterpanpakking eruit ziet.

                        Veel succes!

                        #17565980
                        keesjanvanzanten
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 April 2010

                          heb je ook met een analoge drukmeter gemeten, die je rechtstreeks in een olie kanaal schroeft?

                          na alles wat gedaan hebt kan het toch haast niet zo zijn, dat je oliedruk zo laag is.

                          #17565981
                          2000
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            @RacesconaB204 wrote:

                            Ergens houdt het op….dat was vanavond wat mij betreft. Ik probeer niets meer en trek de stekker eruit. Dat had ik al veeeeeel eerder moeten doen, maar wie verwacht nu zoiets.

                            Kom op man, je bent er bijna…….
                            Ik vind het zowiezo knap, als je kijkt wat voor motoren ellende je achter de rug hebt: ik had niet verder dan een kwart gekomen.
                            Maar geef niet op, dat zou pas echt zonde zijn. Zet de ascona desnoods een maanden weg, en van de winter weer verder……

                            #17565982
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              @keesjanvanzanten wrote:

                              heb je ook met een analoge drukmeter gemeten, die je rechtstreeks in een olie kanaal schroeft?

                              na alles wat gedaan hebt kan het toch haast niet zo zijn, dat je oliedruk zo laag is.

                              Toch wel geen twijfel mogelijk…. Misschien zijn die nieuwe CatCams wel buiten spec (te klein op de lagertappen) ? Het is vast iets heel kleins maar dat houd ik me al zo lang voor en een paar duizend Eur verder,… dat is voor iemand anders….ik controleer niets meer aan deze motor.

                              #17565983
                              2000
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Voor de investeringen die je de afgelopen jaren hebt gedaan kan je ook een speedster turbo kopen. Die schijnen het ook heel leuk te doen op het circuit.

                                #17565984
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009
                                  #17565985
                                  GSI Racer
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    25 June 2009

                                    dit is mega balen zeg!!
                                    voor de kwijlende Opel liefhebber onder ons maar des te meer voor jezelf :shock:

                                    ik zou er ook langzaam geen zin meer in hebben, maar wegdoen??
                                    hmm :angel

                                    #17565986
                                    ckadett16v
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      15 August 2005

                                      Ik zou hem ook even in een hoekje zetten en het even laten bezinken.
                                      Vast en zeker een kleinigheidje kan haast niet anders. Kan me aan een
                                      kant wel voorstellen dat je hem weg wilt doen, maar na zoveel werk :shock:

                                      #17565987
                                      voederbiet
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 May 2006

                                        @ckadett16v wrote:

                                        Ik zou hem ook even in een hoekje zetten en het even laten bezinken.
                                        Vast en zeker een kleinigheidje kan haast niet anders. Kan me aan een
                                        kant wel voorstellen dat je hem weg wilt doen, maar na zoveel werk :shock:

                                        Amen!

                                        Ik weet dat het makkelijk lullen is zo op een forum, maar je ben zoiezo liefhebber van de ascona, anders was je nooit zo ver gekomen. En tuurlijk zijn er betere en snellere track autos te koop, maar in mijn ogen hebje toch veel meer plezier om juist met de ascona deze andere autos het snot voor de ogen te rijden. Die smile die je dan op je gezicht heb kan volgens mij nergens tegenop.

                                        Want met een andere auto moet je ook maar afwachten wat je heb, die kunnen ook stuk, is overigens een akelige gewoonte van autos om maar om de vaagste redenen stuk gaan.

                                        Het is natuurlijk jou auto dus je mag ermee doen wat je wil, maar ik zou het even laten bezinken, de auto nog een paar keer goed vervloeken :swear dan kun je er hopelijk weer om lachen en wat moed vinden om met deze prachtige track bolide door te gaan :wors

                                        #17565988
                                        Andre Botter
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          4 July 2004

                                          Ik vind het een prachtig ding en zou hem best hier naast de Kadett willen zetten :D
                                          Maar heb je ook naar het zuigertje in de pomp die de druk regelt gekeken.
                                          Ik kom het bij de opel motoren vaak tegen dat de zuiger vast zit door vuil.

                                          Mvg André

                                          #17565989
                                          manta-senator
                                            Lid sinds:
                                            7 February 2010

                                            eeuwig zonde om m te verkopen , maar snap t wel. wat is de temperatuur van je olie bij die lage druk. bij te warme olie wordt je druk ook lager. zit hier ook met de zelfde waardes. koud 3 bar. warm max 1,5 bar in mijn asci 2.2. bij mij ga ik dit probleem oplossen met een externe oliekoeler en dikkere olie. werkte bij mn manta´s ook goed.
                                            suc6 met de verkoop

                                            #17565990
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              @Andre Botter wrote:

                                              Ik vind het een prachtig ding en zou hem best hier naast de Kadett willen zetten :D
                                              Maar heb je ook naar het zuigertje in de pomp die de druk regelt gekeken.
                                              Ik kom het bij de opel motoren vaak tegen dat de zuiger vast zit door vuil.

                                              Mvg André

                                              Die is er intussen wel 5 of 6 keer uit geweest. Is mooi gangbaar en de zitting zijn als nieuw. Ik kan hem niet/nooit verder naar binnen drukken en wanneer ik hem er met mijn pink uitpluk komt er een plons olie achteraan. Dus ?

                                              #17565991
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                @manta-senator wrote:

                                                eeuwig zonde om m te verkopen , maar snap t wel. wat is de temperatuur van je olie bij die lage druk. bij te warme olie wordt je druk ook lager. zit hier ook met de zelfde waardes. koud 3 bar. warm max 1,5 bar in mijn asci 2.2. bij mij ga ik dit probleem oplossen met een externe oliekoeler en dikkere olie. werkte bij mn manta´s ook goed.
                                                suc6 met de verkoop

                                                De temperatuur van de olie kan ik niet meten, maar er zit een relatief grote aluminium oliekoeler in het circuit (gedwongen, zonder sandwichplate zonder thermostaat).

                                                #17565992
                                                remo 07
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  2 May 2010

                                                  Hey Rik,Ik heb toch ff een vraagje:lees jij je olie druk nou alleen af van je dachboard???nee toch??dat is een waardeloos ding!(vind ik) :puke
                                                  Zou toch nog eens goed gaan kijken naar olie temperatuur en druk.
                                                  In mijn ascona zitten olie druk meter,olie temperatuur meter,en koelvloeistof temp meter,METEN IS WETEN!!
                                                  Ook begrijp ik jou frustratie,WEER NIET GOED???? :wtf misschien had je beter een race/rally motor bouwer er ook ff naar kunnen laten kijken. :thumb
                                                  Ga nu ook zeggen dat je hem gewoon ff weg moet zetten,en met de de tijd ff goede meters erop,en dan verder kijken…..
                                                  Ik wens je veel sterkte en wijsheid met de ascona man!!IK ZOU ER OOK DOODZIEK VAN ZIJN HOOR RIK!!!! :cry :cry

                                                  #17565993
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    Als op een gegeven moment de hydrostoters gaan tikken dan heb ik geen geijkte drukmeter meer nodig…geen discussie, oliedruk is dan echt te laag.

                                                    #17565994
                                                    remo 07
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      2 May 2010

                                                      Dat is ook weer zo Rik,ga je nog wel door met racen of stop je helemaal???
                                                      Als ik genoeg euro’s zou hebben had ik geen seconde getwijfeld over de body……..
                                                      Ik zal je advertentie ff op facebook delen!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,201 tot 1,225 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.