Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2013 om 17:29 #17565946
Motor is er weer uit
Carterpan verwijderd; olieaanzuig onder oliepomp was wel heel mooi dicht. Daar heeft ie geen valse lucht door getrokken.
Drijfstangtappen zijn allemaal mooi glad (foto is redelijk vergroot zo)
De lagerschalen in de drijfstanglagerkappen zien er nog wel redlijk uit, maar de lagerschalen aan de drijfstang zijde (foto), mmm tja, die zijn wel aan vervanging toe.
Er is één echte lagerschade en dat is hoofdlager nr. 3 (de middelste; waar ook de axiale afsteuning plaats vind)
Hoofdlagertap nr. 3 vertoont aan 1 zijde over ca. 1/3 vd omtrek wat ‘vreetsporen’. Het is niet echt veel (met nagels nauwelijks voelbaar). Op de foto ziet het er wat ernstiger uit.
Stilleven….
10 mei 2013 om 18:20 #17565947Das een stuk minder Rik,Lagers zien er ook wel erg blauw(ig) uit……is al eens goed heet geweest denk ik…
Krukas polijsten en rondom nieuwe lagers??ook miss verstandig om de oliepomp te vervangen??
Sterkte met de reparatie man :thumb
10 mei 2013 om 20:29 #17565948zo weer motor er uit helaas maar je ziet wel slijtage sporen dat is wel duidelijk nu alles opfrissen sterke met het werk gelukkig blijf je een doorbijter met de tegenslagen die je de laatste tijd gehad heb hopen dat het na de repartie nu heel lang goed blijft voor je zodat je even lekker lang kan genieten van je monster :thumb
10 mei 2013 om 20:36 #17565949Zo Rik, het zit je allemaal niet mee met die blokken. Je zult ze zo onderhand wel met vleugelmoeren monteren, zovaak gaan ze erin en eruit :-P
Toch super dat je het steeds weer voortzet. Ook hier geldt zoals altijd, de aanhouder wint!! :thumb11 mei 2013 om 12:10 #17565928jij hebt wel pech zeg :(
top dat je de moed erin houdt! Het komt vast een keer goed, en dan geniet je met volle teugen van al je moeite! :thumbup
11 mei 2013 om 16:44 #1756595011 mei 2013 om 17:09 #17565951Kan het niet zijn dat een combinatie van een veel te lage oliedruk, plus het feit dat de motor getuned is, de oorzaak is van het inslijten van de lagers?
11 mei 2013 om 18:40 #17565952@McLambo wrote:
Kan het niet zijn dat een combinatie van een veel te lage oliedruk, plus het feit dat de motor getuned is, de oorzaak is van het inslijten van de lagers?
Dit had ie meteen al. Ik heb er nog nauwelijks mee gereden. Staat helemaal los van feit dat ie iets meer dan standaard doet. De motor was helaas heel wat minder dan ik had gehoopt (en vanuit ging)
11 mei 2013 om 19:37 #17565953AnoniemLid sinds:
1 January 1970Gatverdamme kerel t mag jou ook niet eens meezitten
Tjah altijd jammer als de motor in minderestaat verkeerd als je verwachtte
Zit alles er net mooi en netjes in moet weer de hele fabriek deruitSterkte der mee
Hoop dat als dit hersteld is dat je weer eens
Wat km,s kan maken met deze :wors ascona14 mei 2013 om 19:53 #17565954:D Nu komt het vast weer in orde…en goed ook. Ben vandaag bij Elferink in Enter geweest alwaar ik de motor destijds gekocht heb. Ze waren al een tijdje op de hoogte van mijn ‘probleempje’ met de oliedruk en ik had alle spullen bij me,……..maar om een langverhaal kort te maken. Ze zijn me fantastisch tegemoet gekomen. Ik ben weer naar huis gegaan met een SPLINTERNIEUWE KRUKAS, hoofd-/drijfstanglagers, keer-/o-ringen.
Ben intussen weer aan de opbouw begonnen :D
14 mei 2013 om 20:58 #17565955Na regen komt zonneschijn! :thumb
Wat netjes dat ze je tegemoet komen, faith in humanity is slowly restoring :jerry
14 mei 2013 om 21:16 #17565956die zijn je wel ff mooi tegenmoet gekomen zeg!
dat gaat soms wel eens anders op een sloop :vertaglagers waren wel echt weg zeg :shock:
als ik jou was zette ik er ook een nieuwe oliepomp op.
je hebt nu alles los liggen en ik ging het risico niet lopen om het zaakje er weeeeeer uit te moeten halen :thumbsuc6 met de opbouw en hopelijk zien we ons dat eindelijk eens Am Ring dit jaar king:
15 mei 2013 om 10:29 #17565957ben echt blij voor je dat je na
al die pech toch eens een meevaller hebt.
vind het wel eerlijk van die mensen met hun tegemoetkoming.
wens je alvast veel suc6. :thumb16 mei 2013 om 09:00 #17565958Dat is wel heel netjes van hun,kom je niet veel tegen dat ze je helpen….
Komt goed Rik….. :thumb16 mei 2013 om 18:21 #17565959kijk dat is service daar kunnen sommige bedrijven een puntje aan zuigen
lekker kan je weer niuwe spullen in bouwen top nu weet je dat dat in orde is sucses met het opbouwen :thumb16 mei 2013 om 19:04 #17565960Kijk dat is dik voor mekaar, zal iig goed naar de oliepomp en je overdruk
ventiel kijken. En als je het niet vertrouwd vervangen, omdat je toch
alles los hebt nu. Succes dr mee.16 mei 2013 om 20:25 #17565961De axiale speling van de oliepomp is keurig binnen tolerantie, daar is niets mis mee. De overdruk plunjer en zitting mankeert ook niets aan. Het lag absoluut aan de te grote spelingen in de krukaslagerschalen. Daar ben ik wel van overtuigd nu.
De nieuwe krukas zit er al weer in.
Ik moet nu nog een paar ‘pluggen’ / bussen maken die de olietoevoer naar de balansassen afblinden. De balansassen komen er niet meer in. Naar Zweeds advies; ja er lezen/kijken intussen ook Zweedse liefhebbers mee die zo’n Saab motor in een Ascona-B hebben zitten. Via het Nederlandse Saabforum mee in contact gekomen. Ze maken overigens ook gretig gebruik van mijn modificaties aan de Ascona om wat meer geweld aan te kunnen. Erg leuk vind ik.
– http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=324617″ onclick=”window.open(this.href);return false;
16 mei 2013 om 20:39 #17565962Nogmaals mijn complimenten voor je doorzetting vermogen…….. :thumb
Nu “snel”afmonteren en hopelijk lekker genieten. :jerryKeep up the good work :afro
18 mei 2013 om 20:05 #17565963Zo, de motor zit weer zo goed als dicht.
Heb de balansassen er nu uit gelaten (scheelt weer wat bewegende delen, lagerpunten, olieafnamepunten). Voor het comfort heb ik ‘m toch niet :wink: .
De achterste glijlagerbussen 9mm verder naar achteren geschoven, zodat de oliekanalen daar geblokt zijn. Aan de voorkant heb ik de vrij nauwkeurig passende lichtmetalen lagerpunten gewoon weer geplaats (met vloeibare pakking ertussen) en in de olieboringen M5 getapt/imbusboutje erin met borgmiddel. Het astapje zonder omleid-kettingwiel ook weer geplaatst en oliegaatje dicht gelast. Het oliekanaaltje van de balansas-kettingspanner is afgeblind met een plaat. Nu kan er geen olie onbedoeld ontsnappen.Er komt nog iets nieuws aan:
18 mei 2013 om 20:37 #17565964Huh, een japanse eland fluit? :shock: :jerry :jerry :jerry
18 mei 2013 om 20:45 #17565965Nu zit er bijna van alle merken iets op haha, super project.
En als de oliepomp binnen de tolerantie’s zit en de plunjer is
goed dan kan het haast niet anders dat hij de druk verloor door
de te grote speling. Daar kan dan geen 1 pomp aan pompen haha.
Succes dr mee.19 mei 2013 om 11:03 #17565966Moest het nu nog misgaan; Droogcarter smering!!
ps; je nieuwe topictitel past wel beter bij het onderwerp :thumb
19 mei 2013 om 20:53 #17565967Ik heb veel respect voor al je werk vooral de manier waarop. Moet nu toch echt heel blijven :thumb
20 mei 2013 om 19:03 #17565968Hey why have you changed the angle of the stop on the a-arm? it is just to the rim should not take the shock absorber? //Erik
20 mei 2013 om 20:37 #17565969@nygge wrote:
Hey why have you changed the angle of the stop on the a-arm? it is just to the rim should not take the shock absorber? //Erik
Hi Erik,
That is only because the Bilstein shocks (that I like) are to long fully extended when you use very stiff springs on a rather lowered car (for tarmac racing). For the same reason I moved the upper shock suspension up as far as I could (just not hitting the inside of the engine hood). This is to asure that the stroke of the shocks are in a better working area.
If you do not plan to have it lowered that much, or using shorter shocks like yellow Koni’s then you should not make this change. When you plan to use it on graffel roads / rally-ing then you should not either.
Regards,
Rik
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.