Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,176 tot 1,200 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565946
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      Motor is er weer uit

      Carterpan verwijderd; olieaanzuig onder oliepomp was wel heel mooi dicht. Daar heeft ie geen valse lucht door getrokken.

      Drijfstangtappen zijn allemaal mooi glad (foto is redelijk vergroot zo)

      De lagerschalen in de drijfstanglagerkappen zien er nog wel redlijk uit, maar de lagerschalen aan de drijfstang zijde (foto), mmm tja, die zijn wel aan vervanging toe.

      Er is één echte lagerschade en dat is hoofdlager nr. 3 (de middelste; waar ook de axiale afsteuning plaats vind)

      Hoofdlagertap nr. 3 vertoont aan 1 zijde over ca. 1/3 vd omtrek wat ‘vreetsporen’. Het is niet echt veel (met nagels nauwelijks voelbaar). Op de foto ziet het er wat ernstiger uit.

      Stilleven….

      #17565947
      remo 07
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 May 2010

        Das een stuk minder Rik,Lagers zien er ook wel erg blauw(ig) uit……is al eens goed heet geweest denk ik…

        Krukas polijsten en rondom nieuwe lagers??ook miss verstandig om de oliepomp te vervangen??

        Sterkte met de reparatie man :thumb

        #17565948
        marcelcoupe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 April 2011

          zo weer motor er uit helaas maar je ziet wel slijtage sporen dat is wel duidelijk nu alles opfrissen sterke met het werk gelukkig blijf je een doorbijter met de tegenslagen die je de laatste tijd gehad heb hopen dat het na de repartie nu heel lang goed blijft voor je zodat je even lekker lang kan genieten van je monster :thumb

          #17565949
          Ben_M
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 January 2010

            Zo Rik, het zit je allemaal niet mee met die blokken. Je zult ze zo onderhand wel met vleugelmoeren monteren, zovaak gaan ze erin en eruit :-P
            Toch super dat je het steeds weer voortzet. Ook hier geldt zoals altijd, de aanhouder wint!! :thumb

            #17565928
            McLambo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2004

              jij hebt wel pech zeg :(

              top dat je de moed erin houdt! Het komt vast een keer goed, en dan geniet je met volle teugen van al je moeite! :thumbup

              #17565950
              RacesconaB204
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 December 2009

                Distributie en krukas nu ook gedemonteerd

                #17565951
                McLambo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 September 2004

                  Kan het niet zijn dat een combinatie van een veel te lage oliedruk, plus het feit dat de motor getuned is, de oorzaak is van het inslijten van de lagers?

                  #17565952
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    @McLambo wrote:

                    Kan het niet zijn dat een combinatie van een veel te lage oliedruk, plus het feit dat de motor getuned is, de oorzaak is van het inslijten van de lagers?

                    Dit had ie meteen al. Ik heb er nog nauwelijks mee gereden. Staat helemaal los van feit dat ie iets meer dan standaard doet. De motor was helaas heel wat minder dan ik had gehoopt (en vanuit ging)

                    #17565953
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Gatverdamme kerel t mag jou ook niet eens meezitten

                      Tjah altijd jammer als de motor in minderestaat verkeerd als je verwachtte
                      Zit alles er net mooi en netjes in moet weer de hele fabriek deruit

                      Sterkte der mee
                      Hoop dat als dit hersteld is dat je weer eens
                      Wat km,s kan maken met deze :wors ascona

                      #17565954
                      RacesconaB204
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 December 2009

                        :D Nu komt het vast weer in orde…en goed ook. Ben vandaag bij Elferink in Enter geweest alwaar ik de motor destijds gekocht heb. Ze waren al een tijdje op de hoogte van mijn ‘probleempje’ met de oliedruk en ik had alle spullen bij me,……..maar om een langverhaal kort te maken. Ze zijn me fantastisch tegemoet gekomen. Ik ben weer naar huis gegaan met een SPLINTERNIEUWE KRUKAS, hoofd-/drijfstanglagers, keer-/o-ringen.

                        Ben intussen weer aan de opbouw begonnen :D

                        #17565955
                        Ben_M
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 January 2010

                          Na regen komt zonneschijn! :thumb

                          Wat netjes dat ze je tegemoet komen, faith in humanity is slowly restoring :jerry

                          #17565956
                          GSI Racer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 June 2009

                            die zijn je wel ff mooi tegenmoet gekomen zeg!
                            dat gaat soms wel eens anders op een sloop :vertag

                            lagers waren wel echt weg zeg :shock:

                            als ik jou was zette ik er ook een nieuwe oliepomp op.
                            je hebt nu alles los liggen en ik ging het risico niet lopen om het zaakje er weeeeeer uit te moeten halen :thumb

                            suc6 met de opbouw en hopelijk zien we ons dat eindelijk eens Am Ring dit jaar king:

                            #17565957
                            arrowboy
                              Lid sinds:
                              14 October 2007

                              ben echt blij voor je dat je na
                              al die pech toch eens een meevaller hebt.
                              vind het wel eerlijk van die mensen met hun tegemoetkoming.
                              wens je alvast veel suc6. :thumb

                              #17565958
                              remo 07
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                2 May 2010

                                Dat is wel heel netjes van hun,kom je niet veel tegen dat ze je helpen….
                                Komt goed Rik….. :thumb

                                #17565959
                                marcelcoupe
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  20 April 2011

                                  kijk dat is service daar kunnen sommige bedrijven een puntje aan zuigen
                                  lekker kan je weer niuwe spullen in bouwen top nu weet je dat dat in orde is sucses met het opbouwen :thumb

                                  #17565960
                                  ckadett16v
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 August 2005

                                    Kijk dat is dik voor mekaar, zal iig goed naar de oliepomp en je overdruk
                                    ventiel kijken. En als je het niet vertrouwd vervangen, omdat je toch
                                    alles los hebt nu. Succes dr mee.

                                    #17565961
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      De axiale speling van de oliepomp is keurig binnen tolerantie, daar is niets mis mee. De overdruk plunjer en zitting mankeert ook niets aan. Het lag absoluut aan de te grote spelingen in de krukaslagerschalen. Daar ben ik wel van overtuigd nu.

                                      De nieuwe krukas zit er al weer in.

                                      Ik moet nu nog een paar ‘pluggen’ / bussen maken die de olietoevoer naar de balansassen afblinden. De balansassen komen er niet meer in. Naar Zweeds advies; ja er lezen/kijken intussen ook Zweedse liefhebbers mee die zo’n Saab motor in een Ascona-B hebben zitten. Via het Nederlandse Saabforum mee in contact gekomen. Ze maken overigens ook gretig gebruik van mijn modificaties aan de Ascona om wat meer geweld aan te kunnen. Erg leuk vind ik.

                                      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=324617″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      #17565962
                                      remo 07
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        2 May 2010

                                        Nogmaals mijn complimenten voor je doorzetting vermogen…….. :thumb
                                        Nu “snel”afmonteren en hopelijk lekker genieten. :jerry

                                        Keep up the good work :afro

                                        #17565963
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          Zo, de motor zit weer zo goed als dicht.
                                          Heb de balansassen er nu uit gelaten (scheelt weer wat bewegende delen, lagerpunten, olieafnamepunten). Voor het comfort heb ik ‘m toch niet :wink: .
                                          De achterste glijlagerbussen 9mm verder naar achteren geschoven, zodat de oliekanalen daar geblokt zijn. Aan de voorkant heb ik de vrij nauwkeurig passende lichtmetalen lagerpunten gewoon weer geplaats (met vloeibare pakking ertussen) en in de olieboringen M5 getapt/imbusboutje erin met borgmiddel. Het astapje zonder omleid-kettingwiel ook weer geplaatst en oliegaatje dicht gelast. Het oliekanaaltje van de balansas-kettingspanner is afgeblind met een plaat. Nu kan er geen olie onbedoeld ontsnappen.

                                          Er komt nog iets nieuws aan:

                                          #17565964
                                          voederbiet
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 May 2006

                                            Huh, een japanse eland fluit? :shock: :jerry :jerry :jerry

                                            #17565965
                                            ckadett16v
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              15 August 2005

                                              Nu zit er bijna van alle merken iets op haha, super project.
                                              En als de oliepomp binnen de tolerantie’s zit en de plunjer is
                                              goed dan kan het haast niet anders dat hij de druk verloor door
                                              de te grote speling. Daar kan dan geen 1 pomp aan pompen haha.
                                              Succes dr mee.

                                              #17565966
                                              pierrekrik
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 November 2010

                                                Moest het nu nog misgaan; Droogcarter smering!!

                                                ps; je nieuwe topictitel past wel beter bij het onderwerp :thumb

                                                #17565967
                                                cuupi
                                                  Lid sinds:
                                                  18 February 2008

                                                  Ik heb veel respect voor al je werk vooral de manier waarop. Moet nu toch echt heel blijven :thumb

                                                  #17565968
                                                  nygge
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 January 2013

                                                    Hey why have you changed the angle of the stop on the a-arm? it is just to the rim should not take the shock absorber? //Erik

                                                    #17565969
                                                    RacesconaB204
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      11 December 2009

                                                      @nygge wrote:

                                                      Hey why have you changed the angle of the stop on the a-arm? it is just to the rim should not take the shock absorber? //Erik

                                                      Hi Erik,

                                                      That is only because the Bilstein shocks (that I like) are to long fully extended when you use very stiff springs on a rather lowered car (for tarmac racing). For the same reason I moved the upper shock suspension up as far as I could (just not hitting the inside of the engine hood). This is to asure that the stroke of the shocks are in a better working area.

                                                      If you do not plan to have it lowered that much, or using shorter shocks like yellow Koni’s then you should not make this change. When you plan to use it on graffel roads / rally-ing then you should not either.

                                                      Regards,

                                                      Rik

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,176 tot 1,200 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.