Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
13 april 2013 om 16:54 #17565920
updates van vandaag zie ik nog niet??? :jerry
13 april 2013 om 17:23 #17565921Vandaag getest en afgesteld bij Dries Bosch in Haaksbergen…..
Resultaat:
310PK bij 6500rpm
417NM bij 4100 rpmDe turbolader (TD04HL-16T) is een beetje de ‘beperkende’ factor. Bij hogere toerentallen>5.500rpm zakt de laaddruk van 1,2 naar 1,0 bar met gesloten waste-gate. Dus, ja hij begint wel met 1,2-1,3bar maar eindigt met ca. 1,0bar overdruk.
Maar, hoe dan ook, voor een circuit-Ascona gaat ie dan nog best hard :angel .
Wat ook wel erg mooi is (vind ik), is dat ie net zo klinkt als een CIH; stationair hoor je bijna geen verschil, alleen wanneer je het gas loslaat sist het wat ;)
Ik heb voor de liefhebbers ook nog even de krommes van de Saab B204 en de Opel Z20LET met TB’s over elkaar heen gelegd (let wel de BLAUWE lijnen zijn hier van de Opel en de rode van de Saab).
De Z20LET met de TB’s komt er wat eerder en harder in en wil verder door in toeren (‘betere’ LEH-lader). Het vermogen daarentegen van de Saab blijft wel mooi klimmen met het toerental en is vanaf 5750rpm hoger.
13 april 2013 om 17:31 #17565922De duw in de rug is niet te filmen.
We zullen komende vrijdagmiddag eens kijken hoe het gaat op het TT-circuit. Belangrijkste is voor alsnog dat ie heel blijft.
Ik moet wel zeggen dat deze motor voor het gevoel/geluid heel anders (massiever) overkomt. Wellicht dan ook een filmpje.De Ascona is er blijkbaar ook een fiks stuk zwaarder van geworden. Volgens de RDW vooras 650kg en achteras 500kg = 1150kg, met bijna volle tank en groot reservewiel.
15 april 2013 om 07:10 #17565924Ik denk dat die 310 pk die paar kilo extra toch wel compenseren?
Mooi werk Rik :thumbup15 april 2013 om 10:53 #17565925mooi werk !
blij dat ie weer rijdt :thumbwat had ie aan de wielen weet je dat ?
250 ofzo ?15 april 2013 om 16:27 #17565923Ik weet niet wat ie aan de wielen had. ik weet ook niet hoe veel afwijkingen er in dit soort metingen zit, maar het voelt wel snel, dat weet ik wel :shock:
16 april 2013 om 19:45 #17565926denk dat je toch wel een 280pk aan de wielen hebt.
top waarden zeg!! :thumb
turbo is indd wel beperkt ja, is bij een C20LET ook.
die komt ook niet veel verder dan 300pk met standaard K16.ben benieuwd naar wat filmpjes
17 april 2013 om 17:39 #17565927netjes dat zijn een hoop paardjes onder de kap top veel plezier op assen benieuwd naar filmpjes :thumb
20 april 2013 om 09:36 #17565929Gisteren voor het eerst de Ascona met Saab krachtbron uitgelaten op het TT-circuit van Assen :thumb .
Ondanks de stevige regen vanaf 13:00 tot 16:30 uur heb ik genoooooten. Wat een motor! Een hele mooie lineaire toerenband die je kunt, maar niet perse hoeft te gebruiken. I.v.m. de regen was continu volle concentratie nodig, maar er zit echt goed gang in. Heel wat verbaasde blikken van mederijders veroorzaakt van echte raceauto’s vol met spoilers :shock:Het koelsysteem werkt werkelijk perfect.
Ik heb alleen wel één of misschien wel twee zorgenpuntje over gehouden aan deze middag. Ik vond van meet af aan de oliedruk van de Saab B204 al aan de lage kant, maar ik las dat de by-pass plunger ook al bij 3,8 bar open gaat. Allemaal nog niet zo’n probleem, maar waar ik na een aantal regenrondes gestationeerd eerst nog zo’n 1,0-1,2 bar over hield was het na de laatste 20 minuten echt boenderen op een bijna droge baan nog een beetje minder. Zozeer zelfs dat de mechanische stoters bij stationair speling kregen (hoorbaar tikken). Na 10 minuutjes afkoelen is dit wel weer weg, maar ER KLOPT IETS NIET.Normaal gesproken de symptomen van een versleten motor, maar deze die ik gekocht heb voor 110.000km zag er ook van binnen piekfijn en schoon uit (?).
Daarom heb ik de oliepomp ook laten zitten. Ik heb wel pas geleden de by-pass plunger met veer eruit gehad om te kijken of dit schoon/gangbaar was (niets kunnen vinden, behalve een paar fijne krasjes in de buitenkant van de aluminium plunger. Het kopvlak en de zitting zien er spiegelglad uit.)Ik heb ook wel de o-ringen van de oliebuis die het carter oversteekt naar de andere zijde vervangen voor nieuwe. Zou de tandwielpomp misschien toch teveel speling kunnen hebben? In de kwaliteit van de olie zoek ik de ECHTE oorzaak ook niet (Valvoline 10W50 vollsynt).
Iemand vanuit ervaring een tip?
Tevens is het nu zo dat wanneer de warme motor een tijdje stationair gedraaid heeft (paar min) dat er dan bij de eerste keer gas geven wat olierook ontstaat, niet veel maar toch (lekkende versleten turbolader?). Hier begon het bij de Opel turbolader ook mee. Ik destijds bewust nog geen nieuwe gekocht, maar een gebruikte omdat ik nog maar eens eerst moest zien het ding gemonteerd te krijgen. Carterdruk heb ik in ieder geval niet.
21 april 2013 om 14:58 #17565930top dat het allemaal goed loopt!! :wors
wat betreft de oliedruk.
ik heb dat destijds ook gehad toen ik nog met de XE reed.
blok gereviseerd, maar na een paar duizend km geen oliedruk meer. (stoters tikken)
pomp was toen ook gaar. Z20LET pomp erop en toen ging ie weer.
Die pomp zit nu overigens ook nog op de C20LET ;)en mijn auto rookt soms ook een beetje als hij stationair gedraait heeft, niet zo erg denk ik???
21 april 2013 om 15:58 #17565931Van de buitenkant…
http://www.youtube.com/watch?v=MSyp_kUMjLE” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=WQPDun1vpVA” onclick=”window.open(this.href);return false;
21 april 2013 om 16:23 #17565932Wat zal die beemer zich kut gevoeld hebben zeg….Geweldig Rik!!!
21 april 2013 om 19:23 #17565933@remo 07 wrote:
Wat zal die beemer zich kut gevoeld hebben zeg….Geweldig Rik!!!
Dat is er nog wel een paar overkomen ;) met hele dikke auto’s. Grappig blijft gewoon dat je het van een Ascona-B zonder spoilers en met kenteken niet ‘direct’ verwacht. Ja echt en genot om in te sturen zo.
22 april 2013 om 18:41 #17565934haha dat 2e filmpje :jerry
geweldig :wors
23 april 2013 om 04:19 #17565935Hello! from year modell have you take the brakes pads from alfa 166 v6? Med vänlig hälsning Erik
23 april 2013 om 09:26 #17565936@nygge wrote:
Hello! from year modell have you take the brakes pads from alfa 166 v6? Med vänlig hälsning Erik
Hej Erik,
Alfa 166 2.5V6 24V from 1998-2007 with Brembo calipers.
Series brake pads for instance:
Ferodo FDB1334, Brembo P23078, EBC DP1536,
Size: 132 (131,6) x 77,2 x 16mmI use EBC Yellowstuff DP41536R
For comparison Peugeot 607 V6 24V with Brembo 4-piston calipers, Mintex MDB2089 (=same size)
hälsning,
Rik
30 april 2013 om 19:39 #17565937Heb je je oliedrukprobleem al gevonden? Heeft hij met koude motor wel de juiste
oliedruk? Heb je het probleem misschien met hoge olietemperaturen. Dat
de plunjer teveel uitzet dat hij klemt. Zit er bij een saab ook een veer achter
de plunjer, en heeft die veer nog de juiste lengte.30 april 2013 om 20:51 #17565938Nou…….dat is nog steeds een probleem. Ik weet intussen wel dat de oliepomp teveel speling heeft.
Voordat ik de tandwielen heb verwijderd heb ik eerste de speling tussen de buitenste ring en het huis gecontroleerd; zou volgens de Haynes manual 0,03-0,08mm moeten zijn. Ik kan er een voelermaat van 0,15mm tussen steken :( ; niet goed dus.Nu is het natuurlijk de vraag waar de meeste slijtage zit; in het huis of op de ring?
Ik heb thuis niet het geschikte meetgereedschap om de buitenring te meten; volgens de schuifmaat ca. 103,9mm. Daarna met een schroefmaat gemeten: 103,89mm.Ik weet nog niet of dit te verhelpen is met twee nieuwe tandwielen of dat het huis (distributiehuis) is uitgesleten…en of dit dan DE oorzaak is, of dat er ergens anders in de motor misschien toch overmatige speling aanwezig is (?). De overstort plunjer is het niet, die is gaaf en dicht wel af.
Ik heb ook de koppelingen van de olieslangen vervangen door rechte koppelingen met een grotere doorlaat en de sandwichplaat met thermostaat laten vervallen om daar de weerstand te verkleinen. Resultaat 0.
Wanneer de motor koud is, is er niets aan de hand. De eerste paar minuten is de oliedruk mooi stabiel wanneer ie stationair loopt (3-3,5bar), maar wanneer ie op bedrijfstemperatuur komt loopt dit steeds verder terug tot ca. 1 bar nog zonder te rijden. Wanneer je een beetje gaat rijden blijft er stationair nog maar 0,5-0,6bar over. Wanneer je echt gaat trappen ga je de hydro stoters horen en gaat de lamp aan :shock: . Te bedenken dat ik er al 10W50 synthetisch op heb terwijl standaard 5W30 geadviseerd wordt. Ik heb nog geluk gehad dat het die vrijdag op Assen pijpenstelen regende en ik niet echt voluit kon gaan, anders ben ik bang dat het meteen al helemaal fout afgelopen was.
Ja, ik moet toegeven dat ik hier niet echt vrolijk van wordt.Het ziet er naar uit dat de hele motor er weer uit moet en helemaal gedemonteerd moet om de oorzaak te achterhalen (lagerschalen?). Moet ik eerst nog wel weer moed voor verzamelen, want na al het werk valt me dit nu wel ‘wat’ tegen. Zit nog niet erg mee na jaren een goeie ouwe CIH (c20XE, z20LET en Saab B204) :(
Oh ja, even dat kleine beetje rook na een tijdje stationair draaien is zeer waarschijnlijk een versleten turbo; dat kan ik nog wel hebben, maar die motor vind ik echt een stukje minder.
1 mei 2013 om 08:46 #17565939blijf doorgaan, geef niet op :wors Ik kan me wel voorstellen dat je “enigszins” baalt :shock:
1 mei 2013 om 17:48 #17565940ik ben toch bang dat je het in de oliepomp moet gaan zoeken Rik :wtf
dit zijn dus geen ‘losse’ pompen zoals Opel die gebruikt begrijp ik?
2 mei 2013 om 08:39 #17565941Mijn Saab motor moet er weer uit :???: Na bij veel mensen geïnformeerd te hebben over het oliedruk-probleem, incl Saab-specialisten lijkt er niets anders over te blijven dan de motor weer uit de auto te halen, carterpan verwijderen en krukaslagers allemaal controleren en zonodig vervangen :hmmz .
Dit is natuurlijk best ***, maar anders is ‘erger’ onvermijdelijk.Ik was liever niet zo snel Saab-specialist geworden, maar het is niet anders.
2 mei 2013 om 14:03 #17565942Rick, dat zuigt behoorlijk. In jou “to do list” stond ook dat je de lagers zou controleren, ik neem aan dat je dat ook gedaan hebt. Vervangen lijken me niet echt de kosten en bij twijfel zou ik dat ook zeker doen. Nokkenaslagers zijn het zwakste maar krukaslagers hebben ook niet het eeuwige leven.
Verder is het zo dat alle lagers een bepaalde lekkage hebben om koeling te creëren en om vuil af te voeren en lekkage leid tot druk verlies en daarom zou ik de krapste speling aan proberen te houden die opgegeven wordt. Dat van de lekkage geldt ook voor bv de kettingspanner en de nokkenaslagers natuurlijk.
De drukregelaar heeft bij de Saab motor al een aluminium plunjertje wat een stuk beter is dan dat kunststof ding bij de CIH motor echter heb ik al vaker gelezen dat de plunjer van de Saab motor vast kan komen te zitten door uitzetting als de motor warm is. Misschien ook een puntje om naar te kijken.
Dan natuurlijk de pomp. Daar moeten natuurlijk de spelingen beter (kleiner) zijn dan de maximaalwaarden die opgegeven zijn, dat is duidelijk. Ik weet niet of alle pompen van de Saab motoren hetzelfde zijn, misschien bestaat er een pomp met wat grotere opbrengst? In ieder geval lijkt het dat je deze pomp wel compleet kunt wisselen in tegenstelling tot de CIH pomp van Opel waarbij de tandwielen in het distributiehuis draaien.
De aanzuigbuis moet natuurlijk ook nergens lekken want dan krijg je al meteen schuim aan de perskant van de pomp.Hopelijk vind je de reden van je olieprobleem en kun je daarna weer vol er tegen aan.
Groeten, Joop.
2 mei 2013 om 20:36 #17565943Ja, steekproefsgewijs heb ik er een hoofdlagerkap en een drijfstanlagerkap af gehad. Zag er piekfijn uit net als de rest van de motor. 110.000 km is normaal gesproken ook niets voor zo’n motor.
Aanzuigbuis heb ik gelektest voor montage.
Echte lagerschalen hebben de nieuwe nokkenassen niet.
Ik kan er nu nog even niets zinnigs over zeggen waar de overmatige lekage plaats vindt. Eerst binnenkort maar gewoon eens kijken wat ik aantref.4 mei 2013 om 10:04 #17565944Je hebt de balansassen niet verwijderd toch? Daar zit ook een oliekanaal dat je af moet dichten als je dat doet. :???:
4 mei 2013 om 14:30 #17565945@giuliettaevo wrote:
Je hebt de balansassen niet verwijderd toch? Daar zit ook een oliekanaal dat je af moet dichten als je dat doet. :???:
Nee, die heb ik laten zitten incl. Aandrijving
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.