Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 1,026 tot 1,050 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565795
    McLambo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2004

      :thumbup i like diz

      #17565796
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        Op de valreep van het oude jaar nog een update……..

        De turbo die ik in gedachten heb voor deze motor, een Mitsubischi TD04HL-16T uit een Volvo V70 II 2.3 T5 met standaard 250 PK, gaat zeer waarschijnlijk passen onder het Saab 9000 turbo uitlaatspruitstuk king:

        Dit is een hele stap in de goede richting. Ik heb de linker motorsteun nog ietsje aangepast voor wat meer ruimte.

        Ik moet nu twee flenzen maken, met een bocht ongeveer 60 graden op elkaar. Dat lijkt me wel mogelijk zo.

        Eén nadeel: de zuigzijde van de turbo komt zo precies voor de aanzuigzijde van de originele waterpomp. Maar dit weegt wat mij betreft niet op tegen de in mijn ogen mooie oplossing voor de turbolader. Misschien dan toch maar uitkijken naar een betrouwbare electrische waterpomp.

        #17565798
        eddepet007
          Lid sinds:
          11 February 2005

          Netjes

          #17565797
          astrastationgsi
            Lid sinds:
            1 August 2010

            respect voor je ascona project

            #17565799
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Wat is de capaciteit van een gemiddelde waterpomp, ik heb geen idee?

              #17565800
              GSI Racer
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 June 2009

                ging die orginele Saab turbo niet passen dan?

                wel mooi dat je bij andere merken kunt ‘shoppen!’ :wors

                #17565801
                RacesconaB204
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 December 2009

                  @GSI Racer wrote:

                  ging die orginele Saab turbo niet passen dan?

                  wel mooi dat je bij andere merken kunt ‘shoppen!’ :wors

                  Nee, die zou ook niet zomaar passen in verband met beperkte ruimte t.p.v. Vooras/motorteun. Maar de reden om een andere te kiezen is omdat de originele Garret T25 het bij max 250 pk voor gezien houdt en deze TD04 gaat tot 350 pk en schijnt ook nog best mooi op te spelen.

                  #17565802
                  blue-mission
                    Lid sinds:
                    27 July 2010

                    Super mooi project, ik hou er wel van om alles zelf te maken ( doe ik zelf ook )
                    heb zelf ook en b204(e) liggen voor in mijn a manta,
                    echter krijgt mijn manta een alfa 75 voortrein met aangepaste bovenste draagarm
                    en een e30 achteras. echter moet ik nog een jaartje of 5 aan de bak,
                    succes ik ga je project volgen !

                    #17565803
                    mantamarkie
                      Lid sinds:
                      15 March 2005

                      saab power! altijd goed. ben hier toen ook mee bezig geweest in mn ascona a, lag er compleet in maar de saab motor moest daarna in een astra gsi. ik heb toen ook zitten stoeien met de turbo ivm ruimtegebrek, en eigenlijk kwam hij het beste uit als het spruitstuk op de kop gemonteerd werd, dmw pasplaat tussen kop en spruitstuk. dit scheelt veel ruimte bij de steun, stuurstok en waterpomp. komt alleen wel dichter bij de motorkap uiteraard.

                      hier nog een topic van een ascona b met saab power, tevens zie je hier hoe dat eruit ziet, de turbo omgekeerd;
                      http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=42244&start=100″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                      veel succes nog! volg met met plezier :wors

                      #17565804
                      giuliettaevo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2006

                        @blue-mission wrote:

                        echter krijgt mijn manta een alfa 75 voortrein met aangepaste bovenste draagarm
                        en een e30 achteras.

                        Hier ben ik wel benieuwd naar :D .. Ga je de torsiestaven van de 75 dan ook gebruiken? Zo niet dan zou ik ook de onderste draagarmen niet gebruiken aangezien die loodzwaar zijn. :(

                        #17565805
                        blue-mission
                          Lid sinds:
                          27 July 2010

                          impercipe wel maar net hoe het uitkomt,
                          bovenste gaat igg met 2 kogels werken, waarmee camber en caster verstelling mogelijkworden,
                          voor verder even pb of email / msn ivm topic vervuiling haha heb je pb op saab forum ook beantwoord.

                          #17565806
                          GSI Racer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 June 2009

                            @RacesconaB204 wrote:

                            @GSI Racer wrote:

                            ging die orginele Saab turbo niet passen dan?

                            wel mooi dat je bij andere merken kunt ‘shoppen!’ :wors

                            Nee, die zou ook niet zomaar passen in verband met beperkte ruimte t.p.v. Vooras/motorteun. Maar de reden om een andere te kiezen is omdat de originele Garret T25 het bij max 250 pk voor gezien houdt en deze TD04 gaat tot 350 pk en schijn ook nog best mooi op te spelen.

                            duidelijk ;)

                            #17565807
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              Via het Saab-forum kreeg ik een erg bruikbare tip. Er blijken namelijk ook 9000 uitlaatspruitstukken met een T3-aansluiting te bestaan. Deze aansluiting zit nog hoger en brengt een ‘zee aan ruimte’ in mijn geval.

                              Zie het verschil:

                              Een down pipe flens voor aan de Volvo-TD04 turbo heb ik intussen ook. Keurig netjes zoals dat gaat bij Elferink in Enter. Zo blijft het erg leuk.

                              en…..
                              een vliegwiel van een 9000 2.3 turbo heb ik intussen ook gescoord. Hier past een 240mm (9.5″) grote koppelingsplaat tegenaan van (in mijn geval) een Toyota Supra MKIII 3.0 turbo.

                              Daarachter ligt ook nog de bijbehorende drukgroep van een Aero (standaard 225pk); Sachs 3082 217 232

                              #17565808
                              GSI Racer
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 June 2009

                                mooi hoe snel je alles zo bij elkaar vind!!

                                een beetje van dit en een beetje van dat :thumb
                                Opel Volvo Saab mix ;)

                                #17565809
                                RacesconaB204
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 December 2009

                                  @GSI Racer wrote:

                                  mooi hoe snel je alles zo bij elkaar vind!!

                                  een beetje van dit en een beetje van dat :thumb
                                  Opel Volvo Saab mix ;)

                                  …..en zonder Toyota komt ie niet vooruit, zonder Mercedes remt en koelt ie niet. Dan heb ik nog Peugeot om snel te stoppen ;) haha!

                                  Tja, misschien zou mijn topic geleidelijk aan beter onder ‘Restauraties, verbouwingen en styling’ passen. Het heeft intussen wel iets van verbouwing. Maar ja, ik ben ooit maar eens begonnen om de Ascona te presenteren en van het een komt het ander zeg maar…….ik vind ook eigenlijk wel dat ie bij de Ascona’s moet blijven. Dat blijft toch wel het belangrijkste kenmerk van deze auto; Ascona-B!

                                  #17565810
                                  GSI Racer
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    25 June 2009

                                    :jerry

                                    #17565811
                                    RacesconaB204
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 December 2009

                                      @RacesconaB204 wrote:

                                      @RacesconaB204 wrote:

                                      king:
                                      ……….Past zo tegen koppelingshuis van de Manta 1.8s. Ook zelfde priceas toplager (wel eg lastig aan te komen intussen :hmmz ; heeft nog iemand zo’n naaldlagertje? Oude aanduiding GM 90090377, SKF BN1B 493353A
                                      Is anders dan van CIH)……

                                      (zo, ben terug van vakantie :agent )

                                      Heb intussen nog geen prise-as toplagertje :hmmz

                                      Verschil tussen die van een CIH is de inwendige diameter en de lengte van de buitenbus.
                                      Ik zoek DxLxd = 21x18x12mm (CIH = 21x15x15mm).
                                      Blijkbaar is de diameter van het uiteinde van een prise-as van een Manta 1.8 12mm i.p.v. 15mm (die van mijn Getrag E30 M3 en de Supra-bak in ieder geval wel).

                                      Ik heb intussen ook het geschikte price-as toplagertje met DxLxd = 21x18x12mm. Toen ik er één keer achter was dat dit type lagertje ook in bepaalde BMW 2002 is toegepast (BMW onderdeelnummer 1 276 551) was het makkelijk. De onderdelen voorziening van oude BMW’s is namelijk heel wat beter dan van oude Opels. Gewoon te bestellen bij de BMW-dealer. (Eur 13,- excl)

                                      Ook weer opgelost ;)

                                      #17565812
                                      voederbiet
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 May 2006

                                        dat is idd bij bmw beter geregeld, moest een keer een steuntje voor een koplamp stelmotor hebben voor mijn 7, gewoon los te krijgen voor iets van €5 :D

                                        #17565813
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          Nu ook een geschikt inlaatspruitstuk gemaakt. Van Saab past zo niets standaard. Je zou een inlaatspruitstuk kunnen nemen van een 9000-tubo, maar dan zit de gasklep aan de verkeerde kant (koppelingzijde) die je dan overlassen moet. Ook de doorlaat van die gasklep vind ik wat krap. Het standaard spruitstuk van een 900 New Generation of 9-5 komt de de aanzuigopening boven de gasklep veel te hoog uit (krijg je een soort snorkel uit je motorkap :lol: ). Daarom het originele spruitstuk van de 900NG uit elkaar geslepen…

                                          Een ronde alumium buis met een diameter van 100mm genomen en hetgasklephuis van een Toyota Supra 7MGTE (3.0-turbo) met een doorlaat van 65mm.

                                          Ziet er ingebouwd dan zo uit…

                                          Aan de achterkant van het spruitstuk heb ik dikwandig materiaal gebruikt, want daar komen dadelijk 2 schroefdraadgaten 3/8″ in t.b.v. aansluiting op de rembekrachtiger en de temperatuuropnemer van de ingeblazen lucht.

                                          #17565814
                                          GSI Racer
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 June 2009

                                            vet man!! :wors

                                            en mooi laswerk, kun je dat zelf? dat alu lassen?

                                            #17565815
                                            eddepet007
                                              Lid sinds:
                                              11 February 2005

                                              Strak wark

                                              #17565816
                                              RacesconaB204
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 December 2009

                                                @GSI Racer wrote:

                                                vet man!! :wors

                                                en mooi laswerk, kun je dat zelf? dat alu lassen?

                                                ‘Kan’ het wel, maar heb thuis de apparatuur er niet voor (om alu te lassen heb je een wisselstroom apparaat nodig om de alu-oxidehuid te breken). Heeft dus iemand voor me gelast en dat heeft ie inderdaad ook mooi gedaan :thumbup

                                                #17565817
                                                GSI Racer
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 June 2009

                                                  had het ondertussen al gelezen op het nurburgring forum :thumb

                                                  #17565818
                                                  RacesconaB204
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 December 2009

                                                    Elektrische waterpomp gekocht van een nieuw type BMW.

                                                    Weet nog niet exact hoe ik ‘m elektrisch aansluiten moet want er zit een 4-polige stekkeraansluiting op (?) Nog even uitzoeken.

                                                    Als dat lukt heb ik wat meer vrijheid. Hier moet ie denk ik ongeveer komen…

                                                    wordt vervolgd…

                                                    #17565819
                                                    GSI Racer
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      25 June 2009

                                                      weer een mooie oplossing!
                                                      dat gaat wel weer goed komen zo te zien.
                                                      past lekker daar op die plek! :thumb

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1,026 tot 1,050 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.