Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
31 december 2012 om 06:23 #17565795
:thumbup i like diz
31 december 2012 om 17:20 #17565796Op de valreep van het oude jaar nog een update……..
De turbo die ik in gedachten heb voor deze motor, een Mitsubischi TD04HL-16T uit een Volvo V70 II 2.3 T5 met standaard 250 PK, gaat zeer waarschijnlijk passen onder het Saab 9000 turbo uitlaatspruitstuk king:
Dit is een hele stap in de goede richting. Ik heb de linker motorsteun nog ietsje aangepast voor wat meer ruimte.
Ik moet nu twee flenzen maken, met een bocht ongeveer 60 graden op elkaar. Dat lijkt me wel mogelijk zo.
Eén nadeel: de zuigzijde van de turbo komt zo precies voor de aanzuigzijde van de originele waterpomp. Maar dit weegt wat mij betreft niet op tegen de in mijn ogen mooie oplossing voor de turbolader. Misschien dan toch maar uitkijken naar een betrouwbare electrische waterpomp.
2 januari 2013 om 06:48 #17565798Netjes
2 januari 2013 om 11:40 #17565797respect voor je ascona project
2 januari 2013 om 12:29 #17565799Wat is de capaciteit van een gemiddelde waterpomp, ik heb geen idee?
2 januari 2013 om 17:49 #17565800ging die orginele Saab turbo niet passen dan?
wel mooi dat je bij andere merken kunt ‘shoppen!’ :wors
2 januari 2013 om 21:34 #17565801@GSI Racer wrote:
ging die orginele Saab turbo niet passen dan?
wel mooi dat je bij andere merken kunt ‘shoppen!’ :wors
Nee, die zou ook niet zomaar passen in verband met beperkte ruimte t.p.v. Vooras/motorteun. Maar de reden om een andere te kiezen is omdat de originele Garret T25 het bij max 250 pk voor gezien houdt en deze TD04 gaat tot 350 pk en schijnt ook nog best mooi op te spelen.
2 januari 2013 om 23:56 #17565802Super mooi project, ik hou er wel van om alles zelf te maken ( doe ik zelf ook )
heb zelf ook en b204(e) liggen voor in mijn a manta,
echter krijgt mijn manta een alfa 75 voortrein met aangepaste bovenste draagarm
en een e30 achteras. echter moet ik nog een jaartje of 5 aan de bak,
succes ik ga je project volgen !3 januari 2013 om 12:33 #17565803saab power! altijd goed. ben hier toen ook mee bezig geweest in mn ascona a, lag er compleet in maar de saab motor moest daarna in een astra gsi. ik heb toen ook zitten stoeien met de turbo ivm ruimtegebrek, en eigenlijk kwam hij het beste uit als het spruitstuk op de kop gemonteerd werd, dmw pasplaat tussen kop en spruitstuk. dit scheelt veel ruimte bij de steun, stuurstok en waterpomp. komt alleen wel dichter bij de motorkap uiteraard.
hier nog een topic van een ascona b met saab power, tevens zie je hier hoe dat eruit ziet, de turbo omgekeerd;
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=42244&start=100″ onclick=”window.open(this.href);return false;veel succes nog! volg met met plezier :wors
3 januari 2013 om 16:07 #17565804@blue-mission wrote:
echter krijgt mijn manta een alfa 75 voortrein met aangepaste bovenste draagarm
en een e30 achteras.Hier ben ik wel benieuwd naar :D .. Ga je de torsiestaven van de 75 dan ook gebruiken? Zo niet dan zou ik ook de onderste draagarmen niet gebruiken aangezien die loodzwaar zijn. :(
4 januari 2013 om 00:09 #17565805impercipe wel maar net hoe het uitkomt,
bovenste gaat igg met 2 kogels werken, waarmee camber en caster verstelling mogelijkworden,
voor verder even pb of email / msn ivm topic vervuiling haha heb je pb op saab forum ook beantwoord.4 januari 2013 om 17:23 #17565806@RacesconaB204 wrote:
@GSI Racer wrote:
ging die orginele Saab turbo niet passen dan?
wel mooi dat je bij andere merken kunt ‘shoppen!’ :wors
Nee, die zou ook niet zomaar passen in verband met beperkte ruimte t.p.v. Vooras/motorteun. Maar de reden om een andere te kiezen is omdat de originele Garret T25 het bij max 250 pk voor gezien houdt en deze TD04 gaat tot 350 pk en schijn ook nog best mooi op te spelen.
duidelijk ;)
5 januari 2013 om 15:09 #17565807Via het Saab-forum kreeg ik een erg bruikbare tip. Er blijken namelijk ook 9000 uitlaatspruitstukken met een T3-aansluiting te bestaan. Deze aansluiting zit nog hoger en brengt een ‘zee aan ruimte’ in mijn geval.
Zie het verschil:
Een down pipe flens voor aan de Volvo-TD04 turbo heb ik intussen ook. Keurig netjes zoals dat gaat bij Elferink in Enter. Zo blijft het erg leuk.
en…..
een vliegwiel van een 9000 2.3 turbo heb ik intussen ook gescoord. Hier past een 240mm (9.5″) grote koppelingsplaat tegenaan van (in mijn geval) een Toyota Supra MKIII 3.0 turbo.Daarachter ligt ook nog de bijbehorende drukgroep van een Aero (standaard 225pk); Sachs 3082 217 232
5 januari 2013 om 16:16 #17565808mooi hoe snel je alles zo bij elkaar vind!!
een beetje van dit en een beetje van dat :thumb
Opel Volvo Saab mix ;)5 januari 2013 om 16:34 #17565809@GSI Racer wrote:
mooi hoe snel je alles zo bij elkaar vind!!
een beetje van dit en een beetje van dat :thumb
Opel Volvo Saab mix ;)…..en zonder Toyota komt ie niet vooruit, zonder Mercedes remt en koelt ie niet. Dan heb ik nog Peugeot om snel te stoppen ;) haha!
Tja, misschien zou mijn topic geleidelijk aan beter onder ‘Restauraties, verbouwingen en styling’ passen. Het heeft intussen wel iets van verbouwing. Maar ja, ik ben ooit maar eens begonnen om de Ascona te presenteren en van het een komt het ander zeg maar…….ik vind ook eigenlijk wel dat ie bij de Ascona’s moet blijven. Dat blijft toch wel het belangrijkste kenmerk van deze auto; Ascona-B!
5 januari 2013 om 17:42 #17565810:jerry
14 januari 2013 om 14:31 #17565811@RacesconaB204 wrote:
@RacesconaB204 wrote:
king:
……….Past zo tegen koppelingshuis van de Manta 1.8s. Ook zelfde priceas toplager (wel eg lastig aan te komen intussen :hmmz ; heeft nog iemand zo’n naaldlagertje? Oude aanduiding GM 90090377, SKF BN1B 493353A
Is anders dan van CIH)……(zo, ben terug van vakantie :agent )
Heb intussen nog geen prise-as toplagertje :hmmz
Verschil tussen die van een CIH is de inwendige diameter en de lengte van de buitenbus.
Ik zoek DxLxd = 21x18x12mm (CIH = 21x15x15mm).
Blijkbaar is de diameter van het uiteinde van een prise-as van een Manta 1.8 12mm i.p.v. 15mm (die van mijn Getrag E30 M3 en de Supra-bak in ieder geval wel).Ik heb intussen ook het geschikte price-as toplagertje met DxLxd = 21x18x12mm. Toen ik er één keer achter was dat dit type lagertje ook in bepaalde BMW 2002 is toegepast (BMW onderdeelnummer 1 276 551) was het makkelijk. De onderdelen voorziening van oude BMW’s is namelijk heel wat beter dan van oude Opels. Gewoon te bestellen bij de BMW-dealer. (Eur 13,- excl)
Ook weer opgelost ;)
14 januari 2013 om 15:50 #17565812dat is idd bij bmw beter geregeld, moest een keer een steuntje voor een koplamp stelmotor hebben voor mijn 7, gewoon los te krijgen voor iets van €5 :D
20 januari 2013 om 13:13 #17565813Nu ook een geschikt inlaatspruitstuk gemaakt. Van Saab past zo niets standaard. Je zou een inlaatspruitstuk kunnen nemen van een 9000-tubo, maar dan zit de gasklep aan de verkeerde kant (koppelingzijde) die je dan overlassen moet. Ook de doorlaat van die gasklep vind ik wat krap. Het standaard spruitstuk van een 900 New Generation of 9-5 komt de de aanzuigopening boven de gasklep veel te hoog uit (krijg je een soort snorkel uit je motorkap :lol: ). Daarom het originele spruitstuk van de 900NG uit elkaar geslepen…
Een ronde alumium buis met een diameter van 100mm genomen en hetgasklephuis van een Toyota Supra 7MGTE (3.0-turbo) met een doorlaat van 65mm.
Ziet er ingebouwd dan zo uit…
Aan de achterkant van het spruitstuk heb ik dikwandig materiaal gebruikt, want daar komen dadelijk 2 schroefdraadgaten 3/8″ in t.b.v. aansluiting op de rembekrachtiger en de temperatuuropnemer van de ingeblazen lucht.
20 januari 2013 om 14:45 #17565814vet man!! :wors
en mooi laswerk, kun je dat zelf? dat alu lassen?
20 januari 2013 om 15:20 #17565815Strak wark
20 januari 2013 om 15:46 #17565816@GSI Racer wrote:
vet man!! :wors
en mooi laswerk, kun je dat zelf? dat alu lassen?
‘Kan’ het wel, maar heb thuis de apparatuur er niet voor (om alu te lassen heb je een wisselstroom apparaat nodig om de alu-oxidehuid te breken). Heeft dus iemand voor me gelast en dat heeft ie inderdaad ook mooi gedaan :thumbup
20 januari 2013 om 18:51 #17565817had het ondertussen al gelezen op het nurburgring forum :thumb
24 januari 2013 om 20:53 #17565818Elektrische waterpomp gekocht van een nieuw type BMW.
Weet nog niet exact hoe ik ‘m elektrisch aansluiten moet want er zit een 4-polige stekkeraansluiting op (?) Nog even uitzoeken.
Als dat lukt heb ik wat meer vrijheid. Hier moet ie denk ik ongeveer komen…
wordt vervolgd…
24 januari 2013 om 21:08 #17565819weer een mooie oplossing!
dat gaat wel weer goed komen zo te zien.
past lekker daar op die plek! :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.