Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2012 om 18:44 #17565770
Ben nu aan het klepveren en kleprubbers wisselen (klepveren Volvo partnr. 9135130, van een B230 motor het kleine type veren). Heb nieuwe klepveren.
Even een klepveertang gemaakt. Werkt perfect :D
De helft zit er in intussen.
23 december 2012 om 18:51 #17565771mooie tool man! :thumb
altijd leuk om met die spietjes te liggen klooien :jerry
23 december 2012 om 20:13 #17565772De kop is klaar en de nieuwe nokkenassen zitten er in. De uitlaatkant liep nog net vrij rond en aan de inlaatkant moest ik heel iets materiaal weghalen aan de bovenkant bij de boringen voor de stoters.
Kleplift standaard: 8.65 in / 8.65 uitlaat (z20LET 9.50 in / 9.50 uit)
Catcams 6100202: 10.95 in / 9.65 uitlaatKlepdiameters zijn het zelfde als van de z20LET 33mm in / 29mm uit
23 december 2012 om 21:54 #17565773ben benieuwd wat dat blokje gaat doen straks. :thumb De standaard nokkenassen zijn erg tam maar toch nog wel goed voor een 400 pk. ;)
24 december 2012 om 12:19 #17565774Ik heb de hele ochtend gespendeerd om dit topic door te lezen. Wat een topwerk zeg! :thumb En ik vind t knap dat je steeds de draad weer op kunt pakken na de zoveelste tegenslag, ook deze keer zal het weer goedkomen :thumb
24 december 2012 om 15:13 #17565775Hoi Rik,Dat Filmje spreekt boekdelen!Gaat goed van zn plek zeg! :thumb
Ben MEGA nieuwsgierig naar de Saab motor.
Ook mijn complimenten voor het eeuwige doorzettingsvermogen :thumb :thumb :thumb24 december 2012 om 18:12 #17565776De Saab B204L zit weer dicht.
Nu de andere motor er dadelijk uit halen….
24 december 2012 om 23:44 #17565777Je gaat als een speer! En de auto straks ook.super!
25 december 2012 om 16:36 #17565778indd zeg, dat gaat rap.
volgens mij net zo rap als het blokkie zelf :jerryheb je gewoon de oude ketting en geleiders gebruikt?
niet bang dat dat geluid gaat maken na een aantal km’s??25 december 2012 om 18:35 #17565779@GSI Racer wrote:
indd zeg, dat gaat rap.
volgens mij net zo rap als het blokkie zelf :jerryheb je gewoon de oude ketting en geleiders gebruikt?
niet bang dat dat geluid gaat maken na een aantal km’s??Is allemaal nog als nieuw. Blok heeft amper een ton gelopen. Dit soort motoren loopt ook prima 350.000km.
25 december 2012 om 23:01 #17565780Vorige week nog een 900 2.0 LPT op LPG gesloopt voor een kennis. Had 480.000 km gelopen. Motor zelf was nog nooit los geweest. Wel een keer de turbo vervangen en de koppeling 2x, verder alleen regulier onderhoud. :wors
26 december 2012 om 09:35 #17565781oh dan kan het indd nog wel ff mee!
28 december 2012 om 18:41 #17565782Vandaag voor de eerste keer de Saab motor gepast. Het goede nieuws is dat de nieuwe carterpan perfect past. Ook de motorkap gaat passen wanneer ik een klein stukje binnenste ‘rib’ weghaal.
Ook de kachelaansluiting achterop de kop zit mooi vrij….
De originele oliefilteradapter kan niet aan de zijkant van de motor blijven zitten (was ik al wel bang voor). Hier moet ik een adapterplaat voor gaan maken en een extern oliefilter toepassen.
Nog wat lastiger lijkt de waterpomp te worden. Bij een B204L uit een 900NG wordt deze aangedreven door de ‘rug’van de multiriem en draait ie linksom, tegen de krukas in. In de Ascona komt de stuurbekrachtigingspomp en de aircopomp te vervallen, waardoor de waterpomp niet zo kan blijven. Ik dacht een waterpomp te gaan gebruiken van een 9000, die wel een geribde poelie heeft en rechtsom draait. Deze waterpomp past echter toch niet zomaar :hmmz Nog maar eens over nadenken.
Dan blijft er nog genoeg over om uit te puzzelen: de spruitstukken, turbo, thermostaathuisaansluiting etc.
28 december 2012 om 22:59 #17565783knap werk zeg!!
maar het passen en meten moet indd nog beginnen als ik je zo hoor en zie ;)good luck!
29 december 2012 om 16:52 #17565784Electrische waterpomp?
30 december 2012 om 15:14 #17565785@cuupi wrote:
Electrische waterpomp?
:thumb Dat zou inderdaad nog een (laatste) optie zijn.
Het poeliewiel van de beoogde 9000-waterpomp kan eraf geschroefd. Wellicht kan ik deze een grotere ‘ET-waarde’ geven, waardoor deze weer dichter bij het blok komt (in lijn met de overige poelies).Ook de bevestiging van de pomp tegen het distributiehuis is niet gelijk; hier moet ik ook nog eens goed naar kijken.
Eerst maar eens de motorsteunen….en dat begint er intussen goed op te lijken :thumb30 december 2012 om 15:33 #17565786Naam: Rik Ophuis
Hobby: Custom Engine Engineering :thumbup30 december 2012 om 17:21 #17565787Gebruik gewoon de 900 pomp… Plaats een looprol of zelfs 2 ipv de weggelaten aircopomp/stuurbekrachtigingspomp zodat de riem weer goed kan lopen en je bent er. ;)
30 december 2012 om 19:38 #17565788Silent blocks van een Supra MA70 gebruikt (met dank aan de buurjongens :thumbup ). Mooi Toyota-stevig en goed doordacht. Kleine bouwhoogte. Ter vergelijk een standaard 2.0liter Opel trillingsdemper ernaast. Op de bijbehorende dikke schotels kon ik meteen lassen.
Motorsteun links:
Motorsteun rechts:
Dat lijkt me robuust genoeg toch ;)
30 december 2012 om 19:42 #17565789ge-wel-dig!!! :wors
30 december 2012 om 19:52 #17565790Super dat je het iedere keer weer voor elkaar krijgt Rik!! :thumb
30 december 2012 om 19:55 #17565791En flot ook, de oude motor is kapot en binnen notime zit er weer iets compleet anders in.
30 december 2012 om 20:17 #17565792Ga je alles eigenlijk ook weer om laten keuren?
(oh, en hulde voor het werk (wéér)) :wors
30 december 2012 om 20:22 #17565793@2000 wrote:
Ga je alles eigenlijk ook weer om laten keuren?
Ja, dat is zeker de bedoeling. Maar dat duurt nog wel even.
30 december 2012 om 20:52 #17565794Dat je nog tijd hebt om er foto’s van te maken en ook nog hier te plaatsen. Prachtig mooi. :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.