Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Mijn Saabscona-B 400R
- Dit onderwerp bevat 1,958 reacties, 139 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 mei 2020om 21:30 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
12 november 2012 om 16:30 #17565745
:wors :wors :wors :wors :wors :wub :wub :wub :wub :jerry
12 november 2012 om 17:02 #17565746succes met de ombouw en ik hou je topic in de gaten
16 november 2012 om 22:45 #17565747Een belangrijk deel voor de ombouw naar een Saab B204L is nagenoeg klaar: het carter :) Al met al toch weer best veel werk, maar het resultaat is er in ieder geval wel.
Nog niet helemaal opgebouwd…….
Sinds vanavond……
Dat stuk buis dat onder een hoek uit de pan komt is de gecombineerde peil-/vulbuis. Hier wordt dadelijk de buis van het Saab blok in gestoken (met o-ring afdichting). Buis komt dan rechts van de motor om de startmotor heen omhoog, vlak voor het schutbord langs.
16 november 2012 om 22:52 #17565748Netjes hoor, dat doe je goed. :thumb
16 november 2012 om 23:00 #17565749@henk 400rr wrote:
Netjes hoor, dat doe je goed. :thumb
Dank je!
Dit soort projectjes is mijn ‘uitlaatklep’. Leuk werk waar je wel goed bij nadenken moet. ‘Ontspanning’ zeg maar om af en toe even op andere gedachten te komen.16 november 2012 om 23:07 #17565750Hier idem dito… ;)
Heel ‘satisfying’ om zoiets te maken, vooral als het daarna nog goed werkt ook. :D
Mooi pannetje geworden. :thumb
17 november 2012 om 06:25 #17565751Hij is wel heel ondiep, is dat de reden dat de aanzuigbuis buitenom loopt?
17 november 2012 om 07:52 #17565752@McLambo wrote:
Hij is wel heel ondiep, is dat de reden dat de aanzuigbuis buitenom loopt?
De pan is niet ondieper dan die van een Manta 1.8.
De afstand tussen de krukashartlijn tot het pasvlak van het onderblok waar het carter tegenaan komt is bij de Saab wat groter, dus de afstand tussen de vooras word wel wat kleiner (6mm). Ik gebruik echter vrij harde motorrubbers, dus dat gaat wel goed.Nee, in het carter steekt bij de Saab ook nog een olieleiding dwars over (haaks op de krukashartlijn). Die verspert een beetje de weg. In een ondiepe pan vind ik het zo ook wat makkelijker.
17 november 2012 om 09:19 #17565753Echt een staaltje vakmanschap! :thumbup
17 november 2012 om 10:48 #17565754hoe ga je dit allemaal afdichten? ken me voorstellen dat het pasvlak niet echt recht is na al het laswerk..
17 november 2012 om 11:40 #17565755Kan er niks anders van maken dan een zeer knap staaltje vakmanschap. :thumb
17 november 2012 om 17:07 #17565756@larsjeG40 wrote:
hoe ga je dit allemaal afdichten? ken me voorstellen dat het pasvlak niet echt recht is na al het laswerk..
Dat valt nog wel mee. Ik heb ‘m bewust in een bepaalde volgorde in elkaar gehecht en voor het aflassen heb ik ‘m eerst op de lasbank met het pasvlak vastgehecht en daarna helemaal afgelast en laten afkoelen. Wanneer je hem nu los neerlegt dan is ie iets getordeerd, maar dat duw je met je handen zelfs weg. Dus met een paar bouten geen enkel probleem. Ik heb er wel eens eentje van RVS gemaakt en dan is het wel wat lastiger, maar van 3mm plaatstaal valt het mee.
18 november 2012 om 18:17 #17565757De mijne is van 2mm staal en die heb ik op een reservemotor geschroefd om hem af te lassen. Als je hem los hebt is hij wel iets krom maar dat trek je zo recht met het aandraaien van de bouten. :D
18 november 2012 om 21:55 #17565758Wanneer is het klaar? ;) Toch nog maar ook een sproeiblik boven het oliebad gemaakt, onder de 4e kruktap en krukassensor-schijf; bedoeld om schuimvorming (luchtinslag) tegen te gaan.
19 november 2012 om 10:37 #17565759Netjes hoor! Hoe ga je de afdichting van de olie aanzuighuis realiseren?
20 november 2012 om 19:44 #17565760@marcel wrote:
Netjes hoor! Hoe ga je de afdichting van de olie aanzuighuis realiseren?
Gewoon met vloeibare pakking, net als origineel bij een Saab. Is een mooi brede pasrand en de pan is precies zo ‘getrokken’ dat ie op de aanzuigopening meteen aanligt, nog zonder de bouten aan te trekken. Dat wordt wel dicht.
22 november 2012 om 11:18 #17565761mooi gedaan rik .
ben benieuwd naar het resultaat.
mag ik je nog een vraag stellen over iets anders?
kon jij met je zf versnellingsbak afkomen naar je eerste versnelling
terwijl je aan rijden was?
sorry voor de topicvervuiling en nog veel succes met je project.grtn michael
22 november 2012 om 20:39 #17565762@arrowboy wrote:
kon jij met je zf versnellingsbak afkomen naar je eerste versnelling
terwijl je aan rijden was?Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar als je bedoeld of je met de ZF S5 18-3 al rijdend gewoon terug kunt schakelen naar de 1e versnelling dan is het antwoord ja.
23 november 2012 om 11:11 #17565763ja dat was de vraag.
heb mij er 1 gekocht en
dat gaat dus niet van mij.
bedankt é rik.15 december 2012 om 16:24 #17565764@RacesconaB204 wrote:
king:
……….Past zo tegen koppelingshuis van de Manta 1.8s. Ook zelfde priceas toplager (wel eg lastig aan te komen intussen :hmmz ; heeft nog iemand zo’n naaldlagertje? Oude aanduiding GM 90090377, SKF BN1B 493353A
Is anders dan van CIH)……(zo, ben terug van vakantie :agent )
Heb intussen nog geen prise-as toplagertje :hmmz
Verschil tussen die van een CIH is de inwendige diameter en de lengte van de buitenbus.
Ik zoek DxLxd = 21x18x12mm (CIH = 21x15x15mm).
Blijkbaar is de diameter van het uiteinde van een prise-as van een Manta 1.8 12mm i.p.v. 15mm (die van mijn Getrag E30 M3 en de Supra-bak in ieder geval wel).15 december 2012 om 20:50 #17565765Volgens mij zijn prise as lagers van bv een bmw E30 ook die maten..
Ik heb eens een bronzen lagerbus van 12×15 in een lager met boring 15 gestoken omdat ik verder moest en niks anders had, werkte ook perfect. ;)
21 december 2012 om 17:48 #17565766Zo, binnenkort weer een paardagen om aan de Saab-motor te werken. Onderblok is zo’n beetje klaar. Nu de kop opnieuw afmonteren. Is gewassen en gevlakt (voor de zekerheid). Ik heb twee nieuwe nokkenassen van Catcams (Rally-profiel)met wat meer kleplift die er in komen en klepveren van een Volvo die iets stijver zijn. Ik wil graag zo snel mogelijk de rompmotor weer dicht hebben zodat ik deze kan inbouwen tegen het koppelingshuis. Dan motorsteunen inmeten, dan de spruitstukken etc…..
Om de moed erin te houden kijk ik af en toe even naar een filmpje en weet ik weer hoe het was / kan zijn ;) . Jullie vragen ook altijd om filmpjes en nu heb ik er er dan eindelijk eentje geupload gekregen. Stelt niet zoveel voor hoor, maar je kunt wel een beetje zien hoe hard zo’n kreng gaat met een turbo-motor met 300 PK en fiks wat koppel. Let wel, die andere ook niet kinderachtige auto’s rijden ook zo hard als ze maar kunnen ;) . Dit is nog wel met de E30M3 Getrag versnellngsbak (met te korte overbrenging)…..
https://www.youtube.com/watch?v=qhHmbjqLuFg” onclick=”window.open(this.href);return false;
22 december 2012 om 03:16 #17565767Nou Rik, dat wil wel vooruit als je een beetje laag in de versnelling begint. Heb je ook nog een filmpje waar die AW bak in zit? Ben ik wel benieuwt naar.
Maar nu op naar de Saab motor!
22 december 2012 om 11:51 #17565768@HOT ROD wrote:
Heb je ook nog een filmpje waar die AW bak in zit? Ben ik wel benieuwd naar
Heb ik heel wat rondjes film van, alleen heb ik dat gefilmd met een oude (wel heel goede) Panasonic NV-DS33 camera met nog een bandje erin. Ik ben de software kwijt om dit over te zetten naar een file die te uploaden is.
Iemand een suggestie hoe ik aan deze software kan komen?
22 december 2012 om 18:34 #17565769Panasonic website misschien?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.