Mijn Saabscona-B 400R

Forumindex Forums Modellen Ascona Mijn Saabscona-B 400R

25 berichten aan het bekijken - 951 tot 975 (van in totaal 1,959)
  • Auteur
    Berichten
  • #17565401
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      @marcelcoupe wrote:

      …van het top lager weet ik zo ook even niet ik heb wel een toplager van een 1.8 maar dat is op een 16 v van een saab weet ik even niet

      Ja, misschien heb ik het ook niet duidelijk genoeg geschreven; ook voor de Saab heb ik exact het zelfde price-as toplager nodig als die in de Manta 1.8 gebruikt wordt (en achterwiel aangedreven c20XE’s dus).

      #17565316
      RacesconaB204
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 December 2009

        Al wat gedaan vandaag. Eerste indruk van het blok is helemaal goed; een maagdelijk ding dat nog nooit gedemonteerd is geweest. Ziet er allemaal perfect uit! :thumbup

        Zuigerbodemkoeling; zie sproeier

        #17565297
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Lekker bulletproof blokje toch? Wat zijn de plannen?

          #17565251
          giuliettaevo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 November 2006

            Lekker lompe drijfstangen zitten er in he? ;)

            En je hoeft je ook niet druk te makn dat je de krukas breekt. Er zijn blokken met meer als 800 pk met de standaard krukas. Zuigers en drijfstangen kunnen ruim meer als 400 pk hebben. :agent

            #17565247
            remo 07
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 May 2010

              Knap blok Rik,Ziet er veelbelovend uit hoor!! :thumb

              #17565240
              2002tje
                Lid sinds:
                16 January 2011

                Hoi Rik.

                Ik volg op dit forum jouw topic van begin tot eind en ik zeg petje af voor het werk en de volharding.
                Na bij mezelf 2 blokjes te hebben stukgereden op het circuit is het voor mij een jaar lang stil geweest met de bmw (fout merk, zelfde ervaring).
                Het circuitwerk is wat minder geworden, gelukkig komt de lol weer terug en dat is belangrijk.

                Ik hoop dat je nog lang lol houd met het rijden in jouw Asco, zodat dit topic levendig blijft.
                Zoals met filmpjes op de baan, zwaar genieten is dat :thumb

                Succes met het klussen met het saab torretje :kewlpics (zuigerkoeling wreed hoor)

                Groeten, Eric.

                #17565198
                GSI Racer
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 June 2009

                  net blokkie zeg!!
                  en goed bezig alweer :jerry

                  #17565727
                  RacesconaB204
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 December 2009

                    Uitgangspunt is dat de motor weer gaat draaien op het DTA S40 motormanagement.

                    Plan van aanpak voor de ombouw naar Saab B204L, zoals ik dat nu voor ogen heb:

                    1. Motor demonteren: lagers controleren/vernieuwen, kop verwijderen.
                    2. Klepveren vervangen door Volvo T5 klepveren (i.v.m. hogere toerentallen).
                    3. Distributiegedeelte controleren en zonodig delen vernieuwen.
                    4. Eventueel balansassen-ketting en geleiders verwijderen; balansassen zelf laten zitten i.v.m. oliekringloop (wil ik me nog nader over informeren).
                    5. Carterpan (ver)maken; ongeveer zoals Manta 1.8 of Ascona-B Diesel. Inclusief olieaanzuigbuis en slingerschot.
                    6. Motor als rompmotor weer opbouwen.
                    7. Price-as toplager monteren (Manta 1.8 )
                    8. Sterkere drukgroep zoeken/monteren. Is wat maatvoering exact het zelfde als die van c20XE met plat vliegwiel. Is er misschien een versterkte drukgroep voor een c20LET met een plat vliegwiel?
                    9. Z20LET uitbouwen :cry
                    10. Rompmotor met gemonteerde carterpan tegen koppelingshuis Manta1.8/Aisin W57 inhangen. Daarna motorsteunen inmeten/maken.
                    11. Welk inlaatsysteem; ‘origineel’ Saab 900NG- of 9000 inlaatspruitstuk met gasklephuis (omgelast), of 45mm TB’s tegen Weber spruitstukken. Dit laatste heeft mijn voorkeur, maar volgens mij zijn er geen kant en klare spruitstukken voor te koop. Wellicht zelf maken van inlaatspruitstuk van zelfaanzuigende 9000-16V :hmmz .
                    12. Geschikte turbolader zoeken/bezorgen; een eventuele kandidaat heb ik al: een CT26 Toyota van een 1993 Supra 7MGTE.
                    13. Uitlaatspruitstuk maken.
                    14. Thermostaathuis deksel slangaansluiting 90 graden verlassen dan wel zelf maken.
                    15. Radiateur 90 graden draaien, zodat warm-in rechts boven komt en koud-uit links onder.
                    16. Down pipe maken.
                    17. Radiateur slangen en turbo-/intercooler slangen aanleggen.
                    18. Positie oliefilter verplaatsen middels adapterplaat.
                    19. Multiriem loop/lengte bepalen.
                    20. Opname steunpunt aandrijfas Saab FWD van dynamosteun afslijpen (done)
                    21. Dwarsrib uit binnenkant motorkap verwijderen, of Diesel motorkap gebruiken. I.v.m. hogere motorblok Saab.

                    En er zullen nog wel wat zaken naar boven komen voor ie het echt doet.
                    ;) Maar ik zie het wel zitten. Ik moet ook zeggen dat dit blok echt oerdegelijk over komt. Simpel en goed doordacht.

                    By the way, ik heb hem al helemaal uit elkaar. Paar fotos volgen nog wel.

                    #17565728
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      king:
                      Dat ziet er in ieder geval nog niet versleten uit

                      #17565729
                      remo 07
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        2 May 2010

                        Oh kijk eens ff!ziet er erg goed uit,
                        Zelfs de hoonstrepen staan er nog in.
                        Ga je de z20let nog maken/nazien wat daar het probleem was?

                        #17565730
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          :thumbup Normaal kun je de letters op de zuigers niet meer lezen zonder er eerst met een schuurpapiertje overheen te gaan.
                          Idd erg fris zo.

                          #17565731
                          RacesconaB204
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 December 2009

                            @remo 07 wrote:

                            Ga je de z20let nog maken/nazien wat daar het probleem was?

                            Voor mij is het probleem wel duidelijk. Zuiger nr2 defect. Met 1 nieuwe zuiger, of eventueel alle 4 is ie weer net zo goed als een Z20LET kan zijn. In mijn ogen op zich niets mis mee, super snel ook, maar niet het meest geschikt om langdurig voluit te belasten.
                            Gaat weg inclusief alle RWD aanpassingen en staalplaat onder onderblok, nieuwe turbo etc. Ik heb nog genoeg te doen en sta niet zo te springen om deze zelf nog eerst weer in orde te maken. Liefhebber? Zo heb ik ook nog een compleet gereviseerde c20XE met coscast kop en nieuwe Omega race-top zuigers met 1 defect drijfstanglager (aan de kruktap is eigenlijk niets te zien; volgens mij goed te repareren met twee nieuwe lagerschalen). Ook met alle aanpassingen voor RWD. Voor details zie aantal pagina’s terug over de opbouw van deze motor. Ik had deze eerst achter de hand gehouden, mocht het turbo-project niet zo’n succes worden dan kon ik deze er terug in hangen. Nu ik echter een beetje heb mogen proeven van het vermogen/draaimoment van zo een turbomotor is het VOOR MIJ geen alternatief meer. Terwijl dit ook echt een heerlijke motor is met kippevel sound (zoals een paar forumleden hier al eens live hebben mogen meemaken, niet ;) )

                            #17565732
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              In het kader van mijn huidige activiteit Saab-Turbo in Ascona-B is volgende link wel interessant (scheelt weerwat uitzoekwerk en laat zien waar je overal tegenaan loopt):

                              http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=35&t=42244&start=20″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                              #17565733
                              giuliettaevo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 November 2006

                                @Rik Ophuis wrote:

                                Uitgangspunt is dat de motor weer gaat draaien op het DTA S40 motormanagement.Dat is zonde van het originele management! Verdiep je maar eens in het Trionic systeem, heeft meer functies als jouw DTA… ;)

                                4. Eventueel balansassen-ketting en geleiders verwijderen; balansassen zelf laten zitten i.v.m. oliekringloop (wil ik me nog nader over informeren). Geleider moet ook vast gezet worden geloof ik. is wel een online how-to van te vinden.
                                5. Carterpan (ver)maken; ongeveer zoals Manta 1.8 of Ascona-B Diesel. Inclusief olieaanzuigbuis en slingerschot. olieaanzuigbuis is wat lastig bij de motor. Wellicht flens van originele pan afslijpen en aan 18S pan lassen?
                                8. Sterkere drukgroep zoeken/monteren. Is wat maatvoering exact het zelfde als die van c20XE met plat vliegwiel. Is er misschien een versterkte drukgroep voor een c20LET met een plat vliegwiel? originele drukgroep van een Aero of Viggen oid is erg goed.
                                11. Welk inlaatsysteem; ‘origineel’ Saab 900NG- of 9000 inlaatspruitstuk met gasklephuis (omgelast), of 45mm TB’s tegen Weber spruitstukken. Dit laatste heeft mijn voorkeur, maar volgens mij zijn er geen kant en klare spruitstukken voor te koop. Wellicht zelf maken van inlaatspruitstuk van zelfaanzuigende 9000-16V :hmmz . originele is goed genoeg voor 400+ pk…
                                12. Geschikte turbolader zoeken/bezorgen; een eventuele kandidaat heb ik al: een CT26 Toyota van een 1993 Supra 7MGTE. Scheuren erg veel die CT26 turbo’s. Heb er evt nog wel een liggen ter revisie, ook met scheur…

                                #17565734
                                GSI Racer
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 June 2009

                                  zo, die kon wel vers gehoont zijn zeg :thumbup

                                  lekker bezig geweest al :D

                                  #17565735
                                  giuliettaevo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2006

                                    Zo zit het in een E30 M3 met 472pk aan de wielen…
                                    En met het originele management erop. ;)

                                    #17565736
                                    GSI Racer
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 June 2009

                                      :shock: :shock:

                                      #17565737
                                      devries_met_ck
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2012

                                        Vette Beamer :thumb :thumb met SAAB-motor is door Aleksandar uit Servie gebouwd
                                        Heb het topic al vaak doorgelezen

                                        Hier een linkje naar het geheel topic over deze ubergeile beamer

                                        http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1193496″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                        #17565738
                                        marcelcoupe
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          20 April 2011

                                          :thumb goed bezig rik ziet er weer goed uit die lange lijst met wat er gaat gebeuren wordt weer snelle ascona top wel weer een hoop werk maar wordt wel weer iets van super klasse .
                                          en ja die 16 v van rik gaat ook als een kogel je krijgt vanzelf een glimlach van oor tot oor [speerk uit ervaring :D ] en wat een wegligging heeft die ascona in die mooie bochtige weggetjes daar en de remmen werken ook goed :puke hihi wat een verschil met standaard :thumb :thumb :thumb

                                          #17565739
                                          astrastationgsi
                                            Lid sinds:
                                            1 August 2010

                                            alweer update aan de ascona saab turbo

                                            #17565740
                                            remo 07
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              2 May 2010

                                              Ik zat hier vanmorgen(toen ik mn ascona aan het uitlaten was)nog aan te denken…… :hmmz

                                              #17565741
                                              henk 400rr
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Update is dat hij z’n naam veranderd heeft :lol:

                                                #17565742
                                                RacesconaB204
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2009

                                                  :wink: Hierbij dan een kleine update (waar al wel behoorlijk wat tijd in is gaan zitten):

                                                  De carterpan -to be-

                                                  Uiteindelijk gaat ie wel lukken denk ik. Ben nu bezig met de olieaanzuigbuis (met passen en meten wordt veel tijd versleten)

                                                  #17565743
                                                  giuliettaevo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 November 2006

                                                    Dat ziet er bekend uit… king:

                                                    Bij mij moest de ‘bult’ juist aan de andere kant. Maar heb hem wel grotendeels hetzelfde gemaakt. :D

                                                    Hoe komt jouw olieaanzuiging te zitten?

                                                    #17565744
                                                    RacesconaB204
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      11 December 2009

                                                      @giuliettaevo wrote:

                                                      Dat ziet er bekend uit… king:

                                                      Bij mij moest de ‘bult’ juist aan de andere kant. Maar heb hem wel grotendeels hetzelfde gemaakt. :D

                                                      Hoe komt jouw olieaanzuiging te zitten?

                                                      Bij mij zit (in tegenstelling tot bij de E30) de meeste ruimte voor de oliepan, tussen de vooras en het vliegwiel :hmmz wat zegt dit over de gewichtsverdeling als je de inbouw in een Ascona vergelijkt met die van een BMW-E30; die is nog niet zo verkeerd ;) (hier komt gegarandeerd commentaar op :lol: ).

                                                      Die van jou is wel wat makkelijker; motor rechtop (mijne onder 7 graden) bij jou zit de olieaanzuigopening mooi boven de oliepan en ik moet net als bij de c20XE/Z20LET van voor- naar achter.

                                                      Eerste stukje van de aanzuigbuis tegen de oliepomp ga ik ‘buitenom’ en dan pas weer de pan in (foto’s volgen tzt wel).

                                                    25 berichten aan het bekijken - 951 tot 975 (van in totaal 1,959)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.